Travar enbart i skogen

Finns det något tillfälle när hon bjuder själv? Hoppa ett litet hinder och berömma som sjutton om hon travar eller galopperar efter?
Hon bjuder själv fint när det är hinder, men hon travar inte. Hon ökar takten i skritten dock. Hon gillar ju lite mer lek på banan, vilket hon får göra. Jag tragglar inte. Men oavsett så märker man att hon trivs bäst utan ryttare på ryggen på banan.
Berömmer henne mycket, är väldigt mjuk med henne. Får känslan av att hon kanske inte blivit välbehandlad av någon tidigare ägare längre tillbaka.
 
Kan ni longera henne på ridbanan i trav? Om det fungerar utan ryttare/sadel så testa med sadel utan ryttare och sen med ryttare. Kanske testa galopp också om hästen har balansen.
Sadel utan ryttare går jättebra. Har gjort så att jag värmt upp henne lite med skritt från ryggen, övat halt och lite volt. Hon svarar jättefint på mina hjälper då när jag rider. Sen har jag suttit av jobbat henne från marken, med sadel på. Då travar hon på fint när jag använder rösten. Använder exakt samma röstkommando när hon rids, men då blir hon missnöjd.
 
Om hon ser lite irriterad ut kan det vara att hon tycker du inte gett kommando. Hon kanske är lärd med en annan dialekt. Ett väsande ljud är vanligt för körhästar tex. Saknas komponeneten så kan de vart på henne för det, vilket kan vara helt rätt för körhästen. Kan då vara så att nör det springs brevid så är det annan uppsättning, och i skogen har de inte brytt sig lika. Djuren är kloka och kan ibland hålla isär mer än man tror, men det är inte alltid logiken om vad är lika lätt för oss tvåbeningar att förståsigpå.
Intressant! Ja, jag vet inte exakt hur hon haft det från början, så jag vet inte hur hon blivit inriden.
 
Sadel utan ryttare går jättebra. Har gjort så att jag värmt upp henne lite med skritt från ryggen, övat halt och lite volt. Hon svarar jättefint på mina hjälper då när jag rider. Sen har jag suttit av jobbat henne från marken, med sadel på. Då travar hon på fint när jag använder rösten. Använder exakt samma röstkommando när hon rids, men då blir hon missnöjd.
Men du har inte longerat medan någon sitter på?

Jag tror hon har ont, kanske något som triggas av trav med belastning och vid böjda spår.
 
Det låter som hon inte förstår hjälperna. I skogen är det mer naturligt att trava på. Annars hade jag undersökt vidare för då är det något som är galet.

Det låter som hon inte förstår hjälperna. I skogen är det mer naturligt att trava på. Annars hade jag undersökt vidare för då är det något som är galet.

Uppdatering:
Hästen förstår inte hjälperna!
Hästen verkar inte blivit ordentligt inriden och importerades hit som 10-åring.
Har arbetat mycket från marken sen jag skrev första inlägget, både på banan och i skogen/grusväg.
De ridpass jag gjort med henne har varit i skogen.
Märkte då att hon faktiskt inte travar i skogen heller när jag ger hjälper, utan när hon själv vill. Har övat mycket växlingar, halter och halvhalter i skogen nu och när jag ska få henne att gå fram i skritt funkar rösten bäst.
När jag sedan övat på övergång till trav har jag noterat att hon blir riktigt irriterad av skänkeln. Däremot ökar hon takten och har faktiskt travat när jag "bestämt" att hon ska trava i skogen med hjälp av röst, förlängd tygel och att jag gungar på med mitt överliv 👍
Så problemet verkar mycket riktigt ligga i att hon inte kopplar vad hon ska göra, och detta har blivit mer uppenbart på banan än i skogen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp