Sv: Travaren.

Nafayette skrev:
Tycker det är bra att tråden kom upp.

Vi travfolk kan ju ventilera just exteriör, mental status och gångarter och sedan jämföra.

Travstoägarna som vill betäcka ska kunna komma med trådar/inlägg, frågor och råd..
Eller???

Som jag i alla fall skrivit förut så är ju travaren så olik övriga raser..just för att det inte finns någon standard.



Gnällspikarna som suckar och stönar kan väl hoppa över denna tråd. :idea:
Dom har ändå varken kunskap eller "vettochetikett" att komma med här.
Frågan är just, om det inte är dom som har halkat ner på "gnäggnivå" :devil:


AM

Exakt :bow:

Man kan väl säga som så.......att inte tänker jag gå in på "gnägg" och diskutera travaren som ras. För er som undrar varför är det bara att läsa den här tråden travartråd på gnägg

Känns inte aktuellt att skriva något seriöst där, eller vad säger ni ???? :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travaren.

*lånar knapp*

En fundering från mitt håll...hur tror ni travhästarnas framtid som ridhäst hade sett ut om de redan i tidig ålder ridits in från början...i stället för att låta detta komma senare i livet?

Dvs att de som unga får lära sej alla normala grunder som vilken ridhäst som helst....jag har hört tränare som ursäktar sej med "att då kommer de bara att galoppera med vagn med"...- men hur mkt sanning ligger det i detta?-kanske det inte ens funkar så alls?

Många låter ju travhästarna bli ridna senare i karriären...men jag tycker mej ana en viss rädsla för att låta dem bli ridna i tidig ålder...jag antar att de tror att man kan nöta in en renare trav för att misstag med galopp ej skall ske? Vad ska man tro?

Min tanke är att en talang med naturlig fallenhet för trav...bibehåller ändå sin goda trav, oavsett riden eller ej i tidig ålder (!?!)

Ridningen stärker ju dessutom ett antal muskler som de annars ej kommer åt med enbart körning.Vet om problemhästar med dåliga ryggar som blivit stärkta av backklättring tex.

Kanske vore det till större fördel för hästarna att börja tidigt med ridningen?Vad tror ni?
 
Sv: Travaren.

Att ursäkta sig med att de skulle galoppera för vagn om de rids hör inte till nutidens sätt att tänka. Det är ytterst sällan man hör sådana påståenden nuförtiden.

Uppträningen av unghästen sker ju från tidig ålder (ca 1 1/2 år)och då går det ju inte att kombinera träningen med ridträning (personligen anser jag att ridningen inte ska påbörjas förrän vid 3 års ålder).

Din tanke angående naturtravare är helt riktig. Traven bibehålls oavsett om hästen rids eller ej.
 
Sv: Travaren.

Intressant fråga!

Jag har ju en äkta travare som är inriden som treåring, varken tränad eller startad för travet.
Hon har med andra ord en helt "normal" ridhästutbildning.

Hos henne finns ingenting av den vanliga "travar-traven" (jo, en gång lyckades jag trycka fram henne så hon breddade bak). Hon har en mycket bra galopp som hon hellre använder än att trava.

Jag tror faktiskt inte att det ligger så mycket i deras gener som alla verkar tro, så vill man ha en häst för banan är det nog ett måste att man underhåller traven i den ordentligt.

Sen finns det ju naturligtvis avvikelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Travaren.

Du ser skillnaden i rörelsemönstret redan som föl på de allra flesta hästar. Ett år hade vi både halvblodsföl och travarföl i hagen och jag kan garantera att man såg skillnad. Att däremot kunna utbilda en travhäst så att den blir en trevlig ridhäst (och inte plockar fram sin travartrav) är säkert fullt möjligt. Det är dock viktigt att välja rätt typ av häst exteriört om man tänkt sig att använda den för ridning.
Alla lämpar sig inte för den uppgiften och många "naturtravare" har svårt med galoppen.

Vi som föder upp travare gör det inte för att få fram en bra ridhäst utan i första hand för att få fram en bra travhäst :idea:
 
Sv: Travaren.

Thera skrev:
Hos henne finns ingenting av den vanliga "travar-traven" (jo, en gång lyckades jag trycka fram henne så hon breddade bak).

Ni vet väl att det finns många travare som inte breddar alls !?
Vissa är bredgångare och andra linjegångare.
Om en linjegångare skulle vara en bättre ridhäst än en som breddar vet jag inte.

Någon annan som vet det ??????


I låga "ridtravfarter" brukar det ju inte vara några problem i ridningen oavsett vilken typ av travartrav hästen har.
 
Sv: Travaren.

Nej jag menade inte att ridträningen ska börja förrän vid 2 1/2-3 års ålder...däremot tycker jag det är vanligare att de flesta börjar rida in dem framåt 4-7 års ålder...åtminstone folk runt omkring mej som jag träffat.Men att börja ngt tidigare än vad de gör idag kanske vore av betydelse för hästens egna allsidiga funktioner även den dagen det är sluttravat på banan (?)

Som du säger...vet en tränare i USA som väljer ut de föl att spara för eget tävlande just på den basisen att fölet naturligt och frivilligt hellre travar stort och rent och många gånger hellre travar än galopperar redan som ung dvs den ska ha ett stort steg som gör att den tar sej fram lika lätt i snabb trav som de andra kanske galopperar i för att kunna hålla farten.
 
Sv: Travaren.

Jag tror faktiskt inte att det ligger så mycket i deras gener som alla verkar tro, så vill man ha en häst för banan är det nog ett måste att man underhåller traven i den ordentligt.

Njae det är nog väldigt individuellt...ett travföl med riktig klass syns det på redan som föl att den är ngt extra.Jag har sett travarkorsningar där det synts på både steg och exteriör att där finns travare bakom.Så genetiskt är det nog ändå rätt så starkt.

Din häst är ju ej tränad el tävlingskörd...och att hon bara är riden enbart borde ju ligga till hennes fördel lite....just ridmässigt-för hon vet då inget annat och har inte lärt sej att kanske utveckla steget ytterligare ett snäpp i själva travsteget(?)
 
Sv: Travaren.

Jo, naturligtvis är det väldigt individuellt, en del har mer "trav" i sig än andra. Där spelar säkert exteriören in också.

Som ridhäst skulle jag inte vilja ha en som breddar bak till exempel. Kan bli svårt med samlingen... :D

Min häst vet ju som sagt inget annat plus att hon har en fördelaktig exteriör för ridning. Sen kanske du har en häst som heller aldrig är travtränad, men som aldrig blir en bra ridhäst i alla fall, just därför att traven är så stark i den.
 
Sv: Travaren.

crazy skrev:
Nej jag menade inte att ridträningen ska börja förrän vid 2 1/2-3 års ålder...däremot tycker jag det är vanligare att de flesta börjar rida in dem framåt 4-7 års ålder...åtminstone folk runt omkring mej som jag träffat.Men att börja ngt tidigare än vad de gör idag kanske vore av betydelse för hästens egna allsidiga funktioner även den dagen det är sluttravat på banan (?)

Som du säger...vet en tränare i USA som väljer ut de föl att spara för eget tävlande just på den basisen att fölet naturligt och frivilligt hellre travar stort och rent och många gånger hellre travar än galopperar redan som ung dvs den ska ha ett stort steg som gör att den tar sej fram lika lätt i snabb trav som de andra kanske galopperar i för att kunna hålla farten.

Just ridning på travhästar (i tidig ålder) är verkligen något som kommer mer och mer i takt med att montéloppen får högre status i Sverige. Det senaste året har montén fått ett "jätteuppsving" och det rids betydligt fler lopp nu än tidigare. Även kvalitén på ridningen/montéloppen har blivit avsevärt mycket bättre.

"Vanlig" skolridning används också på aktiva travare...jag hörde (vet inte säkert) att Robert Berg (en av sveriges största proffstränare) hade ett antal hästar som reds för instruktör vid sidan om travtävlandet.
Då pratar vi om lösgörande lätt dressyr ....inte någon dressyr av högre klass med muskelmassa därefter. (Det får inte bli för tunga långsamma muskler)

Förra året drogs ett projekt igång för att starta ett samarbete mellan ryttare och travfolk med ambitionen att hästarna skulle kunna bli hobbyhästar/ridhästar efter karriären. Jag vet inte hur konstruktivt projektet blev i slutänden, men på ett möte tyckte en av ryttarna att man skulle "gömma" frysmärkningen och sätta den där sadeln ligger istället för på halsen :crazy: ........det säger en hel del om ryttarens inställning till travhästen tycker jag.
De ryttare som vill dölja märkningen bör köpa en annan häst.
 
Sv: Travaren.

Thera skrev:
Jo, naturligtvis är det väldigt individuellt, en del har mer "trav" i sig än andra. Där spelar säkert exteriören in också.

Som ridhäst skulle jag inte vilja ha en som breddar bak till exempel. Kan bli svårt med samlingen... :D

Min häst vet ju som sagt inget annat plus att hon har en fördelaktig exteriör för ridning. Sen kanske du har en häst som heller aldrig är travtränad, men som aldrig blir en bra ridhäst i alla fall, just därför att traven är så stark i den.


.........men en linjegångare kan vara minst lika travsäker och ha svårt för samling.
 
Sv: Travaren.

KANON BRA SKRIVET!
Det finns en häst för oss alla...både korta och balla... :banana:
Om jag vill ha ett fullblod så köper jag det,vill jag ha en fjording så köper jag det osv. i all oändlighet!
 
Sv: Travaren.

Jag är ju helt ny här och tyckte också att det var riktigt bra skrivet...

Kan komma med lite funderingar ang ridträning o.s.v av travhästar själv då jag tycker jag har hyfsat stor erfarenhet av dessa... Som ryttare är jag ganska feg men tycker om att hoppa, att därför rida högre klasser är inget för mig. Jag har en liten gård där jag tar emot lite hästar (trav) för inkörning men det brukar komma in en hel del hästar för inridning och utbildning också. Jag tycker att travhästen är en perfekt allround häst om man vill rida lättare klasser. Jag brukar rida mina hästar upp till LB dressyr och hoppning samt att de utan problem ska hoppa terrängbanan vi har (med vanliga terränghinder, upp- nedhopp, vattengrav, bank o.s.v). Hindren är inte mer än 60-70 cm, det räcker för mig, och det räcker för de ryttare som kommer och köper hästarna sedan. De allra flesta som kommer och tittar på hästarna är ute efter en häst att ha roligt med, och där tycker jag travhästen passar perfekt, orädda på hinder, hoppar hyfsat högt (inte med mig då :p ), oftast mycket snälla och en trevlig och glad häst att ha roligt på... En del köpare har haft tävlingsambitioner, de har då tävlat upp till Lb, kanske LA, och sedan ofta sålt vidare och kommit igång på en häst som de köper för ren tävling... Jag tror visst att det finns travare som går medelsvår utan problem, även om jag inte sett någon eftersom jag inte är så intresserad av ridhästtävlingar, men däremot tror jag att travhästen i första hand ska ses som en god vän och en häst man ska ha roligt med, oavsett vilken nivå man kommer till.

Jag har jobbat med trav sedan 1993, har bl.a jobbat i Frankrike, Italien och i Holland och därmed tycker jag att jag kan jämföra både den franska travaren, den amerikanska och orlovtravaren som det tävlades en del med i Holland, även om de inte var lika snabba. Jag tycker inte att dagens franska travhäst skiljer sig nämnvärt mot den amerikanska, möjligtvis att endel är något grovare, men så var även många av de svanska och amerikanska travarna för 20 år sedan. Den franska travhästen har ingen bättre ridhästgång då även denna är framavlad för att trava, den är egentligen inte mer byggd för att ridas på då även den franska travaren är väldigt olika från häst till häst. Man ska ha i åtanke att de hästar som springer i monté i Frankrike är de som har svårt att passa in i sulkyn, och som slår sig mycket på benen för att de är för stora, jag tror även att det finns en tendens att bli så mer och mer i Sverige också i montén.

Vidare i diskussionen mellan franska och amerikanska travare så funderar jag om man glömmer hästar som Revenue, Hilda Zonett och Tout Ou Rien, som ser amerikanska ut trots att de är hälften franska, tror faktiskt att det idag inte är så stor skillnad mellan franskt och amerikanskt.

Jag rider alltid in mina egna hästar och passhästarna på jobbet när de är tre för att de ska få lättare att säljas som rihästar. Har inte sett än att de inte behåller sin trav för travtävlingen, den är nog infödd. Vet dessutom många tränare som galopptränar sina tre-fyraåringar, och det väldigt framgångsrikt.

Lite funderingar som mig, absolut inte menat som något på hopp på någon.
 
Sv: Travaren.

Anrarhiboul skrev:
Jag är ju helt ny här och tyckte också att det var riktigt bra skrivet...

Kan komma med lite funderingar ang ridträning o.s.v av travhästar själv då jag tycker jag har hyfsat stor erfarenhet av dessa... Som ryttare är jag ganska feg men tycker om att hoppa, att därför rida högre klasser är inget för mig. Jag har en liten gård där jag tar emot lite hästar (trav) för inkörning men det brukar komma in en hel del hästar för inridning och utbildning också. Jag tycker att travhästen är en perfekt allround häst om man vill rida lättare klasser. Jag brukar rida mina hästar upp till LB dressyr och hoppning samt att de utan problem ska hoppa terrängbanan vi har (med vanliga terränghinder, upp- nedhopp, vattengrav, bank o.s.v). Hindren är inte mer än 60-70 cm, det räcker för mig, och det räcker för de ryttare som kommer och köper hästarna sedan. De allra flesta som kommer och tittar på hästarna är ute efter en häst att ha roligt med, och där tycker jag travhästen passar perfekt, orädda på hinder, hoppar hyfsat högt (inte med mig då :p ), oftast mycket snälla och en trevlig och glad häst att ha roligt på... En del köpare har haft tävlingsambitioner, de har då tävlat upp till Lb, kanske LA, och sedan ofta sålt vidare och kommit igång på en häst som de köper för ren tävling... Jag tror visst att det finns travare som går medelsvår utan problem, även om jag inte sett någon eftersom jag inte är så intresserad av ridhästtävlingar, men däremot tror jag att travhästen i första hand ska ses som en god vän och en häst man ska ha roligt med, oavsett vilken nivå man kommer till.

Jag har jobbat med trav sedan 1993, har bl.a jobbat i Frankrike, Italien och i Holland och därmed tycker jag att jag kan jämföra både den franska travaren, den amerikanska och orlovtravaren som det tävlades en del med i Holland, även om de inte var lika snabba. Jag tycker inte att dagens franska travhäst skiljer sig nämnvärt mot den amerikanska, möjligtvis att endel är något grovare, men så var även många av de svanska och amerikanska travarna för 20 år sedan. Den franska travhästen har ingen bättre ridhästgång då även denna är framavlad för att trava, den är egentligen inte mer byggd för att ridas på då även den franska travaren är väldigt olika från häst till häst. Man ska ha i åtanke att de hästar som springer i monté i Frankrike är de som har svårt att passa in i sulkyn, och som slår sig mycket på benen för att de är för stora, jag tror även att det finns en tendens att bli så mer och mer i Sverige också i montén.

Vidare i diskussionen mellan franska och amerikanska travare så funderar jag om man glömmer hästar som Revenue, Hilda Zonett och Tout Ou Rien, som ser amerikanska ut trots att de är hälften franska, tror faktiskt att det idag inte är så stor skillnad mellan franskt och amerikanskt.

Jag rider alltid in mina egna hästar och passhästarna på jobbet när de är tre för att de ska få lättare att säljas som rihästar. Har inte sett än att de inte behåller sin trav för travtävlingen, den är nog infödd. Vet dessutom många tränare som galopptränar sina tre-fyraåringar, och det väldigt framgångsrikt.

Lite funderingar som mig, absolut inte menat som något på hopp på någon.

:bow: :bow: :bow: Du är mer än välkommen här på forumet. Mycket bra inlägg !!!!!! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Travaren.

Var just inne och sökte på lite av mina gamla inlägg och såg att den här tråden hade kommit upp ett tag igen :p
Mycket mer seriösa inlägg här än på gnägg måste jag säga :rofl:
Ja, nu blir nån säkert sur för tråden kommer upp igen men men ;)
 
Sv: Travaren.

Finns väl ingen anledning till sura miner...även om det är en gammal tråd.Det är väl bra att man kan diskutera oavsett vilken ras man har.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 851
Senast: Bison
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 055
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp