Sv: Travaren.

Vid fölsäsong är man ju här..det gäller att hålla sig vaken.. :rofl:

Men faktum är att Lobells inlägg såg jag inte..
Eller annars försvann den direkt till sidan 4 eftersom efterfrågan på halvblodshingstar dominerar.. :angel:

Kanske skulle Lobells tråd nålas???
AM
 
Sv: Travaren.

jag har en 21 årig travarmärr som har tävlat enligt uppgift av förra ägaren i msv dressyr och msv hoppning. En travare som är helt underbar att rida dressyr med, en riktig läromästare för mig som inte är så duktig på det.Hoppar allt. över 130 cm som inget har inte viljat testa henne högre med tanke på hennes ålder och ben.Hon heter Nini Säva. Om det är någon som vet något om henne så vill jag ha reda på det.Jag har faktiskt även 2 stycken halvblod och ett russ, men tycker att travaren är bäst att rida. :banana:
 
Sv: Travaren.

Virrpannan skrev:
...gäspar...

Ut tjatat ämne.....

Jag har varit här till och från några år och det är ytterst sällan jag ser ett sakligt inlägg med information angående travhästen.

Det som däremot är vanligt förekommande är löjliga trådar med en massa tjafs (ofta på "gnägg" där nivån är minst sagt låg).


Gå och lägg dig om du är trött :angel: :D
 
Sv: Travaren.

Jag måste erkänna att den här tråden kanske inte hör hemma på ett avelsforum utan mer på typ gnägg eller nå´t...

:confused:

Helen
 
Sv: Travaren.

Om den ska ligga här eller där är en smaksak.
Tråden är seriöst skriven med fakta angående rasen (ingen provokation)

Enligt mig är trådarna på Gnägg oftast rena rama pajkastningen från alla håll.(personlig åsikt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travaren.

Jag tänker så här : Att alla vi som skapar trådar på ett forum önskar väl få någon slags respons på dem trådarna vi skapar - åtminstonde gör jag det, när jag skriver en ny tråd.

Alltså trådskaparen i denna tråd har skapat en tråd som handlar om hur det är att rida travare och lagt ut den på ett avelsforum bland massa uppfödare. :confused: :confused:

Mitt tips är att hon själv lägger den på gnägg så att inte moderatorn hinner ta upp den långa inledningen, som förövrigt måste tagit timmar att skriva.

Hälsningar Helen
 
Sv: Travaren.

Nafayette skrev:
Vid fölsäsong är man ju här..det gäller att hålla sig vaken.. :rofl:

Men faktum är att Lobells inlägg såg jag inte..
Eller annars försvann den direkt till sidan 4 eftersom efterfrågan på halvblodshingstar dominerar.. :angel:

Kanske skulle Lobells tråd nålas???
AM

nä inte så konstigt med tanke på att tråden är typ mer än ett år gammal ;)
 
Sv: Travaren.

Om den ska ligga här eller där är en smaksak.
Tråden är seriöst skriven med fakta angående rasen (ingen provokation)

Citerar Moderatorn nedan;

Här diskuterar vi hingstar ur avelsperspektiv, dvs avelshingstarnas egenskaper, hurdana deras avkommor blivit, hingstvalsråd mm.

Vad gäller diskussioner om stamtavlor så ska dessa också vara ur ett avelsperspektiv och bör vara av allmänt intresse.

Exakt VAR handlar detta inlägg om AVEL !?!Denna tråden hör definitivt hemma på GNÄGG.
 
Sv: Travaren.

crazy skrev:
Citerar Moderatorn nedan;



Exakt VAR handlar detta inlägg om AVEL !?!Denna tråden hör definitivt hemma på GNÄGG.

Under rubriken Avel står det så här :

Om hästavel, hästraser och avelshingstar

Jag struntar fullkomligt i om tråden hamnar under avel, ridning eller gnägg (frågan är inte viktig för mig)

Jag hade en enda åsikt om tråden och det var att den var saklig och informativ om rasen.....nu börjar det likna nivån på "gnägg" här så för min del är det helt ok om tråden hamnar där.

Blir lite full i skratt när jag ser vilka vändningar ett oskyldigt inlägg kan ta. Jag ville bara ge trådskaparen en "klapp på axeln" för ett bra inlägg och plötsligt hamnar man mitt uppe i en diskussion angående vart tråden ska vara.....förstår inte riktigt vad jag har med den saken att göra ? Det är väl upp till moderatorn att flytta den om den hamnat fel. ;)

// Suzanne
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travaren.

fio. skrev:
nä inte så konstigt med tanke på att tråden är typ mer än ett år gammal ;)

2004...stod det...såg jag nu.. :o :o :o

Vidare..men inte riktat till dig, Fio.

Ur allmän intresse kan man ju även se det så här:
Många trådar om vad märra av travsort ska betäckas med..
Många råd om allt från halvblodshingstar till araber..
Råden ges av många som tror att den "äkta blodingen" ser ut på ett visst vis.
Karbonpapper storlek 1 A standard i EU-format.

Mack Lobell har alltså redan för ett år sedan förklarat på ett hedersamt sätt vad "travrasen" är, ser ut, och vad den kommer ifrån.
Hon, har med ett bra underlag, tagit kol på alla förutfattade meningar och "omeningar"

Varför ska inte dom som har varmblodiga travhästar också få ett "rum" här på avel att snacka på??
Eller måste märra vara efter Cortez för att komma med i avelsforumet och frågor kring exteriör, användbarhet??

Varför ska just hennes inlägg hamna i ett annat fack???
Bland rosa lindor och sagan om älskningshästen Pålle.

Och varför är det vi uppfödare av travarna som just nu protesterar mot att inlägget ska delegeras bort???

VA? VA?

AM
 
Sv: Travaren.

psst. .... det är tydligen helt ok att vilja veta mer om rasen Frieser som ligger här på avel....
 
Sv: Travaren.

Nafayette skrev:
Varför ska just hennes inlägg hamna i ett annat fack???
Bland rosa lindor och sagan om älskningshästen Pålle.


AM

:rofl: Ärligt talat förstår inte jag heller varför detta inlägget inte kan ligga kvar här :confused: Det handlar ju om en ras och detta är väl avelsforumet??
 
Sv: Travaren.

Såg den... :o

För att återgå till trådens ursprung så funderade jag på detta med gångarter.

Travaren har ju sin flygande trav.
Men skillnaden är ju enorm mellan hästarna.
Kollar jag hemma så är bakbensaktionen på Extrocy och Miss Arriba inte samma på natt och dag.

Extrocy har den mer "rumsrena" halvblodstravet medan Missa har dragit en linje så att öron och svans har samma nivå..under henne arbetar benen som en tax.

Vamp har en otrolig bakbenslyft och viker ihop haserna hur mycket som helst, däremot mer kort i framsteget.

Jody går som ett kallblod fram med höga knälyft och kort steg.
Bak har hon ett ordentligt "halvblodspåskjut"

Charm Patricia, den flygande tunnan, är som en oljad blixt.
Även hon har ett baksteg som Vamp men mer sprättigt framsteg..

Alla dessa fölmärrar ser olika ut.

Förutom detta så kan man inte genom att bara se dom, ana sig till hur deras gångarter är..nej..du blir förvånad.

Ibland så lurar ögat rörelsen.. I alla fall på travmärrarna.

AM
 
Sv: Travaren.

Varför ska inte dom som har varmblodiga travhästar också få ett "rum" här på avel att snacka på??
Eller måste märra vara efter Cortez för att komma med i avelsforumet och frågor kring exteriör, användbarhet??

Klart alla är välkomna oavsett ras...jag trodde det där med "raser" var borttaget eftersom det inte står i själva tråden längre.Men går man runt via inriktningar så står det kvar såg jag...så då är det riktigt att den kan vara även här.Sedan varför man tar fram en ett år gammal tråd kan man ju fundera över.

Jag har själv ägt varmblodstravare och jobbat med travare...så tro inte att det är någon "anti-travkampanj".Jag vet vad en travhäst är för nåt och vad de går för.Man kan lika gärna älska sin travare som vilken annan ras som helst.

Jag har däremot svårt att förstå hur man generellt tror att man kan dra gemensamma paralleler mellan den amerikanske och den franske travaren.

Visst finns det ridbara amerikanska travare med god exteriör för detta...men den franska travaren är mer lämpad eftersom den är avlad med inriktning för monté.Att dra en sulky ger inte alls samma påverkan på ryggen som en ryttare.De flesta varmblod går att rida utan problem...men ryggproblem förekommer dock och detta då oftast hos amerikanska travare av de lite mer långlinjerade typerna.

Jag kan dock tycka att folk ibland köper sej ett varmblod utan att tänka sej för och att de många gånger har orealistiska krav.Att köpa ett varmblod som aldrig gått på travet är en sak...men att köpa ett varmblod som gått i 10 år på travet är en annan sak.

Dessa underbara hästar funkar ju utmärkt till vissa typer av westernridning,distansridning eller monté som jag hoppas ska komma allt mer.Många jobbar nästan ihjäl sej med att försöka "skola om" dessa fd travare till ridhästar...har då denna häst gått länge på travet och då fått bestraffning för att den fallit i galopp-hur ska den då kunna förstå önskan om att den ska gå i galopp efter så många år?Vad är rimligt att begära...kanske är det som så att vi som ryttare och personer bör anpassa vår ridning mer till dessa hästars ändamål...(nu syftar jag alltså på de travare som haft en längre karriär).
 
Sv: Travaren.

crazy skrev:
Sedan varför man tar fram en ett år gammal tråd kan man ju fundera över.


Troligen för att det återigen ligger en bedrövlig travartråd med rena rama trakasserierna från folk som inte vet vad en travare är under "Gnägg". Jag blir bedrövad när jag tänker på vad nybörjare och småbarn (som ofta hänger på Gnägg) får för bild av vår ras genom okunniga personer som endast är ute efter att "roa sig" (tjafsa) på "gnägg". :mad:

Att gå in på gnägg för att läsa om travare bör känsliga personer undvika :cry:

Detta var bara förklaringen till varför tråden troligen kom upp efter 1 år.
 
Sv: Travaren.

Tycker det är bra att tråden kom upp.

Vi travfolk kan ju ventilera just exteriör, mental status och gångarter och sedan jämföra.

Travstoägarna som vill betäcka ska kunna komma med trådar/inlägg, frågor och råd..
Eller???

Som jag i alla fall skrivit förut så är ju travaren så olik övriga raser..just för att det inte finns någon standard.



Gnällspikarna som suckar och stönar kan väl hoppa över denna tråd. :idea:
Dom har ändå varken kunskap eller "vettochetikett" att komma med här.
Frågan är just, om det inte är dom som har halkat ner på "gnäggnivå" :devil:


AM
 
Sv: Travaren.

Ett jätte bra inlägg, hoppas att fler kan acceptera travaren som ridhäst efter detta!
:bow:
Och jag hoppas också på färre diskutioner som ändå inte leder någon vart !
 
Sv: Travaren.

Ja, visst vore det trevligt om travaren accepterades precis som den är.....gärna även som travhäst (innan den ev. blir ridhäst) :love: :angel:
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 851
Senast: Bison
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 057
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp