Sv: Travfolk mot Ridtjejer
Börjar ha gått igenom de flesta hästsporter under mina år som hästintresserad, Började som ridmänniska, men höll på med en shettis som då jag blev på tok för lång började köra hon var fd ponnytravare men det blev inte direkt travkörning.
Dessutom är det ett travstall några minuters promenad bort och då man var yngre hängde man där och borsta och fixade, ägarna var väl glad över att deras hästar fick lite extra pyssel. Har även hållt på med ponnyer som tävlades i körning, så då fick man följa med på kurser och lära sig om det, har även testat köra den typen av körning, precision är faktiskt riktigt kul! Började sen naturbruks häst där vi i början kombinerade trav och ridning, så en gång i veckan körde vi och en gång red vi. hade även Akademisk ridkonst under en termin som inviduellt val, skolan äger endast travare så jag red en av dom, ett trevligt varmblodsto med grymt fin exteriör..
Ridning (vanlig)
Mycket svartsjuka! Känns som alla har olika ideér och inte riktigt kan vara glad för andras framgångar. Går det bra, ja då är det hästen som är bra och ryttaren som har haft tur att köpa sig en bra häst!
Körning
Alla är jätte hjälpsamma iallafall dom jag träffade på, dom lånade vagnar mellan varann, hjälpte med selarna om det var något som verkade fel. Var som en stor familj! Verkade inte vara någon svartsjuka utan det var allt från shettis till stor nordiskorsning, minns inte hur stor han var, fina halvblod och gamla travare, kallblodstravare var många.
Trav
Vissa väldigt hjälpsamma och lät en testa, var på en praktikplats där dom första dagen frågade om jag kunde köra, jag svarade att jag kört tidigare men att det inte var min inriktning, och tränaren jag var hos frågade om jag ville köra dagen efter, sagt och gjort, jag körde och det gick bra, mitt självförtroende inom travkörning fick en ordentlig puff, fick veta att det varit en 2 års hingst jag kört då jag stod och duschade han efter turen.
Fast det finns vissa travmänniskor som är petiga med att DERAS sätt är rätt och inte förklarar varför det är bra. Var hos en som födde upp kallblodstravare och även hade semin, där fick jag en känsla av "du som är sån liten tjej klarar väl max av en snäll gammelmärr som inte rör sig i onödan" varje häst man fick tilldelad att leda ut kommenterades med "Du kan ta den, den är så snäll så"
Känns det är stor skillnad på gamla travgubbarna och dom yngre, dom yngre tror mer på ens kunnande.
Akademisk Ridkonst
Dom två vi fick träffa under kursen brydde sig grymt mkt om sina hästar och förklarade varför dom gjorde som dom gjorde och sa inte bara "det ska vara så". Våran instruktör höll även på med trav.
sen har jag från ridsidan hört mkt negativt då man nämnt att man testat akademisk ridkonst och fått som svar "Jag gillar inte det, dom har ju så skarpa bett på sina hästar och rider helt fel"
Den dagen jag skaffar häst så blir det nog en blandning av AR och vanlig ridning, Efter att ha känt en travare som framför vagnen ligger på bettet tills fingrarna är rödare än en coca-cola burk bli mjuk och fin i mun och lyssna och verkligen kämpa för att göra en till lags får en att gilla ridstilen!