Travfolk mot Ridtjejer

Sv: Travfolk mot Ridtjejer

Hur kan man påstå att det är dte bästa om man aldrig provat eller just exprimenterat med det tidigare?

Många delar av häsens ben skulle må bättre av andra skor.

Varför skulle jag vilja testa olika typer av skoning när det som redan finns funkar så bra? De hovslagare jag pratat med har sagt att vanlig enkel skoning funkar bäst, åtminstone på min häst. Sen har han väldigt bra hovkvalité som jag är uppriktigt stolt över :).

Nämn några skor som skulle vara bättre.

Inom travsporten är man mån om att balansera hästen rätt, så att den kan röra sig så optimalt som möjligt. En häst som går på sig försöker man balansera om så att den går fri = travar bättre (på vilket sätt är det att krångla till det?)
Visst - travhästar skos oftare, men de flesta (eller i vart fall väldigt många) som tränar häst har denna kompetens = skor själva sina hästar. (Något som jag ser som mkt bättre då hästarna aldrig behöver gå "gammel skodda" och vänta på en fullbokad hovis...)

Är väl inte bara inom travsporten man vill balansera sin häst rätt!? Skillnaden ligger väl i att vi gör det på olika vis! Inom ridsporten så rider man hästen till balans och viktfördelning, inom travsporten så laborerar man med skorna i stället.

Sedan så är ju det ju inte alltid det optimala att sko ofta, med det inte sagt att låta gå gammskodd är någon höjdare.

Kicki :laugh:

KL

Travfolket har fullt sjå att hinna med att prata skit om andra travtränare, så dom hinner inte prata om ridfolket ;)

skämt och sido:angel::rofl:

Senast ändrad:

Varför skulle jag vilja testa olika typer av skoning när det som redan finns funkar så bra? De hovslagare jag pratat med har sagt att vanlig enkel skoning funkar bäst, åtminstone på min häst. Sen har han väldigt bra hovkvalité som jag är uppriktigt stolt över :).

Nämn några skor som skulle vara bättre.

haha kan ge ett exempel på detta: slog på två framskor på en travare, hade inga travskor hemma så det fick tyvärr bli ett par ridskor. när han var skodd skulle han ut i hagen. jag lät han springa lite med mig bredvid sig och han gick plötsligt ner på framknäna. RIDSKORNA VAR SÅ TUNGA ATT HAN RAMLADE NER PÅ KNÄ PGA DOM!! var ett antal månader sen han hade ridskor på sig.. så de är verkligen pjäxor!!! fram med mer travskor på de stackars tungskodda ridhästarna.....

kl

Min höleverantör brukar säga att skillnaden mellan rid- och travfolk är att travfolk tror att de har inkomst i vinstpengar, medan ridfolket vet att de har utgifter! Tycker jag var en ganska slående jämförelse! :D

<åååh....i mitt stall står det en hblägare vars motto är : Dyraste utrustningen = spara in på spån o havre.
Dottern som hoppar ( ganska högt) blir förbannad för hästen är halt...hästen lever på betfor och blir tränad högst sporadiskt , typ nångång när hon har lust. Hästen är 174 hög, och ska tävla 130-140.Dom har verkligen öst på mina fördomar om ridfolk. Ett stort hbl klarar sig på 3-4 balar spån i månaden och dom klagar på att han har liggsår....han VÅGAR ju knappt ligga i boxen så han ligger i hagen halva dagen.
2 årshingsten släpptes på bete 2 MAJ, han är hemma nu, betet tog slut :angel:

Det finns ju folk till allt! Spelar nog ingen roll i vilken kategori de tillhör egentligen.. Det som är viktigast för mig är att mitt halvblod mår bra! Man kan inte spara in på sådant som är viktigt för hästens välbefinnande, förstår att dina fördomar ökat mot ridfolk om utrustningen är viktigare än det du beskriver! Det är förstås viktigt med utrustning som passar bra också, men ni vet vart jag vill komma. Har egentligen inga fördomar, men jag som varit involverad både inom trav- och ridsporten upplever ofta att ridtjejer är otrevligare och snackar mer skit. Har tidigare upplevt att de kan vara elak rakt upp i ansiktet, men att travfolk pratar skit bakom ryggen. Vet inte vad som är värst egentligen :crazy:

Men det är förstås olika från person till person, inte från rid- eller travfolk.

Man hamnar inte högt i kurs med en ridtravare i bland "vanligt" ridfolk iaf. Har en ridtravare själv och har haft den på strömsholm så vet många av fördomarna vi har haft emot oss... Åååå det ser ju inte ut som en ridtravare eller det ser ut som en ponny är några av sakerna man fått höra eller det bästa den kan ju hoppa ju?? trött på det min häst är inte liten kraftigt byggd och 162 i mkh

Börjar ha gått igenom de flesta hästsporter under mina år som hästintresserad, Började som ridmänniska, men höll på med en shettis som då jag blev på tok för lång började köra hon var fd ponnytravare men det blev inte direkt travkörning.
Dessutom är det ett travstall några minuters promenad bort och då man var yngre hängde man där och borsta och fixade, ägarna var väl glad över att deras hästar fick lite extra pyssel. Har även hållt på med ponnyer som tävlades i körning, så då fick man följa med på kurser och lära sig om det, har även testat köra den typen av körning, precision är faktiskt riktigt kul! Började sen naturbruks häst där vi i början kombinerade trav och ridning, så en gång i veckan körde vi och en gång red vi. hade även Akademisk ridkonst under en termin som inviduellt val, skolan äger endast travare så jag red en av dom, ett trevligt varmblodsto med grymt fin exteriör..

Ridning (vanlig)
Mycket svartsjuka! Känns som alla har olika ideér och inte riktigt kan vara glad för andras framgångar. Går det bra, ja då är det hästen som är bra och ryttaren som har haft tur att köpa sig en bra häst!

Körning
Alla är jätte hjälpsamma iallafall dom jag träffade på, dom lånade vagnar mellan varann, hjälpte med selarna om det var något som verkade fel. Var som en stor familj! Verkade inte vara någon svartsjuka utan det var allt från shettis till stor nordiskorsning, minns inte hur stor han var, fina halvblod och gamla travare, kallblodstravare var många.

Trav
Vissa väldigt hjälpsamma och lät en testa, var på en praktikplats där dom första dagen frågade om jag kunde köra, jag svarade att jag kört tidigare men att det inte var min inriktning, och tränaren jag var hos frågade om jag ville köra dagen efter, sagt och gjort, jag körde och det gick bra, mitt självförtroende inom travkörning fick en ordentlig puff, fick veta att det varit en 2 års hingst jag kört då jag stod och duschade han efter turen.

Fast det finns vissa travmänniskor som är petiga med att DERAS sätt är rätt och inte förklarar varför det är bra. Var hos en som födde upp kallblodstravare och även hade semin, där fick jag en känsla av "du som är sån liten tjej klarar väl max av en snäll gammelmärr som inte rör sig i onödan" varje häst man fick tilldelad att leda ut kommenterades med "Du kan ta den, den är så snäll så"

Känns det är stor skillnad på gamla travgubbarna och dom yngre, dom yngre tror mer på ens kunnande.

Akademisk Ridkonst
Dom två vi fick träffa under kursen brydde sig grymt mkt om sina hästar och förklarade varför dom gjorde som dom gjorde och sa inte bara "det ska vara så". Våran instruktör höll även på med trav.

sen har jag från ridsidan hört mkt negativt då man nämnt att man testat akademisk ridkonst och fått som svar "Jag gillar inte det, dom har ju så skarpa bett på sina hästar och rider helt fel"

Den dagen jag skaffar häst så blir det nog en blandning av AR och vanlig ridning, Efter att ha känt en travare som framför vagnen ligger på bettet tills fingrarna är rödare än en coca-cola burk bli mjuk och fin i mun och lyssna och verkligen kämpa för att göra en till lags får en att gilla ridstilen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka