Travhästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Blå Bergen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 13 551
Sv: Travhästar

Om man nu gör en jämförelse med "din" ras, islandshästen så får man väl ändå säga att travaveln har lyckats ganska bra? Våra hästar kan gå ute hela sommaren utan kläder, behöver inte smörjas in och lider inte för att de kliar sönder sig själva. För du vet väl att kroniskt man och svans skorv (exem) är med på defektlistan? Dessutom verkar det väldigt vanligt med spatt, även det på defektlistan.

Vad är det för skräpmaterial som används i islandshästaveln egentligen?

:bump: :bump: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bump: :bump:

Det föds många hästar av andra raser också som ingen vill ha. Varför riktar du tråden specifik mot travare?

På sätt och vis håller jag med dig, de 20 sämsta % i varje kull kunde vi vara utan. Tyvärr vet man inte alltid vilka som är de 20% sämsta är innan de fötts och tränats ett tag. För att få en stark ras är det viktigt att inte inte urvalet är för litet. För att få en topp måste det finnas en bredd.

I alla raser strävar man efter att förbättra rasen, om du inte inser att det har varit en helt enorm utveckling de senaste 25 åren är du inte alls insatt i travavel. Vem ska avgöra om du får avla på ett travsto? Det görs såvitt jag vet inte ett kvalitativt urval inom någon ras, så länge stoet inte har defekter som nedärvs.

Åh..! Äntligen ett mycket bra svar. Jag vet att vi fått en mycket starkare naturtravare än förr. Det är bra för rasen när den är på banan, den behöver inte alls lika mycket balansering längre som inte alltid var nyttig förr.

Jo det avlas fram både det ena och det andra som är helt omöjligt att förstå syftet med. Anledningen att jag nämde travare var att det är min "pyttelilla ogenomtänkta faktabefriade erfarenhet" av det hela.

Där håller jag faktiskt med. Syftar bl a på Ina Scot´s och Queen L.´s avkommor. Dom är inte mycket o "hurra" över.
Fast det finns elitston, som lämnat mycket bra hästar.

Jo, visst gör det det! Men min poäng är att man inte kan definiera ett ostartat sto som skräpsto.

Som jag sa ovan så är jag emot massproduktion av travföl som det inte blir något med. Har man nu en skadad, svårhanterlig travare eller som det är något annat fel på som gör att den inte fungerar längre så är det bättre att slakta den för då vet man hur den har det.

Och vilka fakta finns det menar du? Jag skrev om mina erfarenheter. Och det är mina fakta. Du har nog andra erfarenheter.

Delvis håller jag med dig ang. "massproduktion av travföl", men det är många, många travhästuppfödare i detta avlånga landet, som oxå föder upp sina hästar.
Det är lite synd egentligen, men man kan inte stoppa alla.
Jag själv har en märr, som aldrig gått till start fast det var nära. Hon har bara gått kval o sedan har hon en avkomma efter en bra hingst o nu har hon en avkomma till, som jag själv fött upp.
Denna avkomma ska jag behålla för mig själv.
Det är aldrig några planer att avla på min märr år ut o år in, utan jag ville ta ett föl på henne för att få fram en egen unghäst att träna o starta den.
Vad man vet så vet man ALDRIG vad man får för en travhäst förrän den har visat sig på banan. Om det blir en bra travare av denna eller icke.

Varför min märr aldrig gått till start finns några orsaker. När jag tog över henne var det tanken att hon skulle tävla o även avlas på men inte hade jag tänkt avla på henne år ut o år in, som sagt. Men jag var lite "lat" o sedan så jobbade jag väldigt mycket att tiden inte räckte till. Otroligt nog, så finns hon fortfarande kvar härhemma utan att jag ens haft några funderingar på att sälja henne eller något liknande. Hon kommer alltid stanna hos mig oavsett vad, o det gäller även hennes nuvarande avkomma.

Som någon sa, problemen är till för att lösa.

Fast en sak till...angående travaveln, jag tycker faktiskt att dom gör som de själva vill om de vill avla på så får dom det. Fast jag tror INTE att travhästuppfödare är helt blåsta att dom avlar på "hejvilt". Det finns travstuterier i Sverige, som säljer sina uppfödningar. Endel har blivit väldigt framgångsrika medans andra floppas helt.

Jo, visst gör det det! Men min poäng är att man inte kan definiera ett ostartat sto som skräpsto.

Nä, absolut inte! Då måste ju TS oxå mena att min märr är en skräp-märr pga hennes ostartade meriter...... :angel: Fast det där måste va typiskt "svenskt trångsynthet"..........Utan att ta reda på fakta innan. Alltså menade jag TS.

Men bara en fråga: Du tror inte att det är på samma sätt i aveln med ridhästar? Det är likadant i alla hästdelar, bara hingstarna behöver vara godkända. Och för övrigt så tror jag att de flesta här, som jag, inte tar åt sig personligen utan blir förbannade för att du hoppar på hela travsporten som helhet!

Jo den är nog liknande avelsarbete. Men en skillnad kan jag se ialafall. Ex. ett hbl föl är ganska billigt i inköp men dess värde ökar på sikt medan den utbildas och senare tävlas. Ett vbl föl är ofta ganska dyrt i inköp men i takt med att den blir äldre faller värdet snabbt om den inte vinner och får vara skadefri.
Det är en väldigt liten procent som lyckas (har inte fakta på det men jag vet att det finns)

Jag ville med min tråd bara dela med mig av min frustration att så många människor skapar liv för att sedan avliva dem relativt kort tid senare. Men enligt er är det ju för tjusningen man har travhäst och inte för pengarna, det är en logik som inte alltid går ihop för mig när man slaktar så många hästar tidigt. Jag trodde inte ni var så känsliga. Ni travfolk är ju kända för att tåla både det ena och det andra. (Får jag skit för det också nu)

Om man nu gör en jämförelse med "din" ras, islandshästen så får man väl ändå säga att travaveln har lyckats ganska bra? Våra hästar kan gå ute hela sommaren utan kläder, behöver inte smörjas in och lider inte för att de kliar sönder sig själva. För du vet väl att kroniskt man och svans skorv (exem) är med på defektlistan? Dessutom verkar det väldigt vanligt med spatt, även det på defektlistan.

:bow: :bow: :bow:

Usäkta mig men vilken bild på vilken utställning? Fattar inte

Det finns faktiskt travfolk som TÅL väldigt mycket. Men menar du verkligen ALLA travfolk, eller de flesta?
Jag tror att det är år 2000-talet, som vi lever i nu, som gör att vi har rättigheter o yttra oss.....Fast jag kanske sitter här o yrar (joho, är ganska nyvaken).
Jag tror att det är nyttigt om man yttrar sig lite, men det finns ju hetlevrade travfolk o nu tänker jag på LUDDE. Han har ett hett temperament (om inte jag har helt fel, aldrig träffat honom IRL) han är ju alban, o de albaner jag känner har heta temperament o är inte konflikträdda.

Tillbaka till ämnet nu. Som jag sa, vi yttrar oss när vi känner för det. Det är mycket trångsynthet i detta, som du skrev. Att travfolk avlas på sina hästar, sen tävla dem o om dom går dåligt så slaktas dom/eller sälja dom.
Outbildade travare? Det finns säkert, men då måste nog du mena travarna som ALDRIG körts in, eller ridits in utan går som haghästar.
Jag vet ett par stycken efter gamla hingstar, som gick som haghästar. Numera avlivade.

Utbildade travare = inkörda/inridna. Det kallas väl så? Eller menar du dressyr o hopp? Tror inte att travgubbar har intresset i detta, men de har ju skötare som tar hand om hästarna.

Okej, du klankar ner på mitt språkbruk och tror inte jag skulle säga så till dej irl?
Det kan jag bekräfta att jag skulle. Jag är rak och ärlig och säger rakt på sak vad jag menar isf att snärja in mej i massa förklaringar som blir typ "en dåres försvarstal" till slut.

MEN SVAR PÅ MINA FRÅGOR FICK JAG DOCK INTE !!!!

Jag vill inte prata med dig om du skriker och kallar mig dåre.

Jo den är nog liknande avelsarbete. Men en skillnad kan jag se ialafall. Ex. ett hbl föl är ganska billigt i inköp men dess värde ökar på sikt medan den utbildas och senare tävlas. Ett vbl föl är ofta ganska dyrt i inköp men i takt med att den blir äldre faller värdet snabbt om den inte vinner och får vara skadefri.
Det är en väldigt liten procent som lyckas (har inte fakta på det men jag vet att det finns)

Jag ville med min tråd bara dela med mig av min frustration att så många människor skapar liv för att sedan avliva dem relativt kort tid senare. Men enligt er är det ju för tjusningen man har travhäst och inte för pengarna, det är en logik som inte alltid går ihop för mig när man slaktar så många hästar tidigt. Jag trodde inte ni var så känsliga. Ni travfolk är ju kända för att tåla både det ena och det andra. (Får jag skit för det också nu)

Jag tycker du ska läsa "alternativ användning av travhästar" finns att beställa från STC.

Men jag måste bara svara på ditt "Men enligt er är det ju för tjusningen man har travhäst". Bara allmän fråga, är det för "tjusningen" som en städerska går till jobbet varje dag, eller en sopgubbe? Min dotter t.ex jobbar som travtränare för att det är hennes valda yrke, och det är väl bara en fördel om hon får jobba med något man tycker om? Och för övrigt, för min del är det iaf så, jag har två avelsston här hemma som jag älskar av hela mitt hjärta, och dom har båda två gått tomma nu i över tre år. Är det då i penga syfte jag sysslar med mina hästar när dom varje år kostar mängder i foder och inte ger några pengar tillbaka?

Jag vill inte prata med dig om du skriker och kallar mig dåre.

Ursäkta men jag har aldrig kallat dej dåre! Jag refererade till en teaterpjäs som heter "En dåres försvarstal". Hört talas om den?
Och skriker gjör jag inte heller. Jag bara frågar varför du inte svarar på mina frågor.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

HAr för mig att det finns föreningar på Island som är mot slakt på islandsföl....
Ska försöka hitta länken

AM

och sen det där att en del avlar på skräp inom travet, dom flesta avlar för att få fram en avkomma med bra TEMPERAMENT, HÅLLBARHET, TALANG, SUNDHET och EXTERIÖR.. inom halvblodsaveln så tycker jag dom flesta avlar bara på talang inom hopp eller dressyr och inte avlat på bra tempreament vilket har lett till att nu är många halvblod bra hopphästar eller dressyrhästar men som har ett sämre temprament, tro mig jag har sett en del som tagit föl på sina ej ridbara (läs: korkade) märrar och hoppats på att dom ska få fram en trevlig avkomma, men det funkar inte så :crazy:
och som redan nämnt inom islandshästaveln så fortsätter man att avla på dom hästar som lider av problem, t ex spatt och eksem.. så här kan jag fortsätta i all oändlighet så slutsatsen jag drar av det här är att det inte är bara inom travet man avlar på "skit" :devil:

Konstigt att några inte kan hålla sig till en bra ton i sina inlägg. varför så upprörda om de inte har något att förtränga? jag förstår att du bara ville berätta om dina känslor och erfarenheter. de kan ju ingen ändra på. jag håller med om att det avlas fram år h-vete för många travhästar som bara väntar på transport till slakthuset. Som islandshästarna på den där sidan tydligen. vad nu dessa har med vbl aveln att göra? i bästa fall får travarna sluta inom sverige. HALLÅ...Det här är ju på sandlådenivå. :cool:

Knapplån.

Jag kan tala om en anledning varför det föds en hel del "sämre" travare.
Jo, många hästägare är män i medelåldern. De kan verka tuffa och hårda när man talar med dom. Grejen är bara den att de INTE klarar av att köra sina fd tävlingston till slakt. Steget att ta ett och annat föl blir en anledning att slippa ta det tunga beslutet om slakt.

Intresset för trav må ja säga är riktigt stort, titta bara hos tränare va många yngre skötare, och titta i ponnytravet där är det riktigt många ungdomar som ränar och tävlar sina ponnys, ofta går de oxå vidare och tar storhäst licens, kanske tränar tävlar på hög nivå eller bara som hobby, men intresset är STORT!

Ok, tack det förklarar saken en smula. Jag har stött på några av dessa män irl och de har ju faktisk känslor men det går väl inte så himmmla bra för deras hästar alltid vad jag kan se. De liksom kör på i samma spår. :angel:

Till er andra: (För övrigt så fick vi strömavbrott förut, jag försvann) Jag kan inte längre hålla ordning på vem som skrivit vad eller vem som tycker vad, då jag känner att det mesta är sagt. Tack för era kloka synpunkter, jag ska ta dessa med mig i livet och jag hoppas ni inte glömmer mig :D ;) :) :p

Shit vilket korkat inlägg, jag orkar inte ens svara.. För övrigt så tycker jag att det är super trist att titta på brukskörning eller nån trist dressyr.. Föredrar då absolut " att titta på bruna hästar som springer runt en oval"

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 369
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
4 130
Senast: MayGrace
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 708
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 395
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31