----Travsele hjälp!!!!---

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mifellen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 812
M

Mifellen

Tjenna!

Har precis fått hem en travsele som ska placeras på hästen! Jag vet hur allt ska sitta, men allt det där me lång- å kortbrösta... endel säger kortbrösta, en del säger långbrösta en del säger både och... Det ar med en kortbrösta. Kan jag få lite vägledning?

Sv: ----Travsele hjälp!!!!---

Långbrösta: brösta med långa läderlinor som ska surras runt skaklarna mot rockardens sits. INGET att ha.

Kortbrösta: brösta med korta läderlinor med ring i slutet som du fäster draglinorna i.
Har en sån själv till min travsele. Utan BRED kortbrösta tycker jag inte du ska köra något annat än tävlingssulky.
Min kortbrösta har även sympatex skydd som breddar och utjämnar lite mera.
bild:

om din kortbrösta är smalare än 3-4 cm tycker jag inte du ska ut o dra något tyngre än sulky, ofta är det de som medföljer. Bredbröstorna är så jäkla dyra så travet snålar in på dem tyvärr. min kostade 600 ny på travshopen.
Var noga med att däckeln inte rör manken, en annan grej som seltillverkarna missar.
De är ofta ganska smala, jag har däckelskydd på min. Be någon kolla hur mycket vikt som ligger i skakelhållarna, är det mer än 10 kilo bör du justera.

Vad är det för häst du ska köra?
Jag föreslår att du lägger denna på körforumet. annars lär den bli flyttad dit snart :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
495
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka