Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

(Dagbladet)
– Paragrafrytteri, tycker travtränarna Per Linderoth och Lars Wikström, om de nya EU-reglerna för att transportera hästar och andra djur. Gunilla Ekberg, djurskyddshandläggare vid länsstyrelsen, håller inte med. – Tyvärr är det väldigt många som inte vet hur djurtransporter ska gå till, säger hon.

http://dagbladet.se/nyheter/1.495117
 
Sv: Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

Det kändes som om man bara fick information om saker man redan kände till. Man kan säga att det var 2 000 kronor i sjön
Per Linderoths ord.
Jag kan bara hålla med 2000kr i sjön för mig med nu då :(
 
Sv: Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

Känns överlag lite fånigt att just de som transporterar djur mycket = har hästverksamhet skall gå kursen. Alla vi som sällan transporterar våra djur skulle antagligen behöva kursen mycket bättre...

Och de som transporterar djur mycket och inte bryr sig om reglerna kommer nog inte att bry sig mer efter införandet av kompetensbeviset heller :mad:
 
Sv: Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

Känns överlag lite fånigt att just de som transporterar djur mycket = har hästverksamhet skall gå kursen. Alla vi som sällan transporterar våra djur skulle antagligen behöva kursen mycket bättre...

Mycket sant men många som kör sällan kör mycket bättre än de som kör sällan också.

Och de som transporterar djur mycket och inte bryr sig om reglerna kommer nog inte att bry sig mer efter införandet av kompetensbeviset heller :mad:

Precis! tråkigt men så är det :(
 
Sv: Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

Jag säger tvärt om. Det är gemensamma regler för hela EU och att kunnigt folk som hållit på med det här i många år ända måste gå kurs beror ju på att det inte funnits några krav tidigare. Men från och med så är det så att alla nya hästföretagare måste gå kursen och visa att de kunskaperna som behövs för göra bra transporter.
När jag gick den för över ett år sedan, så måste jag istället säga att den var mycket bra. Mycket kompetenta deltagare som transporterade hästar jorden runt. Vi kunde delge varandra egna erfarenheter lära oss av som verkligen gällde rent juridiskt. På min utbildning var det ingen som var missnöjd eller kände att de kastat pengarna i sjön. Där var representanter för alla grenar inom hästverksamheten bland kursdeltagarna.

Det som är problemet som jag ser det är att den här kompetensen inte krävs för alla som transporterar djur. De som är undantagna d v s privatpersoner är ju som ofta är helt nya på området och gör de mest otroliga saker i samband med transporter. Det borde med andra krävas samma kompetens av alla som transportera djur som av yrkesverksamma.

Man behöver ju inte gå längre än vissa trådar här på Buke för att bli riktigt mörkrädd över hur vissa resonerar i samband med transporter. Ibland helt tvärt emot de regler som gäller både för fordon/körkort och inte minst djurskydd.
 
Sv: Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

Ja det kan jag hålla med om finns mycket och många som gör mig mörkrädd här på buke. Men jag vidhåller att vi som är aktiva inte ska behöva betala 2000kr för att gå på en sådan kurs tvinga alla sk privatpersoner att göra det istället.
 
Sv: Travtränare kritiska till nya regler för djurtransport

Är personligen tveksam till den tolkning som ligger bakom beslutet men på vilket sätt skulle du som firmainnehavare vara mer lämpad än en privatperson????
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SR) Sedan 5 januari gäller nya EU-regler för att transportera hästar och andra djur. Nu måste djurägare som har hästarna registrerade...
2
Svar
31
· Visningar
5 793
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp