Treåring som knaprar på bettet, byta bett? Bettförslag?

Alexandra_W

Trådstartare
K går på ett tredelat tränsbett med droppe, lösa ringar. Har fungerat fint på det, kunnat tugga lite väl på det i perioder, men har för det mesta varit lugn och fin i munnen, tagit lagom stöd och svarat fint på bettet.

Jag tycker det är lite väl kort, men när jag erbjöd henne ett likadant men en storlek större talade hon tydligt om att det INTE passade.. Så hon får gå med det 'korta'.

Nu är hon under igångsättning efter 2 månaders vila, har samma bett. Och hon knaprar väldigt på det, inte tuggar utan verkligen biter (men hör ljudet av tänder mot metall). Jag har provat höja och sänka det osv, men utan större skillnad (mer än att hon verkar vilja ha det högt, många rynkor i mungipan blir det..)

Knaprandet är inte hela tiden, utan är 'värst' i början av turen (kan börja redan på stallgången), och avtar efter hand. I slutet av turen brukar hon för det mesta gå med stängd, lugn mun.

Hon verkar inte 'störd' av bettet, hon tar det villigt när man tränar, går med öronen framåt och lyssnar bra på bettet generellt, kan ta väl mycket stöd ibland dock (men jag är lite skadad av valacken som är ultralätt i munnen). Men det knapras..

Jag har/har haft en teori om att det är när det blir 'mycket' för henne, förväntan att få komma ut, mycket att titta på, lite överenergi osv och det är därför som det brukar försvinna i slutet av passet. Men det är bara en teori som sagt, kan ju inte säkert säga att det ÄR så..

Har idag roat mig att på stallgången prova lite olika bett, dels erbjudit henne samma bett is torleken större, och det knapades ju redan på stallgången, men hon tycks inte tycka illa om det längre iaf. Sen provade jag ett rakt, svagt böjt och hon tycktes inte tycka illa om det heller, och knaprandet försvann ju helt. MEN, det är ju inte så konstigt, då det är mycket svårare att 'plocka upp' ett rakt bett så att man kan knapra på det.

Funderar dock på att prova rida på det, men jag vill egentligen inte det :crazy: Dels för att jag ogärna vänjer unghästar med icke tävlingsgodkända bett, och dels för att de är såpass mycket 'luddigare' för en unghäst än ett ledat bett.

Men, även om jag provar rida på det och knapret försvinner, så är ju frågan om det är för hon inte har något behov av att knapra på det, eller för att hon inte KAN knapra på det? (Och jag är inte mycket för symptomlösning, föredrar att hitta grundproblemet och lösa det. Av den anledningen så tänker jag inte sätta på nosgrimma och på så sätt bli av med knapret..)

Men någon med erfarenheter, teorier eller vilda ideer? ;)

Hon är kollad i munnen för en dryg månad sedan, såg bra ut. Visar inga tecken på munproblem, reagerar inte med att kasta med huvudet när man tar i tyglarna eller så hon har som sagt generellt en god bettacceptans och lyssnar fint på det (även om hon kan ta lite väl med stöd ibland, men det är en bebis som sagt..). Har en vargtand i överkäken på vä sida som dock hitills inte stört henne ett dugg, och därför fått vara kvar.

Sv: Treåring som knaprar på bettet, byta bett? Bettförslag?

Jag tycker absolut du ska rida på det raka.

Jag rider med det på min valack, och byter mellan tredelat och kandaret, men mestadels går han pådet raka.

Jag det raka på min treåring, och byter då och då med det tredelade.
Så även på tinkern, men han är lite tjafsig på alla bett, jag har provat det mesta på honom, och han är mest nöjd med det.

Anl till det är att det raka ligger bäst i munnen. Och min erfarenhet har hittills sagt att de snarare går bättre när man byter till tredelat eller kandaret

min polle tuggade väldigt på bettet förut, det gör han fortfarnade iofs. man hör liksom att det slåri tänderna och det blir repor på bettet med min tränare sa att han gjorde det för att han "gillade" bettet... eftersom han inte visade någon tendens till att ogilla det. hon menar att en häst som trivs med bettet tuggar på det - när de är yngre tuggar de gärna lite mkt men det är ingen fara.
så jag tror inte att det är så mkt att göra - och jag TROR inte att det är något fel heller.

Mimus - menar du att du tycker det gått bättre än med det raka sen när du bytt till tredelat?

Jag är lite tveksam till rakt iom att hon kan ta lite för mycket stöd med. Valacken trivs som fisken i vattnet på rakt, och har ju en rak kandarstång med (hans favoritbett alla kategorier). Men han, som kan vara orolig och lite fladdrig i munnen, tar definitivt mest stöd på det raka, och min erf av andra hästar är också det att de gärna tar mer stöd på rakt. Och jag vet inte riktigt om jag vill ha ännu mer stöd på K.. :angel: Det märker jag ju iofs fort om jag bara provar. Huvudanledningen är ju det där att sitta med en femåring som är tävlingsklar men som VÄGRAR ha något annat än rakt :crazy:

ElinPelin - nja jag anser INTE att hästen är fullt nöjd med/avslappnad bett bettet om den plockar upp det och tuggar på det så det knaprar och blir repor i bettet. Är de nöjd med bettet brukar de lägag det där det ska vara och så är det bra med det. Sen kan de ju såklart vara mer eller mindre nöjd, K verkar ju inte alls missnöjd, men jag anser inte att man kan kalla det helt nöjd när hon knaprar.

Sen är det ju inte bra för tänderna att knapra metall heller..

Har du provat 2-delat?

Pinky kunde vara en riktig strulmaja med bett, och när jag började med henne gick det inte alls med 2-delat. Kanske för att det jag hade var lite långt... Hon gillade lite tyngre bett, tredelade och gärna stänger.

Till sist provade jag med ett kortare 2-delat järnbett, och det föll verkligen damen i smaken. Men då var hon mycket noga med längden på alla bett, det var millimeterpassning och måttband med till affären.;)

Använder samma 2-delade bett som invänjningsbett på 2-åriga Elvira, och hon gillar det också. Men då har jag inte börjat använda bettet än, det bara ligger där. På henne är det dock så kort att jag snart inte får in det i munnen längre, men tittar man inne i munnen så ligger det bra.
Vet inte vad hon skulle säga om jag bytte till ett lite längre?

Ja, jag tycker det gått bättre efter jag haft det raka.

Men jag har heller inte haft några problem innan utom med tinkern.

Jag har visserligen nosgrimma på men en engelsk som jag spänner ganska löst.

Nja, inte provat med tvådelat i 'modern' tid. Dock har jag 'alltid' vant in unghästar på ett tvådelat, smalt mullen mouth sweet ironbett. Det var det Kele höll på att riva stallet för, under sina försök att mycket ilsket FÅ BORT eländet i munnen. Hon var skitförbannad och det skulle BORT.

Provade ett par ggr med samma resultat, så köpte ett rakt hapy mouth och vande in henne på, och bytte sen till det tredelade hon har nu utan problem.

Men inte provat tvådelat nu, mest för att jag personligen inte tror att det skulle bli så bra. Hon är ju arab, och de har ju ofta ganska låg gom. Svårt att se så mycket i munnen på den där, himla 'köttiga' läppar och mycket tunga, men det talar ju bara för att det inte skulle bli så bra med ett tvådelat som slår i gommen.

Hon tycks ju, iom att hon utan vidare accepterade det raka vid mitt lilla test, vara som valacken och gilla tungtryck. Och tvådelat ger ju minst tungtryck.

Fast, jag ska inte svära på att ett tvådelat inte skulle fungera, jag har som sagt inte provat på länge. Dock har jag sålt alla tvådelade, och hmm, köpa ett nytt bett som jag kanske i princip får slänga.. :crazy:

Men om det nu är som du säger, att hon blir förväntansfull och däröfr tuggar på bettet för att liksom få ut energin där, så skulle jag provat det raka. Då blir hon förhoppningsvis av med ovanan att dra upp och bita på bettet eftersom det är mycket svårare att göra det med ett rakt.
Och eftersom hon inte verkar tycka illa om det tredelade så tror jag inte hon kommer rata det om du nu rider på ett oledat ett tag.

Lite funderingar bara :)

Tigertofflan skrev:
Men om det nu är som du säger, att hon blir förväntansfull och däröfr tuggar på bettet för att liksom få ut energin där, så skulle jag provat det raka. Då blir hon förhoppningsvis av med ovanan att dra upp och bita på bettet eftersom det är mycket svårare att göra det med ett rakt.
Och eftersom hon inte verkar tycka illa om det tredelade så tror jag inte hon kommer rata det om du nu rider på ett oledat ett tag.

Lite funderingar bara :)

Där sa du något! Jag är ju soms agt inte säker på att det är bara för att det blir mycket spänningar (förväntan/mycket titta på/etc) som hon knaprar, men enda teori jag kommit på såm är hållbar, just för att det försvinner i slutet av passet. Men om det är så så har du ju rätt i att man då bryter ovanan, och att det inte borde vara problem att byta tillbaka sen när hon är mer rutinerad och mer igång...

Vad fasiken, jag ska nog iaf prova rida på det raka imorgon faktiskt..

En häst ska absolut inte knapra på bettet, det värsta är om det redan blivit repor av detta. Hästen biter sig fast då den haft ngt annant problem i munnen. Åk till hästtandläkare och kolla upp och rådgör med dem. Raka bett med fasta ringar brukar vara stabila och funka bra, men allt är ju inviduellt...

Min treåring har ett tvådelat sweet iron som jag köpte begangnat, intuggat och klart. Ganska smalt men ändå med lite tyngd! Det är nått med använda bett, de flesta hästar tycker om när det är använt och inte smakar "nytt". Pållan älskar smaken på bettet (låter som en damsugare) och gapar stooort när jag tränsar henne! Rider utan nosgrimma (tänderna ska fällas snart) och fungerar kanon. Tänk vad olika det är mellan hästar...

Prova, testa och hoppas på det bästa! :)

Som sagt, det var just ett sånt hon avskydde som pesten vid tränsvänjningen, så jag sålde det. Och inte så road av att försöka jaga rätt i ett sådant nytt, för att ev få kastadet i soptunnan. Men vi får se hur det blir med det raka först.

Fröken_Skåne skrev:
En häst ska absolut inte knapra på bettet, det värsta är om det redan blivit repor av detta. Hästen biter sig fast då den haft ngt annant problem i munnen. Åk till hästtandläkare och kolla upp och rådgör med dem. Raka bett med fasta ringar brukar vara stabila och funka bra, men allt är ju inviduellt...

Var det där verkligen till mig??

Jag anser ju INTE att de är nöjda med bettet om de knaprar (därför den här tråden finns..), och min dam ÄR kollad i munnen. Och absolut inga bettrepor här (jag tänkte liksom inte låta det bli det, för när det är repor i bettet så har du i princip repor på tänderna..)

Men du kanske menade svaret till ElinPelin?

Jo, precis. Och på dig låter det lite som att hon inte gör det medvetet ("gah! bett! -tuggatugga-"), utan mer att det "bara blir så". Då är det bara en ful ovana hon fått, och jag tror hon blir av med den om det blir jobbigt att lyfta och joxa med bettet. Det blir liksom enklare att låta bli.

Skriv grna hur det gått när du ridit på det, om du nu tänker göra det :)

Var lite otydligt, vad jag menade var att min häst älskar sweet iron medans din häst avskydde det! ;) Vilka skillnad från häst till häst!

Jag har haft ett par unghästar som har både knaprat på bettet och gnisslat tänder. Detta höll de på med en kort period var som unghästar för att därefter lägga av. Jag tror helt enkelt att det är en "unghästgrej" som hon kommer att sluta med.

Tror nog det mest är en psykisk grej, min brukar också tugga lite på det precis när man sätter på det, men så snart man går ut så slutar han. Men han grejar mer med tredelade än raka bett. Så prova ett rakt i en period, så kan du gå tillbaka till tredelat sen. Jag varvar mellan tredelad eggbett, rakt (böjt) eggbett och rakt happymouth.

Det jag undrar är hur du kan vara så säker på att det inte är vargtanden som gör att hon biter i bettet. Annars så tycker inte jag det är något fel med att rida med lite olika bett. Det är tom de rekommendationer jag har fått av TL, att variera bett. Jag rider tex. dressyr på ett 3-delat vanligt bett, men använder ibland ett rakt bett med fasta ringar när jag rider ut i skogen.

Pauling skrev:
Det jag undrar är hur du kan vara så säker på att det inte är vargtanden som gör att hon biter i bettet. .

Eftersom det inte finns minsta smärtyttring eller irritation i bitandet, och framförallt att hon slutar med bitandet i slutet av turen.

Sen har två av varandra oberoende veterinärer tyckt att den där tanden kan sitta kvar tills den ev ger besvär. Den ena av veterinärerna har sett hästen riden på böjt spår, utan minsta lilla munprotest nånstans. Inget knirpande heller iofs, men det var sista passet innan tvåmånadersvilan.

Pauling skrev:
Det jag undrar är hur du kan vara så säker på att det inte är vargtanden som gör att hon biter i bettet. Annars så tycker inte jag det är något fel med att rida med lite olika bett. Det är tom de rekommendationer jag har fått av TL, att variera bett. Jag rider tex. dressyr på ett 3-delat vanligt bett, men använder ibland ett rakt bett med fasta ringar när jag rider ut i skogen.

Jag är nog lite extra 'nojig', iom att valacken gnisslade tänder och knirpade med bettet som ung och jag tänkte just att 'det går över'. Fast det tog mig flera år att få honom att sluta med det. I hans fall var det att han inte trivdes med bettet. Men om jag tänker efter så visade han ju 'obehagstecken' med bettet, var ostadig i formen, slog med huvudet och var orolig i munnen. Jag provade dock en miljard bett och det var lika på alla, så jag tänkte 'det går över'. Det gjorde det dock som sagt inte förrän jag av en slump hittade rätt bett.

Men damen verkar soms agt inte missnöjd alls, så det är mycket möjligt det är en 'unghästgrej'/'ful ovana'.

Jag rapporterar såsnart jag ridit på det raka som sagt!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 563
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: Líf
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka