Treåring som knaprar på bettet, byta bett? Bettförslag?

Sv: Treåring som knaprar på bettet, byta bett? Bettförslag?

Jag har exakt samma problem med min ena häst som Alexandra_W har.Jag Har provat rakt bett men blev inte bättre...jag har provat det mesta snart.Munnen är kollad,det såg fint ut..

Jag håller med Tigertofflan - skulle absolut prova det raka på henne.
ang. "luddigheten" så ser jag det inte som luddigt alls - ta det för det det erbjuder och inbjuder till mest av allt - ridning med sätet och en unghäst som inbjuds till rakriktning redan från början utan ev. felsteg från en sned/spänd ryttare osv :D

Jag tycker också att hästen ofta fungerar betydligt bättre på 3 delat än den gjorde innan man red på rakt, om man rider på rakt ett tag, och sen fortsätter varva.....

med en unghäst som grejsar lite skulle jag inte oroa mig alltför mycket för tidigt - du rider en 3 ÅRING än så länge, men givetvis - det är bra att du är observant och prova gärna det raka som sagt och se om "vanan" kommer av sig lite.

Rapport avkräves sedan!

Rapport kommer ikväll. Jag sitter och väntar på att det ska bli lite svalare (dvs bromsjävlarna går och lägger sig) så det går att rida. Räknar med att ta ut valacken om ca en timme, och så tar jag lilldamen efter det. På raka bettet.

Här kommer då rapporten.

Bakgrunsförklaring: Damen har haft våldsamma problem (och blivit utdömd två ggr) som tvååring av att hon var sned. Rättades av kiropraktor i höstas och är friskförklarad från det. Vid vad vi trodde skulle vara sista ÅB visade det sig dock att en POF/birkelandsfraktur i hö bakkota som vi vetat om fanns där men som inte stört innan, nu börjat störa. Opererades bort, och sen har hon vilat två månader. Dock varit sämre än innan OP hela konvalescensen. tappat muskler hö sida korset igen, och använder inte HB som hon ska. Lyckats bli sned igen såklart (troligtvis utan samband med förra gången), hade reaktioner i framkotorna som följd av felbelastning. Rättad kiropraktiskt, och ska nus krittas igång och uppmanas använda kroppen ordentligt igen.

Klipper in ur min riddagbok på nätet, så det blir lite 'annat' med:

Tycktes inte ha det minsta emot det raka, tog trevligt stöd osv. Men hon är fan så ojämn överallt just nu. Går som en ostkrok. Lite ut(en halv hovsbredd 'ur spår') med vä bak, trycka ut höger bog och gå vänsterställd och bli fastlåst/bita sig fast i vänstertygeln och puttar över mig på vänstersidan. Och där förbannade jag luddet med det raka bettet. Jag har (alltså det är mitt fel, inte bettets) otroligt svårt att lösa sådant i skritt rakt fram efter väg om jag inte får 'fuska' lite. T ex genom att lirka med bettet på sidan där det sitter fast, trixa lite med ledande tygeltag för att böja halsen åt bägge hållen osv (understött av skänkel och sitshjälper såklart). Men fet chans att det gick att lirka med det raka på bara en sida..
-klipp-
Red upp på vallen bakom Konsum, och red lite stooora åttvolter i skritt. Lätt att forma i höger varv, inte riktigt lika lätt i höger men fullt genomförbart efter lite lirkande. Fick passa högerbogen ganska rejält dock, och ibland var vi ute och lallade waaay off the line då hon gick emot hjälperna och bara trängde med ytterbog (hö) och seglade iväg. Lossnade dock efter en stund, och då klev hon på riktigt bra, ställde korrekt och trevlig unghästform och mjuuk och lätt kontakt i munnen.

Tänkte att jag provar lite trav när jag ändå är däruppe. Inga problem alls i högervarv, mjuk och fin och korrekt ställd/böjd. Åt vänster däremot.. Det var många gånger värre än innan operationen, och jag hann bli rejält deperimerad. Hon bara välte runt alternativt seeeglade iväg. När jag envisades med att knöla in alla hennes kroppsdelar på plats så gott det gick så svarade hon med att försöka rinna iväg och springa ifrån det. Det fanns inget vrångt eller surt, det bara gick inte för henne och hon försökte lösa det så gott hon kunde på de sätt hon kom på. Jag var mest gråtfärdig.

Övergick till skrittåttor igen en liten stund. Och blev lite gladare till mods. För det är en PÄRLA den där hästen. Öppet fält, öppet mot hemväg, och hon knallade på och jobbade på, öronen framåt som två antenner (även när det var svårt och kroppen var emot henne) och verkligen bara utstrålar 'Vill! Kan! KUL!' Jag förtjänar inte den där hästen!

Avbröt där och skrittade hem, och fanskapet var ju HALT?!? När jag tryckt undan paniken insåg jag att 'Alex, hon är INTE halt, hon går däremot 'rakt' med jämnt stöd på båda tyglarna, halsen rak och högerbogen och vänsterbak där de ska vara (iaf vad jag kunde känna), det är en RÖRELSESTÖRNING ditt pucko!'. Men fy attans säger jag bara, vad vidrigt det kändes. Det är ju *egentligen* positivt, den kom ju fram när jag fick loss henne och fick henne rak, men BLÄ alltså. Jag har inte mycket hopp för ÅB om en vecka i nuläget om jag ska vara ärlig, det här lär ta tiiid är jag rädd.
-klipp-
Kommer byta tillbaka till det tredelade imorgon, hon får knapra sålänge, just nu känns det viktigaste att jag så 'tidigt' som möjligt på ridturerna kan få loss henne och få henne rak, hur mycket jag än måste ta hjälp av fusk för att nå dit. Vi får ta hand om bettknirpandet senare! Jag tror dock hon kommer gå prima på rakt när hon är sig själv igen!

Alex,

Tack för rapport. Trist med allt det negativa ang. lilltjejen.

Jag har lite synpunkter....:o
Ska du verkligen "plocka" och "fixa" så mycket med henne kroppsmässigt under ridningen just nu? Förstår inte riktigt resonemanget att du inte vill uppmuntra rakriktningen hos henne, även om det gör att du känner rörelse störningen? den kommer du ju inte undan i vilket fall, är det då inte bättre att hon går RAKT och är rak i sidorna?

Aja baja det du skriver om att du tenderar att plocka loss där hon "hänger", och att du nu inte lyckas med det på det raka. det är BRA att det hindrar dig anser jag. Med så mycket fysiskt hos damen och dessutom hennes ålder, så skulle jag inte göra NÅGOT annat än att sitta stilla och rida med sätet och rakrikta utifrån det - inte fibbla med mun och huvud och hals. KOm ihåg att hon är extremt ung, och (vad jag sett på bilder tidigare) även ofärdig i kroppen. Mycket av det har säkert också att göra med hennes fysiska tillstånd, men återigen : just därför skulle jag ö.h.t inte fibbla.

Fall inte för din egen tendens att dölja snedheter och åkommor genom att korrigera henne framifrån är mitt råd. Oavsett om du tycker att du inte gör det, att du samtidigt rider med kroppen osv, så är det det du gör...
På en så grön unghäst rider jag i princip lite "western" känsla, fast jag rider engelskt. dvs fokuserar bara på kroppen med tygeln endast som förhållning här och där. Rakrikta rakrikta rakrikta unghästen genom att den SJÄLV ska bära sig och ryttaren från början.

Nu pratar jag ju ute ridning som du beskriver, med lite mini arbete nånstans här och där... men det är ju den nivån ni rider på eller hur just nu?

Var nog otydlig i mitt inlägg, eller så misstolkade du. Jag förtydligare iaf.

Det som är A och O och körorder från samtliga instanser just nu är att så snart det är möjligt (utan onödig stress/press såklart, men finns det en 'fast trac' - ta den) få henne att återgå till ett korrekt rörelsemönster igen, och bryta det felaktiga hon lagt sig till med de senaste två månaderna. Rent fysiskt och kroppsligt finns nu inget som hindrar henne från att röra sig korrekt nu, mer än att hon ju snedmusklat (pga att hon tidigare inte KUNNAT röra sig korrekt). Dvs bekvämast för henne är ostkrokandet. Alltså kommer hon när hon har ett val gå som en ostkrok så långt det är möjligt. Min uppgift är att få henne att gå rak (rörelsestörningen kommer ju försvinna över tid när hon musklar om och stärker sig mer liksidigt igen).

Så självklart ska hon gå rakt, det är det allt går ut på. Men för att få henne rak måste jag få henne loss. Det går att göra med händerna på ryggen (dvs helt utan bett), men det tar betydligt längre tid. Det går finfint att göra på det raka bettet med, om jag får 'snirkla' lite (som igår). Men jag har inte helt lätt (oavsett häst ska tilläggas) att göra det rakt fram i skritt på grusväg när de så statkt försöker/vill gå snett. Får jag däremot fuska lite (t ex genom att lirka loss ett fastbitet bett mha en rörlig hand), så skapar jag en lättare/bättre grundförutsättning för mig själv att påverka henne med säte och skänkel t ex. Det jag vill ha är inte en statisk form med handen, jag vill ha henne att sluta använda min hand som ett femte ben. Hon går fortfarande som en ostkrok även när jag fått henne att sluta hänga i vänstertygeln, och jag förväntar mig inget annat i det läget. Lite samma tänk som när de är oroliga i munnen och är ganska flaxiga med huvudet. Jag håller samma stöd oavsett var de har huvudet, och låter dem själva räkna ut var eftergiften finns. Men skulle inte försöka såga ner eller liknande, utan låter dem bara räkna ut var det är behagligast (dvs var eftergiften finns). Lite samma sak här, jag försöker inte forma henne mha handen, däremot så ser jag till att det inte blir det förväntade att luta sig på min vänstertygel, genom att när hon gör det lirka med väsidan av bettet. Inte lirka för att börja/sänka/höja hals/huvud, utan bara för att få henne att släppa i och med att det inte finns något bekvämt, statiskt stöd att luta sig emot.

Sen om hon när hon slutat hänga sig fast där går med huvudet i skyn, går som en ostkrok eller har huvudet nere vid knäna - DET bryr jag mig inte om. Men när hon släppt bettet kan jag lättare påverka henne med sits och säte. I de där låsta lägena skiter hon rätt hårt i vad jag påtalar däruppe - hon fastnar i en statisk form, när hon däremot inte hänger, så lyssnar hon på vikt och skänkel, och då kan jag jobba med den för att få henne att använda kroppen korrekt. Sen blir det ju lite dominoeffekt, hon är ju inte dum i huvudet tack och lov, och som igår när hon inser att man får mer stöd och hjälp av matte när man går korrekt så tar hon ju tacksamt emot det. Hon VILL göra rätt, men måste förbi 'men matte det GÅR INTE?!'

Ofärdig i kroppen är hon inte, om du menar ofärdig för sin ålder. Däremot är hon ju inte färdig i meningen som en vuxen häst, men det hör ju ihop med åldern.

Men det som är A och O just nu, och körordern från alla inblandade, är att komma till ett läge där hon använder sin kropp korrekt, och att hon jobbar där en stund. Såpass länge att hon stärker och bygger upp sina muskler, men inte sålänge att hon blir trött. Vägar dit finns det ju många, och vissa vägar tar jag inte, punkt, men det som är körorder på är att hon går så lite som möjligt av passen i fel form (dvs sned eller liknande, det är ju inga höga krav som ställs på damen egentligen, hon ska använda hela kroppen och ta i lika mycket med båda bak och vara 'normalt rak'. Huvudet högt eller huvudet lågt osv är helt irrelevant egentligen, det hamnar rätt när kroppen jobbar rätt och inget jag bryr mig i.)

Ordern från vet är 40 min uppsutten skritt/dag. Inget jag (eller vet) skulle göra med en treåring annars, men nu är prio ett att se till att hon kommer ur den onda cirkeln. Ordern från ET är förutom vetordern att sätta igång henne i normalt jobb så snart som möjligt (läs: såfort kotledsinflammationerna är väck), och att hon ska gå ordentligt (avbryta strax innan hon blir svettig) varannan dag, och varannan dag vila, som just nu översätts 40 min uppsutten skritt. Jobbet ska vara varierat; ridning, tömkörning, longering etc.
Om det behövs spänn in henne vid t ex longering (tänker jag icke göra dock).

Det KÄNNS jädra bakvänt dock även för mig, fast det var värre förra gången när equiatrikern beordarde varannandagsjobb (och varannan hagvila) enligt ovan. Kändes alldeles för 'mycket' på en 'sån liten en'. Dubbelcheckade med vet som sa 'kör på' och jag gjorde det (nästan, ibland fungerade det inte att rida varannan dag pga mitt jobb och så). Trots att hon kändes blä i trav (rörelsestörning), och jag egentligen om JAG fått bestämma enligt eget huvud hade gjort i princip motsatsen, jobbat väldigt lite och mer rejäl återhämtning emellan. Men det fungerade utmärkt, och jag kan förstå tanken bakom. Att det viktigaste är att bryta den onda cirkeln, och det så fort som möjligt. Och att då blir det intensivträning en kortare period, för att nå exakt samma mål som man kunde gjort mer lågintensivt under en längre period. Men ju längre hon går sned, dessto större risk för kompensationsproblem (dvs ledinflammationer).

Problemen nu är enligt både vet och equiatrikern nytt och inte ett återfall i det gamla, utan något har hänt, hon har endera vurpat eller liknande, eller vid kastning/uppvak kring sövningen. Och jag är beredd att hålla med då det kom så direkt efter operationen, och inte fanns minsta lilla av det innan. Sen kan ju kanske den tidigare snedheten gjort att hon vid trauma har 'lättare' att halka tillbaka i snedhet än en häst som inte varit vind på det sättet innan, det känns iaf väldigt logiskt för mig.

Gårdagens ritur gjorde uppenbarligen stor nytta. Nyss varit ute med henne på dagens tur, och tänkte tömköra första halvan för att se om det såg ut som det kändes, eller om det såg värre/bättre ut än det kändes. Tog tredelade (insåg sen att jag för jämförelsens skull borde tagit det raka, men tror inte bettet gjorde någon direkt revolutionerande skillnad idag).

Klipper in igen från riddagboken..

[...] och så knallade vi iväg. Och där slog den stora depressionen till, för framför mig knallade en dam som var många gånger bättre än igår. Inte alls lika ostkrokig. Inte rak heller iofs, men långt ifrån gårdagens krokighet. Hann ju både en och två gånger mentalt gräva ner mig på gödselstacken. Utan ryttare mycket bättre än med ryttare.. Undrar vem vi ska skylla på då liksom?

Nåväl, vi knallade upp till vallen bakom g:a Konsum och damen var idel spetsade öron. Tömkörde lite kravlöst i skritt för att checka av styrningen som fungerade fint. En volt i vardera varvet i skritt och inga problem (dock har jag svårare att se 'småfusk' så ska inte uttala mig om det var helt korrekt eller bara nästan). Bad om trav i högervarv och inga som helst problem och damen travade på så fint så i trevlig, självbärig form och lätt-lätt i munnen och använde höger bak finfint. Bytte varv till vänster och genast blev ju allt mycket svårare, men fortfarande betydligt bättre än igår. Ville gärna flaxa iväg med höger (ytter)bog men lätt att peta in den. Slog iofs över i galopp och tyckte det var mycket enklare när bogen var på plats, men gick ner i trav igen när jag bad om det och höll voltspåret.

Så vi lallade hem igen och jag bytte till sadel

-klipp-

Tog nog halva byvägen innan jag insåg att 'vänta nu, hon blev inte tvärkass bara för jag satt upp', utan hon kändes verkligen mycket bättre än igår. Jämnt, fint stöd på båda tyglarna, lätt i munnen och kroppsdelarna hyfsat där de skulle vara. Vid Konsum var jag tvungen att ta ett varv skritt åt vardera hållet och ett varv trav åt vardera hållet, för att se om problemet skulle dyka upp i trav. Men nejdå, hon gick likadant som i tömkörningen. Fick lite bensinstopp och tappade motorn i vänstervarv när jag petade in högerbogen bara, blev ju joobbigt att arbeta korrekt. Men idel positivism, och inte minsta tjurighet, utan bara talade om att hon inte riktigt orkar mer än några steg nu (fullt begripligt).

Så, jag la ner planerna att gräva ner mig på dyngstacken, insåg att jag fick loss en hel del igår och att det inte var så att hon gick fint på töm bara för att all krokighet berodde på att jag satt på, och skrittade glatt ut en runda på henne. Blev totalt 10 min tömkörning (varav kanske 3 minuter i trav) och 30 minuter uppsuttet (varav kanske 2 min i trav).

OK, jag fattar resonemanget nu mycket bättre än per ditt tidigare inlägg.

f.ö tycker jag hon är mycket finare i kroppen än de bilder jag sist såg från när du hade henne i ridhuset. då såg hon väldigt ofärdig ut i kroppen och f.a väldigt överbyggd. Mycket bättre på dessa bilder! Söt dam är hon.... Roligt att det gick bättre idag. Men ge inte upp det raka bettet ändå ;)

Nej, jag hade inte tänkt ge upp det, och som sagt så om jag tänkt lite borde jag ha haft det idag. Fast jag trodde ju inte det skulle vara någon förbättring idag mot igår.. Får se om jag vågar mig på det raka imorgon..

Hon är mindre överbyggd nu ja, men fortfarande högre bak. Bilderna från ridhuset ljuger lite, eller fel - ögat ljuger - om överbyggdheten. Hon såg verkligen sådär överbyggd ut, men mätkäppen sa annat.
Dvs det såg ut som om hon var en dec högre i bak (nästan iaf) med ögat, och måttstocken envisades med fyra cm. Nu är hon drygt två cm högre i bak.

Men alla soms ett henne IRL har tyckt hon är väldigt välväxt och färdig för sin ålder (sen hon var två har det påtalats). Sen om de ser annat än jag ser (eller du ser för den delen) kan jag inte uttala mig om. Men det är kul du tycker hon är finare nu. Hon har inte växt speciellt mycket 'sen sist', men hon breddar i princip för varje dag som går, så börjar bli mer häst och mindre älg :angel:

Synd att jag inte har någon som kan fota så jag kan presentera ridbilder dock (skulle vara väldigt kul för min egen del att se med)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 563
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: Líf
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka