Trebente Molly

Sv: Trebente Molly

Jag vet faktist inte vad jag ska tycka om det här :confused:

Det framkommer inte riktigt om hästen kan gå ute själv, utan att någon går och leder den. Eller om den kan resa sig upp från liggande själv.
Innebär livet som trebent att hon bara får stå i sin box hela tiden och komma ut när någon leder henne en stund eller om hon ska visas upp för handikappade barn och ungdomar, så vet jag inte om det är något liv för denna lilla häst.
Samtidigt finns det ju många hästar som har det mycket sämre med alla ben i behåll.
Själva handikappet tror jag inte hästen lider av så mycket, förutom av ev. belastningsskador som kan komma med tiden.

KL

Jag har inget ljud just nu, menar ni att hästen åker runt på turne? Det tycker jag är klart över gränsen, åker den upphängd i hängmatta eller hur fixar de transporten :confused:

Ja de säger att "Molly träffade en krigsveteran och fann då sitt kall- att hjälpa andra att komma över sitt truma. Nu tunerar hon runt och väcker hopp hos andra i samma situation."

Ett ungefärligt citat men ganska exakt

Jag undrar hur en häst kan veta vad ett kall är? Snacka om att förmänskliga djur.

Bara i USA kan detta hända säger jag och lär väl snart bli huggen i strupen :grin:

Ja de säger att "Molly träffade en krigsveteran och fann då sitt kall- att hjälpa andra att komma över sitt truma. Nu tunerar hon runt och väcker hopp hos andra i samma situation."

Ett ungefärligt citat men ganska exakt

Jag undrar hur en häst kan veta vad ett kall är? Snacka om att förmänskliga djur.

Bara i USA kan detta hända säger jag och lär väl snart bli huggen i strupen :grin:

Inte så exakt ;)

Det var dottern till en krigsveteran som träffade Molly när hon "hittade sitt kall" efter dotterns kommentar om att Molly hade ett likadant ben (dvs protes) som hennes pappa.

...
Precis samma är det när det läggs enorma resurser på att rädda en skatunge med vingfraktur.Det är människan som får kickarna-inte djuret.
...

Det är något jag också har förundrat mig över mycket, när jag hade Animal Planet så var det många som hade policy att göra allt för att rädda djur som var svårt sjuka både fysiskt som psykiskt.
Hade rehabilitering funkat till 100% i vissa fall så är det förståeligt, i många fall inte.
Satsa på de djur som kommer få ett kvalitativt liv.

Men som jag sa innan, jag tror det beror på vilken inställning man har, alla delar inte den åsikt att "ett dött djur lider inte".

Senast ändrad:

Jo det kan man få..Tänka så alltså. Det finns många människor som är för aktiv dödshjälp och de som vill ha rätten att avsluta sitt liv när plågorna blir för svåra. Ännu är vi väl inte riktigt där ännu i lagens mening här i sverige men i vissa länder är det ju tillåtet.

Oavsett om man är människa eller djur så ska man inte tvingas leva utan det man själv anser vara livskvalité mot sin vilja. Djuren kan ju inte göra så mycket åt det så vi människor måste sköta det på ett så humant sätt som möjligt baserat på kunskap och förnuft.

Djur har också livsglädje och en enorm vilja att leva, såvida de inte verkligen lider möjligtvis.

En död människa lider inte heller, men så får man ju tydligen inte tänka ;)

Som Voff sa så har vi inte aktiv dödshjälp. Det svåra när det kommer till djur är det faktum att vi inte kan kommunicera som vi kan med andra människor. Därför är det upp till oss att förstå när det räcker. När deras livskvalité inte håller deras "humana" standard.

Djur har också livsglädje och en enorm vilja att leva, såvida de inte verkligen lider möjligtvis.

En död människa lider inte heller, men så får man ju tydligen inte tänka ;)

Det är klart man får tänka så för så är det ju, död människa eller djur för den delen lider inte. Fast man får inte enligt lagen hjälpa en människa att dö det är skillnaden mellan människa och djur.
Att ta beslut om avlivning av sitt älskade djur ingår i ansvaret man har som djurägare.

Själv så skulle jag ha valt avlivning istället för att amputera ett ben... Tycker man ofta ser på animalplanet när dom försöker rädda djur som kanske skulle ha avlivats istället, många katter och hundar som är antingen förlamade i båda bakbenen som sitter fast i vagn och måste anväda blöja. Det känns inte som ett humant djurliv:( fast det är klart jag vågar inte säga helt säkert att dom inte har livsgnistan kvar då jag inte träffat djur med såna handikapp. Själv så skulle jag ha avlivat katt eller hund som är förlamad och måste ha vagn fast spänd för att kunna röra sig.

Jag skulle ha avlivat. Tycker inte människan ska leka Gud för mycket.. Hur bra hästliv får hästen med denna protes? Kan hon röra sig fritt i hage utan tillsyn?
Nej, jag tycker inte detta är ok även om hästen ser lugn och harmonisk ut. Hästen kan ju inte säga ifrån om det är obehagligt eller gör ont m.m.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 444
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 066
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur