Tredelat pelham

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 770
E

Egonson

Vart finns det att köpa? Jag VET att jag har sett det någonstans. Behöver 13,5 cm.
Vet att Sprenger har men det är nog liiite dyrt med 1400 spänn.. :crazy:

Har ett rakt Pelham hemma men hästen gillar inte riktigt rakt bett, utan gapar på det.

Och sedan, bör man ha skumrem till Pelham? Eller går det lika bra utan?

Och, är det katastrof att rida på delta, är inte särskilt haj på det där med dubbla tyglar även om jag vet att det är att föredra om man ska rida på Pelham.

Nu vill jag inte ha någon diskussion om jag ska ha Pelham eller inte, varför jag ska ha det etc. Utan endast svar på mina frågor ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tredelat pelham

Hittade ett på Mantorp travshop nu, dock med platt mittdel men det "får väl duga", ville helst ha oval mittdel men platt går med.
Finns det inte någon annan stans tro?

När jag red min ponny på pelham (rakt) så hade jag ingen skumrem och jag hade delta. Det gick hur bra som helst.

Det är väl mildare att ha delta än att ha två tyglar, om jag förstått rätt?

Jag vet faktiskt inte om det är mildare eller ej?

Vet bara att med två tyglar kan man rida mera likt som man rider på kandar, alltså variera mellan stång och bridong som du vill och behöver för tillfället.
Har man delta blir det ju alltid samma tryck i både stång och bridong när man tar i tygeln.

Ska jag ha delta måste jag köpa nya, har bara i svart och det KAN jag ju inte ha till mitt bruna träns :eek: :angel:

Det är väl mildare att ha delta än att ha två tyglar, om jag förstått rätt?

Både och.
Du kan aldrig välja bort hävstången, men du kan inte heller använda den mer än vad deltat medger.

2 tyglar rekommenderas, då får du bättre nytta av funktionerna i bettet. Skulle någon sätta delta på ett kandar?:angel:

Gapar hästen på alla raka bett? Det är nämligen inte så smart att skaffa ett delat pelham eftersom kinnkedjan håller emot under så bettet kommer ta jättekonstigt i munnen. Vilken modell på mundel är det på den du har? Smal/tjock, helt rak/mullenmouth/tungfrihet osv.... Det kan ju vara så att din häst tar tajt med plats i munnen och helt enkelt inte kan stänga om det bettet du har tex. Nästan alla bett som tillverkas idag är på tok för tjocka:mad:

Jag har också funderat på det i natt :p , om det inte kan bli fel i munnen med tredelat "stång".. :crazy:
Jag funderade mest på detta eftersom hästen verkar trivas bra med tredelat och att hon kan röra på bettet lite mer.

Det pelhamet jag har hemma är relativt smalt och mullen mouth.
Ska jag vara ärlig har jag inte ens provat det bettet, utan förkastat det sedan jag provat vanligt rakt och det inte funkade.. Dock har ju pelhamet mer mullen mouth än det vanliga.

SÅ tajt har hon inte i munnen att hon inte kan få plats med det, det ligger ärligt talat fint i munnen, men hon har väldigt tjock tunga och tjocka läppar, samt att jag upplever det som att hon inte gillar tungtryck (upp med huvudet och gapa när man tar i tygeln på ett vanligt rakt bett).
Hade varit bättre då om bettet ligger mer på lanerna än tungan (alltså tungfrihet eller mullen mouth, vilket var det jag tänkte på när jag köpte det pelhamet jag har hemma).

Har dock inte vågat prova något med tungfrihet/port då jag är rädd att det ska slå upp i gommen på henne. Fast det kanske hade varit något med en relativt låg tungfrihet/port?
Ska porten i så fall vara bred eller smal? Vilket är bäst?

Har kört henne på rakt tränsbett som vart samma tjocklek som pelhamet, och det gapar hon tyvärr på som jag skrev ovan.
Rider i vanliga fall på tredelat fullcheek men ska av diverse anledningar i vissa fall prova ett pelham eller liknande med någon hävstång.

Har faktiskt även sedan i går då jag skrev tråden funderat på jaktkandar/kimberwick/kimblewick. Finns ju i fler olika sorters tungfrihet/portar än pelham, fler valmöjligheter alltså.

Ett tredelat ger en hel del tungtryck det med, spec när du tar i tyglarna. Så innan jag provade med tredelat pelham skulle jag isf prova med någon form av port (du kan ju få testa ett tag innan du hittar rätt alt måste ge upp). Som du varit inne på så har du ju komblewick/jaktkandar och lite annat att prova också.

hade du provat rida på pelhamet eller ej? Jag blev inte riktigt klok på vilket? Har du inte det så gör det innan du gör något annat. Ibland överraskar de små liven en. Har du provat så bara att kolla vidare då.

Sen ang ledad stång så jag har ridit på tvådelat pelham utan minsta proster eller 'konstigheter' (två olika hästar, bägge föredrog och gick med tvådelade tränsbett).

En väldigt låg tungfrihet kanske är precis det hon vill ha. Det knepiga är att alla bett jag har sett med låg tungfrihet (möjligen med nåt kimblewick som undantag) har mundelen varit hysteriskt tjock. Men först och främst tycker jag du ska prova det pelham du har, man vet ju aldrig, hon kanske gillar det. :) Porten på ett sånt bett får inte vara bredare än att bettet definitift ligger an på hela lanerna.

jag är också ute efter ett pelham, vet inte om jag vågar satsa på ett rakt då hästen inte gillar raka i vanliga fall. Vill inte ha vanligt delat för risken finns ju att det går upp i gommen pga hävstångseffekten. förloras inte effekten av delat? eller hur fungerar eg ett pelham :o . Om man har delat skjuter inte bettet upp i gommen om man använder hävstångseffekten? eller hur blir det? vilket e eg bäst? rakt eller delat... (ursäkta om jag snor tråden)

Senast ändrad:

Alex.W: Gör det? Blir tungtryck med tredelat alltså. Det trodde jag faktiskt inte att det blev :o Men när du säger det så. Då kanske det inte är tungtrycket hon inte gillar, för på tredelat gapar hon inte alls. Kanske är då att tränsbettet var alldeles för rakt, Pelhamet är ju mera böjt/mullen mouth.

Nej jag har inte provat, eftersom jag tyckte det var i princip samma mundel som i det raka tränsbettet hon inte gillade.. Dock mer mullen mouth och det slog mig inte att det kanske är någon skildnad.. :o
Men jag ska iaf prova pelhamet i dag och se hur hon beter sig på det, skadar inte :)
Så kanske jag sparar ett par hundralappar.. Annars tänker jag prova ett Kimblewick med låg port.

Har lusläst hemsidan Bettbiblioteket och fått en uppfattning det här med tungfrihet, stångbett och grejer.
Tack för alla svar :bow:

Jo det har jag med funderat på. Tänkte att tvådelat pelham viker sig på mitten rätt upp, och det är ju inte så bra. Tänkte då på att tredelat är kanske bättre, eftersom hon gillar tredelat i vanliga fall. Och sen för det tredje eller fjärde undrar jag om det eg. är så bra med delad stång öht.. :crazy:
Hm.. Har kommit fram till att jag provar rakt mullen mouth (böjt, lite anatomiskt format) och funkar inte det så provar jag rakt med låg port..
Nåja. Provar det raka/rundade idag så får ni veta sen :)

Provad lite det raka pelhamet i går, med delta. Funkade helt OK, inget gapande och jag tyckte hon lyssnade fint :) Dock tänker jag prova ett Kimblewick med samma mundel, för att se hur det funkar också innan jag bestämmer mej.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 071
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
1 025
Utrustning Jag vet att många anser att alla bett med hävstång alltid ska vara raka, men hästen trivs inte med rakt bett så därför undrar jag helt...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hingstvalsfunderingar 2025