TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Säg den som vet man vill plugga:D

Jag vill bli hovslagare, så det är ju mer en hantverksskola då än rent 'plugg'. Och ett yrke som passar även hundägaren.
Jag håller på och sätter mig in i yrket och ska börja gå bredvid lite mer nu snart... Verkar lovande såhär långt i mina förväntningar.
Skolorna finns lite utspridda i landet, men den jag funderar mest på ligger nog i norrland, tur det bara är en kortare tid. Östergötland/Närke is the shit!

Och idéfix älskar dem små hovbitarna som blir över efter en verkning, han är dvs nöjd med valet tror jag:D

*lite halvt knapplån*

Jag ställer mig till er som inte har nån aning om hur framtiden ser ut. Men jag har ju ändå hundar, och valp och bla bla. Min filosofi är att det löser sig. Jag tar det som det kommer. Nu har jag iofs ganska långtgående planer, i form av mastersutbildning och försök att komma in på forskarprogrammet. ;) (Man ska sikta högt har jag hört. :D) Men, jag är sån som inte gråter om jag ändrar mig. Att det är mitt mål just nu innebär inte att jag inte kommer byta mål med tiden. Jag är ganska impulsiv och gör det jag mest känner för. Då ångrar man minst. För ett år sedan hade jag inte en tanke på att flytta till Sthlm, ändå sitter jag nu här och är riktigt nöjd över det. :p Vet inte ens vart jag kommer befinna mig i höst, Sthlm eller Gbg, men hundarna följer ju med vart jag än bor och jag löser hundvakt om så krävs.

För övrigt undrar jag om jag är den enda som har sjukt dålig erfarenhet av otrevliga vintishanar? De som gett sig på Cerberus mest har varit salukis, greyhounds och borzoier. :crazy: Så himla tråkigt, för jag vill vill vill verkligen tycka om borzoier t.ex. Men det är svårt när man bara träffar intetsägande tråkhundar eller griniga hanar som gruffar om Cerberus ens tittar på dom. Jag vet ju såklart att inte alla är sådana, och vad gäller salukis så har jag ju träffat lite trevliga också (typ bukesalukisarna och några till). Men senast igår så fick jag höra "han är ju egentligen snäll för han skadar ju ingen hane, han bara trycker till dom lite och skräms" om en stor borzoihane som jag vägrar släppa Cerberus med. Jag förstod förvisso vad hon menar, men alltså. Jag tycker inte det är okej att min hund blir attackerad och nedtryckt även fast den andra bara hugger i luften/pälsen och inte drar loss köttbitar liksom.

Min erfarenhet av vinthundshanar har blivit att dom är lynniga och inte tål att någon vill ge sig ur leken t.ex. Cebbe gillar t.ex. inte att bli rammad, då stannar han, säger ifrån med ett morr, och går sedan iväg åt ett annat håll. Han tycks inte vara intresserad av nåt tjafs eller bråk utan går hellre runt och luktar för sig själv än leker med nån han inte riktigt kommer överens med. Men flera gånger har hanar (inte bara vintisar nu då) gett sig på honom då istället. Nu på senare tid har han börjat svara upp lite, sedan går han till mina ben. För nån vecka sen så var det en hane som heeela tiden gick med nosen tryckt mot Cerberus hals, med spänd hållning. Cerberus försökte vika åt andra hållet, leka med dom andra osv men hanen sprang ifatt honom och fortsatte så fort Cerberus stannade. När ägaren försökte ta hunden så gav han sig på Cebbe istället, så ägaren släppte. Samma sak om jag försökte koppla Cerberus, som ju inte alls tyckte det där var nån trevlig sits. Det slutade med att jag fick använda Zoria som lockbete och liksom successivt smuggla ut Cebbe ur rastgården. Högst otrevlig hane tyckte jag det var. :crazy:

Är det fler av er som har såna erfarenheter eller är det Cerberus som är så fjantigt snäll som drar till sig alla lite smådumma hanar? Jag hade inte tyckt det var okej om min hane betedde sig så, å andra sidan är Cebbe min första hane så jag kanske bara har fått in en lyckoträff som har en mild grabb?

Jag är mer van vid att hanar är som Cebbe än som hanarna du beskriver.

Visst kivas det en del när de leker, jag vet många salukihanar som småmorrar och har sig när de leker, meen, det gör ju tex Zala och Wahidah också och vad jag kan minnas så har alla hanar jag träffat utan problem accepterat när någon inte vill vara med och leka längre - OM de är nöjda med livet i övrigt.
Tex Wahidahs pappa, han har flera gånger varit lite väl "tuff" när han leker, gått på för hårt helt enkelt och inte kunnat leka med vem som helst. Men, när han fått ordentligt med motion under lång tid, fått springa mycket och fått mycket, mycket uppmärksamhet på hemmaplan, så har det varit bättre än de gånger han inte fått det.

Jag vet inte hur alla andra vinthundar lever sina liv, men med tanke på att många blivit förvånade över att mina damer får springa lösa och dessutom flera gånger i veckan, med tanke på att man ser många vinthundar med väldigt lite muskler och inte allt för bra kontakt med sina ägare, så misstänker jag att många inte ger sina vinthundar "perfekta" liv. (Ja, jo, det går alltid att bli bättre)

Jag träffar bara personer som har en hundhållning och inställning som jag gillar. Jag träffar personer som motionerar sina hundar, som gillar att ha dem nära, som låter dem springa lösa och de flesta av mina vänner och bekanta tränar faktiskt småtricks med hundarna eller låter dem i alla fall få jobba för att få ut mat ur en petflaska. Alla dessa personer har trevliga, icke-gruffiga hundar.

De gånger jag träffat mindre trevliga hundar (oavsett ras) har det ofta speglat av sig på hur ägarna är, eller i alla fall vilken inställning de har till sina hundar. Sedan kanske jag också haft tur och bara träffat vettiga vinthundar, men jag har träffat så otroligt många nu att jag tycker att jag borde sett betydligt fler otrevliga än jag gjort om det nu var vanligt.

Kanske är en kombination. Du har haft tur och jag otur. :p Tråkigt är det iallafall. En vanlig kommentar jag ofta får är också att deras hundar är unga och att det är därför dom är dumma. Är det någon vanligt fenomen det med? Att hanar mellan typ ett halvår och tre år är "elaka" mot andra hanar? För Cebbe är ju två och visst är han lite kocko ibland, på så sätt att det är en massa hormoner och han hittar på bus och vägrar komma osv. Men han är ju inte elak för det.

Känns ibland som en vetenskap det där med hanhundar. ;)

Min salukihane var väldigt "nedtryckande" i början, tills han var säker på att den andra hanhunden var säker på att han var herre på täppan. Han red gärna även på andra hanar....
Han var emotionell, dramaqueen:D tog väldigt illa vid sig om ngn behandlade honom orättvist, men var mkt sanbb att göra samma sak tillbaka.
Han hade "fri" uppfostran, i ett stall med massa andra hundar, vissa han gillade och vissa han inte gillade, men han fick lösa sina konflikter själv. Vid nya möten ville han dock vara högsta hönset.

Men om den andra hunden inte sade emot honom när han ville visa sig som högsta hönset, vad gjorde han då? Gav han sig på dom så att dom låg i backen och skrek ändå? För det kan jag känna är lite väl mycket när den andra hunden snarare visat sig underlägsen och långt ifrån velat utmana.

I Cebbes fall är det just sådana hanar som inte gett sig som verkar ha gjort att han nu för tiden svarar upp om någon börjar bråka med honom.

(Åh, det är så svårt att skriva ibland för bråka kan ju vara just sånt där som låter värre än det är, eller riktigt bråk, eller att den ena trycker ner den andra o.s.v.)

Han har iaf inte blivit rädd eller osäker eller så utan är fortfarande lika glad när man träffar hundar. Och det är jag glad för. :p

Visst är det svårt att förklara!:D
Jag upplevde att när han kände att han hade övertaget, tyckte han om att spela på det kortet..:grin: Men han hamnade aldrig i slagsmål. En gång var nära, då var det med bästisen, en schäferhane. Cairo hade en slags hat-kärlek till honom... Cairo blev superlycklig när de träffades, men ändpå kunde han inte riktigt låta bli att utmana honom:eek: En jack russellhane var på Cairo och muckade konstant, men han var för liten för att C skulle bry sig, till slut tog C honom i nackskinnet, kutade utanför stallområdet, släppte honom och sprang hemtill stallet igen:D
Så, det var lite olika

Jag har för mig att när jag läste på om Galgo Espaniol så stod det i historiken att han hundarna inte fick användas i drev, då dom var hanhunds aggressiva...

Jag har inte umgåtts så många vintishanar förutom Whippar, och med dom har jag aldrig märkt några problem. Däremot så är ju Whippar kända för att vara "rasister", men om det är hanhundarna som visar det mest vet jag inte...

Vad roligt att du vill bli hovis!
Det behövs verkligen fler, tyvärr håller inte min kropp för det arbetet:(

Jag undrar och mycket över detta med hanhundsaggresivitet och skulle vilja lära mig mera om det. För min borzoi är halvvettig ;)

Jag har säkert 500teorier för hans ibland oönskade beteenden och den starkaste är att det som Red_Chili skriver att det ligger hos ägaren. dvs mig.

Min borzoi har många vänner och han är en ödmjuk och snäll hundkompis som gärna delar maten med alla han ser och respekterar andra hundar. Men att träffa och introducera nya hundar har blivit allt svårare, från att ha varit stensäker med alla slags hundar är det nu främst tikar som går, men han har även sagt ifrån till två tikar som både var jack russels och morrade åt honom. Hundmöten är spända och han vill helst vika undan och går inte det kan han göra utfall om jag inte är med riktigt. men detta jobbar vi med och det fungerar jättebra han är lättsam ta med sig in till stan och i olika situationer. Men han är ganska osäker och jag har ett dilemma att han är fruktansvärt stark och därför behöver jag korta upp kopplet samtidigt som jag då ger honom fel signaler.

Nu varje tisdag är vi grannar ute och går och då får han träffa sin största fiende, en jämthunds hane och nu efter några gånger med vrålskällningar och morr kan dem gå bredvid och har börjat vilja nosa på varandra.

men jag skulle aldrig släppa honom med en flock okända hundar, jag är rädd om min hund och om andras hundar. Men jag har inte upplevt att jag varit så hindrad för är det en hund jag anser han 'måste' funka ihop med då går det bara man ger honom (och mig:D) lite tid i början.

Men jag får nog ställa mig bland dem som har en lite osäker hund, tyvärr! Och eftersom jag inte träffat några andra vinthundar kan jag inte säga om det är typiskt borzoier eller andra vintisar heller. Men min hunds pappa flög ihop med en annan hane när vi tittade på honom. Kanske skulle varit en varning;)

Däremot så är ju Whippar kända för att vara "rasister", men om det är hanhundarna som visar det mest vet jag inte...

Fast just det är väl alla vinthundar kända för att vara? Och egentligen är det ju inte så konstigt. Vinthundar beter sig ju ofta lite annorlunda jämfört med "en vanlig hund". Lägg sedan till deras ägare, som sällan ser vitsen med andra hundtyper och bara har vänner med vinthundar, vilket gör att vinthundar bara blir vana med att leka med andra vinthundar osv ;)

Jag har en rasist här hemma, nämligen Zala. När jag tog hem henne första gången blev hon tokig om hon såg andra hundar - OM det inte var saluki eller whippet, för kom det en sådan, jäklar vad glad hon blev! :D Så kollar man. Hur är hon uppväxt? Jo, på kennel där hon knappt fått se hundar som inte ägts av kenneln annat än på utställningar. Vilka raser har kenneln? Jo, saluki och några få whippar. Sedan lärde hon känna en pumi som hon kom bra överens med även om de inte lekte eller så. Vad hände när hon såg en pumi på stan, jo, hon blev skitglad såklart :p

jag ändrar mig hela tiden angående yrket hovslagare. Det skulle passa mig otroligt bra som människa och jag är stark i kroppen men skadestatistiken är hög och det är riskfyllt arbete och man blir in så peppad direkt av anhöriga för knappt ingen tycker det är en bra idé att jag ska bli skadad för resten av livet. ungefär;)

Så kanske kommer jag att tänka om vi får se...
Men just nu går jag bredvid lite och lär mig, jag kommer hur som helst ha bra nytta av alla kunskaper eftersom jag tänkt äga häst föralltid.

Hovis tycker jag låter som en riktigt bra idé. Hade jag varit lite starkare och mer hästfokuserad så hade jag funderat i samma banor, men just nu är det något heeelt annat jag studerar och börjar helt ärligt fundera på att helt byta bana. Från världspolitik till djurskötare/equiterapeut/djursjukvårdare/någonting jag kan lägga hela mitt hjärta i. Gick förbi ett stall häromdagen ohc fick pussa mule och fick nästan tårar i ögonen av saknad. Ge mig en miljon och ge dygnet mer tid!!!

Apropå hanhundar, så har jag bara mött trevliga vintishanar som vänder bort blicken vid potentiellt aggressiv hund, men så har jag heller inte mött så många.

Tipps vid hundmöten!

Jag har(tyvärr) blivit rätt bra på det här med att hantera /osäkra/aggressiva hundar vid hundmöten.
Miiko är absolut inte aggressiv vid möten, men blir så glad att hon gör lekutfall mot allt och alla. Varken hundar eller folk brukar bli så glada, och lill-fisen förstår verkligen inte allvaret i när hundar blir arga. Lite naiv skulle man kunna säga;)
Jag har lärt henne att ALLTID gå fot vid möten, oavsett människa/hund. Nu märker jag möten genom att hon kommer till min sida och tigger godis. Släpper på den regeln mer och mer, vartefter hon "skärper" sig/växer upp!
Har du hunden vid sidan behöver du inte ha sträckt koppel, men kan ändå ta tag om det behövs. Går hunden fram försök blocka med benet utan att dra i kopplet, går med träning:)
Det är ju ofta just koppel sträckningen som kan trigga utfall, ibland.
Om du blir osäker och kan, så sätt hunden vid sidan om vägen och kräv kontakt. Rocco han får göra cirkus konster t.ex.
Du kan ju också "svallerträna"(googla Eva Bodfäldt) fast på hund, funkar det med.

Du kanske redan vet alla dom här knepen, men jag chansar:)

Berätta hur det går:bump:

Det där håller jag på och försöker få Zala till nu, fast jag har faktiskt inte tänkt på att göra det med människomöten också utan bara vid hundmöten. Även om hon går på långt koppel framför mig så ägnar hon inte andra människor ens en blick om vi går förbi dem (om de inte råkar ha något ätbart eller göra något jättekonsigt, då nosar hon försiktigt på dem om jag inte hinner korta upp henne). Är det ändå bra idé att ha henne vid sidan så fort vi möter någon, eller ska jag fortsätta som nu, att bara göra det vid hundmöten?

Appropå hundmöten.. jag blev SÅ sur häromdagen!
Jag var ute med damerna, såg en kvinna som lät hennes mellanstora hund fnatta runt hur som helst och Zala blev tokspänd och morrade. När hon blir så spänd brukar jag stanna, för att ha lättare att ha kontroll på henne, samtidigt som jag står med ryggen åt mötande hund, för att verkligen visa att jag inte är social av mig och för att förhoppningsvis få dem att förstå att mina hundar INTE ska hälsa på deras hundar.
Vad gör kvinnan då? Jo, hon STANNAR precis bredvid oss och TITTAR på oss, med sin golvmoppshund hängande och flåsande/skällande i kopplet! :eek:
Vi gick ju vidare då, och jag fick dra med mig Zala, vilket inte alls kändes kul.

Idag mötte vi först en collie (Zala hatar collies, efter en drös incidenter med just collie förut) och bara sekunderna efter det en ENORM hund som sprang lös och pepskrek och drog i kopplet mot oss under mötet. Inte någon av hundarna hölls på ägarens andra sida, utan kom att gå jättenära oss.

Jag FÖRSTÅR inte hur det kan vara så jäkla svårt att se till att hålla hunden på sidan som är bort från mötande hund, framförallt vid de tillfällen då man SER att mötande hund inte är helt trygg i hundmöten. Det är så ovanligt här att folk har hundarna på "rätt" sida, att jag faktiskt blir ärligt överraskad vid de tillfällen de händer. Någon gång funderade jag på att skriva en tack-insändare eller dagens ros eller något, till aftonbladet, när en person vid ett hundmöte sagt åt sin hund att gå fint vid sidan så fort de såg oss och de höll sig så fram tills allt var lugnt. Tänk om alla var så? Vad underbart det hade varit.

Vi har samma elände här!
Det var skit jobbigt när jag hade Yoshi för han högg ju alla hundar som kom för nära, utan att morra. Så många gånger man fått skrika till människor "Vi vill INTE hälsa!":mad:
Att skrika "kennelhosta" brukar funka:devil:

Jag skulle inte fokusera på människomöten om det redan går bra. Miiko hoppar rätt på dom:o därav sidan även då.
Det är jätte bra att du ställer dig lite framför Zala, det är en bra signal till henne att visa att det är du som hanterar "mötet".
Jag har också lärt Miiko ett "framåt" kommando, som jag använder efter mötet för att få henne att släppa fokus bakåt. Hon älskar det kommandot för då vet hon att det blir KUL!(bita matte i armen:angel:)

Miiko morrar när hon blir riktigt glad. Är hon på bra humör gör hon det mot den som kommer nära, det brukar skapa stor förvirring bland dom coola kidsen = morrande hund som tok-viftar på svansen, HJÄLP!
Rätt kul ibland(elak matte):rofl:

Jag brukar småskrika "Gå förbi!", "De har löss!" eller liknande... En gång ropade jag att de hade kennelhosta (när jag dessutom misstänkte att de hade det). Resultatet? Jo, människan stannade mig för att börja fråga mig om vad kennelhosta var... :grin:

I nuläget gör vi så om vi möter vilda hundar att jag ställer mig lite framför Zala, med ryggen åt mötande hundar och håller hennes huvud mot mina ben. Möter vi lugna hundar som inte tittar på oss för mycket, så går det oftast finfint bara jag lockar Zala med godis, har henne på "rätt" sida och säger "Kom så går vi!".

Jag vet inte om jag gör rätt. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska göra när vi möter "galningar". Ena halvan av mig vill skrika åt dem att gå vidare med hundarna, andra halvan av mig (den halvan som brukar vinna) säger åt mig att stå still och lugn, för om jag hetsar upp mig och skriker på mötande ekipage, då borde ju Zala också reagera på att jag gör det, vilket inte borde hjälpa?

Sedan är Zala "vildare" när Wahidah är med. Waha blir ofta "Hopp-studs-leeeeka!" när man möter annan hund. Zala blir väl dels taggad av det, dels vill hon väl försvara Waha. (För de gånger som Waha lugnt hälsat på annan saluki innan Zala hälsat på den, så har Zala morrat, skällt och varit "tokig")
Samtidigt har jag ingen möjlighet att gå ut själv med Zala för att träna hundmöten eftersom Wahidah inte går att lämna hemma riktigt.. Har funderat på att fixa hundvakt åt henne och ge mig iväg med Zala till ställen där det brukar finnas hundar, men det skulle behöva ske ofta och vad bortkastat det skulle kännas om det inte dök upp hundar då...

Egentligen är det inget stort problem, för vi möter inte andra hundar så ofta, meen, jag vill ju alltid att allt ska bli bättre och mitt mål är ju att alla i vår lilla flock alltid ska känna sig helt trygga och lugna, oavsett situation...

Börjar inse mer och mer att jag nog har det rätt bra där jag bor :D Bor ju på SLU:s campus, och här bor ju såklart jävulskt mycket hundar! Det skulle kunna vara jobbigt men de allra, allra flesta har riktig bra koll på sina hundar och det är ganska få av hundarna som har problem med möten. Jätteskönt när man har en bus-whippet som även hon gör lekutfall (blandat med en del moffanden och halvmorrningar, lite osäker är hon ju) mot alla hundar :p Och man får mycket miljöträning alldeles gratis!

Angående att gå vid sidan vid människomöten eller inte så har jag gjort så att jag belönar kontakt vid alla möten, oavsett om det är en hund med eller inte. Började också skvallerträna på cyklister och folk utan hund, just för att de inte är lika intressanta som en hund (sen kom jag av mig med skvallerträningen, men hon skvallrar faktiskt hyffsat på cyklister :p). För mig har det funkat bra, Glim tar ofta spontant kontakt när vi möter både folk och fä numera, och gör hon inte det så påminner jag henne och ser till att hon går 'här', vilket inte brukar vara så svårt med rätt motivation :d

Alltså: jag tror det kan vara smart att börja på nåt ointressant som människor, så att hon tillslut tänker 'möte=man ska gå vid mattes sida'. Förhoppningsvis har man då lite gratis när man väl ska gå över till att göra samma sak vid hundmöten. Så tänker jag iaf :)

Precis, att leka harmonisk buddha är bäst, men ack så svårt ibland;)

Jag tror att det du gör kommer ge resultat. Man ska ju hitta den "skyldige" i flocken och det låter som Zala...Waha kanske kommer att lugna sig med tok-lekandet när hon blivit ännu lite äldre, eller vad tror du?

Det viktigaste är att man i alla fall försöker göra någonting åt sin hunds osäkerhet.
Möter allt för många som inte bryr sig om att deras små skit(:o)hundar beter sig som idioter! Ahhhhh!!!!!!!
Var tvungen att avreagera mig lite:D

Jag har också lärt Miiko ett "framåt" kommando, som jag använder efter mötet för att få henne att släppa fokus bakåt. Hon älskar det kommandot för då vet hon att det blir KUL!(bita matte i armen:angel:)
:

Smart, det ska jag lära Glim! Blir skitirriterad när hon ska gå baklänges och stirra efter folk :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 652
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka