TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Börjar inse mer och mer att jag nog har det rätt bra där jag bor :D Bor ju på SLU:s campus, och här bor ju såklart jävulskt mycket hundar! Det skulle kunna vara jobbigt men de allra, allra flesta har riktig bra koll på sina hundar och det är ganska få av hundarna som har problem med möten. Jätteskönt när man har en bus-whippet som även hon gör lekutfall (blandat med en del moffanden och halvmorrningar, lite osäker är hon ju) mot alla hundar :p Och man får mycket miljöträning alldeles gratis!

Angående att gå vid sidan vid människomöten eller inte så har jag gjort så att jag belönar kontakt vid alla möten, oavsett om det är en hund med eller inte. Började också skvallerträna på cyklister och folk utan hund, just för att de inte är lika intressanta som en hund (sen kom jag av mig med skvallerträningen, men hon skvallrar faktiskt hyffsat på cyklister :p). För mig har det funkat bra, Glim tar ofta spontant kontakt när vi möter både folk och fä numera, och gör hon inte det så påminner jag henne och ser till att hon går 'här', vilket inte brukar vara så svårt med rätt motivation :d

Alltså: jag tror det kan vara smart att börja på nåt ointressant som människor, så att hon tillslut tänker 'möte=man ska gå vid mattes sida'. Förhoppningsvis har man då lite gratis när man väl ska gå över till att göra samma sak vid hundmöten. Så tänker jag iaf :)

Låter smart!

kl
Jag har små funderingar på att plugga på SLU jag med...djursjuksköterska kanske. Är det det du pluggar, eller ska du bli vet?

Alltså: jag tror det kan vara smart att börja på nåt ointressant som människor, så att hon tillslut tänker 'möte=man ska gå vid mattes sida'. Förhoppningsvis har man då lite gratis när man väl ska gå över till att göra samma sak vid hundmöten. Så tänker jag iaf :)

Det där är jäkligt bra tänkt... Jag ska försöka tänka på det och se hur jag kan få in sådant i träningen.
I nuläget belönar jag alltid all kontakt de tar med mig, oavsett om det är Zala eller Waha och oavsett situation. Även om de bara kommer och tittar lite på mig för att de har tråkigt när vi sitter inne, så kliar jag lite på dem och på promenader får de alltid muntligt beröm, lite kli bakom örat, en godis eller en kastad pinne om de tar kontakt. Jag försöker att ha oss som en liten samarbetande flock som gärna har kontakt med varandra, mer än bara tre individer som råkar dela liv och säng på nätterna.

Hanna:

Wahidah har redan nu lugnat sig massor. När hon var 6 månader var hon helt jävla sjövild och skrek nästan när hon såg andra hundar :o Nu går hon och viftar på svansen, drar lite mot mötande hund och om den mötande hunden drar som en tok mot oss kan hon göra en lekinvit. Går hon och jag ensamma ute så gör hon inget mer än att gå vid min sida och titta på mötande hund och vifta lite på svansen.

Jag blir helt paff när jag ser folk som inte försöker göra något åt beteendet. Som de gånger man ser på låååångt håll att mötande hund spänner sig som fan, reser ragg redan när de är 15 meter bort och sekunderna senare börjar morra, kanske skälla och resa sig på bakbenen - och ägarna, de gör inte ett skit, kortar knappt upp kopplen...

En gång sa jag åt en kvinna rejält som visserligen hade en glad, men icke-lydig och lösspringande hund. Den var en liten bichon-liknande hund, pytteliten i alla fall, och jag hade båda mina damer med. Hunden sprang fram till oss, mitt i centrum, jag fick snabbt båda mina hundar bakom mig, puttade undan den lilla hunden med foten och röt åt den att gå. Den gick iväg, men sprang tillbaka till oss. Då röt jag, högt så att alla skulle höra, något i stil med: "Försvinn, din äckliga lilla golvmopp!" :angel: Ägaren hörde mig mycket väl och blev skitsur, någon person som satt på en uteservering bredvid sa dock till sin vän där något med att han blev avundsjuk på mig eftersom han också ville få tillfälle att säga något sådant :D
Jag hade tänkt att be om ursäkt till kvinnan och säga att om hon bara kunde lära sin hund att inte springa fram till allt och alla, eller i alla fall ha den kopplad när hon var bland människor mitt i centrum, så hade jag aldrig haft anledning att bli arg. Men jag har inte sett henne sen dess, vad jag vet, i alla fall inte med den lilla hunden.

Do it! SLU har ju massor av intressanta program :)
Jag pluggar vet., men ibland undrar jag om det inte vore roligare att plugga till djursjuksköterska...eller åtminstone smartare, 5år är låång tid...

Ja precis, all kontakt är ju bra. Har insett att jag ger Glim jäkligt mycket godis när vi är på promenad, men så länge det funkar (dvs hon blir mer uppmärksam på mig) och hon inte blir tjock så får det vara. Ska börja ta med nån leksak ut för att variera, ska bara komma ihåg det också...

Du kan alltid komma hit om du vill träna hundmöten, jag skulle nog kunna dra ihop ett gäng som skulle ställa upp och agera möte :). Plus att det räcker med att sätta foten utanför dörren så har man oftast mött en hund, så man får många gratismöten.

Delvis kl.

Så mycket bra hundmötestips! Cc är helt ok vid hundmöten så jag har inte skvallertränat speciellt mycket. Håller dock med i att folk kan vara urbota korkade vid hundmöten. En tant i mitt område brukar ställa sig med sina fötter bredd placerade i marken och dubbelgrepp på kopplet och en skogstokig schäfer i andra änden, hetsande mot den hund som den möta ska. Jag brukar byta gatusida...

Jag är blir mer och mer sugen på djursjukvårdare. Misstänker att jag behöver läsa upp några naturvetenskapliga ämnen för ändamålet, men det kan det nog vara värt. Finns det jobb för djursjukvårdare?

Som djursjuksköterska räcker det med att plugga natur a och b på gymnasiet.
Det känns som att det borde finnas jobb i framtiden, med tanke på att sällskapsdjuren blir fler, och fler försäkrar/behandlar sina djur.

Fast djurvårdare och djursjuksköterska är ju inte samma sak...tror jag.
Djurvårdare kan man läsa på gymnasiet och sjuksköterska är tre år på SLU.

Vet inte om jag skulle palla att se alla djur som kommer in p.g.av sina ägares dåliga hantering eller okunskap...typ dåligt skötta kaniner eller övergödda hundar. Jag skulle bli så arg!

Red_chili åk till mkh och träna! Låter ju perfekt!

Du kan alltid komma hit om du vill träna hundmöten, jag skulle nog kunna dra ihop ett gäng som skulle ställa upp och agera möte :). Plus att det räcker med att sätta foten utanför dörren så har man oftast mött en hund, så man får många gratismöten.

Jag kommer mer än gärna! Dock kommer lillskiten att börja löpa när som helst, så då kanske det inte är så lämpligt med besök, om jag inte fixar hundvakt åt henne och kommer med bara Zala. Alltid är det något och mina damer lyckas aldrig tajma det så att de löper samtidigt :p

Som djursjuksköterska räcker det med att plugga natur a och b på gymnasiet.
Det känns som att det borde finnas jobb i framtiden, med tanke på att sällskapsdjuren blir fler, och fler försäkrar/behandlar sina djur.

Fast djurvårdare och djursjuksköterska är ju inte samma sak...tror jag.
Djurvårdare kan man läsa på gymnasiet och sjuksköterska är tre år på SLU.

Hm... Nu får den som vet mer än gärna skriva vad det finns för olika "sådana jobb" och vad det krävs för utbildning för att bli det. (och vad som krävs för att komma in på utbildningarna). Jag blir ju nyfiken :D

Haha, så du ska ha två vildar hos dig :rofl: Men sure, vill du, så gärna för mig ;)

Just nu studerar jag internationella relationer. Jätteintressant och högaktuellt och jag kommer förmodligen inte stå utan arbete när jag är klar. Frågan är om jag kommer att vara nöjd med det jobb jag får. Min magkänsla säger mig att jag kommer att tycka att jag valt fel och att jag kommer att känna mig halv av att inte jobba med djur. Magkänslan har iofs tagit mig hit, men det lutar i alla fall åt ett snack med studievägledaren.

Hm... Nu får den som vet mer än gärna skriva vad det finns för olika "sådana jobb" och vad det krävs för utbildning för att bli det. (och vad som krävs för att komma in på utbildningarna). Jag blir ju nyfiken :D

Oh - vi kan plugga in betyg och bli djursjukvårdare samtidigt, så kan mkh vara storvet och så startar vi klinik ihop :idea: :rofl:

Vårkänningar både inomhus och på strandpromenaden idag. Förvisso publicerade, men bilderna får säkert bo här också.

DSC03950.jpg

DSC03964.jpg

DSC04095.jpg

DSC04038.jpg

DSC04049.jpg

DSC04058.jpg

DSC04060.jpg

Oh - vi kan plugga in betyg och bli djursjukvårdare samtidigt, så kan mkh vara storvet och så startar vi klinik ihop :idea: :rofl:

Låter som en strålande idé! Om ni läser upp betyg nu till hösten och börjar i skara nästa höst så går vi ut ungefär samtidigt :D Hoppas ni är beredda på att flytta till norrland sen när vi är klara bara ;)

Det är bara å komma, det vore jättekul! Ska kolla lite med folk om vilka som kan tänka sig ställa upp och så. Känner också ett par stycken som är duktiga på att träna hund och som säkert skulle kunna hjälpa till med tips om du vill det (den ena är dessutom vinthundsfrälst så hon kommer säkert bara jag nämner ordet 'saluki' ;)).

Glim löper också just nu, så vi kan gärna vänta några veckor för min del (inte så kul att ha främmande när rummet är täckt av blodiga filtar :cool:)! Skulle ju vara kul att få träffa den beryktade Waha också ;)

KL
Jag tycker ni allihopa ska bli djursjuksköterskor! Har jag nämnt hur otroligt roligt och SKÖNT det är att gå på en utbildning där i princip alla är djurintresserade? Aldrig nåt problem med att hitta hundpassning, man kan snacka hund/häst hur länge som helst utan att nån tröttnar. Man kan ta med sin vovve hem till typ alla - de flesta tycker bara det är roligt! Man behöver inte gå alla promenader alldeles själv om man inte vill det, det finns alltid nån att gå med. OCH man får plugga djur hela dagarna, det är super!

Angående djursjukvårdare/sjuksköterska så är det väl så att iom att det blev ett legitimeringsyrke så har utbildningen blivit ett år längre och det har bytt namn till djursjuksköterska. Tror som ni att det borde finnas rätt gott om jobb, som sagt så blir ju sällskapsdjuren bara fler och fler!

Låter som en strålande idé! Om ni läser upp betyg nu till hösten och börjar i skara nästa höst så går vi ut ungefär samtidigt :D Hoppas ni är beredda på att flytta till norrland sen när vi är klara bara ;)

Norrland!? INTE igen :eek: Jag stod ju knappt ut 2 år uppe i Piteå.. (hade väl varit annorlunda om jag haft bil kan jag tänka mig, meen nu har jag inte det, än)
Annars låter det som en finfin idé - bortsett från att jag inte kan läsa upp betyg än då jag inte lyckats få något färdigt gymnasiebetyg utan pluggar gymnasiekurser på distans nu för att fixa det ;)

Norrland? Ska det verkligen vara nödvändigt? Jag tänkte mig klinik i typ Provence :idea: Hur känns det R_C :D

Blir lagom sugen på att faktiskt göra detta nu. Som sagt, snack med studievägledare blir det.

Det är bara å komma, det vore jättekul! Ska kolla lite med folk om vilka som kan tänka sig ställa upp och så. Känner också ett par stycken som är duktiga på att träna hund och som säkert skulle kunna hjälpa till med tips om du vill det (den ena är dessutom vinthundsfrälst så hon kommer säkert bara jag nämner ordet 'saluki' ;)).

Glim löper också just nu, så vi kan gärna vänta några veckor för min del (inte så kul att ha främmande när rummet är täckt av blodiga filtar :cool:)! Skulle ju vara kul att få träffa den beryktade Waha också ;)

KL
Jag tycker ni allihopa ska bli djursjuksköterskor! Har jag nämnt hur otroligt roligt och SKÖNT det är att gå på en utbildning där i princip alla är djurintresserade? Aldrig nåt problem med att hitta hundpassning, man kan snacka hund/häst hur länge som helst utan att nån tröttnar. Man kan ta med sin vovve hem till typ alla - de flesta tycker bara det är roligt! Man behöver inte gå alla promenader alldeles själv om man inte vill det, det finns alltid nån att gå med. OCH man får plugga djur hela dagarna, det är super!

Angående djursjukvårdare/sjuksköterska så är det väl så att iom att det blev ett legitimeringsyrke så har utbildningen blivit ett år längre och det har bytt namn till djursjuksköterska. Tror som ni att det borde finnas rätt gott om jobb, som sagt så blir ju sällskapsdjuren bara fler och fler!

Iiiih, jag vill komma nu på en gång ju :D Jag tar gärna emot tips och hittar träningshjälp (så länge det inte är folk som fått för sig att alla hundar fungerar som en superarbetsvillig brukshund ;))

OM Wahidah löper som hon gjort förut, var 5e månad, så borde hon börja löpa om 2 veckor, men redan nu kissar hon skitofta, beter sig lite knäppare än vanligt och en hanhund vi träffade var lite väl överförtjust i henne, såå jag ska faktiskt kolla stup i kvarten redan från ikväll för att hålla koll på hur det är med löpet. Det är så mycket enklare med Zala.. Jag behöver aldrig hålla koll som med Waha, jag behöver bara titta på kalendern så kan jag veta nästintill exakt på vilken timme vilken dag som första bloddropparna kommer :p

Jag minns hur underbart det var att plugga hund förut, för just det där, att kunna ha med hunden överallt, kunna prata hundar och djur med allt och alla osv... Loovely. Jag saknar det.

Men vad sjutton! Kan ni inte låta en arm student vara på sin praktik i lugn och ro utan att bombardera tråden med en massa inlägg som jag inte hinner läsa. ;):D

Men pratar ni hundmöten, ey? Cerberus har ett hett tips på den fronten till alla era hundar. Hundkanonen heter den. Man gör så att man låtsas som att hunden man möter är ointressant eller att man inte sett den. Sedan när den är några meter ifrån, då tar man sats med alla sina starka, spänstiga vinthundsben och så slääänger man sig som en kanonkula mot hunden. Det gör garanterat att matte åker efter av bara farten, speciellt vid sånt väder som det är nu. Detta ackompanjeras bäst av fem månaders valp i släpet, som dessutom precis upptäckt rösten och skäller på allt allt allt. Det hela avslutas med en lekinvit, svansvift och glada tillrop (inte av matten alltså).

Annars rekommenderar han även gummibollen. Denna tar man till när matte redan hunnit se att man spanat in en hund och därför håller en i kort koppel. Då studsar man upp ner upp ner upp ner heeela vägen förbi hunden och gärna en bra bit efteråt med. Och med studsa så måste man liksom lätta från luften med alla fyra benen, inte nåt fjantigt med bara frambenen. Även detta görs bäst med femmånaders valp i haserna, och då bokstavligt talat i haserna. Dvs som försöker leka med gummibollshunden.

Behöver jag säga att jag har en översocial, äckelglad hund som inte går att muta med godis i sådana lägen. :devil::cool:;)

Något måste vi ju roa oss med, och att jävlas med stackars studenter är uppenbarligen en utmärkt sysselsättning ;)

Du kan hälsa Cebbe att hans flickvän här mycket väl vet hur man använder sig av studsbollstekniken och att hon då och då gör allt hon kan för att få igång gammeltanten så mycket att tvåbeningen helt enkelt måste välja att fokusera på gamlingen, vilket gör att man kan hoppa helt utan att någon håller kopplet kort och säger "lugna dig nu för fan" ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 652
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka