TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Åh så härliga bilder! Och åh, IN MED FLER FILMER VINTHUNDSFOLK! :bump:

Förresten, jag bytte bild här på buke nu, från en Zalabild till en annan. Den gamla var 1½ år sen jag tog kom jag på. Nu kan jag bli påmind om hur fin dam jag har varje gång jag ser mina inlägg :angel:

Förresten, titta, det är ju så man skäms.. för hon är så tjock och omusklad. (:crazy:) men tänk om hon varit i toppkondition här! Jag vill ha fler sådana här bilder, när hon står och faktiskt ser lite vettig ut, min skithund.
dsc_9471-c_103825979.jpg

Men vi ser till att gå långpromenad och busa i rastgård varje dag.. Förhoppningsvis är hon snart i form igen.
Rastgårdsbuset uppskattas i alla fall!
dsc_9451-copy_103825907.jpg

Visst! Idag är hon billig! ;) (hon tuggade på ett objektivlock...)
Hon kan få komma upp på träningsläger!

Zala.. är bara Zala.. :D Hon ser helknäpp ut när hon leker!

kl

Idag börjar LC träningarna i Norsborg och ÄNTLIGEN har vi möjlighet att åka dit:banana:
Det kommer bli första gången Miiko får springa, ska bli sååå spännande:bump:

Är det någon annan som ska dit? Vore så himla kul att träffas!

För övrigt så har Miiko blivit tjock:eek:Jag gissar att det är för att hon har växt klart, och att hon inte har några bra lekkompisar här så att hon inte kan träna som hon gjorde förr. Men det ser lite märkligt ut:D

R_CZala är bara fööör vacker:love:

Idag börjar LC träningarna i Norsborg och ÄNTLIGEN har vi möjlighet att åka dit:banana:
Det kommer bli första gången Miiko får springa, ska bli sååå spännande:bump:

HÄRLIGT! :D Nu löper visserligen båda mina damer, men om det är någon träning du ska till om sådär 2-3 veckor så får du gärna hojta till. Det hade varit jättekul att se Miiko springa :D (Framförallt eftersom jag fortfarande tänker mig henne som en liten skitvalp)

Du kan trösta dig med att du inte är ensam om att ha tjock hund :angel:

Visst är hon vacker, min dam :D Idag har vi gått en lååång promenad och Zala fick traska runt lite lös också. Hon är så simpelt enkel att ha lös (så länge jag har med godis :p) men trots det brukar jag bara ha henne lös i rastgårdar av någon dum anledning. Nu har jag dock två trötta och glada hundar. Underbart skönt.

Förresten! Lystring alla vinthundsmänniskor!

Jag har fått en idé! :angel:

Om 4 månader, den 17 december, så fyller Zala 10 år.
Jag har tänkt ha födelsedagsfest för henne! :angel:

Den 18 december, dagen efter, så är det Stora Sthlm-utställningen och det går utmärkt att åka kommunalt dit från mig. Man behöver inte ens vara medlem i SKK för att ställa, det räcker med ras- eller specialklubb.

Såå jag sitter och försöker övertala en salukiägande vän att hon ska komma upp till mig den helgen, fira Zalas födelsedag (äta tårta osv :d) på lördagen och ställa ut på söndagen.

Är det några härifrån som vill vara med på något sådant?
Blir vi inte extremt många så går det att bo hos mig, annars finns det hyfsat gott om hundtillåtna vandrarhem och liknande i Sthlm har jag för mig. Jag hade alltså tänkt att (om vädret tillåter) ta en långpromenad med eventuellt bus på lördagen, äta tårta (både för hundar och människor) när man kommer hem och sedan bada hundar osv för att vara klara för utställningen på söndagen.

Vi hade gärna kommit på kalas men ska nog inte upp till stora stockholm.

*knapp*

Det går inge bra för mig här. Eller jo, delvis. Igår började jag läsa till hundinstruktör t.ex. Men iaf. Igår trampade även Carmen (min gamla dobbis) på något vass och skar upp trampdynan. Och Zoria har fått ont någonstans. Det började i måndags med att hon gnällde till när hon hoppade upp/ned för soffa/säng osv. På natten blev det oftare och verkade vara när hon reste sig för att byta sovställning och så där.

Jag ringde Blå stjärnan som gav mig tid på torsdag. Men igår kväll började hon få ont även när hon går på rastningsrundor, när hon var på väg att skaka på huvudet, m.m. Så nu ska hon till västra djursjukhuset kl 13 idag istället.

Huu vad jag blir orolig. Hon haltar inte. Hon är inte hängig med feber eller så, däremot ligger hon mer stilla idag än hon gör annars. Vi har klämt, känt, tryckt, dragigt och slitit i henne för att försöka hitta vart det är hon har ont men hon reagerar inte. EN gång reagerade hon när vi hade henne liggandes på sidan och höjde hennes huvud uppåt (alltså sidled för henne). Men inte när vi gjorde samma sak igen.

Men kanske är det nacken? Hon jagar ju allt och slänger sig ofta efter fåglar i kopplet. Eller kanske en fästingsjukdom? Hon har inte haft så många men det räcker väl med en liksom. Och i lördags lekte hundarna och hon sprang av misstag rakt in i Carmen. Zoria fick syn på en så hög lampa som lyser upp planen och eftersom hon är lite "löjlig" just nu så började hon plötsligt titta på den, men stannade inte. Så, det sade smack när hon rände rakt in i pansarvagnscarmen. Kanske var det något där som gick fel, fast hon sade inget.

I söndags var hon precis som vanligt med. Vi var på Västkustvalpen, SKK´s stora valputställning, och hon placerade sig som BIS4 junior. Inte illa pinkat med tanke på att det var typ 50 juniorer i finalringen, som dessutom delades upp i två bedömningsgrupper. Nåväl. Hon var jättefin då, och hade inte ont eller var konstig på annat sätt.

Lite orolig blir man ju. Tänk om hon fått typ diskbråck eller något? :confused: Håll tummarna för oss kl 13 idag helt enkelt.

Åhmenfy.. Jag håller verkligen tummarna för att de hittar något litet lättåtgärdat fel på Zoria så att hon snabbt blir bra igen! Lilla tokhunden då..
Och så håller jag tummarna för att Carmens tass läker snabbt! Jag vet hur jobbigt det är med trasiga hundar...

Jag hoppas också det.

Ang. tassen så sade blå stjärnan igår kväll att man alltid syr trampdynor för dom läker inte annars, men att om hon inte hade ont då (det hade hon inte, hon vill bara bli av med bandaget) så skulle hon in idag istället. Imårse när jag ringde till västra istället så sade dom att själva trampdynaehuden ändå kommer ha en spricka och att man bara syr om det är så pass djupt att man måste hjälpa "köttet" att hålla ihop. Så tjaa. vad gör man? Vi håller rent och lindar iaf...

Låter konstigt att de inte skulle läka om man inte syr?
Nu hade ju Wahidah visserligen "bara" uppskrapade trampdynor och inte uppskurna, men nog fasen läkte de galet snabbt (så fort jag började ge fiskolja. Ger du inte det, så köp en liten flaska!).

Jag höll rent, och hade på bandage när vi var utomhus samt var lite mer noga än vanligt med att hålla golv osv rena så att det inte skulle bli smutsigt när vi var inomhus och hon var bandagefri.

Nej så tråkigt att Zoria och Carmen har blivit skadade. Hoppas verkligen att det är något relativt enkelt på Zoria, valpar brukar ju läka ganska bra av sig själva men det är nog klokt att be veterinären titta. Trasiga tassar är ett kapitel för sig, jag avskyr alla ungar och tonåringar som inte fått lära sig att sköta sig. För det mesta läker nog tassar ihop av sig själva, har också hört att det ska vara väldigt djupa skärsår för att det ska sys men låt veterinären titta. Hoppas att allt löser sig på bästa sätt, vi håller tummarna!!!

*delvis knapplån*

Nu är vi hemma igen.

Zoria var det som hade tid, men veterinären var jättesnäll och bad mig hämta in Carmen också så han fick titta på hennes tass och ge ett utlåtande. :love:

Veterinären gick igenom Zoria noga, lyssnade lungor och hjärta, kollade tandkött, ögon osv och klämde, kände och böjde. Vi gjorde böjprov och travade med. Zoria visade i princip ingenting. "Höhö. Det är ju hopplöst att titta efter hälta på dom där, dom håller ju huvudet lika högt även om dom är halvdöda." :D Zoria sprang så tjusigt så. ;) Hur som helst så reagerade hon liiite när han böjde hennes huvud åt vänster och rakt upp, men inte så att hon sade något. Hon bara kämpade emot.

När hon skulle kliva ner från undersökningsbordet så pep hon till som hon gör ofta här hemma, så då fick han iallafall höra och se det själv.

Såå. Koppelpromenad i sele, eftersom det verkar vara något i nacken är det som gäller nu i 10 dagar. Under tiden får hon Metacam. Och ska tempas varje dag eftersom nacksmärta + feber KAN vara hjärnhinneinflammation.

Med lite tur är hon bara öm och har ont efter att hon krockade med Carmen i lördags. Annars sade han att det såklart kan vara fästingsjukdom, men att dom ofta antingen är mer allmänpåverkade eller haltar mer då/hälta som vandrar från olika ben. Annars kan det vara diskbråck i nacken (han tyckte hon var lite ung för det) eller så kunde det vara nåt som jag inte minns vad han sade. Såå. Får hon feber ska vi in omedelbums, annars vänta 10 dagar. Är hon inte bra då blir det röntgen och prover.

Han var som sagt supersnäll och tittade på Carmen med, och konstaterade att det inte går att sy. Hon har skurit loss en hel bit av trampdynan på en tå, och den sitter inte fast i så mycket. Så han sade att linda och hålla torrt nu i början, sen kommer biten falla av istället. :crazy: Uäk. Carmens husse köpte henne ett par tjusiga skor att ha på tassen, med gummisula, så att hon inte ska bli blöt och smutsig i såret. Och så är hon såklart lindad med, nu när såret är helt nytt. Hon har iallafall inte ont utan knallar på som vanligt. Inomhus surar hon dock över bandaget, för man kan faktiskt knappast ens gå med tassen i paket. ;)

Jag tycker det låter som en jättebra idé :D , men vet inte om jag ska upp till Stockholm heller. Det beror på i vilket skick ekonomin är i och hur många tentor jag har på halsen.

Galathea
: Håller tummarna för att Zoria bara är lite krock-öm. Khaki rusar också in i en massa saker och småhaltar lite nu och då, men än så länge (kastar salt över axeln) har det bara hållit i någon/några timmar som längst. Trist med en massa tasskador på vinthundstrådshundarna också. Otur!! Hoppas Carmen blir bandagelös snart.

Själv håller jag på att fixa mig en blogg. Det är ingen renodlad hundblogg, men jag misstänker att jag nästan uteslutande kommer att skriva om killarna. De är roligare än mig :D

vilken otur med två sjuklingar, hoppas verkligen det inte är något knas med lilla Zoria. Lät ju bra att Carmen inte behöver sys:)

Melli- Antar du ger adressen till oss alla vinthundsfantaster sen då? Det är ju alltid roligt när mycket folk kommenterar menar jag;)

Idéfix är hopplöst pigg idag. Vi har klättrat, sprungit, busat, gått, badat, kastat pinnar m.m Men han är ändå inte helt nöjd. Nu har jag gått 9km i urskogen och lyckats spåra upp 3hjortar totalt (bra träning för armarna hålla 2hungriga
hundar:D) Men är han nöjd? nää
(fast han fått sprungit lös mycket också vid badet och verkligen sträckte ut, tom vurpade och fick ett litet sår på frambenet:D)
jaja, får väl ge mig ut på en rejäl kvällspromenad när regnet lagt sig och jag torkat upp.

Självfallet! Ska bara skriva ett inlägg först. Än så länge har jag kommit till att bli i alla fall lite nöjd med designen, men det tar nog lite tid innan jag förstår hur allt ska användas. Adressen är: magdalenasarahilma.blogspot.com för er som vill kika på en nästan helt tom blogg.

Mina hundar är toktrötta! Vi har kommit ner till Malmö igen efter turen från Oslo som gick via Arvika och Halmstad med ett väldigt trevligt stopp i Höör där vi lekte med memma och Puma! Min kamera fotade bara suddiga bilder så jag lämnar över ansvaret att fylla tråden med valpbusbilder till henne. Khaki var dock sliten efter massa lek med såväl mammas salukitös som syrrans RR så det blev inte så vansinnigt med bus, men kul var det!

Några bilder från Halmstad blev det i alla fall. Khaki och Pike fann bustonen andra dagen och då såg det ut såhär:

DSC_0009.jpg

DSC_0082.jpg

DSC_0073.jpg

DSC_0081.jpg

Så provade jag att ställa upp också och då såg det ut såhär:
DSC_0052.jpg

Lockbete: (Kolla in minen på Pike! Fniss!)
DSC_0033.jpg

Senast ändrad:

HAHA! Sista bilden är ju fantastisk! :rofl:
Men.. vad stor Khaki är! Jag har verkligen svårt att tänka mig honom som något annat än 8 veckors-valp :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 652
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka