TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

DSC_0736.jpg
[/IMG]

Det måste ju vara nåt fel på din hund alltså, han ska ju JAGA kaniner. Hur kan han ha missat något så grundligt i vinthundars beteende? ;):D Så sjukt fint är det!

Cerberus blir helt galen när han ser en kanin. När jag skulle träna lite terapihundsgrejs så tänkte instruktören att vi skulle släppa Cerberus i en liten rastgård dom har, för att träna honom utan att behöva ha koppel. Vad hon inte tänkte på (och jag inte visste) var att det satt en kanin på grönbete precis bredvid rastgården. Cerberus blev heeelt galen. Jag trodde seriöst att han skulle hoppa över innan jag hann fram för att fånga honom, men jag hann före. Puh. :cool: Sedan var det träningspasset förstört, för resten av tiden + nästkommande gånger ville han bara runda huset och titta om kaninen satt kvar. Nästan läskigt vad stark den jakten är i honom. Katter t.ex. jagar han bara på håll, inte om dom kommer nära eller är i samma hus osv.

Haha!!:D Om det så vore att jag funnit den felande länken, en vinthund utan jaktinstinkt! Men dessvärre. Idéfix har jaktinstinkt.

Dessa två ingår i famlijen, han jagar dem aldrig. Han snarare tvättar dem och äter morötter ihop med dem:D Huskatterna jagar han inte heller (förutom om dem går nära kaninerna, då motar han undan ;))

Men. Andra kaniner och andra katter är ju superintresanta och när vi hälsa på grannens svarta kanin tjöt han av iver och drog sig fram. Jag vet ju att det funkar - men han måste träffa dem några gånger under ordnade former innan ansvarskänslan och flockkänslan hoppar igång. Men jag tycker ju han är en idiot ibland :devil:

Även rådjur som är inne på tomten är accepterade, han uppskattar deras sällskap. Ett rådjur ute i skogen skäller han på. Höns går ju också jättebra, men är tuppen kaxig mot honom sätter han honom på plats. Han tar ingen hänsyn till att det är en fågel och inte en hund, men tuppen fatta vinken och accepterar en hund som sin ledare så frid och fröjd där också :D

Melli- Idéfix ÄR ljuvlig;) Blir bara mer kär i den hunden för var dag, jag skulle lätt kunna köpa en till borzoi imorgon. Det som hindrar mig är nyfikenheten på andra raser. Och tre hundar låter för mycket.

kl

Så...

Jag är tvungen att ta beslutet vi alla önskar vi aldrig behöver ens överväga...

Idag vid två tiden blev Miiko överkörd av en bil. Hon har hål i lungan, blod i urinet, trasiga baktassar och troligtvis en pajad bak has.
Vet säger att lungorna och urinröret kan läka, tassarna med. Det som oroade henne mest var bak hasen. Dom vet inte exakt hur illa den är, men hon sa att det kanske går att steloperera.
Hon kan alltså bli "bra" genom att hon knappt får röra sig på flera månader och sedan aldrig mer kunna springa. Just nu ligger hon och kämpar för sitt liv, med stor smärta, och jag måste fatta beslutet...
Hon är det viktigaste i mitt liv, men jag vill inte att hon ska lida!

Jag vet att ingen annan än jag kan fatta det här beslutet, men jag är totalt vilse i mörker.

Men usch så outsägligt ledsamt. Oavsett hur det går så håller vi tummar och tassar. Att behöva göra det övervägandet är alltid väldigt ledsamt, speciellt när det är unga hundar med hela livet framför sig.

Vad ger de för prognos annars? Benbrottet kan inte läka alls av sig själv?

*kram*

Fy tusan vad sorgligt! Inte fina lilla Miiko! :( Jag håller tummarna för att det löser sig, att du inte behöver ta det där hemska (men kanske ändå i så fall det bästa...) beslutet. Jag hoppas att veterinären ändrar sig och tycker att det kan läka ihop... håller tummarna och tänker på er! Fy, det du går igenom önskar man ingen.

Tröstkram!

Nej, så fruktansvärt :cry: Blev helt iskall och fick klump i magen och tårar i ögonen med en gång jag läste "överkörd". Stackars, fina Miiko och jag lider med dig. Beslutet är som nämnt inget man önskar någon att tvingas ta.

Styrkekramar skickas härifrån

kl

Så...

Jag är tvungen att ta beslutet vi alla önskar vi aldrig behöver ens överväga...

Idag vid två tiden blev Miiko överkörd av en bil. Hon har hål i lungan, blod i urinet, trasiga baktassar och troligtvis en pajad bak has.
Vet säger att lungorna och urinröret kan läka, tassarna med. Det som oroade henne mest var bak hasen. Dom vet inte exakt hur illa den är, men hon sa att det kanske går att steloperera.
Hon kan alltså bli "bra" genom att hon knappt får röra sig på flera månader och sedan aldrig mer kunna springa. Just nu ligger hon och kämpar för sitt liv, med stor smärta, och jag måste fatta beslutet...
Hon är det viktigaste i mitt liv, men jag vill inte att hon ska lida!

Jag vet att ingen annan än jag kan fatta det här beslutet, men jag är totalt vilse i mörker.

VA!? VAD SÄGER DU!?! :eek::eek::cry:
Herrejisses.. hur.. va? Nej..

Finns det ingen chans alls att hon kommer kunna springa igen? oavsett om man stelopererar eller låter det läka själv(om det ens går?) osv.

Jag vet att jag alltid sagt att en vinthund inte lever ett värdigt vinthundsliv om den inte kan springa trots att den vill. Jag vet att jag själv sagt att jag direkt skulle avliva om mina hundar skadade sig så allvarligt att de inte skulle kunna bli återställda och röra sig smärtfritt och som de ville (Zala skulle ju tex vara glad även om hon inte fick springa, bara hon får sola, men Waha skulle dö mentalt om hon inte fick springa..).
Men man kan inte bestämma något åt någon annan och jag vet att det är ett tungt beslut att fatta själv. Väg fördelar mot nackdelar. Väg chansen att det blir bra mot risken att det blir dåligt. Försök så gott du kan att tänka med hjärnan mer än med hjärtat. Fatta sedan rätt beslut - jag är övertygad om att du klarar av att göra det oavsett vad beslutet blir.

Lilla Miiko... Jag håller alla tummar jag kan för att hon ska gå och rädda och få bra igen...

Men herre gud! :cry::cry::cry: Jag saknar ord. Du har alldeles för tidigt ställts inför det svåraste beslutet vi hundägare har att ta. :( Styrkekramar från mig och mitt pälsgäng.

FY FAN!!!! :cry:

Lider med dig......kan inte säga merän att jag tänker på dig, och skickar dig massa kramar!!!!

:eek::cry::cry:

Neeeej... Inte det, inte fina Miiko. Jag önskar jag kunde hjälpa och säga att allt ordnar sig :(
Tänker på er, Styrkekramar!

Tack för alla styrkekramar!

Dom ringde precis. Hon har klarat natten och mår mycket bättre. Läckaget i lungorna är på väg att sluta sig och köttsåren läker fint sa dom. Veterinären var överraskad över att hon genomlevt den svåra chocken hon hade när hon kom.
Hon sa att hon kommer att leva...det enda STORA bekymret nu är hennes bak has. Det är ett köttsår in till leden och benet. Ortopeden kan inte titta på det förens på fre eftermiddag. Kanske kan hon stelopereras eller så får man amputera.
Men faktum kvarstår; En Whippet utan ett bakben? En vinthund som kanske med tiden kan springa men inte som förr. En hund som med endast tre ben får belastningar i höfterna av tyngden och med det smärta...

Hon är min älskade lilla kämpe!

Jag trodde allt hopp om liv var borta och nu säger dom att hon kan leva men till vilket pris?

Hur kan jag veta vad HON vill?

Vad vet ni om amputeringar och steloperationer? snälla, jag behöver verkligen hjälp med olika infallsvinklar.

Jag såg en whipp på tv som bara hade två ben på ena sidan kroppen, den sprang av glatta livet och när den inte orkade mer lutade den sig mot en vägg...

Jag har förberett mig hela gårdagen och natten på att dom skulle ringa och säga att hon inte klarat sig, eller att jag var tvungen att ta bort henne omedelbart. Men nu?

Svårt, så oerhört svårt beslut! En whippet har ju fördelen med en lättare kroppsbyggnad, och jag tror ett bakben är lättare att leva utan än ett framben. Jag har träffat en del trebenta hundar, och dem har funkat normalt i motion och umgänge med andra hundar. Men det ser värre ut med bara ett framben. Men hur långt får man gå för att rädda livet på någon?
Djuret måste få ett värdigt liv.

Vi hade en katt som bröt benet förra året. På sju ställen. Vi fick ett val av veterinären att försöka men då gipsa om benet varje vecka och ha katten instängd i bur 7-9månader och chansen för att den skulle klara det var ändå sådär. Eller avliva, som vi valde med den dåliga prognosen. Hade amputering varit möjligt hade vi nog övervägt det.

Jag hade nog rådfrågat flera veterinärer, alla hundvänner och försökt få tag på folk som har hundar dem valt ha kvar, och frågat dem om vardagen och deras beslut.

Näääee fy faan!! :cry: Lilla fina Miiko... :cry:

Jag kan säga att jag har ingen aning hur jag skulle besluta i en sån situation, trots att jag funderat på det mycket det senaste halvåret :(. Jag är i teorin ganska hård på livskvalitet över liv, men det är såå jävla svårt i verkliga livet...

Jag (tror) inte att jag skulle acceptera livslång "koppelvila" för en ung, levnadsglad vinthund. OK om det är en äldre hund som inte har så stort behov av att springa, men inte en unghund. Har ju lekt med tanken och iaf för min hund skulle det inte funka. Alls.

Vad har dom sagt om steloperation, kommer hon kunna springa öht isf?

Angående amputation så är jag kluven. Jag har sett stora tunga raser med amputerade framben och det tycker jag inte är ok, det måste slita nåt så otroligt. Men en lätt, atletisk hund som en whippet tror jag faktiskt klarar sig bra utan bakben. Hon är ju dessutom välmusklad och frisk i övrigt så jag tror hon skulle kompensera bra!

Rent spontant så känns det som att amputation skulle vara ett bättre alternativ än steloperation just för en whippet - MEN det är min spontana tanke, det beror ju helt på hur hon skulle kunna röra sig med en steloperation.

Har en liten aning om vad du står inför och hur det känns, och jag känner med dig :(

Skönt att höra att hon mår bättre. Jag hade nog övervägt amputation istället för steloperation. Vet du vad det senare skulle innebära fysiskt? Hur är konvalescensen för steloperation respektive amputering?

Jag kan tänka mig att ett stelt ben kan vara jobbigare att leva med än om det vore helt borta. Speciellt ett bakben som inte tar så mycket tyngd jmf med ett framben. Med tre ben kan hon fortfarande vara lös och busa runt med andra.

Håller med om att det är lätt att tänka att man har en hård anti-lidande-politik när man sitter och har 2 friska hundar som "inte ska behöva lida i onödan om olyckan är framme", men när tuffa beslut ska tas så blir man mjuk i hjärtat (och hjärnan). Verkar hon ha livsgnista så hade jag förmodligen provat amputering om god prognos fanns.

Tummar och tassar fortfarande hårt hållna för goda nyheter framöver

Jag kan tänka mig att ett stelt ben kan vara jobbigare att leva med än om det vore helt borta. Speciellt ett bakben som inte tar så mycket tyngd jmf med ett framben. Med tre ben kan hon fortfarande vara lös och busa runt med andra.

Det var precis det här jag försökte få fram, att jag tror en whippet är mindre hindrad av ett stelopererat bakben än av att bara ha ett bakben. Men det beror ju som sagt lite på hur pass rörlig hon skulle bli med stel has.

Pratade lite med en kursare till mig, och hon påpekade att man ev skulle kunna steloperera först och om det inte funkar bra göre en amputation senare. Men jag vet inte om det är ett vettigt alternativ, det innebär ju dubbla konvalescensperioder och mera lidande på det sättet...

Sen vet jag att det diskuteras om djur känner fantomsmärta som vi människor kan göra vid en amputation. Men det är ju otroligt svårt att sia om, det är ju liksom inget man kan testa :crazy:

Har träffat ett gäng 3benta jyckar, tyvärr inte helt ovanligt i Italien... De mår finfint! Hoppas verkligen det blir en lösning för er, tror att en Whipp kan ha mkt kul även som 3bent :)

Näe, jag är i Göteborg så vitt jag vet. ;)

Hannapirat: Jag har verkligen ingen koll på steloperationer och amputationer. Har träffat några trebenta hundar och dom har verkat nöjda med livet. Men ja.. Fy vilket beslut. :(

Du får gärna uppdatera här vad du får för info om de olika alternativen och så där. Vad veterinärer säger osv. :(

Ortopeden kan inte titta på det förens på fre eftermiddag. Kanske kan hon stelopereras eller så får man amputera.

Försök avvakta till på fredag då. Låt ortopeden kolla noga, fråga alla inblandade och kräv ett ordentligt svar på hur prognosen ser ut för de olika behandlingsalternativen. Jag misstänker att det inte finns något annat behandlingssätt mer än amputation eller steloperation, men fråga i alla fall, om det råkar finnas någon liten ovanlig metod som någon veterinär kan använda sig av i ditt och Miikos fall.

Jag ska fråga runt bland alla jag känner om det finns någon som har erfarenhet av trebent eller stelopererad vinthund och kan berätta om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 649
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka