TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

KL

Såg 2 tjusiga, trots regnet:D, borzoier idag här i Sthlm:love:
Saknar hund:(

Här kommer bilder från dagens trevliga besök av Melli och hennes goa hundar Cc & Khaki

Diggar Khakis "jaglekerpiraya" mun här :banana:

Nämen ohh, jag blir helt förstenad när jag ser en borzoi fast jag har en egen i kopplet. Dem ÄR så vackra:love:

Idag gick vi i stan imellan regnet. En liten pojke ropa från andra sidan trottoaren att han minsann vågar klappa den vita hunden (idéfix) men inte den svarta (urax). Haha, där ser man. Ett litet barns rädsla hänger alltså inte på storleken av hund.

Det är nåt visst att gå med idéfix på stan. Alla verkligen glor/tittar/beundrar. Gissar att fler av er som har så vackra hundar också får beundrare när ni är ute?
Jag är ju så sällan på stan med hundarna eftersom det är låååååååångt till närmaste civilisation men det är lika kul varje gång. Fast ett fåtal gånger har kommenterar om hans hull framkommit, båda gångerna av pensionärer:angel:

memma- härliga busbilder! Dem ser inte ut att ha så svårt komma överens om vad som är kul att göra här i livet :)

Gissar att fler av er som har så vackra hundar också får beundrare när ni är ute?

Idag fick vi en hel dagis/skolgrupp efter oss :p
Gick förbi ett dagis + skola på väg till skogen idag och helt plötsligt rusar en liten kille fram till oss. Det var min väns lillebror och han bjöd snabbt in ALLA dagisbarn för att klappa hundarna :p Det var kanske 10 ungar runt oss som alla skulle klappa, ställa frågor osv. Det är tur att mina hundar är så galet snälla barnhundar, för alla barnen var ju inte hundvana och vissa rusade fram och "kastade sig över hundarna". Zala stod snällt och stilla, Wahidah pussade dem i ansiktet och ville undersöka deras fickor :angel:

Jag gillar när barn kommer fram och vill klappa, för jag är övertygad om att barn mår bra av kontakt med hundar :) Hur gör ni om barn vill klappa? Får de göra det?

Barn får alltid klappa på mina, fast det kanske är rätt självklar eftersom dom ska vara mina redskap i arbete med just barn. :p Däremot så kan jag, om Zoria är på för stökigt och busigt humör, låta dom klappa Cerberus bara. Och så har jag alltid extra koll om vi befinner oss på nåt som rör sig (buss, vagn, tåg, båt osv) så att barnen håller i sig i något eller i föräldern. Såklart. Så dom inte tappar balansen och ramlar på hundarna.

Jag får för övrigt en miljon kommentarer och lite till. Så där så jag inte ens tänker på det längre. Folk som följer med mig ibland reagerar alltid, men jag märker inte ens att folk fotar oss hela tiden osv. Jag bor ju mitt i stan och kan inte ens ta en kissrunda utan att folk vill stanna och prata. I princip alltid är jag vänlig och utbyter några ord, men ibland skulle jag faktiskt bara vilja kunna gå till gräsplätten och låta hundarna pinka utan att behöva vara social. :crazy: MEN! Jag tycker det är oerhört positivt såklart, att så många tycker om hundarna. Men när vi var på kulturkalaset här i gbg kom det fram folk och frågade om vi skulle vara en attraktion. :cool: Tre afghaner väcker uppmärksamhet, helt enkelt. Och jag undrar hur många som har bilder på oss. Bäst är alla dessa som fotar oss på håll, eller bakifrån för att dom inte hann få upp kameran/mobilen innan vi passerade. Skoj bilder liksom. ;)

Jag tycker för övrigt att det jobbigaste är när man får negativ uppmärksamhet. Att man syns så väl gör ju att man får många taskiga efter sig också. Speciellt folk i typ 20-30-års åldern som är lite på lyset vill gärna vara lite coola och säga saker precis så högt att jag ska höra. Typ "afghaner är den DUMMASTE hundrasen." "Schhh." "Meh, jag säger väl vad JAG vill!" sagt så där av en slump när jag passerade. Eller alla som liksom måste kommentera vilken FUL hund det är. Förstår inte riktigt vitsen av sånt.

Men som sagt, de allra flesta vill bara berömma hundarna, klappa, fråga om rasen, kommentera svansar/nosar/toffsar i öron, ge nån fyndig kommentar om pälsvård som jag hört en miljon gånger eller fota. Och det är helt okej, om det inte vore på varenda liten fjuttig promenad. :p

*KL*

Åh, berättade jag att Zoria var med på kennelklubbens utställning Västkustvalpen? En stor inofficiell utställning med bara valpar upp till 15 månader, och så lite veteraner.

Zoria var så sjukt duktig! Det var slabbigt och lerigt där och rätt dåligt organiserat. Eller tja.. Tror vi stod i nån slags förbedömningsring i en timme och väntade på att få gå i finalringen. :crazy: Och det var inga gruppfinaler så det var 50 juniorer som skulle in i en pytteliten ring. Det hela slutade med att domaren fick dela upp dom i två omgångar och plocka ut några från varje så hon bara hade 10 kvar. Okej att det är inoffare och inte spelar nån roll, men alltså.. Hur kan man ens bedöma dom mot varandra då?

Nåja. Jag ska inte klaga. Världens finaste Zoria placerade sig som BIS 4 junior. Det är ändå rätt bra tycker jag. :D

Stå stilla lääänge:
MG_5238600.jpg

Det var som sagt blött, där av avsaknaden av tassar. Det blir lite konstig vinkel på haserna när fluffet försvinner nedtill. :D
MG_5341600.jpg

Jag tror jag smäller av.

Wahidah är halt!

Jag fattar inte varför. Igår var vi ute länge och allt var fint. Sedan gick vi till morsan på kvällen och allt var fint. På natten skulle Wahidah sedan flytta sig från buren till fåtöljen och då ville hon inte stödja på en av framtassarna...

Har inte sett att något hänt under dagen. I buren låg hon bara lugnt och stilla.
Hon har ont i benet, en liten bit ovanför sporren. Jätteont verkar hon ha (men snäll som hon är så rycker hon bara lite i benet när jag trycker där..).

Hade på dem frontline i förrgår. Kan de få konstiga hältor av det tro? Jag fattar ingenting...

Hur gör ni om barn vill klappa? Får de göra det?

Vill Idéfix bli klappad så får dem klappa - och han älskar barn :D Vi har haft två dagisklasser framme och klappat. Däremot om barnen är hundrädda och hispiga säger jag nej till klapp men ja till lek istället. Då föreslår jag att dem kan få ge godis till Idéfix eller en leksak för att sen senare få klappa lite på rumpan. Är dem mogna kan dem få klappa som vanligt och dem flesta brukar ha samlat på sig mod då och fått en positiv upplevelse med hund.

Jag blev själv hundbiten som barn och jag tror det är jätteviktigt träffa snälla och förlåtande hundar som man kan bygga sitt självförtroende med.

Memma, vilka fantastiska bilder! :D

Galathea, åter igen, grattis! Zoria ser ju riktigt tjusig ut på de där bilderna :love:

När det gäller Wahidahs hälta så försvann det snabbare än jag hann blinka. Kort efter att jag skrev att hon var halt så rörde hon sig utan att ens markera..

Så, igår tog vi det lite lugnt och idag har vi gått en långpromenad igen. Jag hoppas att det inte var något som kommer tillbaka nu bara...

Jag tycker förövrigt att det börjar märkas att vi kan röra på oss igen! Hundarna börjar få mer muskler och Waha är inte så tjock nu, även om hon har rätt dålig underlinje och ser tjock ut från sidan. Nu ska vi hålla igång för fullt har jag tänkt. Jag har faktiskt fått jobb(!) nu, börjar imorgon, men ska trots det se till att gå en långpromenad varje dag och låta hundarna busa i rastgården så ofta som möjligt. Sedan ska jag dra ner på onyttigheterna för egen del samt börja jogga igen.. Det är inte bara hundarna som behöver träna här :angel:

Titta, visst börjar de se lite fina ut?
Wahidah:
dsc_0003-copy_104996528.jpg

dsc_9969-copy_104996745.jpg

Zala gömmer sig, men man ser att hon har lite muskler :D
dsc_0008-copy_104996645.jpg

Tack! Och, såå skönt att hon inte fortsatte vara halt. :) Zoria är redan bättre hon med. Hon verkar inte ha ont alls, däremot har hon överskottsenergi till tusen.

Och tydligen måste vi mattar och hussar också träna. :cool: Konstigt fenomen det där. Jag hade terminens första mma-träning i torsdags. Kan säga att det var rätt effektivt. Jag har fortfarande träningsvärk! Otränad? Nejrå. :angel:

Förresten. Jag är SÅÅÅ trött på allt regn. Synd att inte afghaner är de porslinshundar vissa tror att dom är, då hade man ju sluppit gå ut i ösregnet och sedan få hela lägenheten moppad av affetassar. Och nedskräpad när mopparna torkar. :D

Men, tydligen måste affar springa även när det regnar i hundra år och alltid. ;)

Det lustiga är att mina hundar hatar regn, om dom blir så där halvblöta. Men när dom väl är genomblöta bryr dom sig inte längre. Då slänger dom sig i vattenpölar och plaskar och busar. :eek:

Såå. Sugen på affe? Var god tänk om. ;)
springa.jpg

zoria.jpg

hundarna.jpg

zoria2.jpg

Åh, jag får ont i hjärtat av dina bilder i regnet! Jag tycker ju att drar in mycket smuts :angel: Och dom har jag ju rakat tassarna på!

Åh, jag får ont i hjärtat av dina bilder i regnet! Jag tycker ju att drar in mycket smuts :angel: Och dom har jag ju rakat tassarna på!

Haha! Jag är dock tveksam till att rakade tassar hade hjälpt när det väl är sånt där väder. Alla tre lägger sig ner rakt i all smuts och vilar, Kali var helt full av såna där björkfrön t.ex. :D Vi har ju tyvärr bara en etta men jag brukar hålla dom i köket tills dom torkat. När dom är torra släpper all smuts. Själv tycker jag det värsta är alla tovor som dom får. Blöt päls = mååånga pinnar tvinnas fast och fastnar = slitage på pälsen. Huuu. :crazy:

zoria.jpg

Den här bilden var ljuvligt höstfin, trots arbetet som säkert låg i framtiden. Glad mopp (med världsrekord i tunglängd :D ) :love:

Senast ändrad:

Memma - fina! Jag fann en bild som blev lite kul på valpspringet. Kolla Pumas frambensstil - flygande Superdog!!
DSC00432.jpg

Så senaste härifrån. Khaki har en ganska säregen vilostil och ligger ofta (!) såhär:
DSC00468.jpg

Fin valp!
DSC00480.jpg

Sen en liten bildserie på en pussgalen Cc och en Khaki som gillar näsbitarleken:
DSC00508.jpg

Slurp!
DSC00528.jpg

Khaki har just tappat sin sista huggtand - så kanske Cc är mer blodtörstig än gullig :p
DSC00535.jpg

Hjäääälp, han vill äta mig!!!
DSC00562.jpg

Haha, Pumas benstil :angel: hon e lite halvknasig hon....öron på trekvart, så då kan benen oxå va det :grin:

Fina pussbilder på Cc & Khaki..... :love:

"Ras: Borzoi

Användningsområde: Kaninvakt

Lättare variant av herdehund som med fördel används som skydd till snabbfotade kaniner. Jagar bort inkräktare (läs katter) och lever tillsammans med flocken."

DSC_0736.jpg
[/IMG]

DSC_0722.jpg
[/IMG]

ops.jpg
[/IMG]
Snubblar över kaninen när den fick för sig springa under magen på idéfix:rofl:

men oh vilka härliga pussbilder, dem verkar trivas i varandras sällskap? man blir så sugen på två vintisar...

och jättefina affar galathea - om än blöta. Det är tur du hela tiden påminer om pälsskötseln:D

Jisses vad sött. Snubbelbilden :love: Märker att jag blir alltmer sugen på en egen zoi. Han verkar ljuvlig!

Cc och Khaki trivs otroligt bra i varandras sällskap. De sover, äter och leker på ett fint sätt och Cc säger ifrån juste när det behövs. Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade nummer 2 :love:

Red_Chili: Jag glömde ju kommentera tillåtandet av klappning! Jag säger ibland nej och ibland ja. Det beror på hur barnen beter sig när de frågar och om jag har tid. Verkar barnen trevliga, lugna och frågar snällt så får de oftast klappa. Kastar sig ungen över hunden och halvfrågar när de redan börjat klappa så ber jag dem backa och säger nej, eller så förklarar jag hur man ska klappa, beroende på tålamodsnivån för dagen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 649
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka