Sv: TREDJE Vinthundstråden!
Var slutprovet idag alltså? Hur gick det?
Tack hörni! Nu skriver jag i all hast och har inte hunnit läsa igenom allt annat ni skrivit, men måste ju såklart uppdatera.
Cerberus klarade slutprovet igår och är alltså certifierad terapihund nu.

Fy sjutton vad glad jag är. Älskade fina Cerberus skötte sig alldeles utmärkt i det trånga rummet fullproppat med figuranter. Det var en annan hund (som han träffat på hundcafét, en tik som han tycker luktar sååå gott) sedan var det två som bedömde. En hundrädd kvinna gick fram och tillbaka med en rullator och tjöt så fort hunden tittade på henne och ropade hela tiden. En annan kvinna var burdus och hade en bricka med bestick på som hon dängde runt med och skramlade. Det låg godisar utspridda på bordskanterna. I en soffa satt det en tyst, blyg kvinna, det var en man som skulle hantera dom och så var det två barn med. Allt detta var inknökat i ett pyttelitet rum utan svängrum öht.
Man skulle bemöta personerna utefter "problematik", apportera, visa konster, göra haka i knät så dom kunde klappa på huvudet osv. Cerberus var såååå snäll. Han brydde sig inte ett dugg om allt skrammel och gap och så. Han gjorde snällt haka på både barnen och den blyga personen, och han lät sig snällt bli hanterad, känd, klämd och knuffad av mannen (som dessutom lyfte honom i bakbenen som om han skulle köra skottkärra, för att visa på att hunden accepterar att få tyngdpunkten felfördelad). Jag blev lite stressad i den fejkade situationen vilket han nog kände av, för han försökte helt plötsligt äta korv och frolic som låg på borden, och det gör han verkligen aldrig.

Det ena barnet var ganska ungt och behövde således inte spela en roll utan bara vara sig själv. Han var upp i ansiktet på Cerberus, kramades och nosade, SAMTIDIGT som mannen höll på och klämde och bökade på honom. Snälla fina älskade Cerb bara stod still.
Sååå. Han blev godkänd. Hur härligt som helst mtp att jag håller på och startar företag. Så nu blir det till att skaffa F-skattsedel snabbt som sjutton, så får nån av er skriva till hundsport eller härliga hund eller nåt och skvallra om den ovanliga terapihunden så att dom skriver ett tjusigt reportage om en vinthund (och dessutom afghan

) som gör nåt annat än ställs ut.

Nej men, skämt åsido så är det helt otroligt roligt!
Situationen var ju såklart väldigt konstlad, men det är ju för att testa så att hunden inte svarar upp, stressar, skäller osv. Några hundar kuggade för att dom gick upp i varv och skällde massor, och några får komplettera med moment bara, som apportering av metall eller så.
Jag är helt enkelt sååå glad, och svävar lite på moln nu att jag faktiskt lyckades. Fick kommentaren att vi jobbar bra ihop och har fint samarbete med, vilket värmde för när man jobbar med vintisar känns det ju många gånger som att man lämnar in skriftliga ansökningar och inväntar avslag snarare än att man samarbetar fram något.