TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Men nej - helt otroligt vad hundarna blir sjuka här. Anaplasma har jag aldrig hört talas om. Skönt att hon redan är bättre!

Gissa vem som har sprutdiarrée just idag? Khaki förstås som varit på uställning och allt. Han var ganska pigg på utställningsplatsen och skötte sig väl (det var bara matte som inte kan ställa :p ) , men väl hemma har han bara sovit och druckit vatten. Kommer inte erbjuda honom någon mat idag alls, men vatten får han i sig och imorgon hoppas jag han får behålla risavkok och vad ska man ge sen - överkokt ris och fisk? Jag tror eventuellt att färskfodret som legat i frysen hela sommaren blivit dåligt. Sista skivan som från påsen som jag tog igår kanske kan ha framkallat diarréen. Det är min gissning i alla fall. Hoppas han är bättre till imorgon.

Hannapirat - Miiko ser både gladare och rundare ut och såren hemska men fina.

Anaplasma är det samma som Ehrlichia, en fästingburen sjukdom :mad:.

Får han behölla risavkoket så ge honom överkokt ris och fisk sedan, helt som du var inne på.

Hur gick det på utställningen??

Usch - jäkla odjur. Fästingar är ett av de få djur som jag inte ser vitsen med. Ingen skulle bli ledsen om fästingen utrotades - om det är jag övertygad!

Jo - den gick helt ok. Vi kom fyra av sex hanvalpar och han fick bra kritik, men jag är helt värdelös på att ställa. Var jättenervös och sprang för fort så han studsade bara. Så hade jag för gott godis så han stenfokuserade på mig och sprang och flaxade med alla ben han hade. Men han är världens finaste och skötte sig bra, trots mig :) Övning ger färdighet och vi hade väldigt trevligt där. Det gick super för Puma som blev trea i sin klass, men det får hon skriva om själv :D

*delvis knapplån*

Vad trist med alla skadade vovvar här. Och Miikos sår såg inte trevliga ut i min äckelmagade värld. :eek: Men så skönt att hon är igång igen, och överlevde! Vilken kämpe!

Idag klarade iaf Cerberus moment 1 och 2 i sin terapihundexamen. Först allmänlydnad, typ följsamhet i koppel, hundmöten, sitt, stanna kvar, inkallning, lite hårdhänt hantering osv. Sedan specialmomenten i form av apportering av fem material (Han klarade t.o.m metallen! :D), haka i knä på främling medan denne klappar, inkallning till främling osv.

Såå. Vi gick helt enkelt vidare till slutprovet som är i morgon. Jag är såå stolt så även om han har glömt bort både haka i knä och apportering i morgon så är jag himla nöjd! :banana::love:

Fysjutton vilka sår!:crazy::cry:
Lilla Miiko..

Och DiezelDoris, jag håller tummarna för att det inte blir några mer problem! Fysjutton för de där förbannade jävla fästingarna! (ursäkta ordvalet, men jag vill verkligen utrota dem)

*delvis knapplån*

Vad trist med alla skadade vovvar här. Och Miikos sår såg inte trevliga ut i min äckelmagade värld. :eek: Men så skönt att hon är igång igen, och överlevde! Vilken kämpe!

Idag klarade iaf Cerberus moment 1 och 2 i sin terapihundexamen. Först allmänlydnad, typ följsamhet i koppel, hundmöten, sitt, stanna kvar, inkallning, lite hårdhänt hantering osv. Sedan specialmomenten i form av apportering av fem material (Han klarade t.o.m metallen! :D), haka i knä på främling medan denne klappar, inkallning till främling osv.

Såå. Vi gick helt enkelt vidare till slutprovet som är i morgon. Jag är såå stolt så även om han har glömt bort både haka i knä och apportering i morgon så är jag himla nöjd! :banana::love:

HAH! SÅ UNDERBART! Ni är så världsbäst och Cebbe är nu ännu mer min favoritafghan! :love: Han är fin, fantastiskt trevlig, springer bra på LC och nu alltså fått bevisa att han är en smart och duktig afghan. Så galet bra :bump:

Ehm.. jag har fått en lite knäpp idé nu.. igen.. :angel:
Jag upptäckte precis att det är lydnadstävling på närmaste brukshundklubben om 5 veckor och en lydnadstävling på en klubb ganska nära om 6 veckor...
Squarepants här på buke tycker att jag ska anmäla, och lite sugen blir jag ju.. :angel: Ska jag? :D

Klart du ska!:bump:

Galathea GRATTIS!!!!!!!:banana: Gud va roligt!
Vi behöver verkligen den peppen i tråden just nu. Cebbe vilken super-afghan:bump:

DiezelDoris Kan bara säga :mad::(:cry::mad::mad:
Krama på henne från oss!

Uppdatering
Ja fästingar har jag inte mycket till övers för, förstår inte vad dom gör på denna jord:mad:

Doris har piggnat på sig bra, i går kväll busade hon med killarna i lägenheten så jag trodde domskulle riva vardagsrummet:love:, så det var bara att gå ut så dom fick springa en stund.

Men medicinerna gör att det rinner ur bakändan:(

Melli, så gjorde jag första gången jag ställde Viper, med en glad hund lärde man sig snabbt att bara gå fort och inte ha gott godis. Med Diezel är det tvärtom gott godis och mera fart, men som du sa övning ger färdighet:D

*delvis knapplån*

Duktiga Ceberus, det är så härligt när det kommer fram vinthundar som visar att dom inte är tomma i bollen som dom flesta tror.

Själv har jag börjat med rallylydnad med Viper och kommer nog ta ut tävlingslicens på honom han är jätteduktig.

Klart du ska anmäla. Tokiga idéer är oftast bra idéer och ni är ju superduktiga :banana:

D-doris - Skönt att hon är bättre idag. Ett elände med sjuka hundar. Khaki är också mycket bättre. Från att ha legat helt utslagen, bara sovit och haft vattendiarrée till att leka, bita på Cc och hitta på lite vanliga hyss och ha mataptit. Skönt! I jämförelse med andra sjuka och skadade i tråden så känns detta som en fis på tvären, men fy vad hemskt det är att se sitt älskade lilla djur så dålig :crazy: Kan knappt föreställa mig hur de är när de är riktigt illa däran.

Senast ändrad:

Hörrni inga mer sjuka/skadade hundar nu!:eek:

Hannapirat- Det var intresant se bilderna, hoppas verkligen att allt går vägen och hon som veterinären säger får springa igen. Nåndag.

Och ni andra också med hundar som fått besöka veterinären, hoppas dem blir bättre och slipper mer skit nu!

R_C - Klart du ska anmäla dig! Du har ju tränat inför detta och haft det som mål, detta är en bra chans att stämma av och ta er vidare i utveklingen:laugh: Skitkul !!!

Och grattis Cebbe som lyckades med moment ett!!

Jag är hundlös för tillfället! Har flyttat nu till Höga Kusten (:love:) men valde att lämna idéfix hemma i kära östergötland tills vidare då jag aldrig fick några bra svar från skolan huruvida det finns lediga hundgårdar etc.

SÅ! Idéfix är antingen ute på landet bland sina kaniner och höns och favorithunden Urax, eller så bor han i klostermiljö på ett behandlingshem under veckorna vilket han tydligen älskar! Där har han egen trädgård och soffa att sova i och folk att hälsa på:D
Så jag känner mig helt trygg och får dagliga rapporter från min lilla skyddsling. Har dekorerat lägenheten med idéfix-tavlor :o

Förhoppningvis kan jag hämta honom snart för jag kommer aldrig vilja leva utan hund känner jag redan efter 4dagar...

Magdalena: Ni var ju jätte duktiga och det e klart att har man inte gjort det så ofta får man va nervös och nybörjare. Det är jag oxå......:grin:

Ja, som Melli skrev så blev min Puma 3:dje bästa tikvalp :laugh:
Jag trodde hon skulle åka ut bums, så jag körde lite på den "nonchalantabryrmigintestilen" inne i ringen och vips så blev det så pass bra ändå...... :bump: Super bra kritik ( nu när man läst den några ggn och försökt förtår vad där står slarvigt skrivit på engelska)

Dock e jag ju inte 100% nöjd med hur Puma skötte sig, spänd, små sur och allmänt skum.

Hon ska nog snart löpa och jag tror hon är inne i nån typ av PMS :devil:
Helt plöstligt kan hon lixom inbilla sig att man e arg/sur/ irriterad eller dyl. på henne.....
Har hör ngt om dessa skumma personlighets förändingar hos andra hundar, men aldrig varit med om det innan...så jag misstänker det är PMS...

Nån som varit med om det????

Doris har piggnat på sig bra, i går kväll busade hon med killarna i lägenheten så jag trodde domskulle riva vardagsrummet:love:, så det var bara att gå ut så dom fick springa en stund.

Härligt att det går åt rätt håll i alla fall! Jag håller tummarna för att det fortsätter vara bra och inte blir mer trassel.

Klart du ska anmäla. Tokiga idéer är oftast bra idéer och ni är ju superduktiga :banana:

R_C - Klart du ska anmäla dig! Du har ju tränat inför detta och haft det som mål, detta är en bra chans att stämma av och ta er vidare i utveklingen:laugh: Skitkul !!!

Jag. Kanske... gör.. det.. :o
Ju mer jag tänker på det desto mer oroar jag mig för att det ska gå käpprätt åt helvete.... Men samtidigt, om det bara skulle gå okay, eller kanske t.o.m. gå bra... vad fantastiskt det skulle vara!

På tisdag ska jag gå till klubben för att träna. Det ska jag även göra på onsdag om det känns bra och sedan fortsätta träna där för att vänja mig vid att vara där och hålla på.
Idag tränade vi platsliggning (ett av de moment vi har haft som svårast med) och det gick skitbra. Jag filmade också, precis som planerat.

Min tanke är att om jag lägger upp ordentligt träningsschema samt filmar VARJE träningspass, då borde jag ha lätt att få i alla fall okay resultat... Det mesta sitter ju helt ok redan nu och hon gör ingen större skillnad på om vi har störning eller är helt ensamma.

Åh vad roligt, så jäkla duktiga ni är!! Hejja Cebbe!! :bump:

Var slutprovet idag alltså? Hur gick det?

Var slutprovet idag alltså? Hur gick det?

Tack hörni! Nu skriver jag i all hast och har inte hunnit läsa igenom allt annat ni skrivit, men måste ju såklart uppdatera.

Cerberus klarade slutprovet igår och är alltså certifierad terapihund nu. :banana::banana::banana: Fy sjutton vad glad jag är. Älskade fina Cerberus skötte sig alldeles utmärkt i det trånga rummet fullproppat med figuranter. Det var en annan hund (som han träffat på hundcafét, en tik som han tycker luktar sååå gott) sedan var det två som bedömde. En hundrädd kvinna gick fram och tillbaka med en rullator och tjöt så fort hunden tittade på henne och ropade hela tiden. En annan kvinna var burdus och hade en bricka med bestick på som hon dängde runt med och skramlade. Det låg godisar utspridda på bordskanterna. I en soffa satt det en tyst, blyg kvinna, det var en man som skulle hantera dom och så var det två barn med. Allt detta var inknökat i ett pyttelitet rum utan svängrum öht.

Man skulle bemöta personerna utefter "problematik", apportera, visa konster, göra haka i knät så dom kunde klappa på huvudet osv. Cerberus var såååå snäll. Han brydde sig inte ett dugg om allt skrammel och gap och så. Han gjorde snällt haka på både barnen och den blyga personen, och han lät sig snällt bli hanterad, känd, klämd och knuffad av mannen (som dessutom lyfte honom i bakbenen som om han skulle köra skottkärra, för att visa på att hunden accepterar att få tyngdpunkten felfördelad). Jag blev lite stressad i den fejkade situationen vilket han nog kände av, för han försökte helt plötsligt äta korv och frolic som låg på borden, och det gör han verkligen aldrig. :D Det ena barnet var ganska ungt och behövde således inte spela en roll utan bara vara sig själv. Han var upp i ansiktet på Cerberus, kramades och nosade, SAMTIDIGT som mannen höll på och klämde och bökade på honom. Snälla fina älskade Cerb bara stod still. :love:

Sååå. Han blev godkänd. Hur härligt som helst mtp att jag håller på och startar företag. Så nu blir det till att skaffa F-skattsedel snabbt som sjutton, så får nån av er skriva till hundsport eller härliga hund eller nåt och skvallra om den ovanliga terapihunden så att dom skriver ett tjusigt reportage om en vinthund (och dessutom afghan :eek: ) som gör nåt annat än ställs ut. ;) Nej men, skämt åsido så är det helt otroligt roligt!

Situationen var ju såklart väldigt konstlad, men det är ju för att testa så att hunden inte svarar upp, stressar, skäller osv. Några hundar kuggade för att dom gick upp i varv och skällde massor, och några får komplettera med moment bara, som apportering av metall eller så.

Jag är helt enkelt sååå glad, och svävar lite på moln nu att jag faktiskt lyckades. Fick kommentaren att vi jobbar bra ihop och har fint samarbete med, vilket värmde för när man jobbar med vintisar känns det ju många gånger som att man lämnar in skriftliga ansökningar och inväntar avslag snarare än att man samarbetar fram något. ;)

Cerberus klarade slutprovet igår och är alltså certifierad terapihund nu. :banana::banana::banana:

GRATTIS!!! :bump::bump::bump: Fy faan vad coolt! Är så jäkla glad för att det finns folk som dig som ger sig fan på att bevisa för folk att vintisar också kan, stor eloge till dig och Cerberus! :bow: Så skönt det måste vara att ha en så pass trygg och miljöstark hund!

Och självklart måste det skvallras till hundtidningarna, serisöst så kan dom ju inte gå miste om ett sånt här bra scoop :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 260
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 949
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 623
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka