Trendiga hundraser

Är också förvånad över alla blandraser med nakenhund som säljs på blocket. Kinesiska naken hundar kan vara eleganta men dessa blandraser ser ju förj*vliga ut rent ut sagt. Undrar vad det är med dem som väcker ett ha-begär hos vissa människor?

Ja dom nakna är inte vackra. Nu har jag en nakenhundskorsning själv, fast hon var enda i kullen med päls. Och hon är ruskigt fin, fått frågan på promenader om jag kan tänka mig att sälja henne. Just då hon är snygg att se på ;) . Fast hennes nakna syskon... dom vart inte vackra :p
 
Jag instämmer med dem som skrivit australian sheperds. Det känns nästan som på väg mot samma utveckling som lagottos.
 
Okej, jag hade fel, eller snarare skrev fel.

Då ska jag ursäkta mig. Ibland blandar man ihop saker.

Men du du bara påstår något, utan att ens ha förklara vad du menar, och det är såå barnsligt.

Så förklara varför vargen gör att stövarna minskar?
Antagligen kan du inte det, utan härmar bara kören av varghatare, som skuller allt, inklusive minskad populäritet av någon jaktform, på vargen.

Att hata varg i vissa kretsar, och sedan lägga några påståenden om att vad-det-nu-än-är, är vargens fel, är så fånigt.

Jag gillar varg. Dom äter nämligen dovhjort.

Dovhjort som utfodras istället för att jagas för att minska stammen. Görs av samma idioter som dumpar tonvis med potatis och sockerbetor för att utfodra vildsvinen. Som man inte heller jagar effektivt, utan bara vill ha bekvämt skottläge på på djuren.

Jag har tagit jägarexamen, och vill inte ha att göra med en stor andel av de som jagar här runtomkring.

Gudskelov kan jag själv sitta bakom min egen loge och skjuta dovhjort hur mycket jag vill.
Jag har inga problem med varg, även om du nu vill få det till det.

Stövarraserna minskar då de är långdrivare och är större risker att jaga med än kortdrivande. Belägget för att det är så här finns både i tidningsartiklar och registreringssiffror.

Dina dovhjortar har inget med detta att göra speciellt då dovhjortanas utbredning i sverige är begränsad.
 
Tycker alla raser med långa drev tider har minskat och kortdrivande har ökat.

Drevern har faktiskt ökat det senaste :)
Men kortdrivarna, wachtel och tjt, har absolut ökat under en period. Wachteln har dock minskat lite senaste åren och ligger på ca 340 registrerade valpar/år nu. Har varit uppe i nästan 420 tidigare.
 
Jag skulle nog säga att stövarna har minskat eftersom den generationen som främst sysslat med har- och rävjakt håller på att dö ut.
Det är lite min känsla också men den bygger såklart bara på mina iakttagelser från de jägare jag haft omkring mig. Samt att tidigare hade många en jakthund oavsett om den inte "dög till nått" och mest satt i hundgård. Numera verkar det mest vara en bra hund och den är främst till älgjakt.
 
Varför stängdes FMs hundar ute?
FM hade länge dispans för att inte MH-testa sina hundar vilket är ett krav för att få regga valpar efter föräldrarna. FM (som en gång var delaktiga och tog fram dagens MH) ville ha egna tester. Det var också tjabbel om HD/AD-statistiken på avelsdata.
För ett par år sedan uppdagades att minst 5 FM-hundar hade MH-beskrivits i andra delar av sverige samma dag som de L-testats på helt andra orter. Detta blev droppen och SKK bröt dispensen samt en anställd på FM fick ta "time out".
 
Du tror det blir fler schäfrar på klubbarna och på bruksproven igen? Jag är tveksam, plötsligt dök det upp inbitet schäferfolk med en border collie eller malle i kopplet. Har inte sett tecken på att de skulle vilja byta tillbaka;).
Men jag förstår att schäfern är fortsatt populär som polishund och i den växande privata säkerhetsbranschen, även om den fått konkurrans från mallen även där.
Vet inte. På min nya SBK är det en del faktiskt, på min gamla få. Rasens klyvning spelar roll här så det beror nog mycket på hur aveln kommer att fortsätta och hur bra brukslinjerna är på att marknadsföra sig även mot bruksfolket och inte bara IPO och tjänst som tidigare.
 
Många skriver att australian shepherd verkar explodera som ras, och jag ser detsamma.

Dock två sorters ökad popularitet, en bra där det är fler och fler bruksintresserade tränings - och tävlingsmänniskor som upptäcker vilken härlig allroundbruksras det är som nu börjar visa framfötterna ordentligt inom alla bruksgrenar!

Och så en crappig explosion, där folk blivit kära i ett utseende men inte vill ha rasegenskaperna, och uppfödare avlar fram utställnings/sällskapsvariant av rasen (och verkar vara STOLTA över att de förstör rasen så?! )

Jag blir allvarligt talat förbannad på folk som köper en ras som inte passar dem för att de tycker att de är fina, och jag blir förbannad på uppfödare som avlar på totalt icke-rastypiska hundar för att få fram något som är "fint" att se på men som totalt saknar rasegenskaperna.
 
Många skriver att australian shepherd verkar explodera som ras, och jag ser detsamma.

Dock två sorters ökad popularitet, en bra där det är fler och fler bruksintresserade tränings - och tävlingsmänniskor som upptäcker vilken härlig allroundbruksras det är som nu börjar visa framfötterna ordentligt inom alla bruksgrenar!

Och så en crappig explosion, där folk blivit kära i ett utseende men inte vill ha rasegenskaperna, och uppfödare avlar fram utställnings/sällskapsvariant av rasen (och verkar vara STOLTA över att de förstör rasen så?! )

Jag blir allvarligt talat förbannad på folk som köper en ras som inte passar dem för att de tycker att de är fina, och jag blir förbannad på uppfödare som avlar på totalt icke-rastypiska hundar för att få fram något som är "fint" att se på men som totalt saknar rasegenskaperna.
Kan inte annat än hålla med, och jag är ändå så pass ny som Aussie-ägare. Men det är skittråkigt att se när folk avlar på hundar med EP, skotträdslor och rent av felaktig exteriör.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte höra lite hur det är där ni bor angående vilka hundraser som är populära, särskilt då ni som bor utomlands. I Sverige...
2
Svar
32
· Visningar
2 748
Senast: Modig_Korn
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp