Trendiga hundraser

Oj det hade jag ingen aning om, vad tokigt!
Att räkstjärtar och schäfrar hos utslagna minskat är ju verkligen positivt!
Och sen inom brukset har ju Malle och andra raser tagit över på schäferns bekostnad. (Se bara skydds-SM de senaste åren! Tidigare måste väl schäfern varit typ den enda rasen?). Även om det då fortfarande är många schäfrar på bruksprov, i motsats till en del andra traditionella bruksraser som nästan försvunnit helt.
Bruksschäfern är på tillbakagång. Efterfrågan ökar. Både från privatister men också tjänst.
70% av sveriges polishundar är Schäfer i dag. Den privata tjänstemarknaden med privata vaktbolag och specialsök har ökat markant och det råder brist inom både staten och på privatmarknaden på hundar.

På klubbarna är det dock lite schäfrar ännu. Sen FM-hundarna stängdes ute försvann många m Schäfer från klubbar och tävling.
 
Schäfern har minskat kraftigt. Mycket pga synen på rasen som helhet pga räkstjärtarna.
Många frågar vad vi har för ras och blir förvånade när vi säger Schäfer. Bland mindre hundkunniga så är schäfer en räkstjärt. Den andra typen har man bara sett med poliser och säger "polishund" om, som det vore en ras för sig.

Schäfrarna som de utslagna hadde var en projekt staten hade för många år sen. De fick icke kvalificerade hundar från FM i tron om att om de hade någon att bry sig om så skulle de ta ansvar och räta upp sig :meh:
Sen blev det givetvis en massa parningar dessa hundar emellan för att dryga ut spritkassan.
128743442742505976.jpg
 
Fast en del av toppraserna är inte direkt trendiga utan ligger där pga att de behövs i arbete, tex jakt och tjänst. Därav att de håller sina platser stabilt :)

Stövarna har nog blivit lite utkonkurrerade på sitt användningsområde. Boxer lika så plus att hälsan har gått starkt emot dom.

Inom bruks tycker jag det numera kryllar av Kelpies:)
Registreringssiffrorna på kelpie ligger ganska stabilt kring 140 reg valpar/år. Kanske någon ny uppfödare i dina trakter?

Jag tycker inte jag ser särskilt många Groenendaals längre. Men desto fler Mallar och Aussies. Jaktgolden fortsätter att vara populära i mina trakter i alla fall. Tycker också att jag ser fler engelska bulldoggs på stan, ett tag såg man dem nästan aldrig. Och så tycker jag att de engelska staffarna börjar bli vanligare än amstaffarna, och det är en utveckling jag gillar. De engelska staffarna är supertrevliga och passar ofta bättre till träning. Har tyvärr inte träffat någon amstaff som varit särskilt bra mentalt eller haft ös i sig och/eller så har de haft besvär med hudåkommor.
 
Bruksschäfern är på tillbakagång. Efterfrågan ökar. Både från privatister men också tjänst.
70% av sveriges polishundar är Schäfer i dag. Den privata tjänstemarknaden med privata vaktbolag och specialsök har ökat markant och det råder brist inom

På klubbarna är det dock lite schäfrar ännu. Sen FM-hundarna stängdes ute försvann många m Schäfer från klubbar och tävling.

Du tror det blir fler schäfrar på klubbarna och på bruksproven igen? Jag är tveksam, plötsligt dök det upp inbitet schäferfolk med en border collie eller malle i kopplet. Har inte sett tecken på att de skulle vilja byta tillbaka;).
Men jag förstår att schäfern är fortsatt populär som polishund och i den växande privata säkerhetsbranschen, även om den fått konkurrans från mallen även där.
 
Pomeranian tycker jag har minskat. Ett tag skulle alla ha en, renrasig eller blandras spelade ingen roll.

Jag tycker många blandar kinesisk nakenhund numera. Det tycker jag inte jag sett så mycket förut. Sen cockerpoo också. Fast det är ju blandraser förstås.
Diverse importerade gatuhundar ökar. Det dyker upp fler och fler organisationer från alla möjliga länder.

Det har väl inte varit någon hundfilm på ett tag så det har kommit en moderas?
Är också förvånad över alla blandraser med nakenhund som säljs på blocket. Kinesiska naken hundar kan vara eleganta men dessa blandraser ser ju förj*vliga ut rent ut sagt. Undrar vad det är med dem som väcker ett ha-begär hos vissa människor?
 
Bruksschäfern är på tillbakagång. Efterfrågan ökar. Både från privatister men också tjänst.
70% av sveriges polishundar är Schäfer i dag. Den privata tjänstemarknaden med privata vaktbolag och specialsök har ökat markant och det råder brist inom både staten och på privatmarknaden på hundar.

På klubbarna är det dock lite schäfrar ännu. Sen FM-hundarna stängdes ute försvann många m Schäfer från klubbar och tävling.
Varför stängdes FMs hundar ute?
 
Fast en del av toppraserna är inte direkt trendiga utan ligger där pga att de behövs i arbete, tex jakt och tjänst. Därav att de håller sina platser stabilt :)

Stövarna har nog blivit lite utkonkurrerade på sitt användningsområde. Boxer lika så plus att hälsan har gått starkt emot dom.

Inom bruks tycker jag det numera kryllar av Kelpies:)
Stövare har minskat med vargens intåg, det är tyvärr så simpelt
 
Därför att de började reggas i en icke FCI ansluten klubb i Tyskland.

Nja, det var väl för att FM vägrade göra MH som skk tillslut tröttnade och därefter började de reggas i en klubb i tyskland? Dom blev väl inte uteslutna för att de reggade någonstans utan dom började regga där för att de inte hade någon annanstans att regga. Om jag inte minns fel :)
 
Nja, det var väl för att FM vägrade göra MH som skk tillslut tröttnade och därefter började de reggas i en klubb i tyskland? Dom blev väl inte uteslutna för att de reggade någonstans utan dom började regga där för att de inte hade någon annanstans att regga. Om jag inte minns fel :)
Det är nog en korrektare beskrivning + att de inte ville att deras hundars HD/AD resultat skulle vara offentliga.
 
Stövare har minskat med vargens intåg, det är tyvärr så simpelt
Ja, utveckla! Redogör gärna för oss var och hur vargen gör att stövarna minskar.

Stövaren är ju en rådjurs- och möjligen harhund.

Tyngdpunkten för varg finns i de områden där älgjakt varit viktigt, och därmed ställande hundar varit av mycket använda. Det är inte stövare.

Att stövare inte är lämpliga till vildsvin, kan vi vara eniga om.

Så om stövarna minskar, så beror det kanske snarare på att:

Rådjuren konkurreras ut av täta vildsvinsstammar, och, i vissa regioner av Dovhjort.

Då vill man ha hundar som fungerar för vildsvinsjakt, och dovhjortsjakt, vilket påverkar antalet stövare.
 
Ja, utveckla! Redogör gärna för oss var och hur vargen gör att stövarna minskar.

Stövaren är ju en rådjurs- och möjligen harhund.

Tyngdpunkten för varg finns i de områden där älgjakt varit viktigt, och därmed ställande hundar varit av mycket använda. Det är inte stövare.

Att stövare inte är lämpliga till vildsvin, kan vi vara eniga om.

Så om stövarna minskar, så beror det kanske snarare på att:

Rådjuren konkurreras ut av täta vildsvinsstammar, och, i vissa regioner av Dovhjort.

Då vill man ha hundar som fungerar för vildsvinsjakt, och dovhjortsjakt, vilket påverkar antalet stövare.
Nej, genom att kalla stövaren en rådjurshund har du bevisat stor okunskap om både jakt och hund.
Då är det inte värt för mig att lägga ner den tiden på att förklara. Läs på lite själv först
 
Nej, genom att kalla stövaren en rådjurshund har du bevisat stor okunskap om både jakt och hund.
Då är det inte värt för mig att lägga ner den tiden på att förklara. Läs på lite själv först
Det är som att säga att sd jobbar för alla människors lika värde så fel är det att kalla stövaren en rådjurshund
 
Ja, utveckla! Redogör gärna för oss var och hur vargen gör att stövarna minskar.

Stövaren är ju en rådjurs- och möjligen harhund.

Tyngdpunkten för varg finns i de områden där älgjakt varit viktigt, och därmed ställande hundar varit av mycket använda. Det är inte stövare.

Att stövare inte är lämpliga till vildsvin, kan vi vara eniga om.

Så om stövarna minskar, så beror det kanske snarare på att:

Rådjuren konkurreras ut av täta vildsvinsstammar, och, i vissa regioner av Dovhjort.

Då vill man ha hundar som fungerar för vildsvinsjakt, och dovhjortsjakt, vilket påverkar antalet stövare.
Stövare används största delen på hare tätt efter kommer räv och några enstaka på större rovdjur som lo och björn, en stövare ska vara RR (rådjurs ren), RR finns som prov för stövare.
 
Nej, genom att kalla stövaren en rådjurshund har du bevisat stor okunskap om både jakt och hund.
Då är det inte värt för mig att lägga ner den tiden på att förklara. Läs på lite själv först
Okej, jag hade fel, eller snarare skrev fel.

Då ska jag ursäkta mig. Ibland blandar man ihop saker.

Men du du bara påstår något, utan att ens ha förklara vad du menar, och det är såå barnsligt.

Så förklara varför vargen gör att stövarna minskar?
Antagligen kan du inte det, utan härmar bara kören av varghatare, som skuller allt, inklusive minskad populäritet av någon jaktform, på vargen.

Att hata varg i vissa kretsar, och sedan lägga några påståenden om att vad-det-nu-än-är, är vargens fel, är så fånigt.

Jag gillar varg. Dom äter nämligen dovhjort.

Dovhjort som utfodras istället för att jagas för att minska stammen. Görs av samma idioter som dumpar tonvis med potatis och sockerbetor för att utfodra vildsvinen. Som man inte heller jagar effektivt, utan bara vill ha bekvämt skottläge på på djuren.

Jag har tagit jägarexamen, och vill inte ha att göra med en stor andel av de som jagar här runtomkring.

Gudskelov kan jag själv sitta bakom min egen loge och skjuta dovhjort hur mycket jag vill.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte höra lite hur det är där ni bor angående vilka hundraser som är populära, särskilt då ni som bor utomlands. I Sverige...
2
Svar
32
· Visningar
2 757
Senast: Modig_Korn
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp