triangel - Märkt?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Summerfeehily
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 660
Sv: triangel - Märkt?

diny skrev:
Det är försäkringsbolagen som inte tillåter det.

Urdrag från Agrias försäkringsvillkor:
Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det.

Men det där va från Agria.
Vad står det på dom andra försäkringsbolagen? Har "alla" agria?

nicodemus skrev:
om hästen först blir triangelmärkt och sedan efter några år vasar sig vara helt återställd får man visst tävla lokal, du ska f*n inte snacka om att inte veta!! ring till landslagsvetrinären i halstad och kolla, det var där jag kolla min häst och han tävlar nu (inte med mig då han är såld)

En triangelmärkt häst är skadad för livet, och blir aldrig totalt återställd.
Det är därför märkningen finns, just för att man inte ska tävla, och utsätta hästen för en prestation den egentligen inte klarar av.

Pissenisse skrev:
Sikken tur at jag vet att nicodemus har TÄVLINGSERFARENHET så jag tror nog att hon vet vad hon snackar om....:p

sikken tur ja..Är ni samma person? ;)

Pissenisse skrev:
Sikken tur at jag vet att nicodemus har TÄVLINGSERFARENHET så jag tror nog att hon vet vad hon snackar om....:p
och du tror ingen av oss har tävlingserfarenhet?

Annorlunda skrev:
sikken tur ja..Är ni samma person? ;)
Nepp inga siamesiskatvillingar här inte. Men jag vet att genom dem hon har jobbat hos och tränat för så har hon nog lärt sig ett och annat.

Nu är det ju så att Henchen har rätt, det är vad som står i TR.

savage skrev:
Nu är det ju så att Henchen har rätt, det är vad som står i TR.
men tänk om nicodemus har rätt, att man kan få en ombedömning hos landslagsvetrinären... Och att man får tävla klubb och lokal .

En häst har ju oftast inte blivit triangelmärkt för intet... Det ligger ju nån skada bakom, så varför riskera?

Angely skrev:
En häst har ju oftast inte blivit triangelmärkt för intet... Det ligger ju nån skada bakom, så varför riskera?

aaa det förstås angely:)

men sen så kan det ju finnas sånna som inte kan tränas och tävlas på den nivån den gjorde, men kan gå ut och hoppa 40 cm banor tre gånger om året!

ehm nä? För ni kan inte hoppa 40 cm på lokal...

eh jo det är ganska mkt skillnad. Vad är det du försöker få fram?

Knapplån. Här är samma förbistring i ämnet som alltid i denna disskussion. Vad som står i TR är en sak, överenskommelsen mellan försäkringstagare o bolag som låg till grund för triangelmärkningen är en annan. Det är inte bolaget som sätter reglerna för tävling däremot är det ett brott mot överenskommelsen om man tävlar trots att man förbundigt sig att inte göra det.
PL

Henchen skrev:
Klubb får du tävla, men inte lokal.

Beror på var klubben har för regler. Vi tillåter inte triangelmärkta hästar att deltaga i klubbtävlingar. Det finns ju en anledning till att hästen en gång blivit T-märkt.....

Henchen skrev:
eh jo det är ganska mkt skillnad. Vad är det du försöker få fram?
Hmm jag evt inte riktigt men jag har hört det att språnget inte ändras förens vid t ex en meter.... Fast bäst är väl att inte tävla en t-märkt häst överhuvudtaget, men det är juh trist om hästen blir bättre.............

Ah precis, glömde skriva det. Klubben har självklart ett finger med i spelet.

Pissenisse: Om hästen är tmärkt så ska den inte bli bättre, och det kommer säkert var skillnad för den hästen att tävla 90 än att tävla 40.

Liknande trådar

Utrustning Nu har de uppdatera TR-en kommit för 2012 och där är en (misstänker jag) ganska stor ändring angående Märkesplacering på... 19 20 21
Svar
400
· Visningar
37 608
Senast: kopparberg
·
D
Hästvård Jag såg en ponny på en ridskola idag, som tävlade en klubbtävling i hoppning. Jag har visserligen aldrig sett en triangelmärkning, men... 2
Svar
31
· Visningar
5 882
Senast: angel76
·
K
Hästvård Mitt halvblods sto har blivit sparkad och fått en fraktur/avsaknad av benbit på yttre kotsenbenet på VB, det är inte inflamerat och det...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka