Triangelmärkning - och tävling?

T

Thildha

Jag ska köpa en sällskaps- och promenadridningshäst (valack), som ska kunna gå som uppfostrare av mina framtida hingstföl och samtidigt vara nybörjarhäst till min sambo. Han kommer att ridas mest i skogen och grunderna i dressyr (alltså - balansträning etc för min kille).

Jag har nu funnit en valack som passar utmärkt in på alla mina krav - frånsett att han är triangelmärkt!

Nuvarande ägaren har haft honom i drygt ett år, och menar att han inte är påverkad av sin skada (förslitningskada, triangelmärkt för 1 ½ år sedan). Han har under denna tid aldrig varit halt eller visat något. Att köpa honom är en chansning som jag nog är villig att ta - det är ju inte speciellt mycket pengar involverade, och det verkar vara en mycket sympatisk häst! :d

Min fråga är - OM nu min sambo tycker att det är väldigt roligt det där med hästar, och eventuellt vill vara med på någon klubbtävling i dressyr - får han det då?
Bemärk - frågan gäller tävlingar i Danmark där vi bor (hästen är triangelmärkt i Sverige)!!

Orsaken till att man triangelmärker är ju bl.a. att man naturligtvis inte ska tävla på hästarna, för att de har en skada som de kanske lider av - men jag menar att om hästen fungerar i promenadridning, så är det ju inte så stor skillnad på en vanlig dags motionsridning kontra en träningstävling på mega-låg nivå?

Var snälla och döm mig inte nu för att jag vill rida en triangelmärkt häst - troligtvis kommer han bara att gå som sällskap till fölen och ridas på makliga skogsturer på helgerna..! :cool:
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

aaa du.

Det är säkert olika från klubb till klubb. Bäst att höra med klubben ni hör till. :confused:
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Eftersom hästen är tringelmärkt, får den inte alls tävla inte ens träns för tävling.

Det är det som triangelmärkningen innebär, det är därför som försäkringsbolaget har gått med på att triangelmärka hästen, eftersom den har en skada som innebär att det inte klara aktiv träning, och även om hästen visar sig bli tillräckligt bra för att träna och tävla, är beslutet om triangelmärkning oåterkalleligt, oavsett vad som händer.

Men jag vet inte om det svenka märkningen påverkar när ni är i Danmark, men den borde gälla.

Mvh

Camilla
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

triangelmärker kan man göra även fast hästen inte har en skada som kommer att bestå livet ut.. t.ex om det kommer att ta ett år för hästen att tillfriskna så kanske man vill ha ut på försäkringen direkt och bara låta hästen bli avelssto eller något..

en hel del klubbar låter kärnfriska triangelmärkta hästar tävla i små klubbtävlingar (dvs där inga från andra klubbar får vara med, t.ex blåbärshoppning och lingondressyr)..
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Många klubbtävlingar är lite större tävlingar iaf där man ibland bjuder in andra ekipage å där kanske det inte går att tävla T märkt häst alla gånger.
Jag kan ju iofs tycka att där det inte finns vet.besiktningar är lätare att tävla Tmärkt häst men det är upp till varje klubb att bestämma.
Jag tycker att du ska köpa en frisk häst direkt, det är tråkigt att vara förhindrad att göra saker pga en T märkning.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Å då ska våra premier betala för att hästen ska stå ett år och bli frisk för att sen kunna tävlas, eller??
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

En triangelmärkt häst är ju i princip oförsäkrad, man har ju fått ut en dal av försäkringspengarna och hästen går inte att försäkra igen. Sen är det ju knappt nånting som man får ut pengar på om hästen är triangelmärkt så jag tycker inte att du ska gnälla över att dina försäkringspremier går till triangelmärkta hästar. Hästen som är triangelmärkt har ju betalat in premier som kanske täcker dina hästars skador också så där kan du inte resonera.
Sen räknas inte en klubbtävling som en riktig tävling, så är bara hästen fräsh nog att få vara med och klubben godkänner det så varför inte? Det är väl trevligt för dom hästarna att få göra något ibland också!
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Fast det stämmer väl inte. Det finns ju triangelmärkta hästar som täclas lite då och då på klubbtävlingar. Dock får dom inte gå högre än så och det är väl upp till klubben att bestämma.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

varför skulle man inte på träna hästen till tävling för? är hästen ok och klarar det är det ju upp till var och en! Jag har en triangelmärkt häst som jag ska ta föl på. hon ska få vila ett år sen ska jag kolla henne och se om jag kan sätta i gång henne som prom.häst. ev lite mer. är hon inte frisk får hon fortsätta vila!
visst kan du försäkra en triangelmärkt häst! den jag har är försäkrad i 10´000:- liv och 50´000:- veterinärvård! men det går ju inte ha någon vanlig A1 försäkring!
många har kanske inte råd att låta sin häst stå ett år eller mer, de vill rida och tävla och då gör många så att de säljer eller lånar ut som avel! Själv har jag min bara på foder!
Men vet inte alls hur det funkar i Danmark, men skulle ju troatt det är typ samma!
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Det finns väl t.o.m triangelmärkta hästar som blivit helt friska. Eller sånna som absolut inte får hoppa men som får gå dressyr i lagom mängd. Det verkar vara lite si och så med vad som krävs för att få en häst triangelmärkt.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Jag vet inte hur det ligger till i Danmark, men jag som bor pa Irland far tavla en t-markt hast har.
Jag ringde och fragade det irlandska ridsportsforbundet till och med for att verkligen vara saker, och de menade pa att vad ett svenskt forsakringsbolag har for en overrenskommelse med en privatperson, tillsammans med ett lokalt ridsportsforbund (da Svenska Ridsportsforbundet) inte alls hade nagonting att gora med de irlandska reglerna och tavlingsreglementen.

Ring till det danska ridsportsforbundet och fraga for att vara helt saker.
Jag sjalv stods infor valet och kvalet att tavla en svensk t-markt hast pa Irland. Manga svenskar tyckte inte att det var moraliskt riktigt att tavla en hast som nagon fatt ut pengar ifran. Men jag som antagligen har en helt annan syn pa pengar och pa hastar, tycker att en frisk hast ska fa gora det agaren anser vara lampligt for hasten, inte vad nagon annan manniskas forsakrigsbolag sager.
Jag vet sjalv att jag tar ansvar for att inte tavla en halt eller ofrasch hast, sa jag tavlade hasten ifraga. Det gick riktigt bra och han blev aldrig halt eller visade av sin gamla skada.
Med lite omvard och karlek tror jag att manga t-markta hastar duger till lattare tavling.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

En häst som är triangelmärkt kommer alltid vara det ovsett den blir frisk eller inte.
Vad jag inte fattar är att så många är så snabba med att triangelmärka sina hästar fast en ev skada kan läka, sedan brukar många ångra sig.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Beror nog på att folk vill ha loss pengar att köpa en ny häst för....
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Ja, men jag svarade på att en triangelmärkt häst inte ens får tränas för tävling.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Tänkte summera tråden -

Jag har fått svar från Dansk Ridesport Forbund - det är OK att tävla upp till viss nivå (mer om det längre ner) under vissa krav:

* Hästen ska visas för dansk veterinär och denne ska gå igenom skadan igen och se om det fortfarande är något som hästen lider av eller ej.
* Om hästen bedöms frisk, så ska jag kontakta det försäkringsbolag i Sverige som betalat ut skadepengarna till dåvarande ägaren och fråga om det är OK med dem att hästen tävlas på aktuell nivå i Danmark.
* Om det är OK med dem, så ska man skicka in pappren från vetrinären tillsammans med ett skriftligt godkännande från det svenska försäkringsbolaget till Dansk Ridesport Forbund. Förbunder godkänner då tveklöst hästen att tävla till bestämd nivå i Danmark. Vilken nivå man maximalt får tävla bestäms av veterinären vid undersökningen.

Som konklusion:
Inte en helt lätt procedur med andra ord, om man bara ska vara med på en liten klubbtävling - enklare att låna häst från klubben då!
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Måste du kontakta försäkringsbolaget i Sverige för klartecken kan du nog se det som kört, dom har ju faktiskt betalt ut pengar en gång just för att hästen inte kan tävla.

Det är nog mkt enklare att låna häst från klubben än att behöva gå igenom den proceduren
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Triangelmärkning är ju en försäkringsteknisk fråga, egentligen har det inte med hästens förmåga att tävla att göra. Försäkringsbolaget vill inte att en massa halvskadade hästar ska kosta en massa pengar, utan istället T-märker man, betalar ut pengarna och har på så vis löst problemet. Det finns massor av triangelmärkta hästar som är hur friska som helst!
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

I Sverige får man inte tävla T märkt häst, med undantag om hästen blev märkt före 1/7 1990 (troligen för att man tigigare dömde ut hästar för lynnesfel)
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Det där är väl en sanning med modifikation, hästen blir ju utdömd av veterinär för att den inte anses klara av träning och tävling, sedan att det finns folk som sysslar med försäkringsbedägerier är väl en helt annan femma.
 
Sv: Triangelmärkning - och tävling?

Nej nej du får enligt TR ALDRIG tävla med en triangelmärkt häst oavsett om hästen blev utdömd innan 1990 eller efter.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej på er alla! Det är såhär att min häst nu "insjuknat" i sin återkommande spatt igen. Jag har ägt honom i ca 1,5år (köpte honom i...
Svar
1
· Visningar
839
Senast: EmblaAsk
·
Hästvård Jag har ju tyvärr hamnat i ett tråkigt läge. För 5 månader sedan skadade min häst ett sesamoidligament i vänster fram i sommarhagen. Hon...
Svar
8
· Visningar
1 762
Senast: Bialitt
·
S
Hästvård Hej, jag rider en D-ponny som heter Buster. Han är vit och har små svart-gråa fläckar på sig, så det tog ett tag innan fd ägarna märkte...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: topsy
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 304
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp