Utdömning/triangelmärkning

Asa_S

Trådstartare
Jag har ju tyvärr hamnat i ett tråkigt läge. För 5 månader sedan skadade min häst ett sesamoidligament i vänster fram i sommarhagen. Hon fick skrittas men gick enbart i hage i knappt 4 månader eftersom jag upplevde från början att hon inte gärna gick uppför backarna, och eftersom vi bor mitt på en "bergssida" är det svårt att undvika dessa... Har sedan skrittats i ca 1 månad utan problem och vi var på återbesök för nytt ultraljud i förra veckan. Kliniken har ingen egen apparatur utan hyr in en kille som kommer, och han tyckte att det var dags att sätta igång hästen eftersom det gått så lång tid. Vävnaden är mycket bättre men ej normal men det vet man inte om den någonsin blir. Klinikens veterinär gav direktiv om skritt ytterligare en månad, därefter igångsättning i trav. Så långt var allt OK.

Men sedan tyckte jag att det blev konstigt. Klinikens veterinär tyckte att hästen skulle transporteras till ridhus för att travas på långsidorna, och om den inte höll för det skulle den triangelmärkas. Här undrade jag om det verkligen fanns något att triangelmärkas till om hästen inte håller för att trava, varpå hon svarar "promenadridning". Är inte triangelmärkning för begränsad användbarhet? Har hästen någon användbarhet alls om den inte kan trava ohalt? Vi har ju plana partier här och jag hade inte riktigt tänkt börja med att trava i backarna utan hålla mig där det är plant. Kan försäkringsbolaget kräva att jag transporterar iväg hästen till ridhus för igångsättning? Det blir ju rätt dyrt för att inte tala om krångligt eftersom jag då i princip måste vara uppe halva nätterna för att transportera hästen fram och tillbaka till ridhuset efter att lektionerna är slut.

Min ordinarie veterinär hade semester när detta satte igång, men jag funderar på att kontakta honom om det visar sig att hästen faktiskt är halt (ingen ny hältundersökning gjordes på kliniken, bara UL), men hur blir det då? Han har ju inte följt detta mer än genom info från mig, alla journalanteckningar är ju på den andra kliniken. Jag vet inte om jag törs åka tillbaka till den kliniken, känns som att risken är stor att jag blir stående med en trianglemärkt häst som inte kan ridas alls. Avelsvärde 0 eftersom hon är icke godkänd korsning med hovbroskförbening. Glömde bort mig i helgen och travade ca 8 steg eftersom jag hade ponny med son som handhäst och han ville trava och jag glömde bort att inte vi fick trava. Kom på det rätt omgående men hann känna att traven inte var regelbunden :cry: så nu är jag rätt nedstämd. Hästen hade ändå blivit så mycket bättre, så jag hade börjat hoppas...

Är detta ett rimligt resonemang hos klinikveterinären? Ska jag byta klinik och hur påverkar det isf försäkringsbolaget?
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Kolla med fler vetrinärer. Alla vetrinärer har ju olika erfarenheter och är man själv osäker känns det bättre att få synpunkter och hjälp från mer än ett håll. Träffade en bekant häromdagen som i flera omgångar behandlat sin häst pga av bla spatt. Nu var hästen borttagen men inte pga av spatt (det hade hon aldrig haft visade röntgenplåtarna på en annan klinik) utan förändringar i kotan/hoven.
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Ta och gör en ny undersökning med annan veterinär innan du beslutar dig.
Jag har själv haft en häst som varit på hälturedning på djursjukhus för 50 000 utan att de egentligen kunnat hitta orsaken. Men efter nästan ett års konvalesens så var de beredda på att dömma ut hästen. Nu blev det strul med hans sista återbesök för det fanns inte tider hos "rätt" veterinär inom rimlig tid. Så vi tog hem journalerna på utredningen och en duktigt hästveterinär som gör hembesök istället.
Resultatet?
Jo hästen är frisk men fel riden av en tidigare ryttare så att han är tygelhalt. Helt ohalt utan ryttare och mycket begränsad hälta vid rätt ridning. Vilket enkelt åtgärdas genom rätt ridning igen. Detta har som sagt kostat 50 000 ett års vila. Så ta och ge både dig själv och hästen en chans till för att få en riktig bedömning.
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Att boka in återbesöket på en ny klinik betalar väl försäkringsbolaget, och isåfall ska den gamla kliniken skicka över allt material. Däremot att göra om hältutredningen kan väl vara svårare att få till, om man inte kan få det till att den nuvarande kliniken har för dålig utrustning el dyl (bärbara ultraljudsapparater gissar jag är sämre än stationära?) för att kunna göra en korrekt diagnos.

Min hästs ligamentskada i kotan har jag stränga förhållningsorder på - liten hage, inget spring, skritt under ryttare alt promenad dagligen 40 min på rakt spår/böjt spår minst 20 m volt, inga backar, inga broddar, korta tår. Det tar normalt 4-8 månader av kontrollerad skrittmotion, ibland upp till 12 mån, för ligamentskador i kotan att läka enligt min vet.
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Om en utdömd häst skall triangelmärkas eller tas bort avgör inte den behandlande veterinären,det är mellan dig o försäkringsbolaget, så se till att få livskadeintyget o diskutera sedan med bolaget.
PL
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Aha. Är det inte heller veterinären som uttalar sig om huruvida hästen håller för promenadridning eller ej?
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Det kan han väl göra men jag har aldrig hört talas om ett fall där bolaget tvingat ngn att trangelmärka en häst istället för att slakta.
PL
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Att boka in återbesöket på en ny klinik betalar väl försäkringsbolaget, och isåfall ska den gamla kliniken skicka över allt material. Däremot att göra om hältutredningen kan väl vara svårare att få till, om man inte kan få det till att den nuvarande kliniken har för dålig utrustning el dyl (bärbara ultraljudsapparater gissar jag är sämre än stationära?) för att kunna göra en korrekt diagnos.

Min hästs ligamentskada i kotan har jag stränga förhållningsorder på - liten hage, inget spring, skritt under ryttare alt promenad dagligen 40 min på rakt spår/böjt spår minst 20 m volt, inga backar, inga broddar, korta tår. Det tar normalt 4-8 månader av kontrollerad skrittmotion, ibland upp till 12 mån, för ligamentskador i kotan att läka enligt min vet.

Hältan och anledningen till den är ju hittad utan tvekan, och den klinik jag isåfall tänkte byta till anlitar samma UL-veterinär - den ligger bättre till med tanke på ledighet från jobbet etc. och det är dit jag brukar vända mig. Hästen delar hage med en 22-åring som inte gillar att springa, när hon stod själv i sjukhage bredvid körde hon snurrande rodeobockar på stället så det känns ändå som att hon läker bättre tillsammans med honom. Med din tidsram är det kanske ändå inte helt hopplöst, då, även om det känns som om förutsättningarna inte talar för det - backigt, snöunderlag och idag hade renen kommit hit vilket innebär att det kommer att bli ännu svårare att få hästen att hålla sig till skritt, hon blir fort exalterad och taktar istället - i dag blev det passage när hon fick följa med som handhäst för att minska påfrestningarna (jag visste inte att de hade kört hit renarna).
 
Sv: Utdömning/triangelmärkning

Här nere i söder har vi inga renar, däremot hästätande svanar som simmar runt på den översvämmade åkern runt paddocken :-) De funkar också att ha som ursäkt för diverse rörelser ovan marken om man är häst och har överskottsenergi...

Min vet rekommenderade förresten Back on track, så det sätter jag på över natten. Jag tömkör också som omväxling, ibland är det lättare att hålla koll på hästen då.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 529
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 977
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 162
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 508
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp