Triangelmärkning utan orsak?

S

sanie

Hej, jag rider en D-ponny som heter Buster. Han är vit och har små svart-gråa fläckar på sig, så det tog ett tag innan fd ägarna märkte att han var triangelmärkt, vilket inte hästhandlaren hade berättat för dem. Det märks på Buster att han har hopptävlat eftersom han har utmärkt hoppteknik och går också väldigt bra i dressyren. Men ingen har hittat någonting som tyder på att han har någon slags skada alls vilket skulle ha orsakat triangelmärkningen. Ingen vet vart han kommer ifrån och det är omöjligt att hitta, för ni kan ju tänka er hur många hästar det finns som heter Buster i Sverige. Ingen har några papper på honom heller. Mina frågor är: Visst får man tävla klubbtävlingar på triangelmärkta hästar? Hur kan man få reda på vad en häst har för skada och finns det något sätta att "ta bort" triangelmärkningen?
 
Sv: Triangelmärkning utan orsak?

Egentligen får man inte tävla med triangelmärkta hästar men jag vet att vissa klubbar ändå tillåter det.
Troligen finns det någon som lurat någon i den kedjan som finns av säljare och köpare på Buster. Som det är enligt lagen idag så ska han ju pass och det har han säkert också haft men någon har lyckats sälja honom utan pass och på det viset också "råka" glömma bort hans identitet och triangelmärkning.

Det finns ett par alternativ till varför han inte verkar dåligt trots sin märkning.
Dels så kan röra sig om rent försäkringsbedrägeri att han av någon anledning inte längre passat sin ägare och inte har kunnat säljas till det belopp han varit försäkrad för. Så man har lurat till sig en utdömning av en frisk häst för att få ut försäkringen.
Dels så kan det vara så att skadan läkt ut när han inte behövt vara i träning längre. Det är inte så väldigt ovanligt att hästar som kan bli friksa med lång konvalecens ändå döms ut för att ägaren inte vill vänta på den.

Det går inte att ta bort en triangelmärkning, inte ens när man vet identiteten på hästen och vilket försäkringsbolag det rör sig om.
 
Sv: Triangelmärkning utan orsak?

Hur det är med klubbtävlingar på triangelmärkt häst vet jag inte. Däremot vet jag att det inte går att "ta bort" triangelmärkningen. Hästens livförsäkring betals ut när den triangelmärks, förutom 10 000:- som den fortfarande får vara försäkrad för.

Men om hästen är köpt utan att information givits om att den är triangelmärkt måste köpet kunna gå tillbaka, el. är det mer än två år sedan hästen köptes? Har dom kontaktat hästhandlaren?
 
Sv: Triangelmärkning utan orsak?

Att upptäcka en triangelmärkning torde ingå i den normala undersökningsskyldigheten.
PL
 
Sv: Triangelmärkning utan orsak?

Ok, trodde att man måste upplysa om sånt.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 773
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 830
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 614
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 184
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp