Trimmer/klippmaskin till en collie

Giganten

Trådstartare
Jag är på jakt efter en trimmer/klippmaskin till en extremt tjockhårig collie. Finns det trimmers som tunnar ur eller rakar alla bara av pälsen? Han kommer bli så fuuul om man rakas helt... Men vad göra om det är det enda som finns...
Finns det någon trimmer/klippmaskin som orkar med colliepäls med massa underull?

Sv: Trimmer/klippmaskin till en collie

Finns skär som lämar kvar päls. Så det inte blir en helt ren rakad vovvs. Men det kan var svårt att klippa medskär som länar mer päls kvar om de är kladar och tjock päls. Men har bara klippt min pudel inte någon Collie. Det finns efilerings saxar som man kan klippa med för hand som tunnar ur pälsen. Mvh
Pudlan

Collien är 9 år, han tappar inte underullen på sommaren utan har alltid mängder av päls. I den värmen som kommit så avlider han nästan. Något måste jag göra för att han ska få en dräglig tillvaro. Inte så att jag gör det för att jag Vill. Inte ens min hund. Jag gör det för hundens skull. Och jag tänkte inte ta all päls, den som är under magen och på sidorna vill jag ha väck. För där är det tjockast.

Skoja inte... Tur jag inte heltidsjobbar ännu, utan bara jobbar 2h/dag. För det kommer säkerligen ta mig en hel dag. Minst...

Klippa för hand orkar jag inte göra... Jisses... Då blir det helrakning utav mage och sidor och bröst. Kanske rygg med. Han har ruskigt tjock päls...

Skaffa dig en coat king :) Den gör underverk med min bearded collies päls mellan klippningstillfällena.

En sån har jag. Kan jag ta med och fixa med nästa gång jag träffar hunden. Men jag måste ju ändå få bort all den tjocka pälsen...

Men en coat king skalar ju av underullen? Och gör alltså pälsen tunnare. Kanske en furminator hade varit något? Men personligen gillar jag inte den.

Eller menar du att du vill få bort längden? I så fall är det nog bara att klippa. Jag ser inget fel i det om hunden lider i värmen av sin tjocka päls.

Furminator har jag också. Den funkar tokigt bra på min lilla hund. Så den gillar jag. Coat kingen ska jag faktiskt pröva på collien. Tänkte inte ens på att jag faktiskt äger en sådan.

Raka av pälsen måste jag nog göra för att få bort tjockheten, alltså det tjocka lagret utav päls. Sen kan jag karva bort underull.

Men om du klipper av pälsen finns väl inget kvar att coat kinga? :p När jag klipper blir det ett par millimeter kvar av pälsen :angel: Jag har grejer man kan sätta på skäret så man inte klipper av allt, men min hunds päls är så tjock att det bara fastnar. Det enda som funkar är att klippa medhårs, annars luggar man honom.

Annars kan du ju lämna in honom på handklippning :) Så får han ändå lite längd kvar som du kan underhålla med coat kingen. Det brukar kosta 500-600 kr. Så brukar hon som tog över min andra beardis göra, blir riktigt snyggt faktiskt!

Funderar faktiskt på att lämna in hunden på ett hundtrim. Så slipper jag kämpa mig svettig. Men kan dom ta bort all päls? För det vore det bästa.
Jag undrar om det ens finns någon trimmer som orkar med hans päls. Och han kommer se ut som en stor korv om jag gör arbetet själv.

Du menar att du vill ha honom helklippt? Det tror jag inte är några problem! När jag klipper en hund med riktigt tjock päls brukar jag ibland få ta överhåret först innan jag kan komma in och ta resten av pälsen. Men jag har inte någon värstingmaskin heller. Men jag tror nog de löser det :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 134
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först... 2
Svar
23
· Visningar
1 296
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka