Trist utveckling här på forumet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var visserligen många diskussioner runt emojisarna (och där upplever jag verkligen att @Gunnar försökte lyssna och anpassa sig!) men var det verkligen Så allvarligt för någon?
 
Vad händer egentligen? Känns som att klimatet här på forumet har blivit riktigt surt under en ledning som inte lyssnar på forumets användare.

Många användare har valt att lämna på grund av modereringen och dramat kring emojisarna, hur fel är inte det?

Jättekonstig tråd från nyreggad användare . Pma @Gunnar om det du har synpunkter på ?

Håller med övriga många att det här ämnet verkar vara svårt att släppa för en liten skara användare ? Trots många trådar med många svar och motiveringar från moderatorer fortsätter man älta och skapa nya trådar i ämnet.
 
Fortsätt försöka. De gånger det blir rätt märks inte med de gånger det blir fel så ja,då blir det fel helt enkelt. Det är mänskligt att göra fel men hellre att någon försöker och lyckas halvvägs än någon som inte ens försöker.
Jamen precis! Tack för ditt stöd! :)
 
Som tillägg vill jag också påminna att man som "vanlig" användare inte har koll på alla de gånger då vi inte bryter ut ämnen, inte varnar användare, inte plockar bort inlägg/trådar trots att de balanserar på gränsen... Det är lätt att få det att låta som att vi aldrig låter några diskussioner hetta till/bli OT och alltid varnar folk vid första bästa snedsteg, men så är det ju inte.
 
Jag antar att några inlägg är riktade mot mig och jag fattar varför. Mitt beteende var inte bra och jag fattar att det var fel av mig att ta ut min dåliga dag på moderatorerna och admin. Jag har bett om ursäkt för det och lämnar den här diskussionen nu då jag inte har något vettigt att tillföra.

Tack och hej för mig 👋🏼
 
Jag tycker att på det stora hela har klimatet blivit betydligt bättre sedan modereringen blivit mer "hands-on". Det här snacket om att de inte lyssnar känner jag inte igen, och detta trots att jag själv lagt fram ganska hård kritik i några av de tidigare trådarna. Det känns som något en liten klick användare ältar om och om igen pga att de är sura att de inte får ha saker precis på sitt sätt längre?

Med tanke på hur mycket lugnare forumet känns nu så kanske det var lika bra att några användare försvann, oavsett om det var pga banning eller för att de själva valt att lämna. På ett såhär förhållandevis litet forum så krävs inte så mycket för att grupperingar ska uppstå, och helt klart har några av dem bidragit till att det härjats och blivit drama i trådar. Inte konstigt att moderatorerna måste vara strängare då. Take it or leave it, liksom.
 
Som tillägg vill jag också påminna att man som "vanlig" användare inte har koll på alla de gånger då vi inte bryter ut ämnen, inte varnar användare, inte plockar bort inlägg/trådar trots att de balanserar på gränsen... Det är lätt att få det att låta som att vi aldrig låter några diskussioner hetta till/bli OT och alltid varnar folk vid första bästa snedsteg, men så är det ju inte.
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.
 
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.

Fast jag tycker det är självklart att det tar tillräcklig tmycket tid att modda trådarna ändå - jag kan inte ens föreställa mg hur många timmar det skulle ta att återkoppla till varje rapport. Räcker det inte med förändringen man ser/inte ser i tråden?
Jag förväntar mig ingen respons när jag flaggar på någon annan sida till exempel, jag bara flaggar och antar att de tar ställning.
 
Fast jag tycker det är självklart att det tar tillräcklig tmycket tid att modda trådarna ändå - jag kan inte ens föreställa mg hur många timmar det skulle ta att återkoppla till varje rapport. Räcker det inte med förändringen man ser/inte ser i tråden?
Jag förväntar mig ingen respons när jag flaggar på någon annan sida till exempel, jag bara flaggar och antar att de tar ställning.
Alla är vi olika och har rätt att tycka vad vi vill.
 
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.
Intressant. Är det resultatet som är det som motiverar dig till att rapportera inlägg? Jag har rapporterat flera som inte tagits bort (jag vet ju inte om det skett nån åtgärd, för det har ju i så fall varit mellan användaren i fråga och moderator), men det är för mig inte något som dödar motivationen? Flera är ju gränsfall, jag är inte alltid säker själv vilket gör att jag rapporterar - hellre en gång för mycket än för lite - så får moderatorerna ta beslutet. Även om ingen åtgärd sker direkt kan ju det vara något som gör att de håller extra koll på tråden i fråga, eller användaren som skrivit det rapporterade inlägget.

Vad gäller vad som är tillåtet eller inte tänker jag att det inte nödvändigtvis är svart eller vitt. Om 15 användare rapporterar ett inlägg som är gränsfall kan ju det vara en indikation för moderatorerna hur användarna upplever vissa tongångar och gränserna för vad som är okej kanske flyttas något. Om så bara för en period. Lite som i en hockeymatch, om domarna släpper en situation som är gränsfall så brukar ”tjafset” spelarna emellan eskalera och så får domarna istället börja ge utvisningar för ”minsta lilla” för att spelarna ska hålla sig i skinnet. Jag tänker att det kan bli lite samma på ett forum, har tonen generellt gått åt ett sämre håll får det kanske modereras hårdare en period, medan om det är generellt bra stämning kan man ta lite lättare på enstaka snedtramp.

Min poäng är väl att jag rapporterar utifrån vad JAG anser, hur jag vill att forumet ska se ut. Jag rapporterar inte med tanke på att ”det här gillar nog inte moderatorerna”, och därmed är eventuella åtgärder ointressanta för mig, för de påverkar inte hur jag rapporterar i fortsättningen.
 
Jag är förbannat trött på vissa användares raljerande. Svårt att rapportera så pass subtila signaler, men otroligt tråkigt att läsa........
Get off your fu**ing high horses. liksom...
Har blivit mkt värre med vissa halvnya bukefalister, sett från mitt perspektiv från 2005.
 
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.
Vill du betala för forumet också?

Det du eftersöker är knappast görligt utan anställd personal. Det är ett för omfattande arbete som oavlönad volontär att hålla på med den typen av kommunikation.
 
Vill du betala för forumet också?

Det du eftersöker är knappast görligt utan anställd personal. Det är ett för omfattande arbete som oavlönad volontär att hålla på med den typen av kommunikation.

Är det verkligen ett så pass omfattande arbete?
 
Är det verkligen ett så pass omfattande arbete?
Ja det är det, jag var moderator en gång här på Buke och det tog en hel del tid med både hålla koll på forumet och att kommunicera med de användare som messade. Det blev en del messande fram och tillbaks när folk inte gillade beslutet. Att för varje åtgärd man gör motivera det kommer att ta tid och gissningsvis öka mängden kommunikation drastiskt.
 
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.
Jag skulle jättegärna kommunicera mer med användarna gällande sådant här, och ibland är jag lockad att göra det också eftersom det skulle bidra till ökad förståelse och minskad frustration, men som andra säger är det tyvärr inte hållbart i längden. Vi får in i genomsnitt 3-4 rapporter varje dag, och det skulle bli helt ohållbart om ens hälften av dem skulle leda till (förmodligen långdragna) diskussioner med enskilda användare om varför vi gjorde X i tråd Y. Du får helt enkelt lita på att vi löser situationerna på bästa sätt under omständigheterna.

Tillägg: Och vid låsning/rensning av trådar lämnar vi ju oftast ett inlägg där vi indikerar varför resningen/låsningen skett, vilket ofta är relaterat till rapporter vi fått, så helt respons-löst är det inte.
 
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.
Är det verkligen ett så pass omfattande arbete?
Jag förstår Honung att man vill bli noterad att man har lämnat en rapport, men samtidigt kanske man behöver förstå att det inte enbart är en själv som har lämnat en rapport om något. Är det 15 rapporter på ett inlägg så ska i såna fall moderatorn göra 15 olika meddelande att man har sett rapporten och förklara sitt beslut. Ja det är mycket jobb om som moderator har man ofta rätt mycket ändå. Jag klev av för ett par år (herregud det börjar bli rätt många år sedan) sedan för det blev för tungt, för mycket klagomål från olika användare och jag började ta åt mig personligen och bävade för att öppna buke istället för att det var roligt.
Idag har jag hittat tillbaka till glädjen i buke igen vilket jag är glad för. Jag har fått otroligt mycket stöd genom mina år här på bukefalos, lärt känna nya människor som har tillfört mycket till mitt liv. Jag har klarat mig igenom kriser tack vare buke och jag har kunnat dela med mig av mina glädje. Stort tack till @Gunnar och alla moderatorer! Ni gör ett fantastiskt jobb! :heart
 
Jag skulle jättegärna kommunicera mer med användarna gällande sådant här, och ibland är jag lockad att göra det också eftersom det skulle bidra till ökad förståelse och minskad frustration, men som andra säger är det tyvärr inte hållbart i längden. Vi får in i genomsnitt 3-4 rapporter varje dag, och det skulle bli helt ohållbart om ens hälften av dem skulle leda till (förmodligen långdragna) diskussioner med enskilda användare om varför vi gjorde X i tråd Y. Du får helt enkelt lita på att vi löser situationerna på bästa sätt under omständigheterna.

Tillägg: Och vid låsning/rensning av trådar lämnar vi ju oftast ett inlägg där vi indikerar varför resningen/låsningen skett, vilket ofta är relaterat till rapporter vi fått, så helt respons-löst är det inte.
Att det inte är hållbart med långdragna diskussioner vid moderatorsbeslut förstår jag väl men det finns ju mellanting mellan total tystnad och att ge sig in i diskussioner kring ett beslut.

Men det som jag främst ser som problemet är att det inte verkar finnas några egentliga regler för vad som är tillåtet och inte tillåtet och mitt intryck är att modereringen har skett närmast ad hoc utifrån hur många som blivit upprörda. Det ger en osäkerhet som jag ser som negativ, klara och tydliga regler som gäller lika för alla brukar alltid vara bäst. Med det sagt ser jag den ändring som skett sedan förra hösten när det gäller hur forumet modereras som mycket positiv :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 610
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp