Bukefalos 28 år!

Trist utveckling här på forumet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du säger att du lämnade forumet när det gick överstyr, hur hittade du den här tråden då att svara i, om du har lämnat forumet.

Bara nyfiken.

Jag vet inte hur jag lyckas, men jag hittar fortfarande bara trevliga hästtrådar, snacktrådar och annat och inget med drama i. Men det är väl så... man söker det man VILL hitta.

:heart

Vill man hitta drama gör man det

Vill man hitta roliga diskussioner och diskutera vuxet så gör man det.
Därför jag reggade mig igen nyligen
 
Att det inte är hållbart med långdragna diskussioner vid moderatorsbeslut förstår jag väl men det finns ju mellanting mellan total tystnad och att ge sig in i diskussioner kring ett beslut.

Men det som jag främst ser som problemet är att det inte verkar finnas några egentliga regler för vad som är tillåtet och inte tillåtet och mitt intryck är att modereringen har skett närmast ad hoc utifrån hur många som blivit upprörda. Det ger en osäkerhet som jag ser som negativ, klara och tydliga regler som gäller lika för alla brukar alltid vara bäst. Med det sagt ser jag den ändring som skett sedan förra hösten när det gäller hur forumet modereras som mycket positiv :)

Hur ändrades modereringen förra hösten?

Angående klara regler, jag tänker att om man ofta är osäker på om man är på rätt sida gränsen så är det en indikation på att man behöver se över sitt eget beteende. Jag tror inte det behöver vara så komplicerat.
 
Hur ändrades modereringen förra hösten?

Angående klara regler, jag tänker att om man ofta är osäker på om man är på rätt sida gränsen så är det en indikation på att man behöver se över sitt eget beteende. Jag tror inte det behöver vara så komplicerat.
Försökte redigera men det var för sent. Tänkte lägga till att jag har varit medlem här sedan 2005 och vad jag kan komma ihåg har jag inte en enda gång funderat över om det jag skrivit kunde bryta mot någon regel.
 
Hela den här diskussionen är egentligen ganska onödig.
En återkommande regel angående moderering på Internetforum är, enkelt uttryckt, att "när en moderator modererar dig, så har moderatorn alltid rätt";


https://www.bukefalos.se/help/terms/
Administratörer och moderatorer på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga innehåll på sidan, utan förvarning, av vilken anledning som helst. Begäranden om borttagande eller ändring av innehåll sker enbart om vi anser det lämpligt. Vi kan välja att hindra din åtkomst till olika delar av sidan utan förvarning om vi finner det lämpligt.

Du ger oss en icke-exklusiv, permanent, oåterkallelig, obegränsad rätt att använda, publicera och återpublicera ditt innehåll i samband med vår tjänst. Du behåller upphovsrätten till ditt innehåll.

[...]
Om du inte går med på att följa dessa regler ber vi dig låta bli att använda sidan samt låta bli att skapa ett användarkonto. Användning av sidan ses som ett bevis på att du accepterar dessa regler. Om du vill avsluta ditt användarkonto kan du kontakta oss.
 
Hela den här diskussionen är egentligen ganska onödig.
En återkommande regel angående moderering på Internetforum är, enkelt uttryckt, att "när en moderator modererar dig, så har moderatorn alltid rätt";


https://www.bukefalos.se/help/terms/
Administratörer och moderatorer på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga innehåll på sidan, utan förvarning, av vilken anledning som helst. Begäranden om borttagande eller ändring av innehåll sker enbart om vi anser det lämpligt. Vi kan välja att hindra din åtkomst till olika delar av sidan utan förvarning om vi finner det lämpligt.

Du ger oss en icke-exklusiv, permanent, oåterkallelig, obegränsad rätt att använda, publicera och återpublicera ditt innehåll i samband med vår tjänst. Du behåller upphovsrätten till ditt innehåll.


[...]
Om du inte går med på att följa dessa regler ber vi dig låta bli att använda sidan samt låta bli att skapa ett användarkonto. Användning av sidan ses som ett bevis på att du accepterar dessa regler. Om du vill avsluta ditt användarkonto kan du kontakta oss.
Fast, det betyder ju inte att man som användare inte får ifrågasätta eller komma med (förhoppningsvis) konstruktiv kritik :idea:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En återkommande regel angående moderering på Internetforum är, enkelt uttryckt, att "när en moderator modererar dig, så har moderatorn alltid rätt";
Tyvärr stämmer inte alltid det, har råkat ut för när moderatorer/administratörer missbrukar sin makt (ej buke), så den regeln stämmer inte för alla. Möjligt att den stämmer bättre på forum där de inte missbrukar makten.
 
Tyvärr stämmer inte alltid det, har råkat ut för när moderatorer/administratörer missbrukar sin makt (ej buke), så den regeln stämmer inte för alla. Möjligt att den stämmer bättre på forum där de inte missbrukar makten.
Det spelar väl ingen roll om en moderator missbrukar eller inte missbrukar eller står på ett ben eller är vänsterhänt eller röker gula blend, då regeln jag hänvisar till säger
"Administratörer och moderatorer på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga innehåll på sidan, utan förvarning, av vilken anledning som helst."

och du har samtyckt till detta genom följande
"Användning av sidan ses som ett bevis på att du accepterar dessa regler. "
 
Det spelar väl ingen roll om en moderator missbrukar eller inte missbrukar eller står på ett ben eller är vänsterhänt eller röker gula blend, då regeln jag hänvisar till säger
"Administratörer och moderatorer på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga innehåll på sidan, utan förvarning, av vilken anledning som helst."

och du har samtyckt till detta genom följande
"Användning av sidan ses som ett bevis på att du accepterar dessa regler. "
Jag svarade enbart på ""när en moderator modererar dig, så har moderatorn alltid rätt"" inget annat och det jag nämnde är inget jag upplevt här på buke, det är inte okej att missbruka makt oavsett.
Just moderatorer/administratörer på buke gör ett jättebra jobb, men det var ej dom jag syftade på när jag gav det svaret på det jag svarade/citerade att det inte gäller överallt.
 
Jag svarade enbart på ""när en moderator modererar dig, så har moderatorn alltid rätt"" inget annat och det jag nämnde är inget jag upplevt här på buke, det är inte okej att missbruka makt oavsett.
Just moderatorer/administratörer på buke gör ett jättebra jobb, men det var ej dom jag syftade på när jag gav det svaret på det jag svarade/citerade att det inte gäller överallt.
Jag trodde tråden handlade om buke?
 
Vill du betala för forumet också?

Det du eftersöker är knappast görligt utan anställd personal. Det är ett för omfattande arbete som oavlönad volontär att hålla på med den typen av kommunikation.

Sure thing! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig lägga ett par kronor på ett forum-medlemskap som ger mig exempelvis den möjligheten.

Jag skulle jättegärna kommunicera mer med användarna gällande sådant här, och ibland är jag lockad att göra det också eftersom det skulle bidra till ökad förståelse och minskad frustration, men som andra säger är det tyvärr inte hållbart i längden. Vi får in i genomsnitt 3-4 rapporter varje dag, och det skulle bli helt ohållbart om ens hälften av dem skulle leda till (förmodligen långdragna) diskussioner med enskilda användare om varför vi gjorde X i tråd Y. Du får helt enkelt lita på att vi löser situationerna på bästa sätt under omständigheterna.

Tillägg: Och vid låsning/rensning av trådar lämnar vi ju oftast ett inlägg där vi indikerar varför resningen/låsningen skett, vilket ofta är relaterat till rapporter vi fått, så helt respons-löst är det inte.

Nu sa jag ingenting om att jag förväntar mig respons i som en diskussion, men tycker i mess-ålderns era att ett meddelande som säger "Åtgärd: Ja/Nej" är liksom det minsta man kan begära. Och väl det enda. Nu försvinner en rapportering liksom "FLUFF" - jag har ingen aning om det ens har blivit skickat eller läst.

Jag har inget annat sagt, och definitivt inte något om att jag skulle förvänta mig en diskussion, idiotförklara mig inte snälla.
Att inlägg rensas och att trådar låses är fullständigt klart, jag har inte ifrågasatt något av det och som en av de som hängt här sedan stallet-tiden så har jag sett många moderatorers arbete här genom åren och jag uppskattar mycket det jobb ni gör för att få en bättre ton på forumet, även om jag kan tycka att ibland är det väldigt uppenbart att det silas det mygg och sväljs kameler.

Att det skulle vara för mycket arbete att ge minimal respons på en rapportering tycker jag inte vore för mycket begärt.
Jag förstår Honung att man vill bli noterad att man har lämnat en rapport, men samtidigt kanske man behöver förstå att det inte enbart är en själv som har lämnat en rapport om något. Är det 15 rapporter på ett inlägg så ska i såna fall moderatorn göra 15 olika meddelande att man har sett rapporten och förklara sitt beslut. Ja det är mycket jobb om som moderator har man ofta rätt mycket ändå.


Jag förstår dig men jag förstår också att det kan bli orimligt mycket jobb för moderatorerna. Det kan ju bli PM både till rapportör och sen kanske den vars inlägg raderats också vill diskutera


Som sagt, jag sa inget om att jag förväntade mig vare sig diskussion eller motivering. Jag vill veta om jag har rapporterat rätt eller inte, om åtgärd utförts eller inte, thats it. Jag önskar inte ens veta vad för åtgärd. Gjorde jag rätt eller inte, räcker. Om jag ens behöver förklara det, är jag inte ny här, möjligtvis korkad i vissas ögon men hallå, jag fattar att ingen komma ingen har tid att sitta och gaggmessa med folk. Men en moderering som bekräftar om det finns fog för rapportering eller inte tycker jag inte är för mycket begärt. Jag tror att det skulle göra det tydligare för folk vad man bör rapportera eller inte med tiden.

Jag ber om ursäkt för det kollektiva trauma jag åsamkat er med denna teoretiska önskan jag hade. Jag ska dra ett par extra ave maria innan läggdags. 😉
 
Sure thing! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig lägga ett par kronor på ett forum-medlemskap som ger mig exempelvis den möjligheten.



Nu sa jag ingenting om att jag förväntar mig respons i som en diskussion, men tycker i mess-ålderns era att ett meddelande som säger "Åtgärd: Ja/Nej" är liksom det minsta man kan begära. Och väl det enda. Nu försvinner en rapportering liksom "FLUFF" - jag har ingen aning om det ens har blivit skickat eller läst.

Jag har inget annat sagt, och definitivt inte något om att jag skulle förvänta mig en diskussion, idiotförklara mig inte snälla.
Att inlägg rensas och att trådar låses är fullständigt klart, jag har inte ifrågasatt något av det och som en av de som hängt här sedan stallet-tiden så har jag sett många moderatorers arbete här genom åren och jag uppskattar mycket det jobb ni gör för att få en bättre ton på forumet, även om jag kan tycka att ibland är det väldigt uppenbart att det silas det mygg och sväljs kameler.

Att det skulle vara för mycket arbete att ge minimal respons på en rapportering tycker jag inte vore för mycket begärt.






Som sagt, jag sa inget om att jag förväntade mig vare sig diskussion eller motivering. Jag vill veta om jag har rapporterat rätt eller inte, om åtgärd utförts eller inte, thats it. Jag önskar inte ens veta vad för åtgärd. Gjorde jag rätt eller inte, räcker. Om jag ens behöver förklara det, är jag inte ny här, möjligtvis korkad i vissas ögon men hallå, jag fattar att ingen komma ingen har tid att sitta och gaggmessa med folk. Men en moderering som bekräftar om det finns fog för rapportering eller inte tycker jag inte är för mycket begärt. Jag tror att det skulle göra det tydligare för folk vad man bör rapportera eller inte med tiden.

Jag ber om ursäkt för det kollektiva trauma jag åsamkat er med denna teoretiska önskan jag hade. Jag ska dra ett par extra ave maria innan läggdags. 😉
Men det förstår jag faktiskt inte alls. ;) Varför vill du vet om du har gjort rätt? Du tycker att något behövs rapporteras, alltså gör du det. Vad sen moderatorerna tycker spelar väl ingen roll? Du kanske har upptäckt ett mönster de har missat? Så första gången du rapportera något så blir det utan åtgärd men när det återkommer så får moderatorerna också syn på det och det blir en åtgärd. Om de då första gången hade svarat dig att de tyckte att det var okej så hade du inte rapporterat mer.
 
Sure thing! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig lägga ett par kronor på ett forum-medlemskap som ger mig exempelvis den möjligheten.



Nu sa jag ingenting om att jag förväntar mig respons i som en diskussion, men tycker i mess-ålderns era att ett meddelande som säger "Åtgärd: Ja/Nej" är liksom det minsta man kan begära. Och väl det enda. Nu försvinner en rapportering liksom "FLUFF" - jag har ingen aning om det ens har blivit skickat eller läst.

Jag har inget annat sagt, och definitivt inte något om att jag skulle förvänta mig en diskussion, idiotförklara mig inte snälla.
Att inlägg rensas och att trådar låses är fullständigt klart, jag har inte ifrågasatt något av det och som en av de som hängt här sedan stallet-tiden så har jag sett många moderatorers arbete här genom åren och jag uppskattar mycket det jobb ni gör för att få en bättre ton på forumet, även om jag kan tycka att ibland är det väldigt uppenbart att det silas det mygg och sväljs kameler.

Att det skulle vara för mycket arbete att ge minimal respons på en rapportering tycker jag inte vore för mycket begärt.






Som sagt, jag sa inget om att jag förväntade mig vare sig diskussion eller motivering. Jag vill veta om jag har rapporterat rätt eller inte, om åtgärd utförts eller inte, thats it. Jag önskar inte ens veta vad för åtgärd. Gjorde jag rätt eller inte, räcker. Om jag ens behöver förklara det, är jag inte ny här, möjligtvis korkad i vissas ögon men hallå, jag fattar att ingen komma ingen har tid att sitta och gaggmessa med folk. Men en moderering som bekräftar om det finns fog för rapportering eller inte tycker jag inte är för mycket begärt. Jag tror att det skulle göra det tydligare för folk vad man bör rapportera eller inte med tiden.

Jag ber om ursäkt för det kollektiva trauma jag åsamkat er med denna teoretiska önskan jag hade. Jag ska dra ett par extra ave maria innan läggdags. 😉

:D

Jag håller med dig och tror att många skulle kunna hantera det det. Men sen tror jag att det finns andra som inte skulle kunna hantera ffa åtgärd Nej - och börja undra varför och sen är cirkusen igång. Om folk skulle kunna hantera ett nej så skulle det verkligen bli den effekt som du säger.
 
:D

Jag håller med dig och tror att många skulle kunna hantera det det. Men sen tror jag att det finns andra som inte skulle kunna hantera ffa åtgärd Nej - och börja undra varför och sen är cirkusen igång. Om folk skulle kunna hantera ett nej så skulle det verkligen bli den effekt som du säger.
Men ett svar från moderatorns sida och inget mer betyder ju inte diskussion och påföljande cirkus. Jag tror inte att man ska underskatta folks fattningsförmåga. Men jag kanske tror mer om folk än jag borde. 😉
 
Men ett svar från moderatorns sida och inget mer betyder ju inte diskussion och påföljande cirkus. Jag tror inte att man ska underskatta folks fattningsförmåga. Men jag kanske tror mer om folk än jag borde. 😉
Det är ju lätt att tänka att det tar så lite tid att skicka ett svar, men en minut extra i varje fall blir ju en hel del i slutändan. Även moderatorerna har ju ett liv utanför bukefalos och jag förstår att man inte vill öka upp deras börda.
 
Det är ju lätt att tänka att det tar så lite tid att skicka ett svar, men en minut extra i varje fall blir ju en hel del i slutändan. Även moderatorerna har ju ett liv utanför bukefalos och jag förstår att man inte vill öka upp deras börda.
Suck, tja jag kan bara referera till tråden nedan om minskad aktivitet. Tittade in i mitt gamla 'klassrum islandshästforumet' som hade tre någotsålunda aktiva trådar, fjärde tråden visade livstecken för 27 dagar sedan. Det är inte så att det går blålåga på bukefalos, såvida inte seniorerna har masterklass i drabbning samtidigt som hästmänniska har en dålig dag och krig har uppstått - då är det fördelat på ett flertal moderatorer.
Men vi kan lägga ner den här diskussionen, jag har fattat nu att bukefalos moderatorer är extremt ansträngda och belastade och att bukefalos användare extremt både på och korkade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: hamilton1
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: miumiu
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp