Trist utveckling här på forumet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan nog tycka det är lite trist att man får noll respons när man anmäler något till moderator. Alltså, jag skulle vilja ha en kommunikation, inte bara se raderade inlägg och hänglås. Jag skulle vilja ha en motivation till varför ingen åtgärd görs när man anmäler ibland. Det är ju inte så att många slentrianrapporterar inlägg, dessutom efterlyser både Gunnar och övriga moderatorer att fler ska rapportera om en ser något. Men får man aldrig respons så förlorar man nog motivation till att rapportera saker man ser.

Jag förstår dig men jag förstår också att det kan bli orimligt mycket jobb för moderatorerna. Det kan ju bli PM både till rapportör och sen kanske den vars inlägg raderats också vill diskutera
 
Jag skulle jättegärna kommunicera mer med användarna gällande sådant här, och ibland är jag lockad att göra det också eftersom det skulle bidra till ökad förståelse och minskad frustration, men som andra säger är det tyvärr inte hållbart i längden. Vi får in i genomsnitt 3-4 rapporter varje dag, och det skulle bli helt ohållbart om ens hälften av dem skulle leda till (förmodligen långdragna) diskussioner med enskilda användare om varför vi gjorde X i tråd Y. Du får helt enkelt lita på att vi löser situationerna på bästa sätt under omständigheterna.

Tillägg: Och vid låsning/rensning av trådar lämnar vi ju oftast ett inlägg där vi indikerar varför resningen/låsningen skett, vilket ofta är relaterat till rapporter vi fått, så helt respons-löst är det inte.
Det låter som väldigt mycket ideelt arbete.
 
Jag är förbannat trött på vissa användares raljerande. Svårt att rapportera så pass subtila signaler, men otroligt tråkigt att läsa........
Get off your fu**ing high horses. liksom...
Har blivit mkt värre med vissa halvnya bukefalister, sett från mitt perspektiv från 2005.
Men diffust gnäll över att vissa beter sig nedlåtande vad hjälper det? Säg till dessa direkt istället då eller anmäl inläggen eller ignorera användaren
 
Moderatorerna har ju tillgång till våra IP adresserna så dubbla konton borde inte vara ett problem om de missbrukas.
 
Att det inte är hållbart med långdragna diskussioner vid moderatorsbeslut förstår jag väl men det finns ju mellanting mellan total tystnad och att ge sig in i diskussioner kring ett beslut.

Men det som jag främst ser som problemet är att det inte verkar finnas några egentliga regler för vad som är tillåtet och inte tillåtet och mitt intryck är att modereringen har skett närmast ad hoc utifrån hur många som blivit upprörda. Det ger en osäkerhet som jag ser som negativ, klara och tydliga regler som gäller lika för alla brukar alltid vara bäst. Med det sagt ser jag den ändring som skett sedan förra hösten när det gäller hur forumet modereras som mycket positiv :)
Det finns forumregler som du bekräftar att du läst och godkänt när du skapar kontot. Sen finns det nästan lika många situationer som trådar och det går inte att skriva specialregler som täcker alla tänkbara situationer. I slutändan blir det ofta en individuell bedömningar utom då det är solklart. Jag håller inte alltid med men som användare ser man ofta inte hela bilden. Man ser en rensad tråd och då ser man inte vad beslutet grundar sig på och en stängning som egentligen är självklar ser konstig ut.
 
Jag är förbannat trött på vissa användares raljerande. Svårt att rapportera så pass subtila signaler, men otroligt tråkigt att läsa........
Get off your fu**ing high horses. liksom...
Har blivit mkt värre med vissa halvnya bukefalister, sett från mitt perspektiv från 2005.
Du behöver vara mer detaljerad angående kritiken för att man ska förstå vad din kritik går ut på och om den är valid, din subjektiva åsikt behöver inte delas av andra eller så håller i stort sett alla med dig, svårt att veta utan verkliga exempel. Det hände helt nyligen att jag blev anklagad för att raljera av en person som jag ansåg raljerade. Jag antar att ingen av oss ansåg oss raljera.
 
Att det inte är hållbart med långdragna diskussioner vid moderatorsbeslut förstår jag väl men det finns ju mellanting mellan total tystnad och att ge sig in i diskussioner kring ett beslut.

Men det som jag främst ser som problemet är att det inte verkar finnas några egentliga regler för vad som är tillåtet och inte tillåtet och mitt intryck är att modereringen har skett närmast ad hoc utifrån hur många som blivit upprörda. Det ger en osäkerhet som jag ser som negativ, klara och tydliga regler som gäller lika för alla brukar alltid vara bäst. Med det sagt ser jag den ändring som skett sedan förra hösten när det gäller hur forumet modereras som mycket positiv :)
Det här att vi lämnar inlägg som hintar om varför trådar rensats/låsts tycker jag är just ett sådant mellanting. Ett annat exempel är de tillfällen då vi varnar folk och skriver en anledning, typ "jag vet att du blev provocerad, men...". Det gör jag ibland när jag tycker att behov finns. Jag kan inte se att något utöver detta vore hållbart i längden, tyvärr.

Vad gäller ditt andra stycke så finns det ju absolut fasta regler att förhålla sig till, som gäller alla. De reglerna är utgångspunkten för alla moderatorhandlingar, även om det som @Lobelia skriver ibland uppstår speciella situationer som vi får hantera därefter. När det är många som reagerar på samma inlägg/användare beror det i 99% av fallen på att det/den faktiskt bryter mot reglerna, men det har också hänt att vi låtit ett inlägg som rapporterats av flera olika användare vara eftersom det helt enkelt inte bryter mot någon regel och vi därför inte kan motivera att det tas bort. Ibland är det frustrerande för mig personligen, men vi måste vara objektiva och rättvisa.
Det låter som väldigt mycket ideelt arbete.
Ja det blir lite mycket ibland och jag ska inte sticka under stol med att jag ibland undrar varför jag gör det... Men vi är ju ett gäng som hjälps åt, och åtminstone jag är inte rädd för att säga ifrån när det blir för mycket och jag behöver ta av mig moderatorhatten en stund.
 
Moderatorerna har ju tillgång till våra IP adresserna så dubbla konton borde inte vara ett problem om de missbrukas.
Nu vet jag inte riktigt vad detta har med den övriga diskussionen att göra men kan informera dig om att du haft 34 olika ip-adresser sedan i slutet av oktober 2019. Du delar ip-adress med 13 användare varav en moderator. Ip-adresser är inte till mycket nytta i moderatorarbetet.

Att moderera är svårt jag är väldigt tacksam för att användare genom åren valt att hjälpa mig och forumet med detta. Jag letar snarare efter sätt att underlätta för moderatorerna än att lägga ännu större börda på dem.

Att förklara exakt vad som hänt och varför vid en moderering tar tid framförallt när det sedan ifrågasätts eller behöver förklaras mera.
Vissa användare kommer sedan även att använda det man skrivit för att argumentera för att nu gör den och den användaren samma och den får minsann inte inlägg borttagna m.m. trots att situationen kanske inte alls liknar den förra.

Ibland gör jag/vi fel, vi är bara människor, ni måste försöka lita på att vi gör vårt bästa för att det skall bli så bra som möjligt så många gånger som möjligt.

Och återigen tack alla moderatorer som hjälpt till under alla år.
 
Du behöver vara mer detaljerad angående kritiken för att man ska förstå vad din kritik går ut på och om den är valid, din subjektiva åsikt behöver inte delas av andra eller så håller i stort sett alla med dig, svårt att veta utan verkliga exempel. Det hände helt nyligen att jag blev anklagad för att raljera av en person som jag ansåg raljerade. Jag antar att ingen av oss ansåg oss raljera.
Isf, går det att lösa ens? Jag tycker det är tydligt att vissa användare raljerar mer än andra, men om de själva inte tycker att de raljerar... Och vad ska jag isf rapportera, att de raljerar? Och vad ska moderatorn göra då?
 
Isf, går det att lösa ens? Jag tycker det är tydligt att vissa användare raljerar mer än andra, men om de själva inte tycker att de raljerar... Och vad ska jag isf rapportera, att de raljerar? Och vad ska moderatorn göra då?
Du rapporterar de inlägg du anser bryter mot reglerna, men räkna inte med att moderatorerna gör samma bedömning - förklara extra om det är små brott som sker systematiskt/regelbundet. Den som är extra hårdhudad bryr sig inte om någon raljerar och den som är extra känslig tar illa vid sig av nästan allt. De flesta ligger någonstans emellan ytterligheterna och man kan inte göra alla nöjda, då vi alla tycker lite olika.
 
Isf, går det att lösa ens? Jag tycker det är tydligt att vissa användare raljerar mer än andra, men om de själva inte tycker att de raljerar... Och vad ska jag isf rapportera, att de raljerar? Och vad ska moderatorn göra då?
Vad moderatorn ska göra?
Vara den som lägger ribban genom att bedöma vad som är ok och inte.

Jag har rapporterat saker som jag själv tycker borde vara över gränsen, men som jag inte är helt säker på vad reglerna säger om. Skriver mer i kommentaren då än om det är självklara saker som rapporteras.
 
Hade det varit så hade inte de här diskussionerna varit ständigt återkommande, de är en följd av en otydlighet kring vad som gäller och/eller en ojämn tillämpning.
Det går inte att ha detaljerade regler för varje tänkbar situation.
Forumets övergripande regler finns här: https://www.bukefalos.se/help/terms/ och utifrån dem och tanken att det ska vara trevligt att besöka forumet gör vi moderatorer en bedömning om huruvida inlägget får vara kvar eller inte.
 
Hade det varit så hade inte de här diskussionerna varit ständigt återkommande, de är en följd av en otydlighet kring vad som gäller och/eller en ojämn tillämpning.
Diskussionerna har mycket lite att göra med om tillämpningen är jämn eller ojämn, den vanliga användaren har ingen överblick, ser inte utrensade inlägg och kan därmed inte avgöra hur "perfekt" tillämpningen är. Alla har dessutom inte samma åsikt så den här typen av diskussioner kommer förmodligen dyka upp vad man än gör. Om du är nöjd så lär några andra vara mer eller mindre missnöjda och vise versa.

Förutom det så är det flera människor inblandade som ska bedöma fritext där det inte finns något facit, under de förutsättningarna kommer det att bli olika bedömningar - det är mest bara att acceptera om man nu inte har ekonomi att anställa en person - det skulle troligen kunna minska skillnaderna men kanske inte de upplevda skillnaderna.

Frågan är om det finns vissa åtgärder som är felaktiga/skiljer sig för mycket från normen, misstänker man det så är det bara att anmäla så Gunnar kan kolla på det.
 
Vad händer egentligen? Känns som att klimatet här på forumet har blivit riktigt surt under en ledning som inte lyssnar på forumets användare.

Många användare har valt att lämna på grund av modereringen och dramat kring emojisarna, hur fel är inte det?
Jag var mycket på detta forum förr och hade väldigt kul tills, som jag anser, forumet gick över styr. Då lämnade jag forumet. Fanns flera skäl till det. Ett var att på Trav så ville vi tex diskutera travhästens utfodring men det gick inte an. Gunnar visste bäst minnsan och att det skulle bara diskuteras på Foder. När jag nu går in på Trav så är det ju stendött och stendött även på andra hästrelaterade sidor på Buke tex Hoppning, Fälttävlan Islandshäst. Så Buke har ju gått ner sig rejält. Är väl ett bevis på att "vi kunder" inte nöjda. Så det där med att detta forum skulle vara Sveriges största och mest aktiva sida om hästar och ridsport stämmer ju inte

Det som tydligen håller uppe tittarsiffrorna är ju tramset och inte hästrelaterade diskussioner.
 
Jag var mycket på detta forum förr och hade väldigt kul tills, som jag anser, forumet gick över styr. Då lämnade jag forumet. Fanns flera skäl till det. Ett var att på Trav så ville vi tex diskutera travhästens utfodring men det gick inte an. Gunnar visste bäst minnsan och att det skulle bara diskuteras på Foder. När jag nu går in på Trav så är det ju stendött och stendött även på andra hästrelaterade sidor på Buke tex Hoppning, Fälttävlan Islandshäst. Så Buke har ju gått ner sig rejält. Är väl ett bevis på att "vi kunder" inte nöjda. Så det där med att detta forum skulle vara Sveriges största och mest aktiva sida om hästar och ridsport stämmer ju inte

Det som tydligen håller uppe tittarsiffrorna är ju tramset och inte hästrelaterade diskussioner.

Du säger att du lämnade forumet när det gick överstyr, hur hittade du den här tråden då att svara i, om du har lämnat forumet.

Bara nyfiken.

Jag vet inte hur jag lyckas, men jag hittar fortfarande bara trevliga hästtrådar, snacktrådar och annat och inget med drama i. Men det är väl så... man söker det man VILL hitta.

:heart

Vill man hitta drama gör man det

Vill man hitta roliga diskussioner och diskutera vuxet så gör man det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 043
Senast: mars
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp