Tänker på grundskolan. Trivdes ni i skolan eller inte? Vad tror ni det var som gjorde att ni antingen trivdes eller inte trivdes?
Jag var inte så förtjust i skolan men klarade mig genom den med mycket vånda och stort besvär.
Jag trivdes inte alls, höga krav på mig själv, lärare som egentligen borde anmälts för sexuella trakasserier, väldigt mobbad, kunskapstörstande och ville alltid lära mig mer än på den nivån i skolan än vad lärarna var, sattes alltid bredvid dom andra barnen vid skolbordet och i grupparbeten för att lärarna rakt ut sa att jag som var så skötsam skulle ta hand om barnen med problem, ofta stora problem.
Sen förutom mobbing och lärarna som utnyttjade mig så var grupparbeten det allra allra värsta, det slutade alltid med att jag fick göra allt arbete, att jag fick ta hand om alla andra, att ingen annan engagerade sig, att jag blev en extra lärare, att jag tyckte det var hemskt att klara av både skolan och det sociala pga aspergern och jag önskar att jag hade fått diagnosen tidigare så jag kanske kunde ha fått göra mitt på egen hand och inte hade behövt jobba i grupp eftersom det var sjukt, sjukt svårt för mig.
Mina höga krav ledde till att jag kraschade. Jag kunde sitta uppe och plugga till ett på natten, mina föräldrar kom och sa att jag skulle sova, gick och la mig och sen gick jag upp igen vid 3-4 och fortsatte, pluggade alla helger och jag fattar nu i efterhand att jag lätt kunde fått MVG i alla ämnen som jag fick med mindre än hälften av det arbete och plugg jag gjorde.
Det finns hjälp för dom utåtagerande barnen men för mig, den tysta tjejen som i perioder inte pratade alls med någon förutom familjen och närmsta vännerna sågs inte, presterade på topp i alla ämnen. Jag blev lämnad. Kunde inte hejda mig och behövde på samma sätt som dom som fick kämpa i skolan behövt hjälpt att begränsa mig, fick vi ett arbete som skulle vara på 4 A4 sidor skrev jag 34 sidor, jag var då 13-14 år.
Pga aspergern har jag haft väldigt lätt att memorera saker men alldeles för mycket detaljer och öppna frågor var inte alls bra för mig. Om man på ett prov fick frågan "Berätta om Egyptens gudar" eller " Skriv allt du vet om medeltidens historia", hur tusan ska man få med allt det på 1-3 timmar eller hur lång tid man nu hade på sig? Och detaljer, det skrevs nog ner enormt mycket med än vad lärarna ville veta. Kunde läsa igenom en text på 300 sidor, sen skrev jag en egen sammanfattning och lärde mig det utantill, hade nästan fotografiskt minne för jag brukade sätta mig och stirra på det jag skrivit innan proven och liksom memorera det så att jag sen kunde plocka fram var just den faktan stod på vilken sida. Lärde mig ofta helt oviktiga saker som typ att en viss molekyl vred sig i 5,6 graders vinkel.
Och för att avsluta det hela fast det finns mycket mer så var det en sak som mina föräldrar brukade säga nämligen "Gör bara ditt bästa", i vuxen ålder har jag förstått och fått förklarat efter att vi pratat om det att dom inte menade så men jag tog ju allt ordagrant och att jag ju visste att mitt bästa var MVG+++ så mina föräldrar ansåg att dom tog bort kraven från mig och att jag alltid fått höra från dom när jag försökt säga att dom hade för höga krav så ansåg dom att dom inte hade några höga krav alls. Och inställningen hemma var i allt vi gjorde att när man tror att man är helt slut har man 70% kvar att ge...
Lärarna pressade också, dom ansåg att jag var så duktig att jag t.ex. gjorde hela högstadiets naturämnen som kemi, biologi, fysik på en termin. I första klass låg jag på samma nivå som dom som gick i trean/fyran.