Bukefalos 28 år!

Trivdes ni i skolan?

Jag minns att jag var extremt pepp på att få börja skolan. Sen tog det en termin och jag hatade skolan. En av anledningarna till att jag inte gillade skolan var pga läraren jag hade åk 1-3. Jag vet att jag tänkt många gånger varför hon blev lärare och jag såg henne någon gång ute med barn när jag gick på gymnasiet och tänkte "stackars barn".
Hon favoriserade nått så in i det grövsta, och jag vet inte vad hennes syfte med allt var...
Minns en elev som hon älskade och denna elev har en morgon varit hos tandläkaren och kommer lite senare. Vi har mattelektion och sitter och räknar. Eleven som varit hos tandläkaren har efter en stund gjort klart uppgiften och läraren säger högt i klassrummet (när alla andra sitter tysta och räknar) -Du kan ju komma klockan 11 varje dag, så duktig som du är!

Jag minns ett annat tillfälle när vi i helklass pratade om hur man använder tex SS, LL eller CK osv. Då har vi dagarna innan skrivit en uppgift enskilt som sen skulle lämnas in. Då inför helklass hänger hon ut min bordsgranne "Man kan inte göra som A har gjort i sin uppgift". Tyckte så synd om min bordsgranne/kompis som sjönk ihop på stolen och inte kom till skolan på flera dagar.

Och sådär fortsatte det hela 1-3. Sen var det rätt så kört och jag var extremt anti skolan resten av hela min skoltid.

Jag var absolut inte mobbad eller utfryst i skolan, men jag hade och har aldrig i skolan haft speciellt mycket vänner vilket också bidrog till att jag inte tyckte om skolan. När jag var barn så behövde jag äta väldigt regelbundet för att orka öht och det fungerade inte att hoppa över lunchen - och i snitt åt jag lunch 2 av 5 skoldagar pga maten var så dålig.

Ett av de största problemen är garanterat min ADHD-diagnos som jag fick först som 18-åring. Nu kan jag förstå bättre varför jag hatade skolan, en del av problemet var ju för att jag inte passade in i deras mall..
 
Låg- och mellanstadie: Ja
Högstadiet: Definitivt nej. Lektionerna var ok men var utfrusen så mellan lektionerna och på lunchen var rätt ledsamt. Blev något bättre i nian..
Gymnasiet: flyttade till Lidingö och började på helt ny skola i Stockholm. Kom tillbaka och gick sista gymnasieåret i Norrtälje och då var det toppen.
 
Jag gillade skolan och har så gott som bara bra minnen från min skolgång! Gick, liksom någon annan i tråden, i klass som var integrerad med särskolan och hade flera klasskamrater med olika funktionsvariationer, vilket var väldigt lyckat!
Gick i en välfungerande, mellanstor skola i en sociokulturellt homogen grupp. Hade mycket kompisar men var inte en ”poppistjej”, utan kunde helt enkelt leka/umgås med alla. Jag var/är lat men med läshuvud och social kompetens tog jag mig igenom skolan med hyfsade betyg utan att behöva anstränga mig nämnvärt.
Är auditivt lagt vilket gör att jag har lätt för att lära mig genom klassisk ”föreläsningsundervisning”. Har dessutom löjligt lätt för språk och samhällsvetenskapliga ämnen. Var förmodligen inte speciellt utmanad i dessa ämnen men det passade min lata natur ganska bra. De praktiskestetiska ämnen klarade jag mest genom att jag lindade lärarna om fingrarna pga trevlig. Idrott och matte var mina svagaste ämnen.

På det stora hela trivdes jag väldigt bra! På högstadiet blev jag både sjuk och hade problem hemma vilket gjorde att jag mådde mindre bra rent själsligt, men trivdes fortfarande i skolan.
 
Pga migrän har det alltid sugit. Alla jäkla eftermiddagar med migrän...
Klass 7-9 var så hemsk. Hatade varje sekund.
 
Mitt största problem var att tempot var för lågt och det mesta för lätt. Jag blev frustrerad av att ha klasskamrater som inte hängde med och som bromsade.

De flesta lärarna var bra eller åtminstone okej så det funkade ändå. Jag fick göra extrauppgifter och bli utmanad. Dessutom plockade min lärarmamma hem grejer från sin skola som jag kunde gå vidare med.

Gymnasiet trivdes jag bäst på för där var lärarna klart bäst och det premierades mer att vara sån som jag är. (Framåt, argumenterande och synlig.) Dessutom var matten uppdelad så att det var en jämnare nivå i respektive grupp.
 
Jag minns ett annat tillfälle när vi i helklass pratade om hur man använder tex SS, LL eller CK osv. Då har vi dagarna innan skrivit en uppgift enskilt som sen skulle lämnas in. Då inför helklass hänger hon ut min bordsgranne "Man kan inte göra som A har gjort i sin uppgift". Tyckte så synd om min bordsgranne/kompis som sjönk ihop på stolen och inte kom till skolan på flera dagar.
Det där påminner mig om en gång i tvåan-trean när vi skulle skriva en bokrecension om Mio min Mio. Man skulle måla ramen i en färg boende på om man tyckte boken var bra, medel eller dålig. Jag tyckte boken vad dålig så jag målade med blå färg. Blev sen uthängd inför hela klassen om varför och om jag var säker på att jag verkligen målat med rätt färg.
Varför gör lärare sånt? Så himla taskigt.
 
:D:D

Jag är nog rätt fyrkantig och har svårt att tänka utanför boxen. Förväntades jag gå i skolan så gick jag i skolan, jag såg inget annat alternativ.

Dessutom är jag både prestationsinriktad och lat, så att det fanns bra betyg att sikta på utan att behöva anstränga sig över hövan passade mig nog väldigt bra.
Jag körde på nästan samma variant, att traska till skolan varje dag var en självklarhet, fast lat och rädd för att misslyckas snarare än inriktad på att lyckas. Lite tristare kanske men funkade (blev väl fyror istället för femmor antar jag).
 
Det där påminner mig om en gång i tvåan-trean när vi skulle skriva en bokrecension om Mio min Mio. Man skulle måla ramen i en färg boende på om man tyckte boken var bra, medel eller dålig. Jag tyckte boken vad dålig så jag målade med blå färg. Blev sen uthängd inför hela klassen om varför och om jag var säker på att jag verkligen målat med rätt färg.
Varför gör lärare sånt? Så himla taskigt.
Jo jag minns vår lärare också gjorde så, jag tyckte inte om Barnens Ö efter en skolbiovisning, det var fel. Har för mig att det var någon sexscen där med en vuxen kvinna (kan minnas fel) som jag inte gillade. (rent bortsett från att jag inte tyckte om resten av filmen heller)
 
Ja och nej. Jag trivdes med själva plugget, älskade att lära mig, gör det än idag. Däremot trivdes jag inte alls med grupparbeten, raster, gympalektioner, friluftsdagar och skollunch som alla har en gemensam faktor i att jag var tvungen att försöka socialisera med andra elever eller stå ut med sämre struktur än vanligt. Hade hellre suttit kvar i klassrummet och pluggat lite till istället.
Och skolan var ju erkänt usel på sådant, kanske är än idag. Det är som om lärarna älskade att få möjligheten att visa upp om folk hade genuina vänner eller inte. Dvs om man var ett gäng på 3 eller 5 tjejer som var glada vänner ville läraren alltid få en chans att visa vem i gänget som var minst värd eller långsammast på pucken genom att alltid säga att man skulle dela upp sig två och två eller bo i rum om fyra osv och göra fördelningen själva...

Eller klassikern välja de två coolaste killarna och be dem ropa in namn ett och ett varannan till fotbollslagen.

Självklart mentalt för läraren simplare att få det gjort så (och sedan samla de sorgliga resterna till en sugergrupp) än att dela upp genom lottning och få en massa klagomål men...
 
Tänker på grundskolan. Trivdes ni i skolan eller inte? Vad tror ni det var som gjorde att ni antingen trivdes eller inte trivdes?

Jag var inte så förtjust i skolan men klarade mig genom den med mycket vånda och stort besvär.
Grundskolan trivdes jag i. Var populär och hade många vänner.
Gymnasiet trivdes jag inte lika bra i. För stora klasser, mkt tjafs i klassen och jag gillade tyvärr inte så många av lärarna.
 
Och skolan var ju erkänt usel på sådant, kanske är än idag. Det är som om lärarna älskade att få möjligheten att visa upp om folk hade genuina vänner eller inte. Dvs om man var ett gäng på 3 eller 5 tjejer som var glada vänner ville läraren alltid få en chans att visa vem i gänget som var minst värd eller långsammast på pucken genom att alltid säga att man skulle dela upp sig två och två eller bo i rum om fyra osv och göra fördelningen själva...

Eller klassikern välja de två coolaste killarna och be dem ropa in namn ett och ett varannan till fotbollslagen.

Självklart mentalt för läraren simplare att få det gjort så (och sedan samla de sorgliga resterna till en sugergrupp) än att dela upp genom lottning och få en massa klagomål men...
Ohja! Jag hade överlag rätt bra lärare så sett som delade upp oss i diverse konstellationer, så jag slapp ofta det momentet. Sög gjorde det dock ändå.
Gympalektionerna däremot, där blev jag vald sist jämt. Ärligt talat gjorde det mig ingenting, jag höll mig mest undan och hoppades att ingen skulle passa bollen till mig, och det gjorde de såklart inte heller.
 
Ohja! Jag hade överlag rätt bra lärare så sett som delade upp oss i diverse konstellationer, så jag slapp ofta det momentet. Sög gjorde det dock ändå.
Gympalektionerna däremot, där blev jag vald sist jämt. Ärligt talat gjorde det mig ingenting, jag höll mig mest undan och hoppades att ingen skulle passa bollen till mig, och det gjorde de såklart inte heller.
Mmm jag trivdes som sagt helt ok och allt var för det mesta bra med vänner och allt, tills det blev klassutflykt, klassresa, grupparbete som alltid lades upp för att några skulle bli utanför (och det var ju panik vare sig det blev så eller inte, varje gång, eftersom man kände till risken). Önskar att det var någonting folk oftare tänkte på, att lotta eller dela upp i förväg.
 
Mmm jag trivdes som sagt helt ok och allt var för det mesta bra med vänner och allt, tills det blev klassutflykt, klassresa, grupparbete som alltid lades upp för att några skulle bli utanför (och det var ju panik vare sig det blev så eller inte, varje gång, eftersom man kände till risken). Önskar att det var någonting folk oftare tänkte på, att lotta eller dela upp i förväg.
Jag kan fortfarande känna så när man "själva" ska dela upp sig i grupper. ÅNGEST!
 
Jo jag minns vår lärare också gjorde så, jag tyckte inte om Barnens Ö efter en skolbiovisning, det var fel. Har för mig att det var någon sexscen där med en vuxen kvinna (kan minnas fel) som jag inte gillade. (rent bortsett från att jag inte tyckte om resten av filmen heller)
Jag gillade den inte heller, liksom annat Jersild skrivit. Reagerade också på sexscenen där ett minderårigt barn, en pojke, visades naken på ett explicit sexuellt sätt, riktigt obehagligt och man kan undra varför en sådan scen togs med? Filmen förbjöds också i en del länder.
 
Jag gillade den inte heller, liksom annat Jersild skrivit. Reagerade också på sexscenen där ett minderårigt barn, en pojke, visades naken på ett explicit sexuellt sätt, riktigt obehagligt och man kan undra varför en sådan scen togs med. Filmen förbjöds också i en del länder.
Ganska sent också Australien för bara några år sedan? (på ett sätt tycker jag alltid om när någon kritiserar den filmen bara pga att det inte var ok då som 12 åring :D) Men kultursverige är upprörda ändå över förbuden (men inte Jersild vilket hedrar honom han skriver att han inte skulle gjort om det). Ganska sexistiskt är det inte? Tänk en film om en flicka 11 år som går runt och tänker på sex hela tiden och med närbilder på skrevet när hon onanerar och så ha sex med en 30+? årig man? (minns jag vagt men hittar inte i recensioner, blundade iofs säkert en del) osv.
 
Senast ändrad:
Jag kan fortfarande känna så när man "själva" ska dela upp sig i grupper. ÅNGEST!
Så känner jag också. På träningar så är man ibland två och två till vissa övningar. Jag får ont i magen direkt och panik inombords jag hör ”para ihop er två och två”. Jag är helt övertygad varje gång om att jag blir utanför trots att vi alla är vuxna, för så var det jämt i skolan. Blir så glatt överraskad varje gång jag hittar en kompis i såna lägen eller om jag blir en över och någon annan säger att vi kan vara tre om jag vill vara med dem. Jag är så glad att det funkar bättre bland vuxna. Sånt hände aldrig i skolan och om det mot förmodan hände så var man lite i skuld till de som förbarmat sig och behövde dra ett dubbelt så tungt lass med skolarbetet för att kompensera att de var tvungna att ingå i en grupp med mig eller så fick man ändå inte riktigt vara med..
 
Så känner jag också. På träningar så är man ibland två och två till vissa övningar. Jag får ont i magen direkt och panik inombords jag hör ”para ihop er två och två”. Jag är helt övertygad varje gång om att jag blir utanför trots att vi alla är vuxna, för så var det jämt i skolan. Blir så glatt överraskad varje gång jag hittar en kompis i såna lägen eller om jag blir en över och någon annan säger att vi kan vara tre om jag vill vara med dem. Jag är så glad att det funkar bättre bland vuxna. Sånt hände aldrig i skolan och om det mot förmodan hände så var man lite i skuld till de som förbarmat sig och behövde dra ett dubbelt så tungt lass med skolarbetet för att kompensera att de var tvungna att ingå i en grupp med mig eller så fick man ändå inte riktigt vara med..
Eller ännu värre, på idrotten när det var lagspel och två elever valdes av läraren och dom 2 eleverna skulle turas om att ropa upp ett namn som dom ville ha till sitt lag tills klassen var uppdelad.:arghh:
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 799
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 329
Senast: Araminta
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 749
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp