Trivs inte i stallet

Bukefalos 30 år!

Hejpådig1684

Trådstartare
Jag köpte för något år sedan min häst. Vi gjorde valet att stå kvar i samma stall som han har stått i då det kändes enklast och mest skonsamt för han. Han har en hagkompis som jag förstått det trivs med, och de har stått tsm i snart 6 år.

Men här kommer mitt dilemma- min häst är en väldigt snäll men en häst berikad av egna åsikter. Han är snäll i all hantering men är arg mot andra hästar när de kommer bakifrån eller framifrån , hagkompisen som undantag oftast, och han periodvis utrymmer hagen.
Jag har gjort allt jag kan för att han ska stanna kvar och försökt jobba med bakskyggheten och frammskyggheten. Men trots detta möts jag av sura och arga meddelanden från andra i stallet. Dem pratar skit om min häst till mig och skyller på mig när hästen tar sig ut ur hagen trots att jag gör mitt absoluta bästa.

Jag är småbarnsmamma och köpte hästen då jag saknade lugnet av att få komma till stallet. Jag trivs verkligen inte med alla negativa kommentarer och orken räcker inte till när stallet blir en negativ plats.
Jag vill flytta men det känns elakt mot min häst då han alltid stått i detta stall.
Några tankar?

Min ponny rymmer när hon inte trivs i hagen/med sällskapet, så en flytt kan göra under även för hästen.

Dålig stämning är det värsta man kan ha i stall, så jag skulle absolut flytta. Visst kan det vara jobbigt för hästen, men den upplever garanterat att du inte mår bra och det är inte heller hållbart.

Har vært i samme situasjon. Flytt, men pass på at nye stallen vet om utfordringene med hesten. Og sjekk miljøet der.

Byt stall. Fy fasen att ha stallkompisar som går och pratar skit om en och ens häst.

Och som ovanstående skrev vem har ansvar för hagen? Jag har stått i flera stall alla hästar är olika och man anpassar sig med in-utsläpp och säkrar hagar.

Stallet ska vara roligt

Flytta. Låter faktiskt som hästen delar din känsla att stallet är fel för er.

Jag tänker samma. Hästen uppvisar ju flera symptom på att den inte trivs i vardagen, kanske den också mått bättre av en flytt. Om stallkompisarna dessutom snackar skit om din häst och verkar riktigt trötta/arga på dens upptåg så är det ju inte långt att tänka att deras attityd mot/tillsammans med hästen inte heller är positiv @Hejpådig1684

Flytta! Även om hästen tar det dåligt så vänjer den sig. Jag köpte nyss en häst som tagit flyttar extremt dåligt, vandrat, inte ätit, fått hanteringsproblematik, stressad och bökig osv. Jag hade inget annat val än att flytta honom då han stod 3 timmar bort. Han tog flytten sådär, rymde in till hagkompisen, blev besatt av henne så han bara sprang och skrek när hon var iväg, förstörde staketet, trampade och grävde på gången så det ekade. Han var ett riktigt shithole alltså. 174 hög så inte så jättekul att hantera för alla när han dessutom växte en dm till när han blev nervös. Trots det så är det ingen som snackat skit, alla har försökt hjälpa till, hjälpt mig laga hage och ladda batteri till aggregat. Lugnat mig med att säga att det blir bättre.

Nu har jag haft han i 4 veckor och det är stor skillnad på hans beteende, nu är han nästan normal, även om han fortfarande blir lite upprörd en stund när kompisen försvinner, trots att det är fler hästar kvar på plats, men jag tänker att det släpper det med till slut.

Så även om flytten blir kaos för han, han kommer lugna sig. Och i stallet så stöttar man varandra och hjälps åt. Så med andra ord, flytta, helst igår.

Vem är ansvarig för stängslet, du eller stallägaren?

Bättre stängsel behövs, storhästar är inte svårt att bygga bort rymningar för (shettisar är en annan femma).
Lite både och stallägaren är äldre och vi i stallet försöker hjälpa henne så gott det går, nu har min man skruvat upp bräder i ett sista försök och han har håll sig i hagen sen senaste rymning.
Jag har börjat kolla på andra stall åt jag och han, tack för svar!

Jag tänker samma. Hästen uppvisar ju flera symptom på att den inte trivs i vardagen, kanske den också mått bättre av en flytt. Om stallkompisarna dessutom snackar skit om din häst och verkar riktigt trötta/arga på dens upptåg så är det ju inte långt att tänka att deras attityd mot/tillsammans med hästen inte heller är positiv @Hejpådig1684
Jo jag har börjat leta nytt stall nu åt han.
Tidigare ägaren hade även en tendens att själv snacka mycket skit om hästen, så vet inte om det är någon kvarleva. Men nästa vecka kollar vi på stall, förhoppningsvis är det något för han.

Låter mer som att han ser dåligt bakåt och framåt, därav ett "agresivt" beteende när någon närmar sig från dessa vinklar, kan även förklara varför han går genom staketet Hade det varit min häst hade jag kollat hans syn först.

Säger också flytta. Om det är dålig stämning i stallet och man är den som är utsatt spelar det ingen roll om man har alla faciliteter i övrigt. Det blir inte kul. Hästar är så dyrt intresse att det såklart ska vara kul.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka