Trött av lite kolhydrater?

keramin

Trådstartare
I måndags tog jag tag i 5:2 igen, med den skillnaden att denna gång följer jag en färdig meny. Det passar mig utmärkt eftersom jag aldrig lagar mat och planerar min kost. Nu kan jag "storhandla" och snällt följa recepten. Det funkar jättebra och jag är inte ens hungrig. Recepten bygger på att man också minskar på kolhydraterna i kosten, inte fullständigt men nära. Igår när jag skulle såga i min stora häck (buskar) drabbades jag plötsligt av hjärtklappning och armarna blev helt matta, jag fick avbryta och gå och lägga mig istället. Senare på eftermiddagen var jag som vanligt igen. Idag skulle jag gå en promenad med min häst, 30 min, och när jag kom tillbaka var jag alldeles andfådd. Vi gick inte fort men det var väldigt varmt, vilket jag ju inte är van vid.

Så vad säger ni som är erfarna av detta med mindre kolhydrater, kan det hänga ihop? Jag har aldrig upplevt detta förut och i övrigt är jag frisk och känner mig som vanligt.
 
Jag är glutenintolerant och äter mindre kolhydrater därför. Känner som du att jag kan få matkoma av att äta det. Frågade min kompis som är kirurg inom mag-/tarmområdet och han förklarade det (om jag förstod det rätt) med att det är för att tolvfingertarmen blir inaktiv när man vänjer av kroppen vid kolhydrater. När man sen börjar äta det blir säger kroppen ifrån. Det ska vara samma system som aktiveras vid gastric bypass, då vissa tar bort en del av tolvfingertarmen. Det är också samma som vid diabetes, att det blir någon sorts insulinchock för dig. Jag har inte letat vidare om det, men det kändes logiskt då han förklarade.
 
Jag har provat att äta mindre kolhydrater, LCHF, GI och allt vad de heter.
Jag blir helt matt första dagarna.
Har läst att det blir så för många.

Dock så försvann det för mig efter några dagar. Däremot om det inte har gått över efter några dagar- en vecka så kan man ju fundera på om man tex äter för lite mat.
 
Det verkar inte vara helt ovanligt att man känner sig väldigt trött utan kolhydrater. För vissa funkar det väl helt enkelt inte.

Och om du dessutom följer två restriktiva dieter samtidigt så är det väl inte så konstigt om orken tryter.
 
Så vad säger ni som är erfarna av detta med mindre kolhydrater, kan det hänga ihop?
Jag tror att det är väldigt individuellt hur snabbt och hur långtgående kroppen anpassar sig till en kolhydratsnål diet. Det är mitt intryck också att många får fysiska trötthetssymptom i början.

Själv är jag ett exempel på hur olika det kan slå. Vi båda här hemma började med strikt LCHF för ett drygt år sedan. En av oss anpassade sig väldigt bra på bara några veckor, mådde generellt bättre och gick ner en hel del i vikt. Medan jag efter tre månader strikt LCHF inte gått ner ett hekto, och samtidigt fått tydliga koncentrations- och inlärningssvårigheter - jag bedömde min mentala kapacitet som runt 60-70% av normalt. Däremot kände jag inga fysiska trötthetssymptom alls.
(Nu äter jag en mer GI-lik kost, fortfarande ingen pasta/ris/potatis men är mer liberal med bröd och med andra kolhydrater. Huvudet funkar fint igen, och kroppen - tja, den mår varken bättre eller sämre än innan. :) )
 
Jag blir väldigt matt av för lite kolhydrater, och skulle inte klara att dra in alltför mycket på dem. Low carb är verkligen inget för mig.

Sen är det ju inte så konstigt om man generellt blir tröttare när man tar in mindre energi än vanligt.
 
Tack alla för era svar och input. Jag äter 1600 - 1700 kcl/dag så jag kan inte tycka att jag svälter. De två fastedagarna är 500 kcl men det har jag gjort förut utan att bli påverkad av det. Jag antar att det är som flera av er säger att man kan bli trött av brist på kolhydrater, inte så konstigt, men det känns ju lite betryggande.

Detta är ingen diet i den mening att jag måste äta vissa saker utan menyn är bara ett förslag och rätterna har passat mig och min brist på matlagningsentusiasm. Jag kan alltså äta vad jag vill alla dagar i veckan utom två, tänkte bara passa på att testa detta med mindre kolhydrater och se vad det ger mig. Jag äter normalt väldigt lite av potatis, pasta och ris så det är inga problem. Däremot är jag en riktig mackmänniska och känner att det är bättre för mig att faktiskt äta mat än mackor när jag kommer hem från jobbet t ex. Det jag har svårt för är att äta ägg eller yoghurt till frukost, jag testar nu i två veckor, sen kan jag kanske äta lite nyttigare mackor av fullkorn till frukost men hållla mig till det, avstå mackor under resten av dagen.
 
Hjärnan arbetar av kolhydrater, utan dom blir man segtänkt. Bra kolhydrater är frukt, finns inget bättre du kan äta än frukt. Fortsätt att dra ner på pasta ris och potatis men lägg till ett par frukter istället.
 
Tack alla för era svar och input. Jag äter 1600 - 1700 kcl/dag så jag kan inte tycka att jag svälter. De två fastedagarna är 500 kcl

Fast alltså, normalt intag för en kvinna som inte är speciellt fysiskt aktiv är ca 2000 kcal/dag, så nog ligger du i underkant även på dina matdagar.. Därtill dagar där du endast äter 500 kcal plus att du är restriktiv med viss typ av näring. Självklart är du trött.
Slår du ut ditt totala näringsintag per dag blir det ju alldeles för lite.
 
Fast alltså, normalt intag för en kvinna som inte är speciellt fysiskt aktiv är ca 2000 kcal/dag, så nog ligger du i underkant även på dina matdagar.. Därtill dagar där du endast äter 500 kcal plus att du är restriktiv med viss typ av näring. Självklart är du trött.
Slår du ut ditt totala näringsintag per dag blir det ju alldeles för lite.
Fast det där med att alla behöver 2000 kcal per dag stämmer ju inte riktigt, Beror helt på muskelmassa Längd ålder osv. När jag äter 2000 kcal om dagen så väger jag ungefär 67 kg, och jag är 171 cm lång, och det är ju normalvikt, visst. Men jag mår bäst när jag har BMI 20 vilket är ca 59 kg, ser också bäst ut då, och då kan jag inte ligga på 2000 kcal om dagen. Jag rör mig skapligt mkt och tränar emellanåt.
 
Jag är definitivt en sån person som behöver mycket kolhydrater, men bra kolhydrater såklart. Jag tycker inte om vitt bröd och dyl, så jag äter ändå inte den typen av mat, men jag äter mycket kolhydrater överlag. Blir trött annars och framförallt hungrig. Fet mat har jag mycket svårt för, så tex LCHF är inget för mig.
 
Kroppen behöver tid för att ställa om sig och under tiden kan man uppleva matthet och hjärtklappning. Jag har hållit max 10 kolhydrater/dag i stort sett sedan mars-2013 och NEJ, man blir inte ett dugg segtänkt eller nåt. Tvärtom! Nu kör jag dessutom 16/8 vilket innebär att jag bara äter mellan kl 12.00 - 20.00. Överdriver inget fettintag men äter bara fullfeta produkter. Jag orkar hur mycket som helst, jobbar med säkerhet på natten så jag behöver verkligen vara kvicktänkt och snabb i reaktionerna. Det är olika hur lång tid kroppen behöver för att ställa om sig, i mitt fall tog det strax under 6 månader vilket är längre än de flesta men så var jag ju 50 bast också.
 
Fast det där med att alla behöver 2000 kcal per dag stämmer ju inte riktigt, Beror helt på muskelmassa Längd ålder osv. När jag äter 2000 kcal om dagen så väger jag ungefär 67 kg, och jag är 171 cm lång, och det är ju normalvikt, visst. Men jag mår bäst när jag har BMI 20 vilket är ca 59 kg, ser också bäst ut då, och då kan jag inte ligga på 2000 kcal om dagen. Jag rör mig skapligt mkt och tränar emellanåt.
Såklart att det kan variera men TS ligger ju en bra bit under 2000/dag när man slår ut det iom fastedagarna utöver att hon redan ligger lägre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 970
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 774
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 187
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp