Trött av pälssättningen nu?

Gilette

Trådstartare
Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp flera gånger då han varit så trött. Tänker att man kanske ska vänta några veckor till och fodra på med protein innan man går vidare med blodprover/utredning?
 
Inte trött men det verkar klia extra mycket på min häst i år. Sen blir hon alltid jobbig vill fällning/pälssättning. Ser spöken överallt och flyger i luften.
 
Mina är väldigt sega o trötta i år av pälssättningen, jag har klippt den ena som satt mest päls och det hjälpte en aning men vi tar det lugnt med kravlösa ridturer så länge :)
 
Min ena är jobbig just nu! Allmänt skvattig, ser spöken överallt. Kan tycka att det är jätteskönt att bli kliad på ett visst ställe, för att två minuter senare bli jättearg för att man kliar på det stället. Yes, det är ett sto😅
 
Min pålle är svettig redan i hagen trots att han är klippt på hals och bringa.
Svampar av de klippta partierna och rider inte så hårt nu när det är så varmt.
Min började fälla päls i Juli. Det tar 2-3 månader innan det är färdigfällt.
Vinterpälsen är ca 1 cm än så länge, så det blir ett par klippningar till.
 
Min pålle är svettig redan i hagen trots att han är klippt på hals och bringa.
Svampar av de klippta partierna och rider inte så hårt nu när det är så varmt.
Min började fälla päls i Juli. Det tar 2-3 månader innan det är färdigfällt.
Vinterpälsen är ca 1 cm än så länge, så det blir ett par klippningar till.
Är han/hon extra trött nu?
 
Är han/hon extra trött nu?
Nej han är grymt pigg, men i stallet när man gör iordning ser han helt död ut. Han är rejält varm så jag klippte hals, mage, mellanbakbenen och bog igen. Upptäckte vad jag tror är värme exsem med svarta prickar och krustor på båda sidor om svansen längst upp. Fick klippa rejält , svampa med hibiskrub, skölja och torka torrt. Nu syns inget. Har gjort ponnyfäta längst upp på svansen så att den inte ligger emot.
 
Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp flera gånger då han varit så trött. Tänker att man kanske ska vänta några veckor till och fodra på med protein innan man går vidare med blodprover/utredning?
Om inte hästen är jättehängig hade jag i alla fall gett det 1-2 veckor med extra protein. Men allt beror ju på hur illa det är.
Hur trött är hästen?
Ligger/står den och sover mycket mer?
Är den bara lite segare än vanligt vid motion eller upplever du att den inte har ork att svara på drivning alls?

Är inte hemma just nu, så vet inte hur mina är preciis nu. Min fjording brukar behöva extra protein och lite förståelse i prestationskraven några veckor när det sätts som mest päls. Samma på våren när han fäller som intensivast.
 
Min känns inte alls trött att rida, men i stallet står de flesta och ser trötta ut nu i och med den värme som varit. De har ju hunnit börja sätta en del päls, så klart att det blir varmt för dem.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 653
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
669
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp