Trött på att vara trött

Mirre

Trådstartare
Nu kan väl eg bara en läkare svara på detta, men har varit på vc och får ingen att lyssna på mig. :(

Är så satans trött jämt, skulle lätt kunna sova bort hela dagarna och ändå sova på nätterna. Kommer knappt ur sängen på morgnarna, har ingen ork att göra saker och känner mig bara utpumpad.

Till och från (men mest till sista tiden) känns det tungt att andas (vilket läkaren avfärdade med en hånfull kommentar att "man vet faktiskt om man har ångest, det har du inte") nej det sade jag inte heller, jag försökte däremot beskriva hur det känns innan han avbröt mig. Jag kan ju andas men jag får anstränga mig för att dra djupa andetag, får liksom inte ner luften hela vägen. (Svårt att förklara) Det har jag haft sedan gymnasiet, blev bättre ett tag men nu har det börjat igen. Om det är fysikt eller psykiskt vet jag inte.

Trodde ett tag att jag var deprimerad pga allt som varit, men humöret är det inget fel på egentligen, förutom att man blir lättirriterad för att jag är så jäkla orkeslös.

Ofta huvudvärk vilket även sätter sig i nacken. Börjar alltid i nacken och ger en grym huvudvärk och trötthet. Det enda som hjälper då är värktablett och sömn.

Märker själv att jag inte alltid hänger med som jag önskar, vissa dagar är det inga problem men andra dagar vill jag bara sitta still och vara själv för att jag inte orkar vara social.

Idag ska vi julpynta är det tänkt, har disk att ta reda på också men har hitills inte gjort ett förbannade dugg. Noll matlust, gör mat för att ungarna behöver äta och då äter även jag. Men när jag är själv kan jag lätt gå en dag utan att äta.

Fick järntabletter utskrivna för att blodvärdet var för lågt, visst värdet har ökat men jag är inte piggare för det. Är lika slut ändå.
Är så trött på att inte orka det jag borde orka, kommer inte iväg på det jag borde på morgonen (jo vissa dagar men inte varje dag som jag ska) för att jag är så trött att jag bara somnar om innan jag hinner gå upp. Fast jag sovit på natten. Idag kom jag inte upp förrän halv elva, kul för ungarna :crazy:
 
Finns det någon annan vårdcentral i närheten som du kan skriva dig på för att få träffa annan läkare?
Sen skulle jag fråga läkaren vilka prover som tagits?
Samt be att få följa upp järnvärdet efter en tid för att se om det blivit bättre,
Hur länge har du varit trött?
Hur är dina rutiner annars dvs mat, träning etc?
 
Finns det någon annan vårdcentral i närheten som du kan skriva dig på för att få träffa annan läkare?
Sen skulle jag fråga läkaren vilka prover som tagits?
Samt be att få följa upp järnvärdet efter en tid för att se om det blivit bättre,
Hur länge har du varit trött?
Hur är dina rutiner annars dvs mat, träning etc?
Det finns en annan men de har samma läkare
Exakt vilka prover som togs vet jag inte, det kollades efter sjukdomar som kunde orsak depression.
Har gjort en uppföljning på järnvärdet och det var högre då. Låg på 70 någonting vid första provet, sedan på 120 någonting har jag för mig. Vet inte vad det ska ligga på?
En evighet känns det som, vet inte riktigt hur länge det är. Men har haft det sedan gymnasiet (2006) sedan blev det bättre ett tag.

@Korven Sköldkörteln är inte kollad.
 
Jag har tyvärr inga tips, skickar bara lite stöd och hoppas att du får hjälp. Lider själv av liknande trötthet och vet hur handlingsförlamade det kan vara. Har tagit prover på VC utan att man hittat något så har väl mer eller mindre konstaterat att det är såhär för mig. Undantaget var när jag fick biverkningen av en av mina mediciner att jag blev väldigt pigg, kunde sova 8 timmar och kände att jag hade energi för en hel dag. Det är faktiskt hur mycket man hinner när man inte spenderar 12 timmar i sängen och resten med att vara trött. :(
 
Jag har tyvärr inga tips, skickar bara lite stöd och hoppas att du får hjälp. Lider själv av liknande trötthet och vet hur handlingsförlamade det kan vara. Har tagit prover på VC utan att man hittat något så har väl mer eller mindre konstaterat att det är såhär för mig. Undantaget var när jag fick biverkningen av en av mina mediciner att jag blev väldigt pigg, kunde sova 8 timmar och kände att jag hade energi för en hel dag. Det är faktiskt hur mycket man hinner när man inte spenderar 12 timmar i sängen och resten med att vara trött. :(
Det är hemskt för folk tror ju att man bara är lat och att man hittar på för att slippa göra något. Men när man vissa dagar blir andfådd av att gå upp för trappen eller knappt kommer ur sängen för att man bara somnar om hela tiden, då är det fasen inte roligt.

Läste om symptomen på sköldkörtelproblem och det stämmer förutom att jag gått ner istället för upp i vikt. Antagligen pga den minskade matlusten
 
är också så trött. inte kollat upp det men misstänker starkt att jag är deprimerad + har ångest. har ingen ork eller lust att kolla upp det heller..

det jag märker hjälper mig är rutiner. dvs att jobba, ha ngt jag måste gå upp för att göra, för ju mer jag har att göra ju mer hinner jag göra under dagen :).
att åka iväg och göra saker för en själv är också bra :). för att få luft igen och komma ut ur bubblan av vakna/äta/sova.

men jag behöver egentligen mer variation i vardagen för att fungera, blir rutinen för invand så blir det till en ny bubbla och jag orkar snart knappt med ngt utöver rutinen heller.

har tur eller oturen att bo kvar hemma, dvs jag får mycket hjälp av mina föräldrar, men finns ingen som kan hjälp mig förutom mig själv. för går man inte emot tröttheten och ångesten så kommer man aldrig kunna komma ifrån det heller.
 
Hur ser dina rutiner ut? Äter du bra? Har du bra sovrutiner? Motionerar du något?

Jag blir precis som du beskriver när jag inte sköter mina rutiner. Om jag sover för mycket eller för lite, äter för mycket skräp eller bara alldeles för lite, när jag inte rör på mig, när jag sitter mycket vid datorn eller tittar för mycket på film.
 
Det finns en annan men de har samma läkare
Exakt vilka prover som togs vet jag inte, det kollades efter sjukdomar som kunde orsak depression.
Har gjort en uppföljning på järnvärdet och det var högre då. Låg på 70 någonting vid första provet, sedan på 120 någonting har jag för mig. Vet inte vad det ska ligga på?
En evighet känns det som, vet inte riktigt hur länge det är. Men har haft det sedan gymnasiet (2006) sedan blev det bättre ett tag.

@Korven Sköldkörteln är inte kollad.
Ok men börja med det du själv kan påverka.
Dvs gå upp i tid på morgonen fastän du är trött. Gå ut och ta en promenad. Se till att få dagsljus,
Även om du är jättetrött så går du inte och lägger dig förrän det är kväll.
Sen hur äter du? Om du äter mkt socker etc så dra ner på detta

Detta funkar för mig. Jag blir seg och trött om jag sover för mkt. Det är viktigt att ha bra rutiner och gå upp i tid på morgonen även fast jag hatar det,
 
är också så trött. inte kollat upp det men misstänker starkt att jag är deprimerad + har ångest. har ingen ork eller lust att kolla upp det heller..

det jag märker hjälper mig är rutiner. dvs att jobba, ha ngt jag måste gå upp för att göra, för ju mer jag har att göra ju mer hinner jag göra under dagen :).
att åka iväg och göra saker för en själv är också bra :). för att få luft igen och komma ut ur bubblan av vakna/äta/sova.

men jag behöver egentligen mer variation i vardagen för att fungera, blir rutinen för invand så blir det till en ny bubbla och jag orkar snart knappt med ngt utöver rutinen heller.

har tur eller oturen att bo kvar hemma, dvs jag får mycket hjälp av mina föräldrar, men finns ingen som kan hjälp mig förutom mig själv. för går man inte emot tröttheten och ångesten så kommer man aldrig kunna komma ifrån det heller.
Rutiner hjälper absolut, samt att ha saker bokade så man måste upp och man måste iväg på saker.

@Inte_Ung astma har jag inte vad jag vet, fick göra ett blåstest som liten efter att vi bott i ett väldigt mögligt hus, men det är enda gången jag gjort det. Visade ingenting då, min bror och mamma fick astma av det dock. Jag fick exem istället. Varken röker eller snusar, har aldrig gjort det.

@niphredil
Rutinerna är att ta sig upp vid 6.30 ungefär, iväg med ungarna till dagis och fritids (de äter frukost där), sedan iväg till en söka jobbaktivitet jag går på, hem därifrån, hämta ungarna och åka hem, göra kvällsmat osv. Allt man nu gör på kvällarna i en barnfamilj :p
Helgerna när kidsen är hemma brukar jag försöka komma upp i hyfsaf tid, idag blev det ovanligt sent. Sedan är det olika vad vi gör, men vi brukar försöka se till att hälsa på folk, vara ute osv. Inte bara sitta hemma och glo sas.
Äter nog hyfsat vettigt tror jag, äter inte mycket sötsaker även om det såklart händer det också.
Brukar vara ute och gå men det är väl den motionen som blir, nu har det varit dåligt med det sista tiden dock.
 
Senast ändrad:
Rutiner hjälper absolut, samt att ha saker bokade så man måste upp och man måste iväg på saker.

@Inte_Ung astma har jag inte vad jag vet, fick göra ett blåstest som liten efter att vi bott i ett väldigt mögligt hus, men det är enda gången jag gjort det. Visade ingenting då, min bror och mamma fick astma av det dock. Jag fick exem istället. Varken röker eller snusar, har aldrig gjort det.

@niphredil
Rutinerna är att ta sig upp vid 6.30 ungefär, iväg med ungarna till dagis och fritids (de äter frukost där), sedan iväg till en söka jobbaktivitet jag går på, hem därifrån, hämta ungarna och åka hem, göra kvällsmat osv. Allt man nu gör på kvällarna i en barnfamilj :p
Helgerna när kidsen är hemma brukar jag försöka komma upp i hyfsaf tid, idag blev det ovanligt sent. Sedan är det olika vad vi gör, men vi brukar försöka se till att hälsa på folk, vara ute osv. Inte bara sitta hemma och glo sas.
Äter nog hyfsat vettigt tror jag, äter inte mycket sötsaker även om det såklart händer det också.
Brukar vara ute och gå men det är väl den motionen som blir, nu har det varit dåligt med det sista tiden dock.
Tränar du något? Alltså någon form av fysisk aktivitet där du får en rejäl pulshöjning och svettas?
Äter du en balanserad kost? Vet du hur en balanserad kost ska se ut?
Att sova för mycket gör en oftast ännu tröttare och slöare och dessutom brukar iallafall jag få ont i nacken och huvudet.
Hur mycket tid spenderar du framför en skärm per dag? Att hänga över en padda eller mobil kan ge vem som helst ont i nacke och huvud.

Detta är inget förhör utan mer tips på frågor att ställa sig själv och skrivet i all välmening.
 
Rutiner hjälper absolut, samt att ha saker bokade så man måste upp och man måste iväg på saker.

@Inte_Ung astma har jag inte vad jag vet, fick göra ett blåstest som liten efter att vi bott i ett väldigt mögligt hus, men det är enda gången jag gjort det. Visade ingenting då, min bror och mamma fick astma av det dock. Jag fick exem istället. Varken röker eller snusar, har aldrig gjort det.

@niphredil
Rutinerna är att ta sig upp vid 6.30 ungefär, iväg med ungarna till dagis och fritids (de äter frukost där), sedan iväg till en söka jobbaktivitet jag går på, hem därifrån, hämta ungarna och åka hem, göra kvällsmat osv. Allt man nu gör på kvällarna i en barnfamilj :p
Helgerna när kidsen är hemma brukar jag försöka komma upp i hyfsaf tid, idag blev det ovanligt sent. Sedan är det olika vad vi gör, men vi brukar försöka se till att hälsa på folk, vara ute osv. Inte bara sitta hemma och glo sas.
Äter nog hyfsat vettigt tror jag, äter inte mycket sötsaker även om det såklart händer det också.
Brukar vara ute och gå men det är väl den motionen som blir, nu har det varit dåligt med det sista tiden dock.
Hur mår du annars?
Dvs är du ledsen över något? Har du några roliga saker att se fram emot?
 
Snarkar du? Har du andningsuppehåll? Jag är ständigt extremt trött och känner mig aldrig utsövd. Nu har jag startat en sömnutredning och har redan sovit en gång i ett "sömnlaboratorium". Läkaren tror att jag måste sova med en syrgasmask för att få en bra sömn.
.
 
Nu kan väl eg bara en läkare svara på detta, men har varit på vc och får ingen att lyssna på mig. :(

Är så satans trött jämt, skulle lätt kunna sova bort hela dagarna och ändå sova på nätterna. Kommer knappt ur sängen på morgnarna, har ingen ork att göra saker och känner mig bara utpumpad.

Till och från (men mest till sista tiden) känns det tungt att andas (vilket läkaren avfärdade med en hånfull kommentar att "man vet faktiskt om man har ångest, det har du inte") nej det sade jag inte heller, jag försökte däremot beskriva hur det känns innan han avbröt mig. Jag kan ju andas men jag får anstränga mig för att dra djupa andetag, får liksom inte ner luften hela vägen. (Svårt att förklara) Det har jag haft sedan gymnasiet, blev bättre ett tag men nu har det börjat igen. Om det är fysikt eller psykiskt vet jag inte.

Trodde ett tag att jag var deprimerad pga allt som varit, men humöret är det inget fel på egentligen, förutom att man blir lättirriterad för att jag är så jäkla orkeslös.

Ofta huvudvärk vilket även sätter sig i nacken. Börjar alltid i nacken och ger en grym huvudvärk och trötthet. Det enda som hjälper då är värktablett och sömn.

Märker själv att jag inte alltid hänger med som jag önskar, vissa dagar är det inga problem men andra dagar vill jag bara sitta still och vara själv för att jag inte orkar vara social.

Idag ska vi julpynta är det tänkt, har disk att ta reda på också men har hitills inte gjort ett förbannade dugg. Noll matlust, gör mat för att ungarna behöver äta och då äter även jag. Men när jag är själv kan jag lätt gå en dag utan att äta.

Fick järntabletter utskrivna för att blodvärdet var för lågt, visst värdet har ökat men jag är inte piggare för det. Är lika slut ändå.
Är så trött på att inte orka det jag borde orka, kommer inte iväg på det jag borde på morgonen (jo vissa dagar men inte varje dag som jag ska) för att jag är så trött att jag bara somnar om innan jag hinner gå upp. Fast jag sovit på natten. Idag kom jag inte upp förrän halv elva, kul för ungarna :crazy:

Nästan precis sådär mådde jag i våras, till slut trodde jag att jag hade psykiska problem och vågade knappt gå till någon läkare. Gjorde det ändå och det visade sig att jag har allergier. Både matallergi och allergi mot kvalster. Jag var dock "förkyld" i princip hela tiden också, men just den där känslan av att man inte orkar andas känner jag så väl igen och det är inte helt ovanligt med andningsbesvär vid allergier. Kanske värt att kolla upp om det inte redan är gjort?
 
Snarkar du? Har du andningsuppehåll? Jag är ständigt extremt trött och känner mig aldrig utsövd. Nu har jag startat en sömnutredning och har redan sovit en gång i ett "sömnlaboratorium". Läkaren tror att jag måste sova med en syrgasmask för att få en bra sömn.
.
Jag funderar också påmedvilken kvalité Ts sover. Jag sover med dålig kvalité emellanåt och tycks då (enl läkare) ha för lite melatonin på natten. Kanske hamnar det snett så jag har mer än normalt på dagen då som också gör mig trött.
Hur som helst oavsett orsak så kan sömn av dålig kvalité göra en mkt trött trots att man tycker att man sover massor.
 
D- vitaminer är oerhört viktigt för en massa saker i kroppen. Att äta tillskott av det är inte farligt även om man har bra värden sedan innan så länge man inte tar ofantliga mängder av det.
 
Det kan komma senare i livet.
Och kan vara oerhört smygande.
Du borde göra en PEF-test.
Kan man gå till vc bara och säga att man vill göra ett sådant då?
Symptomen på astma är ju dock väsande/pipande andning och det har jag inte.

@stjarnhimmel Jodå förutom att det strular med pengar så mår jag väl rätt hyfsat ändå.
Det har varit mycket motgångar sista tiden som såklart har satt sina spår dock.

@alazzi Nej det tror jag i alla fall inte att jag gör, andningsuppehåll har jag inte heller.

@Tassa Kvalsterallergi har jag, det blev konstaterat när jag var liten.
Ett tag trodde jag att det var något i huset men har ju haft samma besvär även i andra hus, blir heller ingen skillnad om jag går ut eller är hemma hos någon annan.

@Cattis_E Det är olika, vissa nätter kan jag vara jättetrött och sedan bli klarvaken när jag lägger mig.
Andra nätter tvärslocknar jag direkt nästan. Har sömntabletter utskrivna men märker ingen skillnad om jag tar dem.

@ainasoja D vitamin har jag också funderat på, att äta tillskott av det skulle nog vara en ide.

Idag har vi inte gjort mer än varit hemma, julpyntat lite och varit hem till föräldrarna en sväng.
Ändå är jag totalt dränerad på energi, har noll ork i kroppen.
Det märks på morgnarna också, har ingen ork alls i händerna när jag vaknar. Skulle skala en apelsin åt sonen igår morse, men han fick vänta tills jag sas kommit igång så jag fick ork i fingrarna att få bort skalet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 079
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp