Trött på att vara trött

Låter verkligen som en bra ide att börja äta D-vitaminer!

Googla på D-vitaminbrist så kanske du hittar rätt mycket som stämmer in på dig.
 
Låter verkligen som en bra ide att börja äta D-vitaminer!

Googla på D-vitaminbrist så kanske du hittar rätt mycket som stämmer in på dig.
Ska kolla det, men borde det inte upptäckts när de tog proverna förut? Nu vet jag inte om de kollade just det iof, men togs en drös blodprover alla fall.
 
Ska kolla det, men borde det inte upptäckts när de tog proverna förut? Nu vet jag inte om de kollade just det iof, men togs en drös blodprover alla fall.

Det är väldigt sällan dom kollar på värdena på D-vitaminer och dessutom har läkarna oftast inte kunskaper om vad dom värdena ska ligga på.

Sonen hade tex 38 i värde på det provet och läkaren ansåg att det var bra, det ska ligga mellan 75-100 ochy gärna upp till 150 för att det ska vara bra.

Så jag hade inte litat på deras prover i detta fall utan povat på att äta D-vitaminer ändå.
 
Jag tycker att det låter som du är lite utmattad. Du beskriver att du haft flera motgångar, Det är ganska vanligt att tröttheten smäller till efteråt och då kan det vara oerhört tung. Det du beskriver med andningen har jag själv upplevt i utmattade perioder.

Att inta extra vitaminer och mineraler har varit a och o för mig. Vid stress och utmattning är magnesium, zink och B- vitaminer det som försvinner först ut ur kroppen. Alla är viktiga för orken. Och så att ha hålla stenhårt på det här med att äta ordentligt, sova ordentligt och att röra på sig varje dag oavsett hur trött man är.
Efter den dåliga solfattiga sommaren vi haft har många i landet D-vitamin brist så lite extra skadar inte.

Din sömn låter som som ett typiskt stressbeteende. Att du är jättetrött och sen väl i sängen blir du pigg osv. Ibland somnar du som en stock. Kan du se nån skillnad i ditt liv vid dom olika tillfällena?

Ekonomin är en sån viktig sak så även om man inte tänker aktivt på den så är den dålig så ligger den där och drar energi och ger oro hela tiden hos dig. Man ska inte underskatta just dålig ekonomi. Man kan bli utmattad bara av av att ha det.

Hoppas du snart mår bättre.:)
 
På mig stämde ju allting :mad:. Får nog köpa lite piller

Det är jättevanligt att man har brist på det vid denna årstid, våra reserver på det är slut och med tanke på vilken pissig sommar vi hade så kunde vi inte fylla på dom heller så jäkla mycket.

Jag är själv slarvig på att äta det men det är en annan femma :angel:
 
Det är väldigt sällan dom kollar på värdena på D-vitaminer och dessutom har läkarna oftast inte kunskaper om vad dom värdena ska ligga på.

Sonen hade tex 38 i värde på det provet och läkaren ansåg att det var bra, det ska ligga mellan 75-100 ochy gärna upp till 150 för att det ska vara bra.

Så jag hade inte litat på deras prover i detta fall utan povat på att äta D-vitaminer ändå.
Åh tusan, men vad dåligt att de har så då dålig koll på det.
Var ju riktigt stor skillnad på värdet din son hade och vad det ska ligga på.

@EmmaW Du kan nog ha en poäng där, dålig ekonomi kan verkligen vara knäckande.
Kan inte komma på något som skiljer sig åt de gånger jag tvärslocknar mot när jag inte kan sova alls, får fundera på det. Tack :)

@grodan21 Då skulle man kanske göra det, kunde vara intressant att se vad det står
 
Nä sonens togs av en allmänläkare och mina av neurolog. Han får äta D-vitaminer ändå, jag anser att han behöver det med tanke på hur lågt han ligger.
Ok, mitt intryck är tyvärr att allmänläkare ofta är mer eller mindre slarviga faktiskt. Inte alla såklart, men många. Det skrivs ut värk och sömntabletter på löpande band men det utreds inte vad som orsakar folks problem.
 
Kan man gå till vc bara och säga att man vill göra ett sådant då?
Ja säg att du har andningsproblem.
Jag har en egen mätare någonstans men hittar den inte nu.
Symptomen på astma är ju dock väsande/pipande andning och det har jag inte.
Min astma varken väser eller piper men jag har åkt ambulans med 200 i vilopuls och dålig syresättning i alla fall.
Med syrgas så gick pulsen ner till 120.
Normalt så har jag under 60 i vilopuls.
De misstänkte hjärtmuskelinflammation så jag fick åka fort.
 
Jag hade 47 på samma prov och fick order om att äta D-vitaminer för att det var för lågt!?!

Det verkar variera vad läkare tycker är ok trots att referens anges.

Mitt ligger just nu på 63 och vid 75 närmar man sig gränsen för bra värden (enl labbreferens). Ändå tycker läkaren att värdena är bra (!).

Jag knaprar piller/droppar året runt.
 
Kan man gå till vc bara och säga att man vill göra ett sådant då?
Symptomen på astma är ju dock väsande/pipande andning och det har jag inte.

@stjarnhimmel Jodå förutom att det strular med pengar så mår jag väl rätt hyfsat ändå.
Det har varit mycket motgångar sista tiden som såklart har satt sina spår dock.

@alazzi Nej det tror jag i alla fall inte att jag gör, andningsuppehåll har jag inte heller.

@Tassa Kvalsterallergi har jag, det blev konstaterat när jag var liten.
Ett tag trodde jag att det var något i huset men har ju haft samma besvär även i andra hus, blir heller ingen skillnad om jag går ut eller är hemma hos någon annan.

@Cattis_E Det är olika, vissa nätter kan jag vara jättetrött och sedan bli klarvaken när jag lägger mig.
Andra nätter tvärslocknar jag direkt nästan. Har sömntabletter utskrivna men märker ingen skillnad om jag tar dem.

@ainasoja D vitamin har jag också funderat på, att äta tillskott av det skulle nog vara en ide.

Idag har vi inte gjort mer än varit hemma, julpyntat lite och varit hem till föräldrarna en sväng.
Ändå är jag totalt dränerad på energi, har noll ork i kroppen.
Det märks på morgnarna också, har ingen ork alls i händerna när jag vaknar. Skulle skala en apelsin åt sonen igår morse, men han fick vänta tills jag sas kommit igång så jag fick ork i fingrarna att få bort skalet.

Gör du något åt din allergi? På mig kommer det smygandes, det hjälper inte att gå ut utan jag måste eliminera kvalstren och se till att hålla dom borta genom att byta sängkläder ofta och vara noga med att städa. Sedan tar det även ett tag innan symtomen försvinner om jag har råkat slarva.
 
Det verkar variera vad läkare tycker är ok trots att referens anges.

Mitt ligger just nu på 63 och vid 75 närmar man sig gränsen för bra värden (enl labbreferens). Ändå tycker läkaren att värdena är bra (!).

Jag knaprar piller/droppar året runt.

Fortsätt knapra! Du kanske ska prova öka på din dos? Dina värden är inte bra och du borde försöka få upp dom ännu mera.

Kan vara svårt för dig att ta upp allt med eftersom du genomgått en GBP med?
 
Fortsätt knapra! Du kanske ska prova öka på din dos? Dina värden är inte bra och du borde försöka få upp dom ännu mera.

Kan vara svårt för dig att ta upp allt med eftersom du genomgått en GBP med?

Nej det var lika illa förut. De första proverna togs i augusti något år före GBP och då låg de på typ 24.

Så det går uppåt hela tiden men riktigt långsamt.
 
Nej det var lika illa förut. De första proverna togs i augusti något år före GBP och då låg de på typ 24.

Så det går uppåt hela tiden men riktigt långsamt.

Får jag vara så nyfiken och fråga vilken dos D-vitaminer du tar? Är det D3? För det låter väldigt konstigt att det ska ta så lång tid för att få upp dina värden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 094
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 568
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp