Trött, vilka prover ska jag ta?

Jag är i grunden en aktiv människa. För mig är det inte i närheten av normalt.

Varför var läkaren konstig? Det var en undran från mig och läkaren sa direkt "ja, vi kan ta dom, jag tror dock inte att dom kommer visa på något onormalt".

Tja, zink brukar bara kollas på personer med vissa tarmsjukdomar som stör upptaget, och teorin om trötta binjurar brukar av läkare verksamma inom allmänna hälso- och sjukvården ses som tämligen kreativ och orealistisk. Kortisol är ju också ett väldigt svårtolkat värde.
De flesta brukar vara tveksamma till att ta prover med väldigt tveksamt (sett till vetenskap, alltså, och inte alternativa teorier) värde och ytterst tveksam relevans.

Vad tycker du vore en normal aktivitetsnivå?

ändring: jag ser mig som rätt "normal".
På vardagarna jobbar jag, kommer hem ca kl 1730.
Går ut i stallet, fixar stallet, går in och lägger mig i sängen med en bok och slocknar oftast vid 21. Går upp halv sex på morgonen.

På helgerna går jag upp halv sex på morgonen, ut och fixar foder och vatten och släpper ut hästar. In och latar mig, sedan ut och rider.
När jag tröttnat på att rida går jag in igen.
Om jag sätter mig och läser vid 16-17-tiden kan jag lätt somna ifrån boken eftersom jag varit rätt aktiv tidigare under dagen. Det brukar inte bli något av något efter det - halvslumrar.
Och jag anser inte att jag på något sätt är sjuk utan behöver antagligen den vilan.
 
Tja, zink brukar bara kollas på personer med vissa tarmsjukdomar som stör upptaget, och teorin om trötta binjurar brukar av läkare verksamma inom allmänna hälso- och sjukvården ses som tämligen kreativ och orealistisk. Kortisol är ju också ett väldigt svårtolkat värde.
De flesta brukar vara tveksamma till att ta prover med väldigt tveksamt (sett till vetenskap, alltså, och inte alternativa teorier) värde och ytterst tveksam relevans.

Vad tycker du vore en normal aktivitetsnivå?
Utöver det jag gör idag: orka motionera ponnyn på en ledig dag, lättare pass på ridbanan. Orka städa och tvätta under veckan, plocka ihop lite, typ orka plocka ur diskmaskinen eller vika tvätt, ingen storstädning. Orka byta sängkläder när jag känner för det, inte skjuta upp det i flera veckor. Typ ha så mycket ork att jag reagerar med "vad kul!" Om en kompis vill hänga i två timmar istället för spontant tänka: "orkar jag det?".
 
Jag är i grunden en aktiv människa. För mig är det inte i närheten av normalt.
Du är ju också en människa som har drivit dig själv så hårt att du blivit utmattad. Haft så svårt att lyssna på kroppens trötthetssignaler att du blivit utmattad.

Tänker du att du ska kunna vara lika altiv som innan utmattningen?

Det kanske är du som behöver ändra dinnuppfattning om vad som är normal aktivitet. Det har ju trots allt inte funkat så bra historiskt iom din utmattning.

En del människor klarar inte ens att återvända till sysselsättning efter utmattning. Att du orkar lite mindre än du skulle vilja kanske är rätt lindrigt?
 
Utöver det jag gör idag: orka motionera ponnyn på en ledig dag, lättare pass på ridbanan. Orka städa och tvätta under veckan, plocka ihop lite, typ orka plocka ur diskmaskinen eller vika tvätt, ingen storstädning. Orka byta sängkläder när jag känner för det, inte skjuta upp det i flera veckor. Typ ha så mycket ork att jag reagerar med "vad kul!" Om en kompis vill hänga i två timmar istället för spontant tänka: "orkar jag det?".
Man kan ju önska om mer ork men så funkar det ju inte. Vill du orka andra saker får du dra ner på ngt annat.
Jag hade aldrig orkat egen gård + två hästar.
 
Ja, det är faktiskt ganska normalt det du beskriver.
Aktiv tid 4-5 timmar, vila eller passivitet resten.
Ganska normalt för väldigt många människor.

Ganska konstig läkare som faktiskt lät dig ta zink och kortisol.
Hur kan det vara normalt att bara kunna vara aktiv 4-5 timmar/dygn? Det har jag aldrig någonsin hört någon säga tidigare, snarare att det är nästintill katastrof att inte orka med de mest basala som att göra mat till sig själv och ta hand om sitt hem på den nivån att slippa leva i misär utöver heltidsarbete. Om det hade varit det normala, hur kan det komma sig att de allra flesta jobbar heltid och att de flesta inte lever i misär?
 
Hur kan det vara normalt att bara kunna vara aktiv 4-5 timmar/dygn? Det har jag aldrig någonsin hört någon säga tidigare, snarare att det är nästintill katastrof att inte orka med de mest basala som att göra mat till sig själv och ta hand om sitt hem på den nivån att slippa leva i misär utöver heltidsarbete. Om det hade varit det normala, hur kan det komma sig att de allra flesta jobbar heltid och att de flesta inte lever i misär?
Jag skulle inte heller säga att det ärnormalt för alla, men det kan mkt väl vara normalt när man återhämtar sig från en utmattning.
 
Du är ju också en människa som har drivit dig själv så hårt att du blivit utmattad. Haft så svårt att lyssna på kroppens trötthetssignaler att du blivit utmattad.

Tänker du att du ska kunna vara lika altiv som innan utmattningen?

Det kanske är du som behöver ändra dinnuppfattning om vad som är normal aktivitet. Det har ju trots allt inte funkat så bra historiskt iom din utmattning.

En del människor klarar inte ens att återvända till sysselsättning efter utmattning. Att du orkar lite mindre än du skulle vilja kanske är rätt lindrigt?
Man kan ju bara jämföra med sig själv, jag orkade betydligt mer än det jag "önskar" innan. Jag har inte som mål att komma tillbaka 100%. Jag kanske siktar på 75%?
I en annan tråd skrev du dessutom att du jobbar extra dessutom utöver studierna?

Är din utbildning på 100% även om ni har mindre schemalagd tid?
Ja, den är 100%, men i verkligheten tar den kanske upp 50%? Det är bara veckan innan tenta som jag pluggar "på min fritid".
Jag jobbar nog i snitt 4h två-fyra gånger i månaden om man räknar det senaste halvåret. (Jag får lön "per tillfälle" och tjänar riktigt bra per timme).
 
Tja, zink brukar bara kollas på personer med vissa tarmsjukdomar som stör upptaget, och teorin om trötta binjurar brukar av läkare verksamma inom allmänna hälso- och sjukvården ses som tämligen kreativ och orealistisk. Kortisol är ju också ett väldigt svårtolkat värde.
De flesta brukar vara tveksamma till att ta prover med väldigt tveksamt (sett till vetenskap, alltså, och inte alternativa teorier) värde och ytterst tveksam relevans.

Vad tycker du vore en normal aktivitetsnivå?

ändring: jag ser mig som rätt "normal".
På vardagarna jobbar jag, kommer hem ca kl 1730.
Går ut i stallet, fixar stallet, går in och lägger mig i sängen med en bok och slocknar oftast vid 21. Går upp halv sex på morgonen.

På helgerna går jag upp halv sex på morgonen, ut och fixar foder och vatten och släpper ut hästar. In och latar mig, sedan ut och rider.
När jag tröttnat på att rida går jag in igen.
Om jag sätter mig och läser vid 16-17-tiden kan jag lätt somna ifrån boken eftersom jag varit rätt aktiv tidigare under dagen. Det brukar inte bli något av något efter det - halvslumrar.
Och jag anser inte att jag på något sätt är sjuk utan behöver antagligen den vilan.
Lågt morgonkortisol kompletteras med synacthen-test och är inte speciellt svårtolkat alls faktiskt.

Vissa VC tar bara TSH när de kollar sköldkörteln. Och det är ju inte ens ett hormon som produceras av sköldkörteln så det helt ensamt säger ju ingenting om sköldkörteln fungerar eller inte.

Framförallt inte som tex kortisolsvikt ger högre TSH. Sätter du in levaxin på en sådan person så är det nästan en dödsdom.

Jo, okunskapen är stor. Men det är inte så konstigt, hormoner är SVÅRT. Det dumma är att flera läkare inte har modet att erkänna att de helt enkelt inte kan det tillräckligt bra. Sen om det beror på stress, överbelastning eller hybris vet jag inte. Men okunskapen är stor hos vissa läkare. Dessa läkare är såklart de som märks mest, ingen blir ju medlem i en fb grupp för att de är symptomfria och mår bra i sin sjukdom ;)

Min första VC sa att kortisol inte behövde kollas, för det var så ovanligt att ha kortisolsvikt. Det är ju tur att jag bytte VC och hamnade hos en läkare som vågade ta provet, och sedan vågade ringa en mer kunnig kollega och beställa synacthen-test.
 
Hur kan det vara normalt att bara kunna vara aktiv 4-5 timmar/dygn? Det har jag aldrig någonsin hört någon säga tidigare, snarare att det är nästintill katastrof att inte orka med de mest basala som att göra mat till sig själv och ta hand om sitt hem på den nivån att slippa leva i misär utöver heltidsarbete. Om det hade varit det normala, hur kan det komma sig att de allra flesta jobbar heltid och att de flesta inte lever i misär?
Tack! Jag behövde höra att det inte är normalt, jag började nästan tvivla på mig själv ett tag.
 
Tja, zink brukar bara kollas på personer med vissa tarmsjukdomar som stör upptaget, och teorin om trötta binjurar brukar av läkare verksamma inom allmänna hälso- och sjukvården ses som tämligen kreativ och orealistisk. Kortisol är ju också ett väldigt svårtolkat värde.
De flesta brukar vara tveksamma till att ta prover med väldigt tveksamt (sett till vetenskap, alltså, och inte alternativa teorier) värde och ytterst tveksam relevans.

Vad tycker du vore en normal aktivitetsnivå?

ändring: jag ser mig som rätt "normal".
På vardagarna jobbar jag, kommer hem ca kl 1730.
Går ut i stallet, fixar stallet, går in och lägger mig i sängen med en bok och slocknar oftast vid 21. Går upp halv sex på morgonen.

På helgerna går jag upp halv sex på morgonen, ut och fixar foder och vatten och släpper ut hästar. In och latar mig, sedan ut och rider.
När jag tröttnat på att rida går jag in igen.
Om jag sätter mig och läser vid 16-17-tiden kan jag lätt somna ifrån boken eftersom jag varit rätt aktiv tidigare under dagen. Det brukar inte bli något av något efter det - halvslumrar.
Och jag anser inte att jag på något sätt är sjuk utan behöver antagligen den vilan.
Jag såg ditt tillägg nu. Hade jag jobbat till 17.30 så hade jag varit gråtfärdig av trötthet och inte orkat fixa stallet. Jag hade nog inte ens orkat ta av mig ytterkläderna. Jag hade lagt mig apatisk i soffan och inte orkat lyfta armen för att dricka ett glas vatten.

Lätt överdrift, men hyfsat nära sanningen.
 
Man kan ju bara jämföra med sig själv, jag orkade betydligt mer än det jag "önskar" innan. Jag har inte som mål att komma tillbaka 100%. Jag kanske siktar på 75%?

Ja, den är 100%, men i verkligheten tar den kanske upp 50%? Det är bara veckan innan tenta som jag pluggar "på min fritid".
Jag jobbar nog i snitt 4h två-fyra gånger i månaden om man räknar det senaste halvåret. (Jag får lön "per tillfälle" och tjänar riktigt bra per timme).
Det kan vara klokare att jämföra sig med andra ibland 😊

Så du spenderar ca 7 timmar på skola inkl restid några dagar i veckan?
Sen arbetar du några timmar varje eller varannan vecka i snitt?
Och inför tenta plugg utöver lektionstid?
Är på ngt sätt delaktig i gården?
Har du eget stall på gården eller hästarna inackorderade?
Skötsel av två hästar
Ridning en häst

I mina öron är det inte så himla lite.. Ja, många människor orkar mer men du måste ju sätta din aktivitetsnivå i relation till att du fortfarande återhämtar dig efter utmattningen.
 
Det kan vara klokare att jämföra sig med andra ibland 😊

Så du spenderar ca 7 timmar på skola inkl restid några dagar i veckan?
Sen arbetar du några timmar varje eller varannan vecka i snitt?
Och inför tenta plugg utöver lektionstid?
Är på ngt sätt delaktig i gården?
Har du eget stall på gården eller hästarna inackorderade?
Skötsel av två hästar
Ridning en häst

I mina öron är det inte så himla lite.. Ja, många människor orkar mer men du måste ju sätta din aktivitetsnivå i relation till att du fortfarande återhämtar dig efter utmattningen.
Varav restiden innebär att titta på serier i bussen, inte speciellt betungande. Men ja, det är fortfarande en aktivitet. Dock väldigt lågintensiv.

Tentaplugg typ två gånger per termin i en vecka, ska det innebära att jag måste vila exakt all annan tid resten av terminen?

Delaktig just nu, nej. Jag orkar inte! Jag är ytterst lite delaktig i att ta hand om huset över huvud taget.

Den ena hästen gör jag noll med. Klappar två minuter om dagen typ.

Jag har lösdrift som sköter sig själv. Packar fem höpåsar om dagen och mockar i tre minuter om dagen. Sambon mockar med traktorn, hämtar hö med traktorn.

Men jag rider den ena 5-6 dagar i veckan. För att tvinga mig ut i ljuset och röra på mig.

Men du får absolut tycka att det är en rimlig nivå, jag har varit väldigt tydlig med att jag inte tycker det. Och ja, jag har flera vänner som också varit utmattade och återhämtat sig betydligt bättre. Så jag kan jämföra med dom?
 
Hur kan det vara normalt att bara kunna vara aktiv 4-5 timmar/dygn? Det har jag aldrig någonsin hört någon säga tidigare, snarare att det är nästintill katastrof att inte orka med de mest basala som att göra mat till sig själv och ta hand om sitt hem på den nivån att slippa leva i misär utöver heltidsarbete. Om det hade varit det normala, hur kan det komma sig att de allra flesta jobbar heltid och att de flesta inte lever i misär?

Det kan vara normalt eftersom det rymmer väldigt stor variation i "normalspannet".
Att den beskrivning som givits är normal för väldigt många människor behöver ju inte betyda att det är lika för alla.
 
Varav restiden innebär att titta på serier i bussen, inte speciellt betungande. Men ja, det är fortfarande en aktivitet. Dock väldigt lågintensiv.

Tentaplugg typ två gånger per termin i en vecka, ska det innebära att jag måste vila exakt all annan tid resten av terminen?

Delaktig just nu, nej. Jag orkar inte! Jag är ytterst lite delaktig i att ta hand om huset över huvud taget.

Den ena hästen gör jag noll med. Klappar två minuter om dagen typ.

Jag har lösdrift som sköter sig själv. Packar fem höpåsar om dagen och mockar i tre minuter om dagen. Sambon mockar med traktorn, hämtar hö med traktorn.

Men jag rider den ena 5-6 dagar i veckan. För att tvinga mig ut i ljuset och röra på mig.

Men du får absolut tycka att det är en rimlig nivå, jag har varit väldigt tydlig med att jag inte tycker det. Och ja, jag har flera vänner som också varit utmattade och återhämtat sig betydligt bättre. Så jag kan jämföra med dom?

@MiniLi har skrivit ett antal väldigt kloka inlägg utifrån professionell kunskap. Du beskriver att du tagit prover, som utfallit normala, vilket innebär att det inte verkar finnas tecken till någon kroppslig sjukdom som orsak till din långvariga trötthet.
Jag tänker att du fått de bästa råd du kan få.
Även om du inte är nöjd med råden och svaren.
 
Det kan vara normalt eftersom det rymmer väldigt stor variation i "normalspannet".
Att den beskrivning som givits är normal för väldigt många människor behöver ju inte betyda att det är lika för alla.
Nu är ju normal arbetstid 8 timmar om dagen. Utöver det så är det rimligt att klara sin vardag med att laga mat, äta, sköta hygien, hålla någorlunda städat hemma. Kan man inte det så kan man inte betraktas som fullt frisk (och normal), oavsett orsaken (eller brist på orsak).
 
Nu är ju normal arbetstid 8 timmar om dagen. Utöver det så är det rimligt att klara sin vardag med att laga mat, äta, sköta hygien, hålla någorlunda städat hemma. Kan man inte det så kan man inte betraktas som fullt frisk (och normal), oavsett orsaken (eller brist på orsak).

Nja.
Det vill säga: man kan vara fullt frisk men ändå inte orka så mycket.
Det är ganska vanligt att inte laga mat varje dag, utan att på arbetsdagarna äta sådant som blivit kvar från annan matlagning.

Normalvariationen är stor.
Dessutom har ju TS en utmattning bakom sig, vilket sätter ner förmågan i varierande grad.
Det behöver inte ligga en kroppslig sjukdom bakom en lägre förmåga än tidigare.
Om resttillstånd efter utmattning ska ses som en sjukdom eller inte går ju förstås att diskutera.

Men poängen är igen att det är olika hur stor förmåga olika människor har.
Och en och samma människa kan ha olika stor ork beroende på aktivitet. Vissa arbetsuppgifter "tar" mer än andra för de allra flesta av oss.
 
Jag skulle inte heller säga att det ärnormalt för alla, men det kan mkt väl vara normalt när man återhämtar sig från en utmattning.
Fast då handlar det ju inte om att tröttheten/orken/aktivitetsnivån är normal, utan att det är ett symptom på (tidigare) utmattning. Vi kan ju knappast hävda att utmattning är ett normaltillstånd, det är väl minst lika mycket sjukdom som järnbrist eller fel på sköldkörteln eller annat. Att det är normalt med sån trötthet som symptom på den orsaken är ju en annan sak, det blir ju jätteskevt när så många hävdar att den nivån av trötthet och orkesbrist är normal, utan att påpeka att det hänger ihop med utmattningen? För så har inte jag tolkat majoriteten av de inläggen.

Sen är det en jäkla skillnad på att vara trött och att vara trött. Den trötthet @Unafraid beskriver faller knappast inom normalspannet för vila och återhämtning, vilket jag absolut vågar påstå som en som själv kräver extremt mycket vila och återhämtning i normalfallet, men också fått uppleva en helt ny nivå av trötthet, likt den TS beskriver - och det är stor skillnad på de två.
 
Fast då handlar det ju inte om att tröttheten/orken/aktivitetsnivån är normal, utan att det är ett symptom på (tidigare) utmattning. Vi kan ju knappast hävda att utmattning är ett normaltillstånd, det är väl minst lika mycket sjukdom som järnbrist eller fel på sköldkörteln eller annat. Att det är normalt med sån trötthet som symptom på den orsaken är ju en annan sak, det blir ju jätteskevt när så många hävdar att den nivån av trötthet och orkesbrist är normal, utan att påpeka att det hänger ihop med utmattningen? För så har inte jag tolkat majoriteten av de inläggen.

Sen är det en jäkla skillnad på att vara trött och att vara trött. Den trötthet @Unafraid beskriver faller knappast inom normalspannet för vila och återhämtning, vilket jag absolut vågar påstå som en som själv kräver extremt mycket vila och återhämtning i normalfallet, men också fått uppleva en helt ny nivå av trötthet, likt den TS beskriver - och det är stor skillnad på de två.

när blev "normalt för många människor" samma sak som "normalt för alla människor"?

tillägg som inte har specifikt med TS att göra.
Jag tror att det kan vara välgörande för väldigt många människor att fundera på vilken aktivitetsnivå som är rimlig att kräva/förvänta av sig själv.
Och kanske många gånger sänka ribban.
"Idag" förväntar sig väldigt många att orka väldigt mycket.

Jag tänker på mina föräldrar när jag växte upp.
Pappa hade mjölkkor så det var ju lite udda.
Mamma var lågstadielärare.
Hon åkte till jobbet, jobbade. Kom hem, lagade mat. förberedde nästa dag.
Tittade på TV-nyheterna, gick och lade sig.
Nästa dag, samma visa.
Städning skedde onsdag kväll.
Tvättmaskinen gick när någon var hemma.

Pappa gick upp tidigt, gick ut, gjorde lagårn. Hade en paus mitt på dagen under vissa årstider. Fodrade lunch.
Gjorde lagårn på kvällen, var nog klar vid åtta eller så.
Tittade på TV-nyheterna, gick och lade sig, sedan samma sak igen oavsett vardag eller helg.
Mellan lagårdspassen var han i skogen och högg ved på vintern; på sommaren var det höskörd eller spannmålsskörd, på våren vårbruk och på hösten höstbruk. Så han gjorde rätt långa dagar för det mesta.

Ingen av dem hade tid eller ork för någon hobby eller motion eller liknande.
Det var normalt på 1970- och -80talet.
 
  • Gilla
Reactions: tgd

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp