Tips på pensionat, kursgård eller liknande

Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det tillför när det gäller att försöka driva företag. Nu närmar sig hösten och jag behöver vara på topp - vilket jag inte är. Hade semester i september inbokad för att åka till Egypten att dyka, men den blir naturligtvis inte av.

Funderar nu på att ta en vecka ledigt och sätta mig på något pensionat eller dylikt och jobba med något av mina skrivprojekt, eftersom detta ger mig energi. Men vad finns det för lämpliga ställen i Uppsala med omnejd? Eftersom jag inte äger någon bil för tillfället och situationen är som den är vill jag inte resa iväg för långt. Jag vill inte flyga och tänker mig begränsat resande med tåg eller buss (1-2 timmar).

Det jag vill ha är:

- Lugn miljö, men inte för lugn. Att sitta själv i en stuga på landet kommer att ge mig total lappsjuka och då kan jag inte jobba. Absolut inte familjeinriktat! En anledning till att jag just nu har svårt att jobba hemma är att alla gårdens barn leker på grannens uteplats. Det är liv hela djävla tiden.
- Möjlighet att jobba, dvs bra wifi + vettig arbetsplats (skrivbord och stol räcker).
- Gärna trevliga miljöer med lite kulturhistoriskt intressanta grejor att titta på i närheten. Stad eller land - bägge funkar.
- Antingen tillgång till kök för egen matlagning, helpension eller visst restaurangutbud.
- Maxpris för 5 dagar-1 vecka ca 5000 kr.

Finns något som detta? Det bör det göra, men var? Fram med era bästa tips!
Nu är det ganska många år sedan .... men jag har bott på Gimo herrgård både privat och med jobbet. Går buss från Uppsala men är inte längre än att det går att cykla (5 mil).
Jag tycker att hela bruksmiljön är väldigt trevlig med fin park och gamla byggander. När jag var där med jobbet så gick vi på guidad visning av bruket, kanske ordnas det regelbundet (när det inte är corona?). Bra wifi utgår jag från att de har eftersom de sannolikt lever på konferenser (minns inte att det var ett problem för 10+ år sedan, men kraven är ju högre idag).
När jag var där hade de väldigt bra mat och intressanta viner (haft vinprovning också), men det kan jag inte lova att de fortfarande har.
Själva herrgården ger en väldigt lyxig men hemtrevlig känsla, perfekt för en riktig semester på hemmaplan.
 
@mamman - tack! Kollade upp Gimo igår då en av mina vänner föreslog det. Stället är ganska uppbokat när jag helst vill åka + ligger över mitt maxpris.

@bitta - tack! Checkade hemsidan och stället är främst ett konferenshotell skriver de, även om de tar enskilda bokningar också. Men det finns inga priser eller info anpassad för ensamresenärer på hemsidan så jag låter det vila där.
 
Liten uppdatering!

Supertack för alla förslag! Än har jag inte bokat något. Just nu är följande alternativ ledande:

Arholma (stuga)
+
Havsutsikt och direkt tillgång till havet
Fullt utrustat kök
Bra pris
-
Väldigt krånglig väg att ta sig dit med två olika bussar
Torrdass + duscha får an göra på vandrarhemmet en bit bort

Sigtuna, Sigtunastiftelsen
+
Enligt uppgift + bilder mycket trevlig miljö
Ligger hyfsat centralt i Sigtuna och nära vatten
Väl under budget
-
Uppbokat den aktuella perioden så det finns bara plats tre dagar.

Birgittasystrarnas gästhem, Vadstena (sic!)
+
Mycket fin kulturmiljö i staden att kolla på.
Möjlighet till halv- eller helpension
Förmodligen pris väl under budget (har inte fått kontakt ännu)
-
Oklart om det finns plats
3,5 timmar resväg med tåg
 
Vad tror du om Tällberg i Dalarna? Supertrevlig miljö enligt mig! Har dock bara åkt bil dit så vet inte hur lätt det är att ta sig dit kommunalt. Tar ca 2 h 50 min dit från Uppsala. Finns olika boenden, men jag verkligen älskar Åkeblads Hotel & Gästgiveri. Möjligen kan det dock ligga över den budget du vill ha.
 
@Myrten Hem till Gården i Västerås kan kanske vara något? Jag hittar dock inga priser alls. Men lugnt läge med 10 min på cykel till stan. De lånar ut cyklar och verkar ha restaurang på gården samtidigt som alla boenden har eget kök. https://hemtillgarden.se/ Skulle det behövas kan jag skjutsa från stationen till boendet, men jag misstänker att de kan lösa det också. :)
 
@Myrten Hem till Gården i Västerås kan kanske vara något? Jag hittar dock inga priser alls. Men lugnt läge med 10 min på cykel till stan. De lånar ut cyklar och verkar ha restaurang på gården samtidigt som alla boenden har eget kök. https://hemtillgarden.se/ Skulle det behövas kan jag skjutsa från stationen till boendet, men jag misstänker att de kan lösa det också. :)
Tack! Ska kolla!

Hela semestern är just nu i gungning eftersom jag lyckades vattenskada min laptop härom kvällen. Lämnade precis in den och förhoppningsvis går den att fixa. Annars får mina semesterpengar gå till en ny.
 
Tack! Ska kolla!

Hela semestern är just nu i gungning eftersom jag lyckades vattenskada min laptop härom kvällen. Lämnade precis in den och förhoppningsvis går den att fixa. Annars får mina semesterpengar gå till en ny.
Hoppas att datorn kryar på sig! :) Annars är som sagt Västerås trevligare än vad många tror. Beroende på vad man är intresserad av så finns det mycket att se och göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp