Tror ni på Donkens nya

I detta fallet är det ett amerikaniserat företagsnamn. Ordet bastard är inte särskilt vanligt i svenskan, speciellt inte idag. Ursprungligen är det ett fornfranskt låneord.
Fast kex är också ett låneord från början. Blev osäker så jag googlade och det har använts sedan 1600-talet i Sverige även om det inte längre är så vanligt i dag.

Korrekt borde ju då vara Bastard Hamburgare. Varför någon väljer ett så konstigt namn, oavsett språk, på en restaurang är dock för mig en gåta. Kanske för att skilja sig från mängden?
 
Fast kex är också ett låneord från början. Blev osäker så jag googlade och det har använts sedan 1600-talet i Sverige även om det inte längre är så vanligt i dag.

Korrekt borde ju då vara Bastard Hamburgare. Varför någon väljer ett så konstigt namn, oavsett språk, på en restaurang är dock för mig en gåta. Kanske för att skilja sig från mängden?

Hamburgare är väl iofs inte heller ett direkt ursvenskt ord ;)

Fan vad jobbigt! Tacka vet jag ursvenska maträtter som kåldolmar och svenska traditioner som jultomten!
 
Som norrlänning (och vegetarian) kan jag inte för mitt liv förstå att folk äter på McD överhuvudtaget :cool: Här är det Bastard Burgers som gäller, eller Max, om det ska vara "fulburgare". De där andra kan få experimentera bäst de vill med sina flottiga köttpuckar
Vaför gör man inga renburgare eller finns det på Max i norrland
 
Fast kåldolmar är väl inte heller svenskt ursprung på? Och inte jultomten heller? Vår ursprungstomte var ju inte en jultomte utan gårdstomten. ;)

IMG_8640.gif
 
Jag tycker Max är fräscht och fint men på riktigt, de har ju inte 100% kött i burgarna?!? Som Sibylla liksom och då är det nej tack. Ska jag gå till nån av kedjorna blir det BK.
 
Skulle gladeligen äta en Maxburgare med Mcd pommes
Hatar Max strips. Men som vi bor nu har vi typ minst 5 mil till både Max och Mcd så nu blir det Sibylla som gäller. Men bara den i närmsta orten, har provat andra Sibylla men de är inte alls lika goda som de "hemma"...

Burger King kommer inte på fråga (har nog 10 mil till närmsta) men smakar för mkt "gas" av dem.

Hellre stekbord än gas.

Men annars gillar jag lokala hak som Corner i Västervik tex. Men har några mil dit med...
 
Jag tycker faktiskt McD har blivit stadigt sämre sedan de började med hela den grejen att nuvarande kampanj alltid var någon sorts "lyxburgare", tror det startade med Jureskog som iofs var okej men sen gick det utför..

Saknar när alla burgare, även kampanjerna hade vanligt hamburgerbröd som de andra men annan topping. Nån som minns Myburger? Det var tider det. McChicken kom ju också tillbaka för nåt år sedan men tyvärr tog de ju inte tillbaka det viktigaste - den gamla dressingen, utan det är bara mcfeastdressing på den så det var ju värdelöst.

Avskyr för övrigt brioche och fattar inte för mitt liv varför det blivit så himla poppis på hamburgare, liksom jag vill inte ha BULLE med min hamburgare? bara flottigt och sött.
 
Jag ska egentligen inte uttala mig eftersom jag inte kommer ihåg när jag åt på McD senast. När jag får ett sug efter hamburgare är det BK som är min goto. Nu har jag inte varit där på tre år eller så tror jag. Men vad jag älskar och (och nu fick ett plötsligt sug efter) är McD äppelpaj. Små frasiga knyten med äpple och kanel :d
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 364
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 878
Senast: bollen__
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp