Trosskydd eller Läckageskydd

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Som trebarnsmamma med tre naturliga födslar kan jag väl erkänna att, trots mängder av kniiiip så är det inte helt lätt att hålla helt tätt vid kraftiga ansträngningar och andra underliga aktiviteter.

Always har rätt nyligen kommit med ett nytt läckageskydd, "Discreet", som ska vara särskilt för läckage. De kostar typ 2-3 gånger så mycket som vanliga trosskydd och jag har svårt att se att de är så mycket bättre?

Samma med Tena (osäker på stavningen), de är ju asdyra jämfört med vanliga bindor och jag undrar om de verkligen är så mycket mer speciella att de är värda att betala så mycket mer för?

Körde vanliga trosskydd när jag under en period inte höll tätt. Men för mig var det inte så mycket, mest enstaka droppar. Så det räckte gott. Sprang ändå på toa hela tiden så bytte ofta.

Som trebarnsmamma med tre naturliga födslar kan jag väl erkänna att, trots mängder av kniiiip så är det inte helt lätt att hålla helt tätt vid kraftiga ansträngningar och andra underliga aktiviteter.

Always har rätt nyligen kommit med ett nytt läckageskydd, "Discreet", som ska vara särskilt för läckage. De kostar typ 2-3 gånger så mycket som vanliga trosskydd och jag har svårt att se att de är så mycket bättre?

Samma med Tena (osäker på stavningen), de är ju asdyra jämfört med vanliga bindor och jag undrar om de verkligen är så mycket mer speciella att de är värda att betala så mycket mer för?
Operation?

Håller med! @Jamtland jag hade samma problem efter två graviditeter. Gjorde en TVT-operation eftersom jag trots så starka knipmuskler att jag typ kunde strypa en ål ändå inte höll tätt. Fullkomlig game changer, nu kan jag galoppera i tvåpunktssits utan olyckor.
För de som funderar på att genomföra just den här typen av operation är det viktigt att veta att TVT, eller slynga, är väldigt omdebaterat utomlands och att mörkertalet med kring de som får problem av slyngan i Sverige är stort behöver man fundera ordentligt kring vilken risker du din funderar på operationen är beredd att ta.

Vinsten om det blir lyckat är enorm, priset om det blir dåligt likaså. Just hur illa det går om operationen inte blir lyckad är något som svensk sjukvård har varit extremt dåliga på att informera om. I vissa länder är operation numera förbjuden för att man anser att risken för komplikationer är för hög för individen och möjligheten att rätta till det när det går fel är minimal.

SVT hade en serie med reportage om baksidan med operationen 2025.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...bas-av-smarta-efter-operation-mot-inkontinens

Jag har viss ansträngningsinkontinens och kommer inte att göra nån tvt-operation, på grund av den lilla risken för riktigt jobbiga komplikationer, men då känner jag mig inte heller så värst brydd och begränsad av mina läckage. Jag kommer säkert att göra andra mer eller mindre riskfyllda operationer senare i livet där det känns som att det är värt det utifrån vad jag kan vinna på det. Det måste ju varje person själv avgöra utifrån sin situation.

Men vad gäller frågan om trosskydd så tänker jag att man behöver ju inte ha nåt dyrare än vad som funkar för en själv. Vanliga mensskydd är inte gjorda för snabb vätska i lite större mängd, men räcker det för ens små läckage så räcker det ju. Jag tänker dock att det är bättre att ha ett skydd som är 150% säkert än att ha ett som är 95% säkert och vara orolig att det inte ska räcka till, och kanske gå på toa alldeles för ofta i strävan att ha konstant tom blåsa (det kan bli en ond cirkel av det med överaktiv blåsa som till slut inte klarar att hålla några större mängder). När jag har hosta t.ex. använder jag inkontinensskydd som är mycker rejälare än jag behöver för att det är en befrielse att slippa bekymra sig.

Menstrosor tycker jag annars är supersmidigt vid t.ex. träning om man inte vill köra engångsskydd.

För de som funderar på att genomföra just den här typen av operation är det viktigt att veta att TVT, eller slynga, är väldigt omdebaterat utomlands och att mörkertalet med kring de som får problem av slyngan i Sverige är stort behöver man fundera ordentligt kring vilken risker du din funderar på operationen är beredd att ta.

Vinsten om det blir lyckat är enorm, priset om det blir dåligt likaså. Just hur illa det går om operationen inte blir lyckad är något som svensk sjukvård har varit extremt dåliga på att informera om. I vissa länder är operation numera förbjuden för att man anser att risken för komplikationer är för hög för individen och möjligheten att rätta till det när det går fel är minimal.

SVT hade en serie med reportage om baksidan med operationen 2025.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...bas-av-smarta-efter-operation-mot-inkontinens
Jag har en släkting som fick rejäla problem efter operationen. Har man inga stora problem tror jag tyvärr det är bättre att lösa på annat sätt.

Jag har ingen egen erfarenhet. Det jag har uppfattat om skillnaden mellan de skydd som är för urin och de som är för flytningar och mens. Är att de är olika bra på att hålla borta lukten.
De som jag förstår av tråden är dyra ska vara bättre på att dölja urin lukten.
Antar att om då inte läcker mycket och kan byta ofta, kan klara sig lika bra med dom billigare.

Tena är skönare och skapar mycket sällan irritation, enligt mitt underliv. Tenas produkter är också gjorda för inkontinens, inte menstruation. Det går att bli förskriven inkontinensprodukter genom distriktssköterskan.

Tipsar om att hitta en sjukgymnast med bäckenbottenutbildning. Vilken game changer! Hon kunde hitta små men viktiga detaljer som andra inte hade kunskap om. Hon hade även kunnat skicka mig med rätt beslutsunderlag till läkaren, om det hade behövts.

Knipa kan jag. För mig är det snarare avslappning och avspänning som är det svåra, speciellt när det kommer till de riktigt djupa musklerna. En konstant stark och spänd muskel kan inte funka optimalt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka