Trotsig 6-åring?

oj vad svar, ska försöka utveckla lite hur det går för oss.
Dels så är han helt underbar, tycker han gör framsteg varje dag och vi busar på många olika sätt. Dels provar vi nu med perellis 7 games för att se hur han svarar på det.

Vi var ute och red igår och det är inga större problem med en kompis som drar. Upplever att han ändå är positiv till att gå ut i skogen på äventyr. Även om han inte vill galoppera. Galoppen går bra hemåt, men om kompisen springer om honom eller om man hejjar på (positivt) så saktar han av. Funderar om han då blir osäker... :crazy: Försöker testa lite olika för att se vad han svarar på. Har även provat med att ge godis efter olika komandon, han är väldigt matglad :D Det funkar sålänge han direkt får belöningen.

Det jag funderar på är att förra ägaren blev rädd för honom och inte vågade rida. Dels för att han sparkade bakut och för att hon var nybörjare. Så vet inte om han kan ha satt i system att göra så för att slippa galoppera? Gör hästar det?

Att tillägga är också att han tjorvar mycket i början men att han ger med sig efter en stund.
Han är inte så utbildad men vet vad svänga, framåt, fattning osv är.
Jo, juste. Han har även lärt sig att flytta sig från pallen för då kommer inte ryttare upp. Så återigen får man diskutera med honom... :meh: Är tålamod en Tinker-ägares bästa vän?

Du har fått många bra svar. Jag säger som övriga: en sexårig tinker är inte helt färdig i kroppen. Galopp på ridbanan är jobbigt, att den sparkar bakut i fattningen är säkert ”jag försöker göra rätt men det är SVÅRT”. Jag skulle galoppera mer ute och mindre på banan ett tag.

Att den flyttar sig från pallen kan förstås vara en olat men av det du beskrivit är det nog det jag mest skulle hålla lite koll på. Jag hade en häst (också ungt kallblod) som gjorde så och det var smärtrelaterat.

Trotstanken tycker jag du ska släppa helt. Ge det tid och rid för en tränare som förstår er båda.
 
Uppdatering..
nu har vi haft vår kära odåga i 10 månader och vilken läroperiod det varit för mig som är van med ”färdiga” halvblod.

Jag har fått vrida och vända på allt jag kan om hästar för att hitta knep för att få med mig Tinkern på tåget. Nu har jag iaf hans förtroende och han kommer direkt i hagen och undrar om vi ska leka eller göra några tricks. Han älskar att leka kurragömma 😂 han har även förstått att man får godis om man backar och inte går över människor. Han har efter mycket lek och lärakännaövningar aldrig sparkat mot oss igen, tror han förstått att vi är hans kompisar (men att vi är jobbiga ibland och kräver saker). Så longering funkar men ibland tvärstannar han och tänker inte gå framåt.

Så många framsteg men en del saker går åt fel håll 😑 speciellt ang ridningen.
I skritt är inget problematiskt. Han går jättefint, jobbar på, gör fina volter, backar osv.
men sen ber vi om lite trav och då tvärstannar han och tänker inte gå en millimeter. Vi har provat med att be honom försiktigt, sen öka trycket lite successivt. Men han står still oavsett. Enda sättet är tyvärr att någon från marken viftar lite med longerpiska bakom honom. Då kommer han fram i trav och kan trava i en evighet utan några som helst problem... men efter avsaktning till skritt så börjar det om igen om vi ber om trav. 🥵
Vi överöser honom med beröm när han gör rätt och försöker göra det kul för honom. Men icke..
Jag tror att han absolut vet att det är trav vi vill ha av honom men att han helt enkelt tycker det är jobbigt/tråkigt och därmed gör allt för att komma undan. Det är ingen korkad häst detta, han lär sig blixtsnabbt och ibland undrar jag om han egentligen är en hund..
galopp är inte ens att tänka på för tillfället.
Tips/råd på sätt att träna?

juste.. nu står han still vid uppsittning men vägrar istället gå ur boxen 😂🥵
 
Uppdatering..
nu har vi haft vår kära odåga i 10 månader och vilken läroperiod det varit för mig som är van med ”färdiga” halvblod.

Jag har fått vrida och vända på allt jag kan om hästar för att hitta knep för att få med mig Tinkern på tåget. Nu har jag iaf hans förtroende och han kommer direkt i hagen och undrar om vi ska leka eller göra några tricks. Han älskar att leka kurragömma 😂 han har även förstått att man får godis om man backar och inte går över människor. Han har efter mycket lek och lärakännaövningar aldrig sparkat mot oss igen, tror han förstått att vi är hans kompisar (men att vi är jobbiga ibland och kräver saker). Så longering funkar men ibland tvärstannar han och tänker inte gå framåt.

Så många framsteg men en del saker går åt fel håll 😑 speciellt ang ridningen.
I skritt är inget problematiskt. Han går jättefint, jobbar på, gör fina volter, backar osv.
men sen ber vi om lite trav och då tvärstannar han och tänker inte gå en millimeter. Vi har provat med att be honom försiktigt, sen öka trycket lite successivt. Men han står still oavsett. Enda sättet är tyvärr att någon från marken viftar lite med longerpiska bakom honom. Då kommer han fram i trav och kan trava i en evighet utan några som helst problem... men efter avsaktning till skritt så börjar det om igen om vi ber om trav. 🥵
Vi överöser honom med beröm när han gör rätt och försöker göra det kul för honom. Men icke..
Jag tror att han absolut vet att det är trav vi vill ha av honom men att han helt enkelt tycker det är jobbigt/tråkigt och därmed gör allt för att komma undan. Det är ingen korkad häst detta, han lär sig blixtsnabbt och ibland undrar jag om han egentligen är en hund..
galopp är inte ens att tänka på för tillfället.
Tips/råd på sätt att träna?

juste.. nu står han still vid uppsittning men vägrar istället gå ur boxen 😂🥵

Positiv förstärkning! Lär honom vad klickern betyder och klicka + ge godis för minsta antydan till trav. Så kan man jobba upp längden på traven sen. Funkade på min ”frysa fast”-ponny.
Finns en tråd om det på forumet och även tex ”relationsbaserad hästträning” på fb.
 
Uppdatering..
nu har vi haft vår kära odåga i 10 månader och vilken läroperiod det varit för mig som är van med ”färdiga” halvblod.

Jag har fått vrida och vända på allt jag kan om hästar för att hitta knep för att få med mig Tinkern på tåget. Nu har jag iaf hans förtroende och han kommer direkt i hagen och undrar om vi ska leka eller göra några tricks. Han älskar att leka kurragömma 😂 han har även förstått att man får godis om man backar och inte går över människor. Han har efter mycket lek och lärakännaövningar aldrig sparkat mot oss igen, tror han förstått att vi är hans kompisar (men att vi är jobbiga ibland och kräver saker). Så longering funkar men ibland tvärstannar han och tänker inte gå framåt.

Så många framsteg men en del saker går åt fel håll 😑 speciellt ang ridningen.
I skritt är inget problematiskt. Han går jättefint, jobbar på, gör fina volter, backar osv.
men sen ber vi om lite trav och då tvärstannar han och tänker inte gå en millimeter. Vi har provat med att be honom försiktigt, sen öka trycket lite successivt. Men han står still oavsett. Enda sättet är tyvärr att någon från marken viftar lite med longerpiska bakom honom. Då kommer han fram i trav och kan trava i en evighet utan några som helst problem... men efter avsaktning till skritt så börjar det om igen om vi ber om trav. 🥵
Vi överöser honom med beröm när han gör rätt och försöker göra det kul för honom. Men icke..
Jag tror att han absolut vet att det är trav vi vill ha av honom men att han helt enkelt tycker det är jobbigt/tråkigt och därmed gör allt för att komma undan. Det är ingen korkad häst detta, han lär sig blixtsnabbt och ibland undrar jag om han egentligen är en hund..
galopp är inte ens att tänka på för tillfället.
Tips/råd på sätt att träna?

juste.. nu står han still vid uppsittning men vägrar istället gå ur boxen 😂🥵
Prova att hålla i en längre pisk när du rider?
Min unghäst kan också frysa fast och henne har jag börjat rida med körpisk. Då kan jag vifta i luften med pisken och få samma effekt som om någon gick bakom med pisk 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 633
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Equilina
·
Träning Nu behöver jag alla tips man kan få. Har ett 7årigt sto efter Akribori som är 7år,sent inriden som 4åring men har ej hållits igång...
Svar
15
· Visningar
2 385
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 711
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp