Trött 2.5åring

taccotad

Trådstartare
Vår son har alltid haft väldigt litet sömnbehov, krånglat jättemkt med sovande mm. MEN, för ca 2 månader sen blev han storebror och då vände det totalt. Han sov helt plötsligt hela nätter (19-06) + att han vill sova mitt på dagen (vilket han inte gjort sen han var ungefär 1 år).
Nu vill han allt oftare sova en stund mitt på dagen och det känns så konstigt tycker jag. De flesta 2.5åringar har väl slutat med vila på dagen medans vår son BÖRJAR med det nu...

Idag vaknade han vid 6 och när klockan var 11 la han sig i soffan och somnade... Börjar fundera på om det är normalt eller om han mår dåligt.

Hur har era gjort?

Sv: Trött 2.5åring

Hmm jag spånar lite bara.

Skulle det kunna vara så att det även är "jobbigt" för honom att ha blivit med ny liten bäbis. En del saker i hans liv ser kanske annorlunda ut nu än mot förrut. Tex borde det hända ganska mycket i sinnet när man ska dela mamma och pappa med ett nytt syskon.
Kan han kanske vilja bli "liten" han med igen? Sova middag gör ju bäbisen, då vill han med.

Stressa inte upp dig men ta ett snack med BVC nästa gång du är där med lillsyskonet och lyssna om det är normalt. Alternativt kan ni ju ta med honom för en hälsokontroll. Kolla lite blodvärden och blodtryck och vita blodkroppar.

Hoppas allt går bra!
Mvh
Miks

Ja det är så vi med tänkt faktiskt! Det här med att bli storebror har han tagit jättebra. Ingen avundsjuka och han har verkligen blivit en "riktig" storebror som hjälper till och pysslar med den lille. Självklart har vi helt ensamtid med enbart 2.5åringen så inte allt ska kretsa kring den lille.
Ja jag hade tänkt ta upp det på bvc nu i onsdags när vi var där men det var inte den ordinarie sköterskan så jag brydde mig inte om det.

Han äter bra, går upp i vikt, är pigg och glad i övrigt. Bara det att han verkar ha större sömnbehov.

Det låter som om han tar sitt jobb som storebror på allvar!
Det blir man trött utav.
Min son var ungefär likadan, han började också sova bättre när lillasyster väl var född, han blev "stor" och kände ansvar men kunde också slappna av på ett helt annat sätt.

(Min son var extremt överaktiv sina första år, han sov aldrig mer än en timme åt gången på natten och högst en halvtimme på dagen som nyfödd.
När han var tre månader sov han inte på dagen alls längre. När lillasyster kom blev han lugnare, fick ro och kunde gosa mer än han hade gjort som riktigt liten. Han var 22 månader när lillasyster föddes)

Så länge han verkar må bra på andra sätt hade jag också gjort som du tänkt göra.

Mina har alltid sovit som stockar.

Men jag tror att du har ett barn med ett mycket stort behov av intellektuell stimulans.
Och nu har han fått det så nu kan han sova.

Och det är väl bra?

Ni anar inte hur glad jag blir över era svar! Jo jag har också funderat just på det där med att han behöver intellektuell stimulans. SJÄLVKLART är jag jätteglad att han sover, herregud som vi kämpat med detta. Gjort allt möjligt för att trötta ut honom men inget har hjälpt...
Han tar sin roll som storebror på VÄLDIGT stor allvar, absolut! Han är jätteduktig på alla sätt och vis.

Fysisk aktivitet har alltid varit viktigt för honom och vi har tillbringat timvis utomhus och han har verkligen sprungit och gjort av med otroligt mkt energi men det har inte hjälpt. Däremot har han inte förrän nu haft ro att sitta ner och så man kan läsa en bok för honom eller göra annat som kräver att man måste vara stilla.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 194
Senast: Amha
·
Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2
Svar
28
· Visningar
453
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka