Trött på bete

Bukefalos 30 år!

matson

Trådstartare
Hej.

Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så släppte vi in han i box han åt upp sin masch och hö men ställde sig o sov. Han är alla gånger trött men jag är en höns mamma som tror att han är sjuk.

Vad tror ni?

Hej.

Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så släppte vi in han i box han åt upp sin masch och hö men ställde sig o sov. Han är alla gånger trött men jag är en höns mamma som tror att han är sjuk.

Vad tror ni?
Han är trött. Vissa fungerar på lösdrift, andra har svårt att slappna av och trivs bättre på box.

Hej.

Vad tror ni?
Han är trött, dom flesta hästar blir trötta första tiden på bete när dom inte är vana vid att gå ute hela tiden. Han hittar snart sina nya rutiner.

Hej.

Vad tror ni?
Jag tänker också att det är övergående men självklart behöver du granska hur din häst trivs på betet. Finns det möjlighet för vila, har den kompis osv. Överlag så mår de flesta hästar bättre av den möjlighet till rörelse över hela dygnet. Hästar sover mellan 3-5 timmar per dygn och det är uppdelat på flera tidsperioder. Får hästen välja så lägger hästen den mesta vila tiden på förmiddagen. Det finns idag otaliga studier som stödjer en mer lösdrift hållande hästhållning. Men det är ändå ett jobb att som ägare vara responsiv och läsa av varje individ.

Jag tänker också att det är övergående men självklart behöver du granska hur din häst trivs på betet. Finns det möjlighet för vila, har den kompis osv. Överlag så mår de flesta hästar bättre av den möjlighet till rörelse över hela dygnet. Hästar sover mellan 3-5 timmar per dygn och det är uppdelat på flera tidsperioder. Får hästen välja så lägger hästen den mesta vila tiden på förmiddagen. Det finns idag otaliga studier som stödjer en mer lösdrift hållande hästhållning. Men det är ändå ett jobb att som ägare vara responsiv och läsa av varje individ.
Han har massor av kompisar, oftast så vilar dom på morgonen/fm. Vi märkte en markant trött ponny igår annars så äter han, dricker mm.

Mina blir slöa i början av att äta gräs också innan det har vant kroppen ordentligt. Nu har det haft och pilla med sedan snön försvann men det är inte riktigt samma sak som att beta rejält med gräs 😅

Hej.

Vad tror ni?
Vande ni in ponnyn på gräs innan ni släppte på bete?

Troligen är han väl bara trött, men en ponny skulle jag inte släppa utan invänjning.

Vande ni in ponnyn på gräs innan ni släppte på bete?

Troligen är han väl bara trött, men en ponny skulle jag inte släppa utan invänjning.
Ja absolut han går i en sååå stor hage så när gräset växter så flyttar dom på sig dit från typ mars fram tills nu när vi släppte på bete.

Liknande trådar

• Fång
  • Gasig häst
  • R
    Hosta och snorig häst?
  • Hur gör man nu?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross