Trumpen satte käppar i hjulet - vad ska man ha för bil nu?

Bukefalos 30 år!

Centuriom

Trådstartare
Min bil sjunger på sista versen. Har läst alla dragbilstrådar men kan inte bestämma mig.

Hade bestämt mig för en snål bensinare, mest för att jag inte har råd med elbil. Sen fick Trumpen den briljanta iden att attackera Iran.

Med elbil stressar tanken på att batteriet kan skadas eller bara över tid tappa effekt och så blir en dyr bil värdelös.

Är orolig att om sundet förblir stängt kommer oljepriserna skjuta i höjden och då kommer värdet på diesel/bensinbilarna rasa.

Kör 6-7 mil per dag, vill ha fyrhjulsdrift och att bilen ska kunna dra 1 häst i snömodd och isgata utan att oroa mig om kraften. B körkort men kan tänka mig att ta BE.

Vill ha ett så problemfritt bilägande och budget är 200-250k.

Vad ska jag köpa? Leasing blir för dyrt med 5-6k i månaden för de mil jag kör + fyrhjulsdift och dragkrok.

Hade landat på Toyota RAV4 men även över 200k prisklassen har de gått långt.

Tiguanen verkar ha problem för vissa årsmodeller? Subaru dyra delar. En subaru XV hade annars varit intressant.

Skoda Karoq?

Hade ni väntat till hösten och hoppats att bilen håller ihop. Har inget lån kvar men kamrem kommer behöva bytas igen och vet inte hur många mil mer jag kan få ut av den. Jag vågar inte dra med den, klen motor.

Send help please... avskyr allt med bilköp och blev så lurad sist av bilhandlaren att hela iden att köpa bil ger mig ångest.

Volvo. Jag har en v70 nu men innan hade jag v60. Helt fantastisk att dra med. Ska nog sälja min v70 och skaffa en v60 igen då v70 är lite för stort för mig.
Båda de bilarna har awd, 5 cylindrig motor (man ska akta sig för 4 cylindrig VEA-motor), diesel. De bara tuffar på. I alla väder. Alla väglag. Min v60 sålde jag pga den gått så långt och jag kör mycket.
Min v70 har gått 15300 mil, lite äldre modell men väldigt fin. Även prestandahöjd till 215 hk tror jag. Hade 215 hk i v60 också.
Allt under 160 hk är så segt här, speciellt i backar.
Så rekommenderar Volvo.

Skulle testa en Toyota Raw, men handlaren sa faktiskt ”är du van vid Volvo och den dieselmotorn du har, så kommer du inte gilla Toyotan. Volvon spelar i en helt annan liga”. Och då var det en Toyota handlare.
Kolla också växellådan i Raw, har läst mycket om problem i den, speciellt som dragbil.

Tack!

Hur tänker du kring dieselpriset? 26-27 kr/l var inte so roligt om man nu bortser från miljöaspekten 😬

Har ägt Volvo innan, en v70 diesel som jag älskade och sen ett annat måndagexemplar till diesel.

Vilka årsmodeller? Volvo är lite som Toyota andrahandsvärdet är högt och de i budgeten har gått långt. Har insett att det är dyrt att byta kamrem och partikelfilter, vid 20 k mil börjar det ena och andra gå sönder. Kör 2k mil per år så vill inte behöva byta bil för ofta.

Hört samma kring Rav:en att det slits fort vid drag.

Hur är Nissan, Kia etc?
Är 215 hk en bra utgångspunkt oavsett eller för Volvo? Kan inget, tänkte i min enfald stor bil, hög dragvikt på b-körkort, diesel = stark
Så fel jag hade 😅

Min bil sjunger på sista versen. Har läst alla dragbilstrådar men kan inte bestämma mig.

Hade bestämt mig för en snål bensinare, mest för att jag inte har råd med elbil. Sen fick Trumpen den briljanta iden att attackera Iran.

Med elbil stressar tanken på att batteriet kan skadas eller bara över tid tappa effekt och så blir en dyr bil värdelös.

Är orolig att om sundet förblir stängt kommer oljepriserna skjuta i höjden och då kommer värdet på diesel/bensinbilarna rasa.

Kör 6-7 mil per dag, vill ha fyrhjulsdrift och att bilen ska kunna dra 1 häst i snömodd och isgata utan att oroa mig om kraften. B körkort men kan tänka mig att ta BE.

Vad ska jag köpa? Leasing blir för dyrt med 5-6k i månaden för de mil jag kör + fyrhjulsdift och dragkrok.

Tiguanen verkar ha problem för vissa årsmodeller? Subaru dyra delar. En subaru XV hade annars varit intressant.

Skoda Karoq?

Hade ni väntat till hösten och hoppats att bilen håller ihop. Har inget lån kvar men kamrem kommer behöva bytas igen och vet inte hur många mil mer jag kan få ut av den. Jag vågar inte dra med den, klen motor.

Send help please... avskyr allt med bilköp och blev så lurad sist av bilhandlaren att hela iden att köpa bil ger mig ångest.
Honda CR-V är toppenbilar.

Skoda Karoq?

Slår ett slag för BMW X-serien. X1an är rätt lik Tiguanen men betydligt roligare att köra. Och får dra rätt bra på större körkort.

Tack!

Hur tänker du kring dieselpriset? 26-27 kr/l var inte so roligt om man nu bortser från miljöaspekten 😬

Har ägt Volvo innan, en v70 diesel som jag älskade och sen ett annat måndagexemplar till diesel.

Vilka årsmodeller? Volvo är lite som Toyota andrahandsvärdet är högt och de i budgeten har gått långt. Har insett att det är dyrt att byta kamrem och partikelfilter, vid 20 k mil börjar det ena och andra gå sönder. Kör 2k mil per år så vill inte behöva byta bil för ofta.

Hur är Nissan, Kia etc?
Är 215 hk en bra utgångspunkt oavsett eller för Volvo? Kan inget, tänkte i min enfald stor bil, hög dragvikt på b-körkort, diesel = stark
Så fel jag hade 😅
Jag kör diesel och kör runt 200 mil i månaden för att ta mig till och från jobbet. 5 kronor högre diesel ger en kostnad på 500 kronor, det är tråkigt pengar, men inget jag tänker jättemycket på.

Slår ett slag för BMW X-serien. X1an är rätt lik Tiguanen men betydligt roligare att köra. Och får dra rätt bra på större körkort.
Tycker du x1 motsvarar Tiguan mer än x3?
Jag har funderat på att byta nu och då tittat på just X3 och även Audi Q5 men x1 får ju inte dra mer än 2 ton jämfört med Tiguan som ligger på 2300-2500?

Tycker du x1 motsvarar Tiguan mer än x3?
Jag har funderat på att byta nu och då tittat på just X3 och även Audi Q5 men x1 får ju inte dra mer än 2 ton jämfört med Tiguan som ligger på 2300-2500?
Jag tycker nog X1 motsvarar mer i storlek och pris. Men X3 kanske i drag om man tittar på diesel. Tror det skiljer en del i årsmodellerna också. Jag har aldrig behövt så mycket drag som 2300 utan klarar mig bra på 2000 kg (egentligen mindre än så just nu).

Oj så mycket pengar att lägga på en bil.
Hur många mil tänker du att du skall åka med den bilen totalt och vad gör du med den sedan?

Vi har precis reparerat en Volvo XC 70 för ungefär 150 000:-.
Ny motor och en hel del annat.
Vi räknar med att köra minst 20 000 mil med den bilen.
(Ja det är litet galet, men det var den perfekta bilen f.ö.)

Vi har en till, äldre, de hette V70 XC då.
Den har gått 55 000 mil nu och skall få en spolning av växellådan och litet rostlagning i en framskärm.
Sedan så kör vi vidare mot 60 000 mil.

I övrigt så åker vi i bensinsnåla bilar för mellan 10 000:- kr och 15 000:- kr.
Oftast så behöver vi ju inte dra något släp.

När vi räknade på det så var det bäst ekonomi så.
Man får mycket bensin för mellanskillnaden i pris.

När jag fortfarande veckopendlade till jobb så körde jag mer än 4 000 mil/år och min sambo ungefär lika mycket.
Vi åker betydligt mindre nu och jag sparar till en elbil.

Men i dag är det en billig och liten bensinsnål bil till vardags och en äldre och litet törstig bil att dra med.
Tack vare att det är 2 bilar så blir det ingen katastrof när någon av dem behöver stå på verkstaden ett tag.

Tack!

Hur är Nissan, Kia etc?
Så fel jag hade 😅
En dieselbil drar mindre än en bensinbil av samma kaliber. Jag räknade på det när jag själv stod och funderade. Även om dieselpriset är 6 kr dyrare/liter så var det mer ekonomiskt med diesel. På sikt givetvis, vid pumpen känner man annorlunda såklart.

Dessutom har diesel högre vrid, mycket bra vid skäpkörning. Och jag har hört att de är driftsäkrare också. Men inte kollat upp om det stämmer.

Kan verkligen rekommendera V60. Men de är lite dyrare såklart.

Oj så mycket pengar att lägga på en bil.
Hur många mil tänker du att du skall åka med den bilen totalt och vad gör du med den sedan?

Vi har precis reparerat en Volvo XC 70 för ungefär 150 000:-.
Ny motor och en hel del annat.
Vi räknar med att köra minst 20 000 mil med den bilen.
(Ja det är litet galet, men det var den perfekta bilen f.ö.)

Vi har en till, äldre, de hette V70 XC då.
Den har gått 55 000 mil nu och skall få en spolning av växellådan och litet rostlagning i en framskärm.
Sedan så kör vi vidare mot 60 000 mil.

I övrigt så åker vi i bensinsnåla bilar för mellan 10 000:- kr och 15 000:- kr.
Oftast så behöver vi ju inte dra något släp.

När vi räknade på det så var det bäst ekonomi så.
Man får mycket bensin för mellanskillnaden i pris.

När jag fortfarande veckopendlade till jobb så körde jag mer än 4 000 mil/år och min sambo ungefär lika mycket.
Vi åker betydligt mindre nu och jag sparar till en elbil.

Men i dag är det en billig och liten bensinsnål bil till vardags och en äldre och litet törstig bil att dra med.
Tack vare att det är 2 bilar så blir det ingen katastrof när någon av dem behöver stå på verkstaden ett tag.
Jag hade gärna lagt betydligt mindre, men efter att ha köpt en äldre bil för knappt under 100k och 18k mil och tillbringat 3 år med att laga den för inte oansenliga summor. Nu ska jag betala sköna 15,000 i lösensumma för att få ut bilen ur verkstaden 😅 Vågar inte köra den längre ut i landet än min vanliga pendlarsträcka, för litar 0 på driftsäkerheten. Får pulshöjning över varje nytt klonk och skrap som uppkommer... efter det känner vill jag ha en nyare bil, inget äldre än 2016, mindre än 12k mil på mätarn för jag kör mycket och vill inte byta bil efter 2-3 år.

Det är svårt att hitta bil för under 200k med de kraven och bor i Stockholm, måste köpa från bilhandlare för jag kan 0 om bilar och då finns i alla fall konsumentköplagen som trygghet. Kan inte ha två bilar för bor i lägenhet och har bara 1 parkering. Kan byta däck, bilbatteri och lampor men det är då långt mina skruvarkunskaper tar mig.

Tror knappt jag sett en bil hos en bilhandlare i Stockholm för under 50k och särskilt inte om vi pratar något med AWD och i storlek som kan dra ett hästsläp.

Köpte min första bil Volvo v70 för 15 år sedan för 20k och älskade den. RIP Pärlan ❤️

Jag gillar att köra BMW, de få gånger jag fått möjlighet, men har valt bort både BMW och Audi för dyrare delar och försäkring. Synd för jag gillar egentligen bilar med fräs och sportig look. Jag har dock insett att med mina krav samt prioritet på låg driftkostnad, att jag får köra lite mer svenssonburkar

Köpte min första bil Volvo v70 för 15 år sedan för 20k och älskade den. RIP Pärlan ❤️
Det komplicerar saken att bara kunna ha en bil.
Då måste den ju fungera hela tiden.

En nyckel till att vi kan ha dessa gamla bilar är en bra relation till våra bilverkstäder.
Vi rådgör också med dessa innan vi köper en "ny" bil.
En verkstad tycker att Peugeot är helt okej att ha, för de går att laga.
En annan vill helst bara skruva Volvo.

Volvon som nu har gått 55 000 mil kostade 18 000:- kr vid 30 000 mil och den som är lagad för 150 papp kostade 34 000:- kr 3 000 mil före reparationen.
En Nissan Micra kostade 15 000:- kr.

VI känner att det är enklare att köpa något billigare och hoppas på att bilen fungerar bra i många mil.
För att om den går sönder kunna lägga pengar på att laga den till det skick vi vill ha.
Det har givit oss de mest driftsäkra bilarna.
Våra verkstäder förstår instruktionen "bilen måste fungera i alla lägen".
Så de har levererat den funktionen.
Och det sparar verkligen på oss som människor att göra så.
De fattar liksom att klonk, skrap och rassel sliter på oss.

Jag gillar att köra BMW, de få gånger jag fått möjlighet, men har valt bort både BMW och Audi för dyrare delar och försäkring. Synd för jag gillar egentligen bilar med fräs och sportig look. Jag har dock insett att med mina krav samt prioritet på låg driftkostnad, att jag får köra lite mer svenssonburkar
Tycker dock inte det skiljer så mycket i varken försäkring eller delar, eller i hur ofta de behöver repareras. För mig är känslan att köra BMW värd en del. Provkörde en Tiguan och dog lite inombords över hur fruktansvärt tråkig den var 😜

Tycker dock inte det skiljer så mycket i varken försäkring eller delar, eller i hur ofta de behöver repareras. För mig är känslan att köra BMW värd en del. Provkörde en Tiguan och dog lite inombords över hur fruktansvärt tråkig den var 😜
Jag är böjd att hålla med men idag är min största sport att se hur låg förbrukning jag kan ha kontra hur snabbt den accar. :D

@Centuriom - Passaten var roligare än Tiguanen om du i likhet med Bubbla vill ha kul också. :)

Jag hade kollat på Volvo, inte världens roligaste bilar men säkra och stabila.

Köpte själv en för några månader sedan och är supernöjd med den!
Dock en gammal eftersom jag inte vill ha lån och är tillsammans med en skicklig diagnostekniker som kan laga i princip allt.
Billiga delar, lättskruvat och driftsäker, mycket bra 😁

Bensin eller diesel beror på hur långa sträckor du kör.
Jag kör alldeles för korta sträckor för att en diesel ska må bra i längden så det fick bli bensin.

Tack!

Hur är Nissan, Kia etc?
Så fel jag hade 😅
Nä det är inte kul. Men jag tror inte på elbilens framtid och hybrid är ”mer skit som kan gå sönder”. Bor du i Skåne kan du kolla på min om du är sugen, den är från 2013, serverad korrekt, besiktigad, bytt bromsar och kylare, kamrem bytt förra året.
Min v60 var från 2012. Bara slitage-delar som jag bytte, körde 12000 mil på typ 5-6 år. Såldes när den gått närmare 29 000 mil, funkar utmärkt till ny ägare.

Jag kollade Kia också när jag skulle byta, viss del Nissan och lite Skoda. Men jag hamnade på Volvo igen. Sen vet man ju inte , det är ju liksom bilar…
Jag kollar runt minst 180 hk, annars känns det som jag fastnar på Hallandåsen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar