Trumpen satte käppar i hjulet - vad ska man ha för bil nu?

Bukefalos 30 år!

Var det den 5 cylindriga dieselmotor som tickade på?
Ingen aning. Den var från 2004, och den var så special den bara kan bli. De visste aldrig vad som satt i den. Så när de skulle göra något med den var det alltid att lämna in den ena dagen så att de kunde kolla vad för delar den skulle ha, beställa dem och laga den dagen efter. Så ingen som inte pillat på den vet vad som egentligen satt i den. För det som stod i datorn stämde inte alls. Den var tex tvungen att ha 2 storlekar större fälgar än den normalt skulle ha, annars gick de inte på. De försökte alltid byta vätskan till partikelfiltret för att upptäcka att det fanns ingen behållare för den vätskan osv...

Så tyvärr har jag ingen aning. Det var en diesel, den tillverkades på Volvo i Sverige. Det är vad jag kan lova stämmer typ.

Byter ni mer eller mindre allt under tiden, typ motor? Hur gör ni för att bilen inte ska rosta ihop, rostskyddar? Tvättar varje vecka?
Vi byter det som går sönder.
Den som lagades för 150 papp fick en ny motor.
Men där så hade något ljushuvud till tidigare ägare satt in för långa tändstift, så ventilerna hade gått åt skogen på en av cylindrarna.
Det borde vi ha kollat före köp.

Oljeläckage har annars varit de största problemen.
En satte vevhusventilationen igen på så att en packning flög och en fick läckage i turbon.

Vi tvättar inte alls. Och de rostar inte.
Nyare bilar är helgalvade och en liten oljefilm skyddar bra.

Någon favoritårgång med Volvo?
Ja de tidiga XC 70 med Volvos egen 4-hjulsdrift (tom 2002) och sedan från 2006 och senare med Haldex uppdaterade 4-hjulsdrift.

Vi byter det som går sönder.
Den som lagades för 150 papp fick en ny motor.
Men där så hade något ljushuvud till tidigare ägare satt in för långa tändstift, så ventilerna hade gått åt skogen på en av cylindrarna.
Det borde vi ha kollat före köp.

Oljeläckage har annars varit de största problemen.
En satte vevhusventilationen igen på så att en packning flög och en fick läckage i turbon.

Vi tvättar inte alls. Och de rostar inte.
Nyare bilar är helgalvade och en liten oljefilm skyddar bra.

Ja de tidiga XC 70 med Volvos egen 4-hjulsdrift (tom 2002) och sedan från 2006 och senare med Haldex uppdaterade 4-hjulsdrift.
Vad är en "nyare" bil? Min stackars Honda CR-V från 2006 dog ju tyvärr rostdöden... :( Annars var den perfekt i motor, osv.

Vad är en "nyare" bil? Min stackars Honda CR-V från 2006 dog ju tyvärr rostdöden... :( Annars var den perfekt i motor, osv.
Olika på olika märken.
Honda vet jag inget om, men min Nissan Almera från 2001 är helgalvad.
Rostfri men bucklig.
Fått den av min mamma som är 90 år och borde ha slutat köra bil tidigare.
Den är nog inte tvättad på de senaste 20 åren, om alls.

Jag brukar tvätta bilar om de är för skitiga när de skall till verkstaden eller besiktningen.
Då får de gå genom en automat-tvätt först.
Men det var länge sedan som det behövdes eftersom att vägförening har lagt oljegrus på värsta delen vägen hem.

Olika på olika märken.
Honda vet jag inget om, men min Nissan Almera från 2001 är helgalvad.
Rostfri men bucklig.
Fått den av min mamma som är 90 år och borde ha slutat köra bil tidigare.
Den är nog inte tvättad på de senaste 20 åren, om alls.

Jag brukar tvätta bilar om de är för skitiga när de skall till verkstaden eller besiktningen.
Då får de gå genom en automat-tvätt först.
Men det var länge sedan som det behövdes eftersom att vägförening har lagt oljegrus på värsta delen vägen hem.
Det dumma med min var att det knappt fanns en synlig rostfläck på den, men undertill var den en katastrof. Och det är ju tyvärr det som är det viktiga... Jag funderar därför på att rostskyddsbehandla min "nya" Toyota (2016 års modell), men jag vet inte om det behövs.

Det dumma med min var att det knappt fanns en synlig rostfläck på den, men undertill var den en katastrof. Och det är ju tyvärr det som är det viktiga... Jag funderar därför på att rostskyddsbehandla min "nya" Toyota (2016 års modell), men jag vet inte om det behövs.
Jag hade en CR-V från 2001 som närmade sig 30 000 mil och när den seglade igenom besiktningen "tvingade" min mekaniker mig att sälja den (hade rostlagat den för 5 000 ett par år tidigare.)
TÄNK om någon hade sagt att jag borde rostskyddsbehandlat den när jag köpte den sexton år tidigare, då hade jag haft den fortfarande!!!
Fick tag i en från 2004 som gått under 20 000 mil i Norrbotten och frågade om det kunde vara lönt att underredsbehandla och det tyckte firman absolut! (Klart att de ville sälja sin tjänst, men de verkade seriösa och jag hade kollat upp dem innan.)
Det blir intressant att se om efterträdaren klarar sig bättre nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka