trust issues...

bubbel

Trådstartare
hej!

Jag har nyss blivit medryttare på ett sto, modell lite större. Jag har bara "träffat" henne två gånger sedan ägaren köpte den från en ridskola. Till saken hör att den innan den stod där kommit från ett ställe där vi inte riktigt vet hur den haft det, vi vet alltså inte särskilt mycket om hur den blivit behandlad tidigare osv.

När ägaren köpte den från ridskolan (som för övrigt är känd för att hantera hästarna på ett bra sätt) var den mycket rädd om sina bakben (var den redan innan den kom till ridskolan) och det var nästintill omöjligt att borsta den/sätta på skydd och kratsa osv. Nu har ägaren vant den att lyfta bakbenen men den lyfter dom liksom in under kroppen och kan kicka lite kokickar ibland när man tar i hoven.

Hur som helst, mitt problem nu, hästen tror att jag tänker äta upp den! Hon är fullt och fast övertygad om att jag är en varulv och släpper mig inte med uppmärksamheten en sekund, alltid ett öra och ett öga på mig och så är hon spänd som en stålfjäder när jag är i närheten. Hoppar i taket för minsta ljud och vänder baken till när jag ska in i boxen. När ägaren är där är hon hur lugn som helst. Jag har den därför uppbunden i boxen (mest för min egen säkerhet) när jag gör i ordning den, ganska litet stall så det går nästan inte att ha den i "gången" och mutar den med hö (ett litet matvrak :p ) för att den ska slappna av lite och ha ngt att plocka med. Och så länge jag ger den mat funkar det hyfsat, och jag får muta henne med morötter så hon tex inte vänder sig från mig när jag ska tränsa. Jag har inte heller försökt lyfta bakbenen eftersom den är så rädd.

Vi skrittar även en liten bit till manege och när hon är med mig går hon suuuuupersakta (visserligen är hon inte världens racer annars heller men överdrivet alltså) och lyssnar knappast på mig när jag styr henne och försöker driva, har försökt påkalla uppmärksamhet med ett spö men utan resultat. Bromsen funkar däremot till min stora glädje, hon blir också mycket mer spänd tex runt bilar och annat när jag rider när inte ägaren är med. När vi är i ridhuset där hon känner sig trygg går det mycket bättre.

Så min fråga är nu är hur ska jag lösa detta så att både jag och hästen kan uppskatta varandras sällskap i stallet och när jag rider? Som det är nu så blir ju jag spänd av att hästen är det och så blir det värre och värre... Jag har läst lite om nh, och seven games och join up men inte tillräckligt för att kunna praktisera det så om ngn har nån enkel övning/knep som inte kräver specialutrustning, som helst går att utföra i en hage/på stallplan eller i boxen så vore jag mycket tacksam :)

Sv: trust issues...

Det kan nog bli så för hästen att när den stått på ridskola, bra eller inte, så blir den misstänksam mot folk. Tänk va många som lär ha sprungit in och ut inne hos hästen förut.
vad jag skulle göra är att bara umgås med hästen till o börja med. Stå inne i boxen och bara borsta med en borste som hästen gillar, prata med hästen om allt och ingenting, låt den ha hö hela tiden, för när hästen tuggar på nånting så utsöndras ju saliv och det får hästen att känna ett välbehag och förknippar välbehaget med det som är omkring för tillfället.Och om det inte är så att hästen är rent av farlig så skulle jag inte binda upp den, just för att visa hästen att du ger den förtroendet att stå ouppbunden.
Apropå bakbenen: undvik inte problemen. ta tag i dom istället. borsta mycke på bakbenen, rör hästen överallt, lyft dom ibland i onödan o beröm jääättemycke för minsta lilla.
Om hästen går iväg ifrån dej och vänder sej om så följ med hästen, ta tag i huvet o flytta tillbaka som ni stod från början igen, utan att bli arg eller stirrig. Upprepa till hästen står still.
Gå ut och gå med hästen i skogen, prata med den, gör roliga saker, gå ifrån stigen och in bland träden, de får hästen intresserad och undrar vad som nu ska hända, bara gå runt mellan träden, över stenar m.m och sen ner på stigen igen. Såna saker stimulerar hästens hjärna.
Det här har alltid funkat för mej, och de brukar tycka att de e superkul att göra lite annorlunda saker.
Och när du känner att hästen är redo, så kan du ju rida den. Jag gör så iaf, för jag anser att hästen ska funka från backen först innan man sitter upp.
Ge hästen tid så kommer den börja lita på dej oxå till slut. :)

Hej!

Jag har varit med om liknande historier med medryttarhästar, där de har funkat urbra med ägaren men inte med mig (till en början). Som du beskriver: blivit osäkra, hoppat till för saker, gått långsamt (hellre stannat i stallet) o.s.v.

Eftersom det var så uppenbart att det hade med mig som person att göra (eftersom det fungerade med ägaren) så började jag jobba mycket med koncentration och tillit. För mig innebar det att jag såg till att vara koncentrerad och fokuserad på vad vi skulle göra tillsammans för dagen vid ridning, promenad eller hantering. Jag visste vad jag ville, vilket innebar att hästen kände sig säkrare med mig.

Ofta känner jag allmänt att det där med att börja rida på en gång inte är någon höjdare. Visst är det bra att veta hur ridningen fungerar med en medryttarhäst, annars kanske man tackar nej. Men har jag väl tackat ja så försöker jag att börja hantera från marken mycket för att få en grund att stå på senare i ridningen, där tilliten handlar mer om psykisk övertalning än fysisk närvaro (i markhantering ser hästen dina rörelser och kan alltså "prata" med dig lättare). Sen kanske det inte behövs så mycket grund för en hästa som har lätt att lita till människor, men mer med en häst som din. Så jag håller med som ovan: jobba med hantering! Personligen skulle jag börja i hagen, hästens mest naturliga omgivning i vår slags hästhantering. Hur fångar du hennes uppmärksamhet? När tycker hon att du är jobbig och går iväg? Känner hon sig lika stressad där? I hagen behöver hon inte känna sig pressad, vilket hon kanske gör om du står i boxen (små ytor är inte gjorda för stora hästar). Jag tycker inte att du ska associera dig själv med mat, speciellt inte i början. Om hon går med flera andra: utnyttja det! Visa dem att det är du som bestämmer och att du är vänlig, så kanske hon kan hänga på. Är hon låg/hög i rang? Själv skulle jag inte hoppa upp på henne igen förrän hon visade att det är okej. Gör du det så kanske hon litar på dig ännu mindre.
Just "hag-arbete" har jag funnit väldigt givande i min förståelse för hästarna som individer och i grupp (man behöver både och för att förstå dem).

Fundera och kom på vad du själv tycker och tänker, få av oss här är experter så låt dig inspireras men ta inte allt ordagrant! Känn dig fram. :)

Kan förstå att det måste kännas jobbig när du måste trippa på tå ständigt. Jag får den uppfattningen att du är väldigt osäker i dig själv och har man med en osäker häst att göra med så blir det inte till någons fördel. Själförtroende, självsäkerhet och att vara målmedveten är a & o. Du ska var den trygga handen, något att lita på. Hur skulle du villja att en ledare skulle behandla dig? Prata mer med ägaren om dina problem så kanske ni kan lösa det tillsammans. Lycka till!

känns skönt att det inte bara är jag som råkat ut för detta... kan säga att det är mycket värre med en häst som är rädd för dig än en som är dum. Har mycket lättare att hantera när hästen "hugger" eller kickar, då vet jag vad jag ska göra (oftast). Du kan tro att man känner sig osäker när hästen helt uppenbart inte vill ha en i närheten! :cry: men att jobba mer från marken, i hagen osv... kan nog funka, hon verkar inte lika rädd i hagen som inne. Hoppas det går bättre nästa gång vi ses :)

Hej!

vilken lättnad att det finns fler som råkar ut för såna här hästar. Men det är ju oftast dom som är finast egenligen..

Hästen som jag tränar och snart kommer att bli min egen var exakt så där som den du håller på med..
Det enda du kan göra är att ge hästen tid men du måste också ta tag i problemen. som med hovarna så kan du börja med frambenen och lyfta och dra i tills hästen förstår att det ska vara så, att det blir som en daglig vana, och stryk hästens bakben efteråt i precis den ordning som du tar i när du ska kratsa och tillslut så kan du börja med att små lyfta och beröm varje gång du gör något och hon gör rätt..

Själv tycker jag inte om när man sadlar och tränsar eller någonting mer än borstar hästen när den står i boxen. Boxen är deras enda firzoon, det är det stället där de ska kunna vara för sig själva..

och sen att hästen inte är uppmärksam på dina hjälper betyder alltså att hästen inte längre är "rädd" för dig utan något helt annat, utnyttja det till något bra, där han hästen få tilllit till dig.

och sist men inte minst, säg alldrig nej.

lycka till :cool:

Låt mig gissa - det är en import från öst. Dom brukar göra exakt så med bakhovarna.

Är det inte det så är detta kanske inget bra tips

Ok - ju försiktigare du är ju räddare lär hon vara, jag jobbade med lite östimporter ett tag och märkte att så fort jag försökte agera försiktigt så blev dom riktigt oroliga och vissa direkt nervösa.

En dag glömde jag mig dock och klampade på och se - inte en nervös reaktion.
Testa detta - ställ dig utanför boxen med ryktgrejorna, slamra, tappa grejor och prata gärna med någon annan, kolla reaktionen i ögonvrån, öppna boxen som du skulle göra till vilken häst som helst - om hon nu inte gjort en tendens till nervösa tics så tappa grimman, stöka lite i dörren men tilltala henne inte, säg sen hej hästen med normal glad röst - gå rakt in och klappa henne på halsen -inga såja såja, forsätt med att ta på grimman osv.
Bryt testet om hon reagerar negativt.

Jag tror att du genom din försiktiga attityd gör att hon tror att det är något farligt på gång

jag tror hon är från tyskland från början... men jag är inte säker, men det är helt klart värt att prova. Tror knappast det kan bli värre i alla fall ;) Hon är så snäll och söt så det gör ont att se henne så rädd :(

Börja från marken. Var med henne mycket. t.ex. sätt dig i boxen, stilla och låt henne utforska dig. Så hon får reda på att du inte är farlig. När hon väl har förstår det, kan du börja göra nya saker med henne. Ta med henne på promenad, gör allt möjligt.

Sen när du väl sitter på henne. Beröm henne. Du ska inte försöka trava eller galoppera. Se till så hon är sig själv i skritten, så hon fattar att det inte är farligt. Sen kan du trava lite kort. Men se alltid till så hon har fått nosa och undersöka att du inte är farlig innan du sitter upp.

Tackar för tipset! Men jag testade det Luff skrev, med att "råka" tappa hinkar, gå in i saker, prata högt osv. Och det funkade faktiskt över förväntan! Jag tror att iom att hon liksom kände "var hon hade mig" kunde slappna av bättre än när jag höll på och smög runt. Och när jag smög runt henne och var rädd att skrämma henne var jag ju jättespänd själv! Så varje gång nu när hon blir rädd för ngt eller lite osäker (hon är en ganska ängslig häst) så talar jag bara med glad röst och uppmuntrar lite, men inte överdrivet mycket såååååjaaa och gulligull, utan lagom. Funkar på henne i alla fall :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 995
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 863
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka