Vimsan

Trådstartare
Är det någon som har använt Tryptovit till sin häst vid tävling :confused:
En kompis har ett galet fullblodssto som vid tävling (dressyr) blir fullständigt vild. :crazy:
Vår tränare tipsade då om Trypovit.
Någon har sagt att det inte är tillåtet att använda vid tävling, andra bla veterinären säger att man får det.
Hur verkar det?
Funkar det på alla knasiga hästar?
Tacksam för svar... :D

Sv: Tryptivit

Jag har använt Tryptovit. Tycker att det ger en viss effekt. Det tar liksom bort dom hysteriska topparna. Min häst blir inte jättelugn men får inte fnatt för papperslappar i diket utan kanske bara glor lite. Fördelen är ju att hon är helt klar och lika pigg som vanligt. Det är ju ett naturmedel och enl. den infon jag har fått så är den godkänd att använda även när man ska tävla. Jag har nu bara provat underhållsdosen men man kan ju ge mer inför stressande situationer som det står på burken. Lycka till!

Funkar även med foderjäst+magnesium och blir betydligt billigare. Bonus är bra för magen, musklerna speciellt bra i pälsfällningstider. Iallafall på min hispetossa...ingen karens eller dopingvarning heller. :)

Vimsan skrev:
Är det någon som har använt Tryptovit till sin häst vid tävling :confused:
En kompis har ett galet fullblodssto som vid tävling (dressyr) blir fullständigt vild. :crazy:
Vår tränare tipsade då om Trypovit.
Någon har sagt att det inte är tillåtet att använda vid tävling, andra bla veterinären säger att man får det.
Hur verkar det?
Funkar det på alla knasiga hästar?
Tacksam för svar... :D

Det är INTE tillåtet att tävla när du ger Tryptovit, det betraktas som doping from 2005, nu minns jag inte exakta karenstiden, men jag kollade upp det där för en knapp månad sen och har för mig det var 96 timmars karens.

Så om de inte har ändrat det igen senaste månaden så är det inte tillåtet att tävla på det (förr var det 0 h karens).

Sen, bara för det är naturläkemedel osv så bör man komma ihåg:

För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som INTE är med på karenstidslistor inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Karenstiden är dock alltid MINST 96 h på sådana preparat om de kan antas ha effekt.

Senast ändrad:

27 februari var det jag kollade upp det och då stod tryptofanpreparat listade med 96 timmars karens och kursiverat (dvs ändring från föregående lista).

Kollade upp det nu idag med och det har kommit en ny lista sedan dess och där är inte Tryptofanpreparat (som Tryptovit är) med om jag inte blivit blind, men däremot är ju fortfarande det om naturläkemedel och andra preparat utan fastställd karens kvar:

För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som EJ är uppförda på dessa listor finns inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar. Karenstiden räknas efter att behandling med aktuellt preparat eller åtgärd är avslutad

Men jag hittar inte Tryptofanpreparat på listan längre, isf fann det med på EN lista och 'försvann' sen :confused:

Dock så tror jag men får svårt att klara sig förbi 96 timmar hur man än bär sig åt..

Tack för era svar, jag ska vidarebefodra info till min vän...
Hoppas hon blir lite klokare ; )

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 702
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 432
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 916
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025