Tuff tuff valp

Lhas

Trådstartare
Jag har en 15 veckor gammal hane av rasen lhasa apso som är av ett helt annat kaliber än damerna och farbrorn av samma ras här hemma. Första veckorna var han som valpar är mest men på senare tid har det visat sig att han är så tuff att dom vuxna hundarna inte längre försöker säga åt honom. Han gör saker som att börja äta ur deras matskålar när dom står och äter och dom vuxna avlägsnar sig då. Dom har tidigare gjort åtskilliga och tuffa försök att säga åt honom men han kaxar emot eller skakar av sig.
Ni som har erfarenhet av den här typen av hund. Hur utvecklas det med åldern? Är det något som kan mogna och växa bort vaknar hunden en morgon och är vettig eller förblir han ett monster? :)

Funderar ju på om jag ska lämna tillbaka honom till uppfödaren då han kanske är för tuff för min flock. Kring människor är han mycket social och framåt saknar helt spärrar där med men där handlar det om glädje ;)
 
Jag har en 15 veckor gammal hane av rasen lhasa apso som är av ett helt annat kaliber än damerna och farbrorn av samma ras här hemma. Första veckorna var han som valpar är mest men på senare tid har det visat sig att han är så tuff att dom vuxna hundarna inte längre försöker säga åt honom. Han gör saker som att börja äta ur deras matskålar när dom står och äter och dom vuxna avlägsnar sig då. Dom har tidigare gjort åtskilliga och tuffa försök att säga åt honom men han kaxar emot eller skakar av sig.
Ni som har erfarenhet av den här typen av hund. Hur utvecklas det med åldern? Är det något som kan mogna och växa bort vaknar hunden en morgon och är vettig eller förblir han ett monster? :)

Funderar ju på om jag ska lämna tillbaka honom till uppfödaren då han kanske är för tuff för min flock. Kring människor är han mycket social och framåt saknar helt spärrar där med men där handlar det om glädje ;)
Säger DU till honom när han tar sig friheter?
Det är inte upp till de andra hundarna att uppfostra valpen.
 
Jag har en 15 veckor gammal hane av rasen lhasa apso som är av ett helt annat kaliber än damerna och farbrorn av samma ras här hemma. Första veckorna var han som valpar är mest men på senare tid har det visat sig att han är så tuff att dom vuxna hundarna inte längre försöker säga åt honom. Han gör saker som att börja äta ur deras matskålar när dom står och äter och dom vuxna avlägsnar sig då. Dom har tidigare gjort åtskilliga och tuffa försök att säga åt honom men han kaxar emot eller skakar av sig.
Ni som har erfarenhet av den här typen av hund. Hur utvecklas det med åldern? Är det något som kan mogna och växa bort vaknar hunden en morgon och är vettig eller förblir han ett monster? :)

Funderar ju på om jag ska lämna tillbaka honom till uppfödaren då han kanske är för tuff för min flock. Kring människor är han mycket social och framåt saknar helt spärrar där med men där handlar det om glädje ;)
Låt valpen vara någon annanstans när de vuxna äter. Har också en 15 veckors här hemma som gladeligen äter ur de andras skålar om hon kan. Jag säger till henne, lyfter upp henne eller utfodrar hundarna separat.
Hon är också på min ena hund väldigt mycket på promenaderna - biter och sliter i henne och hon säger inte ifrån eller bara väldigt lite. Då är det mitt ansvar som hundägare att gå in och bryta för det är inte okej att någon i flocken blir ”mobbad” och det måste valpen lära sig. Jag går in och bryter och håller isär hundarna när vi promenerar för att förekomma henne.
Det brukar lugna ned sig med tiden och framförallt om du är tydlig med att ett sådant beteende som att hoppa på en annan hund inte är okej.
 
Låt valpen vara någon annanstans när de vuxna äter. Har också en 15 veckors här hemma som gladeligen äter ur de andras skålar om hon kan. Jag säger till henne, lyfter upp henne eller utfodrar hundarna separat.
Hon är också på min ena hund väldigt mycket på promenaderna - biter och sliter i henne och hon säger inte ifrån eller bara väldigt lite. Då är det mitt ansvar som hundägare att gå in och bryta för det är inte okej att någon i flocken blir ”mobbad” och valpen vet inte bättre. Jag går in och bryter och håller isär hundarna när vi promenerar för att förekomma henne.
Det brukar lugna ned sig med tiden och framförallt om du är tydlig med att ett sådant beteende som att hoppa på en annan hund inte är okej.
Det känns som jag inte gör annat än att säga åt och avbryta honom från att reta gallfeber på dom andra hundarna :)
Ok känns skönt att höra att det kan lugna sig. Han är även mycket skällig och förmedlar mycket genom att skälla.
 
Hur följer du upp tillsägelsen? Tex när han snor mat?
Måste han tex äta med de andra? En del hundar behöver äta enskilt.
Jag säger nej och lyfter bort honom bestämt och låter den vuxna hunden få tillbaka sin mat.
Vet faktiskt inte vad mer jag kan göra?
Har inte haft en valp av den här typen förr.
 
Jag hade övervakat och aldrig släppt fram valpen. Ställt mig i vägen, eller tagit undan. Dvs valpen ska inte ens hinna nå skålen.

Har som mest utfodrat 13 shih-tzus tillsammans i ett litet kök. :) Alla fick alltid mat samtidigt och jag övervakade alltid för att se till att ingen gick i någon annans skål. Det var totalförbjudet.

Både lhasa och shih kan vara något ettriga och envisa. Se till att han aldrig får vinning av sitt beteende.
 
Jag säger nej och lyfter bort honom bestämt och låter den vuxna hunden få tillbaka sin mat.
Vet faktiskt inte vad mer jag kan göra?
Har inte haft en valp av den här typen förr.
Det du kan göra är att förebygga, dvs se till att han inte ens får chansen att gå till de andras skålar. Utfodra de i olika rum alternativt långt ifrån varandra. Stå med hela tiden och när valpen ätit klart lyfter du upp valpen direkt alternativt stänger undan valpen tills de stora är klara.
 
Hos oss uppmuntrar jag att hundarna vaktar sin mat mot varandra, men den som stör får inte lov att svara emot. Just nu har jag en fem månaders valp som brukar försöka ta sin fars mat genom att skälla tillbaka när han säger till henne. Om jag inte skulle göra något så ger hanen till slut upp och valpen äter upp hans mat. Det kan vara ett himla liv när de skäller på varandra, så jag går helt enkelt in och säger till valpen att sluta. Hon tar det med ett glatt humör och tar ett steg tillbaka medan hon viftar på svansen.
 
När Helix var liten valp fick jag binda fast honom i ett bordsben medan min då vuxna hund åt. Den vuxna hunden ville inte äta om vi höll på att korrigera Helix i dessa lägen (mycket förarevek) och han sa själv inte ett pip när Helix kom fram till hans mat. Då bodde vi i en liten lägenhet. Nu när vi bor större hade jag helt enkelt låtit dem äta på varsin sida av en dörr eller en grind.

Sen när Helix blev äldre (minns inte hur gammal men kanske runt 6 månader) så snodde han aldrig mat från den äldre hunden så det gick över trots att den vuxna aldrig "satte honom på plats". Han hade en oerhört respekt för sin "storebror" hela tiden de levde tillsammans under cirka 5 år.

Förhindra helt enkelt att dessa situationer uppstår genom att förhindra att valpen ens försöker sno något tills valpen är lite äldre, eller reste av livet om det inte går över. Ingen hund ska behöva försvara sin mat tycker jag, inte ens mot en liten valp.
 
Mina nuvarande hundar delas av med galler. Gibbs har sånt jävla resursförsvar för allting ätbart, så han går bara omkring och morrar annars. Så det är alltså inte främst för Lasses skull, utan för Gibbs. Det lugnar honom betydligt att få känna att han verkligen får äta ifred och numera har vi inga konflikter vid matandet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 227
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 849
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 875
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp