Bukefalos 28 år!

tuggar sönder inredning

makarontanten

Trådstartare
Genom facebook har jag fått kontakt med en hundägare som har ett halvsyskon till min hund, och hon har problem så det står härliga till:(

Eftersom jag inte känner henne vet jag inte alls hur hon hanterar sin hund i vardagen,men jag önskar ändå,för hennes och hundens skull,att jag kunde ge lite tips till henne. Min uppfattning är att hon inte är jättekunnig,men älskar sin hund.

Det jag vet om hunden är att den är 1,5 år, labradorkorsning och tik. Ägaren verkar jobba oregelbundna tider och hunden är då ensam hemma.Då hon är ensam tuggar hon sönder allt hon kommer över. Senast igår var det täcke,kudde och madrass som låg söndertrasat:crazy:

Jag har gett rådet att ha henne i ett litet rum,med så lite möbler i som möjligt. Att aktivera med hjärngympa och motion innan hon åker till jobbet. Att slänga ut godis/torrfoder på golvet som hunden kan plocka med,samt ge henne frysta märgben. Jag vet heller inte om hunden är ordentligt ensamhetstränad,men det ska jag låta vara osagt. Men nu är ideerna slut och jag undrar om ni har fler att bidraga med? Jag vill inte se henne på blocket snart,vilket verkar komma att hända om detta fortsätter:cry: Ägaren verka tro att problemet hänger ihop med åldern och kommer växa bort snart,men jag tror tyvärr inte det är så enkelt.

Enligt ägarens svar på mina tips,så har hon testat allt utan att låta henne vara i ett speciellt rum när hon inte är hemma. Detta skulle hon också testa,då hon nu hade hittat en dörr på vinden. Tyvärr tror jag inte det kommer funka ändå,då hunden även tuggar på bord,stolar mm och det är svårt att hitta ett utrymme som är helt möbelfritt.

Hur har ni gjort som har haft tuggande hundar? Det är ju svårt att tillrättavisa dem när man inte är hemma. Är det möjligt att det växer bort med tiden? Vad kan hon mer göra än att aktivera hunden innan hon går till jobbet? Snälla,hjälp mig att hjälpa!
 
Sv: tuggar sönder inredning

Jag hade stora problem med min gamling då hon var ung. Hon gnagade mest på inredning, väggar, lister och annat "fast". Jag trodde jag skulle bli galen! Sprutade anti-gnagmedel överallt, droppade tabasco på lister och försökte få stopp på det. ...hjälpte kanske lite, men det blev inget stopp på beteendet.

Kanske det var åldern (2½ år) eller kanske det var tipset jag fick av en veterinär eller kanske kombinationen som gjorde att hon slutligen slutade förstöra. Veterinären tipsade om att ha radion och lampor på (lampor under den mörka årstiden) då hunden är ensam. Då blir det hela mindre ångestfyllt då hunden hör ljud och har ljust.

Det där med att aktivera hunden innan är bra, men man måste ge den tid att lugna sig igen innan man lämnar den ensam. Det är bra att den är trött, men inte bra att den är "uppe i varv". Om den ännu är "uppe i varv" så blir ångesten att lämnas ensam mycket större.

Min hund t.ex förstörde oftast på eftermiddagen - efter att jag varit hemma på lunch. Tolkar det så att hon blev så glad då jag kom hem - och så olycklig då jag snart lämnade henne igen. Såhär i efterhand är jag säker på att hunden hade mått bättre av att vara ensam hela dagen i sträck - oberoende vad "normen" säger.
 
Sv: tuggar sönder inredning

pepprat möbelben, satt kompostgaller för utsatta föremål, köpt antignga och sprutat med. MEN det är akutlösningar för att freda inredningen. Sen måste det till ensamhetsträning och aktivering.
 
Sv: tuggar sönder inredning

Spår, sök eller något annat mentalt uttröttande. En nybörjarhund som spårar ordentligt behöver inte spåra särskilt långt för att vara helt slut och sova väldigt gott sedan.

Lampor och radio är bra hjälpmedel samt att man begränsar hundens yta. Min är bara i hallen och där finns inte en pinal han kan förstöra
 
Sv: tuggar sönder inredning

Tack för tipsen,jag ska förmedla vidare eller tala om att ni finns här på bukefalos med svar:D
 
Sv: tuggar sönder inredning

Ingen aning faktiskt. Jag ser ju bara vad hon skriver på facebook,samt att vi pratat lite hund brevid det på chatten och meddelande. Men vad jag ser på hennes status,så verkar hon jobba en del delade turer(vården?),samt jobba både dag,kväll och natt om vartannat.
 
Sv: tuggar sönder inredning

fråga? ;)

om hunden lämnas ensam i 8 + timmar flera dagar i veckan så kanske hon bör fundera på andra alternativ än hur hon ska låsa in hunden på bästa sätt.
 
Sv: tuggar sönder inredning

Tanken har förstås slagit mig om hur mycket hunden är ensam och om hon är ordentligt ensamhetstränad,men det känns lite "påhoppat" att ställa en massa frågor,då jag ju igentligen inte känner människan(men jag ska försöka lägga in det lite fint;)).

Hon försöker i dagsläget leta en hundrastare vet jag,men jag bor ju säkert 30 mil från henne,så det är inte lätt att hjälpa till mer än med goda råd.
 
Sv: tuggar sönder inredning

det är inte alls ovanligt med människor som tycker att det är helt okej att lämna hunden i 8-10 timmar per dag, varje dag. hur din vän tycker om det här kan du ju inte veta om du inte frågar. däremot kan du ju upplysa henne om att problemet knappast kommer försvinna om hunden lämnas ensam för mycket, och det kanske gör henne mer motiverad att ordna någon form av hundvakt.

att fråga hur länge och ofta hunden är ensam, samt hur hon gjort vid ensamhetsträningen, kan aldrig vara ett påhopp. ett påhopp blir det när du efter frågan talar om för henne att hon är en idiot som är så elak mot sin hund. och det kan du ju låta bli att säga, eller hur?
 
Sv: tuggar sönder inredning

Tyvärr är det du skriver alldeles för sant med att hundar lämnas 8-10 timmar dagligen. Jag diskuterade detta med min "hundmatsaffär" senast igår. Hon sa att det är mer vanligt än ovanligt att de flesta hundar är själva hela dagarna. Jag vill inte lägga in mina personliga värderingar i detta,men ett heltidsjobb utan dagis/dagmatte vore i mina ögon nästan djurplågeri. Vilket tråkigt hundliv att bara få lite aktivering om kvällen och sen ligga och sova resten av dygnet:(

Men åter till huvudfrågan. Jag ska försöka luska ur lite mer information,så återkommer jag:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 293
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 839
Senast: anna_panna
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
6 858
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 202
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp