tung släp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare alfadis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 966
A

alfadis

Hej ska köra och hämta en häst 35 mil bort vilket hade ni gjort , bilen får dra med B-kort 1430 kg men med be- kort 1500kg. Jag har bara B jag vill helst köra boggie pga den långa resan för hästens skull och för att det är säkrare på alla vis men det blir ju 70 kg för tungt hästen väger mycket mindre än max last vikten . Så den total vikten hammnar ändå under 3500kg. Ska jag våga för hästens skull eller skaffa en en axlad lätt släp. Obs hittar ingen annan boggie som är lättare här omkring!

Sv: tung släp

Det viktiga är att om du kör ett släp vars totalvikt är tyngre än 1430 kg är det olovlig körning - du har inte körkort för den kombinationen. Sen om släpet är lastat eller inte spelar ingen roll, det är totalvikterna på papperet som man går på.
Skulle du därmed lasta in två stora hästar i en vagn med max lastvikt på säg 600 kg så är det överlast och det är ett mildare brott än olovlig körning...
Logiken i det är ju en helt annan fråga. :p

Jag skulle, om jag vet att det är en "stökig"häst som ska transporteras,och jag inte vill ha ett enkelaxlat släp, anlita hästtransportör med Lastbil:idea: ...Det är det snällaste DU:love: kan gör mot hästen om du vill att den ska åka stadigt:angel: ...

Är hästen van att åka hade jag kört med enaxlat. Är det bra väg spelar det inte så stor roll, det är gupp, svängar etc som är största problemet. Och är hästen ovan hade jag anlitat transportfirma.

Verkar fånigt att åka på olovlig körning för att köra en häst. Då kanske det är bättre att anlita en transportör eller fråga nån som har BE-kort.

:D

självklart så ska du köra lagligt! jag skulle aldrig åka så långt olagligt.
blir du stoppad så kommer du få ställa bil, transport och häst på plats och nån med BE-kort måste då hämta ekipaget åt dig.

Som andra redan skrivit så är det olovlig körning om du kör just det boggiesläpet.
Men kan du inte försöka höra runt lite till? det måste väl finnas något annat boggiesläp (lättare då) som du kan få låna? Eller kan du inte låna en annan bil som får dra mer på B-kort?
Det finns ju alltid bensinmackar som hyr ut släp, har du kollat det?

Sen tror jag väl knappast att man kan vara säker på att få behålla körkortet om man kör med hur mkt överlast som helst? det borde väl finnas gränser även där....

Var nån här som sa att polisen alltid måste dra av 100kg för evt felmargin, så då borde det ju gå.

Sen är det väl inte såå allvarligt att ha några kg mer än vad man har behörighet för, det som är värre är att du är väldigt nära maxgränsen för vad din bil håller för att dra... Enligt uppgifter i en annan tråd så är det väl DET som är "olovlig körning"???? :confused:

Om du redan på pappret är olaglig, då är de inte milda, Harry Haffa. Det är fler än några som fått ställa hela ekipaget och vänta på hjälp.

Numera finns både transportabla vågar (små plattor bara) och vågplatser, så det är inga schablonavdrag som gäller.

Jag hade inte tyckt det var värt det, att bli tagen antingen för olovlig körning eller gigantisk övervikt. Varför riskera något man (jag) är beroende av? För jag ÄR beroende av mitt körkort.

Om bilen på B-kort får dra ett släp som väger 1300 kg och du blir tagen med ett släp med en totalvikt på 1450 kg (t ex) så behövs det ingen våg för att konstatera att det är olagligt. Då är de tuffa.

Det är alltså olovlig körning.

Jag tog ett exempel. I just TS fall vet vi ju inget om vad släpet väger, vad jag kan utläsa är det enda som framgår att det är en boggie, inte vikten på det. Vårt ena boggie får dras av de flesta bilar, den andra får bara dras av ett litet fåtal bilar och endast med BE, så endast utifrån att det är tvåaxlat kan jag inte säga något om just det här fallet.

Jag tog ett exempel för att förklara för dig.

Hej bilen får dra 1500 med e-kort så bilen klarar det, släpet har en total vikt på 1500kg men jag får med b-kort bara dra 1430kg, korkad lag igentligen.:p

Alltså olagligt redan på pappret. Då hade jag letat rätt på ett släp bilen får dra, och lastat hästen i det. Oavsett om det är enkel- eller dubbelaxlat.

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 107
Senast: fio
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna... 2
Svar
23
· Visningar
4 452
Senast: Jeps
·
Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: illusion
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka