• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lakshmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 231
L

lakshmi

Har problem med att min häst ibland lägger tungan över bettet. Köpte därför igår en svart gummigrej som ska hålla tungan på plats (sätts fast på bettet). Brukar de fungera bra? Den är lite rundad på ena sidan, ska den sidan vara mot tungan eller gommen? Tacksam för all hjälp!

Sv: Tungfel

Varför ska det vara sista lösningen?
Om det är en ful ovana som hästen har (inte springer från ett skarpt bett eller liknande) så är det ju perfekt!

Jag tror inte på att det är en "ful ovana". Att lägga tungan över bettet innebär i princip alltid missnöje på ett eller annat sätt. Något måste vara fel.

Och har man trots genomgång inte hittat något med fel, inte hittat något bett eller sadel (eller ryttarhand) som hästen trivs med, då blir ett tungfelsbett/gummi sista utvägen.

Så ser jag det i alla fall.

om hästen inte har ngt fel i munnen så är det en bra hjälp, många hästar kan trassla en hel del med tungan.
Hade tungband på min häst i början när vi tränade hoppning, han la tungan över munnen o drog mellan hindrena. Han var kollad i munnen o hade ett passande bett, gick som en klocka i dressyr men blev lite knas i hoppningen.

Jag hade en ponny som la tungan över bettet och jag hade ett tungfelsgummi på henne och det funkade jättebra. Jag hade den så den låg mot tungan. Men du får prova vad du tycker är bäst på din häst. Ända nackdelen med att sätta på gummit är att man får byta ganska ofta då det lätt går sönder om hästen tuggar på bettet. Lycka till !!!

Från början tror jag också jämt att det måste vara ett problem. Men t.ex. travhästar brukar he tungan över bettet för att undvika den ofta hårda handen. Då de väl har kommit på knepet är det väldigt svårt att få dem att sluta även fast man inte är hård i handen längre/bytt ryttare.

Jag tror nästan att dom her tungan över bettet MEST är en ovana (som de har fått av tidigare "felbehandling") som inte går bort även om man åtgärdar probelmet, just eftersom de är vana att göra så.. Så har det iaf varit på de flesta hästar jag mött på.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
507
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka